Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ»

Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ» Facebook Twitter
Η Άννα Γουίντουρ, η επιφανής «ιέρεια» της Vogue, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου μήνα ότι θα παραιτηθεί από τη θέση της διευθύντριας του περιοδικού μετά από 37 χρόνια.
0


Η CONDE NAST, ο εκδοτικός κολοσσός που βγάζει αρκετά glossy περιοδικά για να γεμίσει ένα πρακτορείο τύπου (αν υπάρχει ακόμα τέτοιο πράγμα), αποτελεί το θέμα του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου των New York Times, Μάικλ Γκρίνμπαουμ, με τίτλο «Empire of the Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped America» (Η αυτοκρατορία της ελίτ: Στα άδυτα της Condé Nast, της μιντιακής δυναστεία που αναδιαμόρφωσε την Αμερική).

Όμως, όπως καθιστά σαφές ο ίδιος στο βιβλίο του, η επιρροή της Condé δεν είναι πια η ίδια. Οι πιο ισχυροί και επιφανείς διευθυντές των περιοδικών της εταιρείας, όπως ο Γκρέιντον Κάρτερ (Vanity Fair) και η Τίνα Μπράουν (Vanity Fair και μετά New Yorker) έχουν αποσυρθεί. Ακόμα πιο καθοριστικό είναι ότι το γεγονός ότι η άνοδος του TikTok, του Instagram και άλλων παρόμοιων πλατφορμών έχει δημιουργήσει έναν κόσμο όπου σχεδόν οποιοσδήποτε με το ένστικτο του οπορτουνιστή μπορεί πλέον να γίνει influencer χωρίς να χρειαστεί ούτε καν να περάσει την πόρτα κάποιου δημοσιογραφικού μέσου.

Το βιβλίο του Μάικλ Γκρίνμπαουμ είναι γεμάτο με κωμικά παραδείγματα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αφορά στη συντάκτρια της Vogue που «είχε αναθέσει στην βοηθό της το καθήκον να αφαιρεί τα μούρα από το πρωινό της μάφιν, δηλώνοντας ότι της αρέσει η επίγευση των μούρων, αλλά όχι τα ίδια τα μούρα».

«Τα μέσα της παραγωγής glamour έφτασαν στις μάζες», λέει σκωπτικά ο Γκρίνμπαουμ, σε πρόσφατη επικοινωνία του με τους Los Angeles Times. «Αν κοιτάξετε το TikTok και το Instagram, πολλοί άνθρωποι αναβιώνουν τις φαντασιώσεις για το κοινωνικό status για τις οποίες ήταν γνωστή η Condé Nast: τις περιηγήσεις σε επαύλεις διασήμων που βγαίνουν κατευθείαν από το Architectural Digest, ή το fit check και το outfit της ημέρας που προέρχονται από περιοδικά όπως το GQ, η Vogue και το Glamour».

Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ» Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι μια αναγνώριση εκ μέρους της ότι δεν θα είναι πάντα εκεί και ότι πρέπει να υπάρχει κάποιο σχέδιο διαδοχής»
cover
Empire of the Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped America

Ο άνθρωπος που συνέβαλε περισσότερο στη διαμόρφωση της Condé Nast ήταν ο Σάμιουελ Ίρβινγκ «S.I.» Νιούχαουζ Τζούνιορ, γνωστός ως Si. Γιος Αμερικανού πρώτης γενιάς που δημιούργησε μια εξαιρετικά επιτυχημένη αλυσίδα εφημερίδων και αγόρασε την Condé Nast το 1959, ο Si ανέλαβε την μάλλον νυσταγμένη και παραδοσιακή επιχείρηση περιοδικών της οικογένειας και της έδωσε μια δόση σεξ, διασημοτήτας και δυναμισμού. Όταν ο Si ανέλαβε την προεδρία της Condé Nast το 1975 –και στη συνέχεια αγόρασε και το New Yorker το 1985– αποφάσισε να γίνει κάτι σαν τον insider για τους outsiders (το αναγνωστικό κοινό δηλαδή) με άξονα το status και την καλή ζωή και να διαμορφώσει μια συλλογή περιοδικών που να αντιπροσωπεύουν ένα ιδανικό lifestyle. Και επέμενε ότι οι πιο πολύτιμοι υπάλληλοί του πρέπει να ακολουθούν αυτό το παράδειγμά. Εργασία στην εταιρεία την εποχή της μεγάλης ακμής της σήμαινε να ζεις πολυτελώς, για τα κριτήρια ενός δημοσιογράφου.

Ο Γκρίνμπαουμ, ο οποίος μεγάλωσε διαβάζοντας τα περιοδικά της Condé Nast, δηλώνει εντυπωσιασμένος από αυτή την υπερβολή. «Έγραφα για συντάκτες περιοδικών που είχαν στη διάθεσή τους 24ωρη υπηρεσία μεταφοράς με αυτοκίνητο, λιμουζίνες που τους μετέφεραν στα ραντεβού τους ή περίμεναν έξω στο πεζοδρόμιο ενώ αυτοί έτρωγαν ένα πλούσιο γεύμα στο εστιατόριο του Four Seasons, και όλα αυτά χρεώνονταν στην Condé Nast», λέει. Το βιβλίο είναι γεμάτο με τέτοια κωμικά παραδείγματα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αφορά στη συντάκτρια της Vogue που «είχε αναθέσει στην βοηθό της το καθήκον να αφαιρεί τα μούρα από το πρωινό της μάφιν, δηλώνοντας ότι της αρέσει η επίγευση των μούρων, αλλά όχι τα ίδια τα μούρα».

Η ένδοξη εποχή της Condé Nast ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, όταν η επιδεικτική κατανάλωση άρχιζε να κατακλύζει το σύμπαν. «Ο ιδεαλισμός της δεκαετίας του 1960 έδωσε τη θέση του στον υλισμό της δεκαετίας του 1980, μαζί με μια νέα εμμονή με την εσωστρεφή, εγωκεντρική ζωή», γράφει ο Γκρίνμπαουμ.

Ο Νιούχαουζ, που πέθανε το 2017, έκανε το FOMO διασκεδαστικό. Πρέπει να σημειωθεί ότι συνέβαλε επίσης στη «δημιουργία» του Ντόναλντ Τραμπ. Το GQ τον έβαλε στο εξώφυλλό του όταν ακόμα ήταν, όπως γράφει ο Γκρίνμπαουμ, «ένα περιφερειακό αξιοπερίεργο». Ακόμα πιο κρίσιμη ήταν η ιδέα του Νιουχάουζ, ως ιδιοκτήτη του εκδοτικού οίκου, για την έκδοση του «The Art of the Deal», του επιχειρηματικού μανιφέστου του Τραμπ που κυκλοφόρησε το 1987.

Όταν η Άννα Γουίντουρ, η επιφανής «ιέρεια» της Vogue, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου μήνα ότι θα παραιτηθεί από τη θέση της διευθύντριας του περιοδικού μετά από 37 χρόνια, η είδηση προκάλεσε σοκ στον κόσμο των μέσων ενημέρωσης και της μόδας. Η Γουίντουρ, η οποία θα παραμείνει διευθύντρια περιεχομένου της Condé Nast, υπήρξε μια ισχυρή δύναμη στον μηχανισμό της εταιρείας. Η παραίτησή της από τα καθημερινά καθήκοντα της αμερικανικής έκδοσης της Vogue σηματοδοτεί ακόμη περισσότερες αλλαγές για μια εταιρεία που έχει ήδη βιώσει πολλές. «Νομίζω ότι είναι μια αναγνώριση εκ μέρους της ότι δεν θα είναι πάντα εκεί και ότι πρέπει να υπάρχει κάποιο σχέδιο διαδοχής», λέει ο Γκρίνμπαουμ. «Είναι εκπληκτικό το πόσο πολύ η επιρροή και η δύναμη της Vogue βασίζονται σε αυτό το άτομο, τις σχέσεις του και την ισχύ του».

Η Condé Nast δεν είναι πια αυτή που ήταν, γιατί και τα έντυπα δεν είναι πια αυτά που ήταν. Όπως πολλές άλλες παραδοσιακές εταιρείες μέσων ενημέρωσης, υπέστη οικονομική αιμορραγία επειδή δεν κατάφερε να προσαρμοστεί γρήγορα στην ψηφιακή επανάσταση. Κάποιες φορές, το «Empire of the Elite» μοιάζει με ωδή στην αισθησιακή εμπειρία της ανάγνωσης ενός υψηλής ποιότητας glossy περιοδικού. Η Condé Nast εξακολουθεί να σημαίνει ποιότητα. Αλλά η εποχή της αυτοκρατορίας έχει σχεδόν τελειώσει.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ