Goodreads και Letterboxd: Γιατί φτιάχνουμε μανιωδώς λίστες με όσα διαβάζουμε και βλέπουμε;

Goodreads και Letterboxd: Οι 2 νέες αγαπημένες εφαρμογές των φασαίων  Facebook Twitter
Από την περίοδο της καραντίνας και μετά, για πολλούς σε αυτό το συνονθύλευμα εφαρμογών έχει προστεθεί το TikTok, και για τους πιο κουλ ανάμεσά μας έχουν προστεθεί ακόμη δύο εφαρμογές: το Goodreads και το Letterboxd. 
0

ΤΟ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟ ΚΑΘΕ πρωινού για τους περισσότερους ανθρώπους είναι πάνω κάτω το ίδιο. Μάτια κλειστά, το ένα χέρι απλώνεται και πιάνει το κινητό από το κομοδίνο και μετά ένα ατελείωτο καρουζέλ από Instagram, Messenger, Facebook, YouTube. Από την περίοδο της καραντίνας και μετά, για πολλούς σε αυτό το συνονθύλευμα εφαρμογών έχει προστεθεί το TikTok, και για τους πιο κουλ ανάμεσά μας έχουν προστεθεί ακόμη δύο εφαρμογές: το Goodreads και το Letterboxd. 

Οι εφαρμογές αυτές δεν είναι καθόλου καινούργιες. Οι ιδρυτές του Letterboxd ξεκίνησαν την εφαρμογή το 2011, ως μια εναλλακτική πρόταση στη βάση δεδομένων για ταινίες του IMDB, δίνοντας έμφαση στο κομμάτι της κοινότητας.

Η ιστορία του Goodreads, το οποίο πλέον ανήκει στην Amazon, ξεκινά το 2006 από την ιδέα ενός ζευγαριού Αμερικανών να φτιάξουν μια εφαρμογή όπου θα γράφουν κριτικές για βιβλία και θα τις μοιράζονται μεταξύ φίλων. Το πιο δημοφιλές χαρακτηριστικό του Goodreads είναι το ετήσιο reading challenge, όπου οι χρήστες στην αρχή κάθε χρόνου θέτουν έναν στόχο με τον αριθμό των βιβλίων που θέλουν να διαβάσουν και καταγράφουν εκεί την πρόοδό τους, σημειώνοντας κάθε νέο βιβλίο που τελειώνουν. 

Οι μεγάλες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης περνάνε κρίση ταυτότητας. Κουρασμένες, βαρετές, έχουν από καιρό σταματήσει να είναι relatable, ιδιαίτερα για τη γενιά μας. Τις χρησιμοποιούμε από κεκτημένη ταχύτητα και συνήθεια, αλλά δεν τις νιώθουμε πια δικές μας. Η εμπιστοσύνη μας στους καρχαρίες της αγοράς κοινωνικών δικτύων έχει χαθεί ολοκληρωτικά.

Και οι δύο λειτουργούν ως ιδιότυπα διαδικτυακά ημερολόγια, έχοντας χαρακτηριστικά κοινωνικών δικτύων, καθώς οι χρήστες, πέρα από το να καταγράφουν τα βιβλία που διαβάζουν και τις ταινίες που βλέπουν, μπορούν να κάνουν φίλους, να φτιάχνουν λίστες, να δημιουργούν κοινότητες και να ανταλλάσσουν απόψεις και προτάσεις.

Σήμερα οι δύο εφαρμογές μαζί μετράνε πάνω από 113 εκατομμύρια χρήστες. Στην ελληνική περίπτωση η μεγάλη έκρηξη στη χρήση τους σημειώθηκε κατά την περίοδο της καραντίνας, παρ’ όλα αυτά οι κοινότητες χρηστών παραμένουν ακόμη αρκετά μικρές, ένα καλά κρυμμένο μυστικό για σινεφίλ και βιβλιόφιλους.

Οι μεγάλες εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης περνάνε κρίση ταυτότητας. Κουρασμένες, βαρετές, έχουν από καιρό σταματήσει να είναι relatable, ιδιαίτερα για τη γενιά μας. Τις χρησιμοποιούμε από κεκτημένη ταχύτητα και συνήθεια, αλλά δεν τις νιώθουμε πια δικές μας. Η εμπιστοσύνη μας στους καρχαρίες της αγοράς κοινωνικών δικτύων έχει χαθεί ολοκληρωτικά. To Facebook του Zuckerberg και το Twitter του Musk είναι τόποι αφιλόξενοι.

Εκεί ακριβώς πατά η επιτυχία του Goodreads και του Letterboxd. Παρότι στο κομμάτι της χρηστικότητας οι εφαρμογές αυτές παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις, η γοητεία τους κρύβεται σε αυτή την πιο DIY αίσθηση που δίνουν στον χρήστη. 

Μιλάω με 4 συνομηλίκους μου για τις δικές τους συνήθειες στις εφαρμογές, προσπαθώντας να καταλάβω τι μας τραβάει σε αυτές, αλλά και κατά πόσο όλη αυτή η μανία μας με τις λίστες καταλήγει να συνδέει το διάβασμα και τις ταινίες με όρους όπως το άγχος και η παραγωγικότητα

Ηλιάνα: «Γλιτώνεις το χάος της βιβλιοθήκης»

(21, Θεσσαλονίκη, σπουδάζει φιλοσοφία)

portrait
Ηλιάνα

Βασικά, ζω εκεί μέσα. Κατέβασα πρώτη φορά το Goodreads στα τέλη του γυμνασίου, έβαλα 3-4 βιβλία που είχα διαβάσει και μετά απλώς το εγκατέλειψα, δεν είχα καταλάβει καθόλου τη χρήση του. Όταν το ξανάνοιξα πριν από περίπου 3 χρόνια, βρήκα αποθηκευμένο βιβλίο που είχα διαβάσει 15 χρονών. 

Υπάρχουν μέρες που είναι η πρώτη εφαρμογή που ανοίγω, πριν ακόμη και από το Instagram, για να δω τι διαβάζουν οι φίλες μου. Ο λόγος που το χρησιμοποιώ είναι τρομερά απλός. Μπαίνω για να διαβάζω τις κριτικές, τόσο πριν αγοράσω κάποιο βιβλίο όσο και μετά, για να συγκρίνω την εμπειρία μου.

Δεν έχω ακόμη μπει στη διαδικασία να γράψω δικές μου, γιατί τα βιβλία είναι τόσο περίπλοκα και μου φαίνεται πολύ δύσκολο, αλλά βρίσκω εντυπωσιακό όταν άλλοι ξοδεύουν τόσο χρόνο για να το κάνουν. Για μένα με αυτές τις εφαρμογές γλιτώνεις το χάος της βιβλιοθήκης, είναι απλά ένας τρόπος για να οργανώνεις τι διαβάζεις. Ένα σχετικά μεγάλο όνειρό μου από μικρή ήταν να έχω μια λέσχη ανάγνωσης με πολύ κοντινά άτομα και στη Θεσσαλονίκη δεν έχω ακόμη βρει κάτι αντίστοιχο. Το Goodreads είναι σαν μια μεγάλη παγκόσμια λέσχη ανάγνωσης, σαν να είμαστε σε ένα καφέ και να ανταλλάσσουμε τις απόψεις μας για ένα βιβλίο. 

Συμμετέχω στο ετήσιο reading challenge εδώ και 3 χρόνια, και δεν με αγχώνει καθόλου, ίσα ίσα με το που άρχισα να χρησιμοποιώ την εφαρμογή διαβάζω πολύ περισσότερο, κάτι στο οποίο πιστεύω πως βοηθάει και το challenge. Το 2021 είχα βάλει στόχο να διαβάσω 60 βιβλία και όντως έφτασα τα 60, ενώ το 2022 ΄έφτασα τα 65. 

Το Goodreads με βοήθησε να απενοχοποιηθώ και στο διάβασμά μου, να βλέπω τα βιβλία χωρίς ελιτισμούς ή και κόμπλεξ. Πριν 2 χρόνια ανακάλυψα ότι έχω ένα τεράστιο πάθος για τη βασίλισσα του αστυνομικού, την Άγκαθα Κρίστι. Υπάρχουν τρομερές προκαταλήψεις γύρω από τα βιβλία, ειδικά γύρω από τα αστυνομικά, τα οποία θεωρούνται κατώτερη μορφή λογοτεχνίας, αλλά το να βλέπω πως ο κόσμος εκεί γράφει και μιλά γι' αυτά είναι μια υπενθύμιση ότι το διάβασμα πρέπει να είναι απόλαυση και όχι μάθημα. Μ’ αρέσει πολύ μια φράση από τους «Άσωτους» του Jackson Greg που λέει: «Η τέχνη εχεί σιχαθεί να απολογείται». Θεωρώ ότι με αυτήν του τη σκέψη διαλύει τη φράση «guilty pleasure». 

Μια εφαρμογή είναι ένας καμβάς, και ανάλογα με το πώς τη χρησιμοποιείς μπορεί να μετατραπεί σε κάτι πολύ θετικό. Μάλιστα, πολύ πρόσφατα έκανα και μια γνωριμία που ξεκίνησε από το Goodreads και μεταφέρθηκε στο Instagram, κάτι πολύ όμορφο γιατί είναι ένα άτομο που πιθανότητα δεν θα έβρισκα χωρίς το Goodreads. Αυτό είναι τελικά το σημαντικό που κάνει η εφαρμογή, φέρνει κοντά ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα. 

Δανάη: «Ίσως να είναι λίγο ναρκισσιστικό»

(21, Αθήνα, σπουδάζει Επικοινωνία και ΜΜΕ)

portrait
Δανάη

Τα ανοίγω και τα δύο κάθε μέρα, ειδικά το Letterboxd, επειδή στάνταρ θα δω μία ταινία κάθε βράδυ. Και οι δύο εφαρμογές είναι πολύ πρακτικές και με έχουν βοηθήσει πολύ να είμαι πιο επιλεκτική στο τι διαλέγω, στο να τα ψάχνω όλα περισσότερο και να βλέπω τι λένε οι άλλοι πριν δω κάτι.

Διάβαζα πολύ και πριν κατεβάσω την εφαρμογή, οπότε δεν νομίζω ότι έχει επηρεάσει πολύ τον ρυθμό μου. Είμαι ένα άτομο που λειτουργεί πάρα πολύ με πρόγραμμα και μου αρέσει η ιδέα της επιβράβευσης και του σκορ. Κάθε φορά που καταχωρώ κάτι σε μια εφαρμογή νιώθω ότι ολοκληρώνω έναν στόχο. Σίγουρα δεν νιώθω να έχω επηρεαστεί, δεν έχουν επηρεάσει δηλαδή οι δύο αυτές εφαρμογές αρνητικά τη σχέση μου με την ανάγνωση ή τις ταινίες. 

Ίσως να είναι λίγο ναρκισσιστικό. Όταν δείχνω σε κάποιον τη λίστα με τα βιβλιαράκια που διάβασα φέτος, νιώθω πολύ καλά, προφανώς και μου δίνει όλο αυτό ένα boost, αλλά αυτό εντάσσεται και στο πλαίσιο του ότι είμαστε κοινωνικά όντα, δεν το θεωρώ και τόσο κακό. Το να θες να δείξεις τι βιβλία διαβάζεις ή τι ταινίες βλέπεις δεν το θεωρώ απαραίτητα αρνητικό, γιατί σου προσφέρει και τη σημαντική δυνατότητα του να συνδεθείς με άτομα με κοινά γούστα, που αντιλαμβάνονται τα πράγματα παρόμοια με εσένα. 

Ορφέας: «Νιώθω ότι είναι μια μικρή δικιά μου παρακαταθήκη»

(26, Αθήνα)

portrait
Ορφέας

Το Letterboxd το κατέβασα όταν ξεκίνησε ο Covid, ήμουν με έναν φίλο και τη συγκάτοικό μου στην Αθήνα, πήγαμε να δούμε το «Sweet Movie» του Ντούσαν Μακαβέγιεφ και τότε μου μπήκε για πρώτη φορά η ιδέα. Είχα δει ότι υπάρχει το Letterboxd από memes και τέτοια, αλλά δεν είχα σκεφτεί να το κατεβάσω, σκεφτόμουν και ότι επειδή είμαι άνθρωπος που θέλει να τα κάνει όλα τέλεια αυτό θα με καταπιέσει πολύ. 

Το κατέβασα σε μια ημέρα ατελείωτης βαρεμάρας και πέρασα 9 ώρες απλώς καταχωρώντας ταινίες. Δεν έκανα τίποτα άλλο, έπεσα για ύπνο εκείνο το βράδυ και σκεφτόμουν πόσα ακόμα έχω να βάλω. Ξεκάθαρα το χρησιμοποιώ σαν νέο social media, δηλαδή δεν καλύπτει μόνο την ανάγκη να σημειώνω κάπου τι βλέπω. Πλέον μου έχει γίνει εμμονή οτιδήποτε δω να τo καταχωρήσω αμέσως. Αν νιώθω ότι έχω και κάτι να πω, γράφω και μια κριτική. Είναι μηχανικές πλέον οι κινήσεις που κάνω αφού δω μια ταινία, κατευθείαν τη βάζω Letterboxd και μετά στόρι στο Instagram. Μπαίνω κάθε μέρα, αφού τελειώσω με τα κλασικά, τύπου Instagram κ.λπ., για να δω τι είδαν οι φίλοι, τι έγραψαν, και αν είδαν κάτι που τους πρότεινα εγώ.

Έχει κάτι το ωραίο όλη αυτή η διαδικασία, γιατί μοιάζει λίγο με μια τελετουργία, να βλέπεις σιγά σιγά τον αριθμό των ταινιών που έχεις δει να αυξάνεται. Νιώθω ότι είναι μια μικρή δικιά μου παρακαταθήκη, ένα δικό μου προσωπικό αρχείο. Έχουν πλέον φτιάξει πάρα πολλοί φίλοι μου, και καμιά φορά με ενοχλεί να διαβάζω κακές κριτικές για ταινίες που έμενα μου άρεσαν, γιατί άλλο να σου πει κάποιος τετ α τετ κάτι για μια ταινία και άλλο να το δεις εκεί. Έχω τσακωθεί με κόσμο γι' αυτά που γράφουν, ή κάτω από τις κριτικές τους ή σε μηνύματα. 

Καμιά φορά νιώθω πως όλο αυτό γίνεται κάπως ελιτίστικο, για παράδειγμα με ακολουθεί ένας που έχει δει 50 ταινίες, από τις πιο βασικές που υπάρχουν, και λέω ποιον ακολουθείς, φίλε, έχει δηλαδή το Letterboxd κάπως εντείνει και αυτό το κομμάτι της σύγκρισης με άλλους, που το σιχαίνομαι.

Από τα καλύτερα πράγματα όμως που μου έχει προσφέρει είναι ότι βρήκα άπειρες ταινίες που δεν υπήρχε περίπτωση να βρω αλλού, από τους πιο άγνωστους σκηνοθέτες. Είναι φοβερό ότι μπορεί κανείς εκεί να βρει τα πάντα, από πορνογραφικές ταινίες μέχρι arthouse, ό,τι θες, ακόμη και trash βιντεοκασέτες με τον Στάθη Ψάλτη και άκυρες ταινίες από τα '80s που ούτε η μάνα τους δεν έχει ακούσει. Όλο αυτό είναι σωτήριο και για δημιουργούς που ίσως δεν είχαν γίνει τόσο γνωστοί και αποκτούν έτσι έναν τρόπο να φτάσουν στο κοινό. 

Τζώρτζια: «Πριν κάποια χρόνια διάβαζα το "Κορίτσι με το τατουάζ" που ναι, είναι ωραίο, αλλά δεν νομίζω να το διάβαζα τώρα».

(27, Βέλο)

portrait
Τζώρτζια

Είναι πάνω από 10 χρόνια που έχω το Goodreads, είχα ήδη το IMDB για τις ταινίες, μου άρεσε και ήθελα κάτι ανάλογο για τα βιβλία. Στην αρχή δεν είχα κανέναν φίλο, το είχα μόνο για να καταχωρώ τι διαβάζω και τι θέλω να διαβάσω. Θα δω κάπου ένα βιβλίο ή θα μου προτείνει κάτι κάποιος και για να μην το ξεχάσω το βάζω εκεί. Αλλά τώρα που έχω και 2-3 φίλους, μου αρέσει να βλέπω τι διαβάζουν, να τα βάζω μετά στη λίστα μου, και όταν πηγαίνω να αγοράσω βιβλία να ανατρέχω εκεί και να βρίσκω αμέσως όλα όσα θέλω. Σίγουρα, δεν μπαίνω κάθε μέρα. Το ανοίγω όταν ξεκινάω ένα καινούριο βιβλίο ή μόλις τελειώσω κάποιο, και σίγουρα κάθε φορά που θα προτείνει κάτι η Σταυρούλα από το βιβλιοβούλιο. 

Το χρησιμοποιώ κυρίως για πρακτικούς λόγους, αλλά από φέτος επιλέγω να μη συμμετέχω στο challenge γιατί με αγχώνει. Δεν μου αρέσει να τα μετατρέπω όλα σε στόχους. Ίσως επειδή είμαι και λίγο ανταγωνιστική δεν θέλω να νιώθω ότι πρέπει να πετύχω κάτι. Πιο πολύ το τσεκάρω για πλάκα, αλλά δεν θέλω το διάβασμα, που είναι ένα χόμπι, να μου δημιουργεί πίεση, να βλέπω τους ρυθμούς των άλλων και να σκέφτομαι ότι έχω μείνει πίσω. 

Νομίζω δεν το παραδεχόμαστε, αλλά αισθάνεσαι λίγο καλά με τον εαυτό σου, σου προκαλεί ένα αίσθημα προσωπικής ικανοποίησης όλο αυτό. Έχει σίγουρα και κάτι το ναρκισσιστικό το Goodreads, αυτό το «κοίτα πόσο πολλά βιβλία έχω διαβάσει». Αλλά για έμενα είναι κυρίως πρακτικό, μου αρέσει να ξαναβλέπω στο τέλος του χρόνου τι διάβασα. Βλέπεις πως τα γούστα σου αλλάζουν, και μαζί με αυτά παρατηρείς και την εξέλιξη του εαυτού σου. Πριν κάποια χρόνια διάβαζα το «Κορίτσι με το τατουάζ» που ναι, είναι ωραίο, αλλά δεν νομίζω να το διάβαζα τώρα. 

Μήπως τελικά αυτό που λατρεύουμε είναι η ιδέα του εαυτού μας ως σινεφίλ ή βιβλιόφιλου;

Στην εποχή που μπορούμε να έχουμε πρόσβαση παντού, είναι μάλλον πολύ λογικό να χρειαζόμαστε λίστες για να οργανωνόμαστε και να πλοηγούμαστε στο πληροφοριακό χάος που επικρατεί. Το κοινό χαρακτηριστικό όλων όσοι μου μιλήσαν παραπάνω, αλλά και όλων όσοι χρησιμοποιούμε το Goodreads και το Letterboxd, είναι ότι λατρεύουμε να διαβάζουμε ή να βλέπουμε ταινίες. Αναρωτιέμαι όμως μήπως περισσότερο από όλα λατρεύουμε την ιδέα του εαυτού μας ως σινεφίλ ή και βιβλιόφιλου. Αλλά και μήπως οι εφαρμογές αυτές μετατρέπουν το διάβασμα και την παρακολούθηση μιας ταινίας σε ένα υστερικά ανταγωνιστικό παιχνίδι, όπου στο τέλος κάθε ημέρας και με την κατάκτηση κάθε στόχου είναι η οθόνη μας αυτή που χαίρεται περισσότερο.

Η δική μου σχέση με το Letterboxd ξεκινά πριν 2 χρόνια, όταν ήμουν εθελοντής στις Νύχτες Πρεμιέρας. Το κατέβασα με ένστικτα απολύτως ταπεινά, για να εντυπωσιάσω ένα παιδί που μου άρεσε, και βρήκα σε αυτό ένα τρομερό «ναρκωτικό» για το άγχος κουλτούρας το οποίο με καταδιώκει. Λίγη εξοικείωση να έχει κανείς με τον κόσμο των social media, αντιλαμβάνεται ότι το προφίλ μου δεν είναι ο καθρέπτης του τι βλέπω, αλλά του πώς θέλω να παρουσιάζω τον εαυτό μου. Οι top 4 ταινίες μου στο Letterboxd είναι μια προσεκτικά επιμελημένη λίστα, με ταινίες όχι πολύ βασικές, όχι πολύ γνωστές, λίγο eclectic, λίγο χίπστερ. Κατασκευάζω τις λίστες μου και φαντάζομαι τον άλλον Αθηναίο φασαίο να κοιτά το στυλιζαρισμένο προφίλ μου σαν χάνος και να ζαλίζεται με τις επιλογές μου. 

Ας κρατήσουμε όμως το σχόλιο της Ηλιάνας: «Οι εφαρμογές είναι ένας λευκός καμβάς». Ας παίξουμε μαζί τους κι ας τις φέρουμε στα μέτρα μας. Ας ξεχάσουμε το κουλ κι ας φτιάξουμε το δικό μας μοναδικό κουλ. Οι άνθρωποι είμαστε όντα κοινωνικά και είναι η μοίρα μας να φτιάχνουμε και να αναζητούμε ομάδες, με ομοιοπαθείς και φίλους, με όσους ξενυχτάνε πάνω από βιβλία και ταινίες. Κι αν αυτά τα ναρκισσιστικά παιχνιδάκια είναι ο λόγος για να διαβάσουμε και κανένα βιβλίο παραπάνω ή να ξανασυναντηθούμε και φέτος στα θερινά, ας είναι.  

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΥΠΩΛΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ

Βιβλίο / Διαβάζει λογοτεχνία και ποίηση η gen Z;

Άραγε μπορεί η γενιά Ζ, η οποία μεγάλωσε μπροστά σε μια οθόνη, ταυτίζεται με το διαδίκτυο, κάνει πολλά πράγματα συγχρόνως (multitasking) και που το καλύτερο δώρο που μπορείς να της κάνεις είναι ένα τελευταίας τεχνολογίας gadget, να αναγνωρίζει την ανεκτίμητη αξία του βιβλίου, να επενδύει στην ανάγνωση ως μορφή ψυχαγωγίας, να επιλέγει το βιβλίο ως πηγή γνώσης, πληροφοριών αλλά και ως έναν μοναδικό τρόπο χαλάρωσης;
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ