Έλληνες στο εξώφυλλο του Time

Έλληνες στο εξώφυλλο του Time Facebook Twitter
0

Ελευθέριος Βενιζέλος /18 Φεβρουαρίου 1924

Το υπουργικό συμβούλιο που σχηματίστηκε από τον κ. Γεώργιο Καφαντάρη ορκίστηκε σήμερα στην Αθήνα. Ο πρωθυπουργός Καφαντάρης δήλωσε ότι θα ακολουθήσει την πολιτική του κυρίου Βενιζέλου προκειμένου να πραγματοποιηθεί εσωτερική συνεννόηση σχετικά με το ερώτημα της μοναρχίας και να καλλιεργηθούν φιλικές σχέσεις με τις ξένες δυνάμεις. Το υπουργικό συμβούλιο αποτελείται από βενιζελικούς.

Γεώργιος ΙΙ / 4 Νοεμβρίου 1940

Από τότε που ξεκίνησε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, 14 μήνες πριν, τα Βαλκάνια βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού. Περιοδικοί φόβοι σπέρνουν πανικό και μετά φεύγουν, επειδή με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο οι γειτονικές δυνάμεις τα καταφέρνουν χωρίς αιματοκύλισμα. Η Ρουμανία κατακλύστηκε από την επιδρομή του γερμανικού στρατού. Η Βουλγαρία παίρνει οδηγίες από τον Άξονα. Ακόμα και η Γιουγκοσλαβία, η οποία έχει σχετικά μεγάλο, καλά εκπαιδευμένο στρατό, πήρε το δρόμο της εκτόνωσης. Αυτή την εβδομάδα ήταν η σειρά της τελευταίας χώρας, της πιο αδύναμης χώρας των Βαλκανίων, αλλά πρόκειται για μια χώρα που φαίνεται αποφασισμένη να αντισταθεί.

Αλέξανδρος Παπάγος / 16 Δεκεμβρίου, 1940

Οι Έλληνες ξεχύθηκαν. Πίεσαν προς τα βόρεια, διέσχισαν τους βάλτους πέρα από τη λίμνη Butrinto που οι Ιταλοί θεωρούσαν απροσπέλαστους. Μπήκαν ολόκληροι μέσα σε παγωμένα νερά, σπρώχνοντας τα όπλα τους πάνω σε σχεδίες. Διέσχισαν τα βουνά από την ανατολή και έβαλαν τα όπλα τους σε υψώματα. Οι Ιταλοί έβαλαν φωτιά σε πόλεις και αποσύρθηκαν την ακτή, αφήνοντας στους Έλληνες ένα αντιτορπιλικό, κατεστραμμένο από αγγλικές βόμβες.

Δαμασκηνός / 1η Οκτωβρίου, 1945

Ο πόλεμος είναι κακό πράγμα: αλλά το να υποκύπτεις στις διαταγές άλλων κρατών είναι ακόμα χειρότερο. Η ειρήνη, αν την κρατήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις, τελικά θα αντισταθμίσει τις απώλειές μας, αλλά αν υποκύψουμε θα χάσουμε οριστικά όλες τις αξίες μας… Σε όλους όσους από εσάς που αυτοαποκαλείστε άντρες της ειρήνες, σας λέω: δεν είσαστε ασφαλείς παρά μόνο αν έχετε άντρες της πράξης στο πλευρό σας. – Θουκυδίδης

Οι σύγχρονοι Έλληνες χρειάστηκαν έναν άντρα της πράξης- αυτόν που «συγκράτησε τα πλήθη, σεβόμενος τις ελευθερίες τους.» Ο άντρας αυτός είναι ο αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός.

Βασιλιάς Γεώργιος ΙΙ / 24 Φεβρουαρίου 1947

Το καρναβάλι δεν έφτασε στην Αθήνα στις απόκριες την προηγούμενη εβδομάδα. Οι άνθρωποι δεν βγήκαν στους δρόμους ακολουθώντας το γαϊτανάκι (ψεύτικο γαϊδούρι, σχηματισμένο από δύο κλόουν) όπως τα προηγούμενα χαρούμενα χρόνια. Η περίοδος μόνο υπενθύμισε ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πιο δυστυχισμένες χώρες της Ευρώπης.

Στο ξενοδοχείο Ακροπόλ Παλάς της Αθήνας, μια επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών παρακολουθούσε μάρτυρες που κατέθεταν σχετικά με την εμπλοκή της Ελλάδας με τους γείτονές της από το Βορρά.

Φρειδερίκη / 26 Οκτωβρίου 1953

«Να είσαι όπως οποιαδήποτε Αμερικανίδα – απλή», είπε ο παριζιάνος σχεδιαστής ρούχων, Jean Desses το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν η αγαπημένη του πελάτισσα δήλωσε ότι σχεδίαζε ένα ταξίδι στις ΗΠΑ και χρειαζόταν μερικά καινούρια ρούχα. Η βασίλισσα της Ελλάδας, η μικρόσωμη, αυθάδης κυρία, εκτίμησε τις συμβουλές του. Είχε μόνο μία βασιλική απαίτηση: «Έχω μικροσκοπική μέση, και θέλω να τη δείξω.»

Σταύρος Νιάρχος / 6 Αυγούστου 1956

Τεμπέλικη σαν σύννεφο, η σκούνα με τα τρία κατάρτια με το όνομα Creole διέσχισε την προηγούμενη εβδομάδα τα νερά της ισπανικής ακτής. Η σκούνα μήκους 190 ποδιών, το μεγαλύτερο ιδιωτικό σκάφος του κόσμου, έπλεε πέρα από ασημένια νερά και χωριά σε παστέλ χρώματα. Τα ηλιόλουστα απογεύματα, όταν το σκάφος ήταν αραγμένο στην ακτή, οι επιβάτες βουτούσαν στα θερμά νερά ή καθόταν στα παραλιακά καφέ. Τη νύχτα, γαντοφορεμένοι υπηρέτες γλιστρούσαν αθόρυβα μεταξύ των καλεσμένων μέσα σε μια απαλά φωτισμένη τραπεζαρία, διακοσημένη με ένα πίνακα γάλλου ιμπρεσιονιστή.

Μαρία Κάλλας / 29 Οκτωβρίου 1956

Κάποτε η πριμαντόνα ήταν η αναντικατάστατη κυρία της όπερας, ένα πλάσμα από άλλο πλανήτη που τρεφόταν με αναγνώριση, ντυνόταν με συγχαρητήρια και διάβαινε ένα μονοπάτι στρωμένο με χρήματα, κοσμήματα και εραστές. Γι ‘αυτήν ο πραγματικός κόσμος ήταν μόνο μια προέκταση του απίθανου κόσμου της όπερας, ένας κόσμος με παθιασμένα μίση, θυελλώδεις έρωτες και εξωφρενική κινησιολογία.

Βασιλιάς Κωνσταντίνος / 28 Απριλίου 1967

Ακρόπολη, φωτισμένη από τη σελήνη, πάνω από μια ειρηνική πόλη, ετοιμαζόταν να αποσυρθεί για τη νύχτα στην Αθήνα, τον τόπο καταγωγής της δημοκρατίας και τόπο στον οποίο η δημοκρατία υποφέρει. Βραδινοί διαβάτες περπατούσαν στα στενά της Πλάκας, γεμάτη με εστιατόρια και ταβέρνες, και η κίνηση αραίωνε στο κέντρο της πόλης. Τότε, μερικά λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, σκοτεινές φιγούρες ντυμένες με ρούχα μάχης εμφανίστηκαν παντού. Στρατιώτες ξεγλίστρησαν από στρατώνες της Αθήνας και όλης της Ελλάδας.

Αριστοτέλης Ωνάσης και Τζάκι Ωνάση / 25 Οκτωβρίου 1968

Όσοι ήταν στο πάρτι που έγινε στη θαλαμηγό «Χριστίνα» τον περασμένο Αύγουστο δεν θα ξεχάσουν ποτέ εκείνη τη νύχτα. Ενώ οι καλεσμένοι φλέρταραν, έπιναν, έτρωγαν και χόρευαν, μια ορχήστρα με μπουζούκι έπαιζε μουσική. Ο οικοδεσπότης άκουγε τη μουσική με μια δόση μελαγχολίας ενώ οι μουσικοί έπαιζαν το αγαπημένο του τραγούδι

«πικρά καλοκαίρια,  έμαθα κοντά σου να περνώ…»

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ