Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν στο οπισθόφυλλο του δίσκου Darkness on the Edge of Town (1978)

Μπρους Σπρίνγκστιν: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ

0

Αν δεν ήταν η αυτοβιογραφία ενός ροκ σταρ, θα ήταν ένα ταξίδι στην ψυχή της Αμερικής, όπως ακριβώς είναι και οι στίχοι του, βγαλμένοι από το υπογάστριο της απέραντης αυτής ηπείρου, από τις εργατικές γειτονιές και τις καντίνες με τα χοτ-ντογκ κάτω από «φώτα από νέον που μοιάζουν με φλόγες», από τις ξεφτισμένες εικόνες με ηλιοβασιλέματα με το λούνα παρκ στο βάθος, από τις «ένδοξες μέρες» («Glory Days»), τα τραύματα και τις αμήχανες νίκες και κυρίως από τη βαθιά πεποίθηση ότι όταν το Αφεντικό τραγουδάει, βγαίνει το άστρο που εκπλήρωσε την πορεία του πάνω από τα λιωμένα συντρίμμια. Γι’ αυτό και δεν εκπλήσσει κανέναν, ούτε όσους δεν ανήκουν σε αυτή την ιδιαίτερη φυλή των αμετανόητων φανατικών του Σπρίνγκστιν που το Born to run (κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στα ελληνικά από τη Key Books σε μετάφραση Αλέξη Καλοφωλιά) δεν είναι μία ακόμα αυτοαναφορική αφήγηση ενός μεγάλου αστέρα –άραγε του τελευταίου αυθεντικού;–αλλά ένα συναρπαστικό, άκρως καλογραμμένο έργο ενηλικίωσης (Βildungsroman) για την ίδια την αμερικανική ήπειρο, που από τη μια γιγαντώνεται, γίνεται ισχυρή και από την άλλη νιώθει τις ψευδαισθήσεις να σκορπίζονται στον μολυσμένο αέρα. Διαβάζοντας τις σχεδόν 600 σελίδες αυτής της καταιγιστικής αφήγησης που σε απορροφά μέχρι την τελευταία σελίδα, νιώθεις ότι ακολουθείς όλο αυτό το ταξίδι στο εκρηκτικό μεταπολιτευτικό διάστημα που διαμόρφωσε τη σύγχρονη Αμερική και ταυτόχρονα την προσωπικότητα του πιο κεντρικού και αντιπροσωπευτικού εκφραστή της μουσικά.

Εξού και όταν παρακολουθείς τον Μπρους να διαγράφει με άνεση όλη αυτή την πορεία καθώς έχει βιώσει όσα περιγράφονται από πρώτο χέρι, από τις οικογενειακές εκδρομές-ταξίδια στην άκρη του Νιου Τζέρζι ως τις διαφορετικές φυλές που έθρεψαν την αμερικανική περιφέρεια των μεγάλων πόλεων και από τα ξέγνοιαστα χρόνια των αρχών της δεκαετίας του ’60 ως την οδυνηρή εμπειρία του Βιετνάμ, όπου περιέγραψε πώς γλίτωσε, την τελευταία στιγμή, την επιστράτευση λόγω ενός τροχαίου, και από εκεί στην ξέφρενη δεκαετία του ’90 και την τραγωδία της 11η Σεπτεμβρίου αλλά και στη νέα εποχή του Ομπάμα, τον οποίο υποστηρίζει με σθένος.

Όμως, παρά τις διαρκείς αντιπαλότητες με φίλους, όταν οι διαφορές λύνονταν σε γκρεμισμένα εργοστάσια στην ακτή του Νιου Τζέρζι, όπου έμεναν για ένα διάστημα με το πρώτο του μουσικό σχήμα, ο ίδιος παρέμενε εγκρατής και άκρως εργατικός, χαρακτηριστικά που του κληροδότησε, όπως ομολογεί, η μητέρα του, και, το κυριότερο, σεμνός και γήινος, κάτι που τον καθιστά μοναδικό μέχρι σήμερα.

Ξέροντας καλά τα συστατικά της γλυκόπικρης γεύσης του αμερικανικού ονείρου, εξηγεί αναλυτικά στο αντίστοιχο κεφάλαιο πώς διοχετεύτηκαν στη μουσική του: «Τον τίτλο Born to run ήμουν σίγουρος ότι τον είχα ξαναδεί κάπου. Ίσως γραμμένο με ασημόσκονη στο καπό ενός αυτοκινήτου που σεργιάνιζε στους δρόμους του Άσμπουρι, ή μπορεί να τον είχε πάρει το μάτι μου σε κάποια απ’ τις ταινίες με χοτ ροντ που έβλεπα μανιωδώς στις αρχές της δεκαετίας του εξήντα. Ίσως, πάλι, να ήταν κάπου εκεί έξω στον αέρα, να πλανιόταν στη μείξη από θαλασσινό νερό και μονοξείδιο του άνθρακα στις λεωφόρους Κίνγκσλεϊ και Όσιαν κάποιο Σαββατόβραδο που θα γίνονταν κόντρες. Απ’ όπου κι αν προερχόταν, πάντως, διέθετε τα βασικά συστατικά μιας επιτυχίας: οικειότητα και πρωτοτυπία∙ προξενούσε έκπληξη αλλά και ταύτιση στον ακροατή. Μια μεγάλη επιτυχία σού δίνει την αίσθηση ότι υπήρχε ανέκαθεν και ταυτόχρονα ότι δεν έχεις ξανακούσει ποτέ κάτι τέτοιο». Το διαπιστώνεις, άλλωστε στους στίχους «In the day we sweat it out on the streets of a runaway American dream...» αλλά και στα αντιφατικά λόγια «death trap», «suicide rap» που έγραψε για την παγίδα θανάτου που παραμονεύει εκεί που δεν το περιμένεις: «Κι έπειτα πρόσθεσα τις στροφές “I want to guard your dreams and visions... I want to know if love is real”. Αυτά διακυβεύονται, τα όνειρά σου, τα οράματά σου!», όπως ομολογεί χαρακτηριστικά.

Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν κρατάει το Greetings from Asbury Park, το πρώτο του άλμπουμ.

Επομένως, δεν είναι τυχαία τα κεφάλαια του βιβλίου και τίτλοι όπως «Darkness on the edge of town», «Καλιφόρνια», «Νεμπράσκα», κεφάλαια για την ιταλική και ιρλανδική πλευρά μιας μοιρασμένης στα δύο οικογένειας και ξεχωριστές αναφορές στα χρόνια της σταδιακής ανέλιξης από την εποχή των πρώτων σχημάτων του, τους Castiles και τους Steel Mill, που αποτελούν τον κορμό του πρώτου μέρους της αυτοβιογραφίας του, το οποίο διαδέχεται η λαμπερή εποχή της επιτυχίας του Born to run, του γάμου του με την Πάτι, της γέννησης των παιδιών του –το μόνο σημείο όπου η γραφή του γίνεται μελό– αλλά και της μάχης του με την κατάθλιψη.

bruce
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Bruce Springsteen, Born to run, Μτφρ: Αλέξης Καλοφωλιάς, Εκδ. Key Books, Σελ.: 592.

Τίποτα δεν είναι αθώο, τίποτα δεν είναι τυχαίο, τίποτα δεν χαρίζεται εύκολα, όπως ξέρει κάθε Αμερικανός που βιώνει κάθε λέξη των στίχων του Μπρους με τη ψυχή του: η αφήγηση ξεκινάει από τα πρώτα χρόνια των προγόνων, που έφτασαν από την Ολλανδία και την Ιρλανδία από την πλευρά του σκληροτράχηλου και μετέπειτα παρανοϊκού πατέρα του, ο οποίος ορκιζόταν αποκλειστικά στο «ιερό εξάμπιρο» –η αιτία που, όπως λέει ο ίδιος, έμεινε μακριά από το ποτό και τις ουσίες–, και από τη Νότια Ιταλία, από την πλευρά της μητέρας του, η οποία ήταν μια αξιοπρεπής γραμματέας δικηγορικού γραφείου με ελάχιστη, όμως, ικανότητα να αντισταθεί στον απόλυτα κυριαρχικό σύζυγο. Η διασκέδαση στα παιδικά χρόνια συνίστατο, κυρίως, σε βόλτες στη μακρινή εσπλανάδα στον λόφο που βρισκόταν στην άκρη της πόλης, ενώ τα κρύα σπίτια όπου έμεναν θερμαίνονταν από τις ιστορίες της γιαγιάς και μια παλιά στόφα – πολλές φορές δεν υπήρχε καν ζεστό νερό. Ακόμα και οι βόλτες με το αυτοκίνητο δεν είχαν αμεριμνησία αλλά ήταν μια οδυνηρή εμπειρία, γεμάτη άγριες εικόνες, όταν με την αδελφή του παρατηρούσαν τους άνδρες να σκοτώνονται κυριολεκτικά στο ξύλο στη μέση του δρόμου – ο σκληρός κόσμος των ανδρών, για τον οποίο μιλάει να αναλυτικά σε διαφορετικά σημεία του βιβλίου του.

Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Οι γονείς του Μπρους την ημέρα του γάμου τους.

Όμως, παρά τις διαρκείς αντιπαλότητες με φίλους, όταν οι διαφορές λύνονταν σε γκρεμισμένα εργοστάσια στην ακτή του Νιου Τζέρζι, όπου έμεναν για ένα διάστημα με το πρώτο του μουσικό σχήμα, ο ίδιος παρέμενε εγκρατής και άκρως εργατικός, χαρακτηριστικά που του κληροδότησε, όπως ομολογεί, η μητέρα του, και, το κυριότερο, σεμνός και γήινος, κάτι που τον καθιστά μοναδικό μέχρι σήμερα. Δεν είναι τυχαίο ότι εξακολουθεί να μένει στο Νιου Τζέρζι, όπου κάποτε, στα νότια, απλωνόταν η χώρα των «γκρίζερ» προς τον Αυτοκινητόδρομο 9 και στην ενδοχώρα τα σκληροπυρηνικά «μαύρα παιδιά» της ροκ με τα διαρκή ξεσπάσματα και τα ναρκωτικά. Εκείνος όμως ήξερε ότι δεν ανήκε σε καμία από αυτές τις φυλές, αφού όλα του τα ακούσματα αμφισβητούσαν την καθαρότητα, μπολιάζοντας τη μουσική του με το ηχόχρωμα της μουσικής των μαύρων και τις φολκ μπαλάντες και συνοψίζοντας τόσο τις ροκ εντάσεις όσο και τις ποπ καταβολές των ωραίων εφήβων του Άσμπουρι Παρκ, όπου εμφανίζονταν, όταν στα τύμπανα πρωταγωνιστούσε ο περίφημος «Μα Ντοκ». Η αφροϊταλική κόμμωση και η αγριάδα του Σπρίνγκστιν έδινε την ένταση για την οποία διψούσαν τα πλήθη, χωρίς τον ρεβανσισμό των υπόλοιπων ροκάδων, ενώ τα χέρια του μάτωναν κυριολεκτικά παίζοντας μια κιθάρα που είχε αποκτήσει με το ίδιο του το αίμα.

Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του

Άκρως συγκινητικές είναι, για παράδειγμα, οι περιγραφές για το πώς δανείστηκε, παιδί ακόμα, την πρώτη του κιθάρα μαζί με τη μητέρα του. Στη συνέχεια αγόρασε μια σειρά κάπως καλύτερα μοντέλα, μια Κεντ και κατόπιν μια πετρόλ μασίφ Epiphone. Άκρως αντιπροσωπευτική του Μπρους είναι η σκηνή που χρειάστηκε να κουβαλήσει, σαν τον «καουμπόη του μεσονυχτίου», όπως γράφει χαρακτηριστικά, μια φτηνή ακουστική κιθάρα χωρίς θήκη στο λεωφορείο όταν πήγαινε για οντισιόν στο γραφείο του Τζον Χάμοντ. Ως αυθεντικός καλλιτέχνης δεν θα μπορούσε παρά να είναι φετιχιστής και ενθουσιώδης όχι μόνο με τις κιθάρες αλλά και με οτιδήποτε του κόλλησε το μικρόβιο της μουσικής. Είναι τόσο πυρακτωμένες οι περιγραφές για τη στιγμή που άκουσε πρώτη φορά τον «επί γης Μεσσία», τον Έλβις Πρίσλεϊ, και κατόπιν τους Μπιτλς, ώστε αναγκάζεται να γράψει με κεφαλαία γράμματα και να χρησιμοποιήσει αποσιωπητικά, σαν να τους βλέπει τώρα με φλέβες που καίνε. Αυτό δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας για το τι είναι αυτό που τον καθιστά πραγματικό αφεντικό: το ότι κρατάει ακόμα ζωντανή τη σπίθα του πρωτογενούς ενθουσιασμού που βάζει φωτιά όχι μόνο στον λόγο του αλλά σε κάθε του εμφάνιση. Ευτυχώς αυτός δεν κόπασε όπως ούτε και τα απωθημένα, απλώς γλύκανε με τα χρόνια, μεταλλάχθηκε, έγινε αγωνία, ακόμα και το τέρας της κατάθλιψης, την οποία αποδίδει εν πολλοίς στην προβληματική σχέση με τον πατέρα του – κάποιες στιγμές απόγνωσης που, όμως, δεν τους επέτρεψε να τον καταβάλουν. Από τα πιο συγκλονιστικά αποσπάσματα αυτής της άκρως εξομολογητικής βιογραφίας είναι η περιγραφή του πώς έδειξε στον πατέρα του το Όσκαρ που κέρδισε για την ταινία Φιλαδέλφεια: «Μόλις έφτασα στο Σαν Ματέο, μπήκα στην κουζίνα, όπου ο πατέρα μου εξακολουθούσε να κάθεται και να καπνίζει σαν Βούδας της εργατικής τάξης, και το ακούμπησα στο τραπέζι μπροστά του. Το κοίταξε, έπειτα κοίταξε εμένα και είπε: “Δεν θα ξαναπώ ποτέ σε κανέναν τι θα κάνει”».

Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν το 1968.
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Φωτογραφία του Frank Stefanko από το Darkness on the Edge of Town
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ Facebook Twitter
Εικόνες από το προσωπικό αρχείο του Μπρους όπως παρουσιάζονται στην αυτοβιογραφία του

Αυτό, βέβαια, δεν το τήρησε ο Μπρους που, όπως ομολογεί, έκανε αμέτρητα λάθη, παρασύρθηκε από την αδυναμία του στις γυναίκες, συγκρούστηκε βίαια, αδίκησε πρώην συναδέλφους του, αγάπησε με την ψυχή του την πρώην σύζυγο του Πάτι, η οποία του χάρισε μια όμορφη οικογένεια και τρία παιδιά. Μαζί της ανακάλυψε την ουσιαστική του όψη: «Η νέα μας ζωή αποκάλυψε ότι ήμουν κάτι παραπάνω από ένα τραγούδι, μια ιστορία, μια νύχτα, μια ιδέα, μια αλήθεια, μια σκιά, ένα ψέμα, μια στιγμή, μια ερώτηση, μια απάντηση, ένα ανήσυχο αποκύημα της φαντασίας μου και της φαντασίας των άλλων... Η δουλειά είναι δουλειά, αλλά η ζωή... είναι ζωή! Και η ζωή υπερβαίνει την τέχνη πάντοτε». Στις 23 Σεπτέμβρη, οπότε το αφεντικό συμπληρώνει 75 χρόνια ακάματης περιοδείας στον πλανήτη Γη, μπορεί να είναι περήφανος ότι έπιασε το νόημα περισσότερο απ’ τον καθένα για όλους αυτούς τους λόγους και γιατί εξαρχής γνώριζε πως «nobody wins, unless everybody wins». Στην πραγματικότητα, δεν υπήρξε ποτέ μόνος του, γιατί ήταν όλοι εμείς, ο καθένας ξεχωριστά και μαζί, υπηρέτες και αφεντικά.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ