To αίνιγμα του Τεύκρου

To αίνιγμα του Τεύκρου Facebook Twitter
0

Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης δίδασκε μαθηματικά σε σχολείο, αφηγούνταν ιστορίες μεγάλων μαθηματικών κι έγραφε σχολικά βιβλία. Ούτε ο ίδιος όμως δεν φανταζόταν ότι μια μαθηματική «φάρσα», που του τριβέλιζε το μυαλό απ' όταν ήταν έφηβος, θα γινόταν το πρώτο του μυθιστόρημα. Πόσο μάλλον μπεστ-σέλερ. Τα Πυθαγόρεια Εγκλήματα, ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που διηγείται την ιστορία δυο φίλων μαθηματικών στις αρχές του αιώνα με αφορμή ένα έγκλημα, σημείωσε αναπάντεχη επιτυχία, πουλώντας 30.000 αντίτυπα και μεταφράστηκε σε τρεις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά). Στο νέο του μυθιστόρημα, Αχμές, ο γιος του φεγγαριού που κυκλοφορεί την επόμενη εβδομάδα, ο Μιχαηλίδης έχει προσπαθήσει να ζωντανέψει τη ζωή του συγγραφέα του παπύρου του Αχμές, του πρώτου ενυπόγραφου εντύπου μαθηματικών στην ιστορία που ανακαλύφθηκε το 1850 στην Αίγυπτο.

— Από την Ευρώπη των αρχών του 20ου αιώνα στο καινούργιο σας βιβλίο βρεθήκατε στην Αρχαία Aίγυπτο και τον πάπυρο του Αχμές.
Η Αίγυπτος μού ασκούσε ανέκαθεν μια φοβερή γοητεία. Δηλαδή, το 1850 μ.Χ. ενας φυματικός Άγγλος που ζει στην Αίγυπτο για λόγους υγείας βρίσκει εναν πάπυρο κι αυτός ο πάπυρος φέρει ένα όνομα, μια πληροφορία ότι γράφτηκε την εποχή του Φαραώ Α-Ούσερ Ρε και 84 προβλήματα. Είναι το πρώτο ενυπόγραφο έγγραφο μαθηματικών στην ιστορία της ανθρωπότητας από τον πρώτο επώνυμο μαθηματικό στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον παιχνίδι για μένα να προσπαθήσω μέσα από τα 84 προβλήματά αλλά και μέσα απο τη μελέτη της Αιγύπτου, και μάλιστα μιας εποχής στην αιγυπτιακή ιστορία που ήταν μια περίοδος παρακμής ανάμεσα σε δυο μεγάλες περιόδους ακμής ,να βγάλω την ιστορία του ανθρώπου που έγραψε αυτό τον πάπυρο. Ήταν ιδιαίτερα προκλητικό και ικανοποίησε και την ανάγκη μου να ταξιδέψω σε εκείνη την εποχή. Όταν το έγραφα, είχα την αίσθηση ότι ζούσα στην Αίγυπτο εκείνης της εποχής.

— Γιατί επιλέξατε τον πάπυρο του Αχμές;
Γιατί είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό και γιατί η Αίγυπτος η ίδια είναι πολύ σημαντική. Ένας από τους λόγους, πάντως, που άργησε αυτό το βιβλίο είναι ότι κάποια στιγμή μέσα στο 2008 προέκυψε ένα άλλο μυθιστόρημα.

— Έχει κι αυτό σχέση με τα μαθηματικα;
Πάντα! Όχι μόνο επειδή είμαι μαθηματικός, αλλά γιατί όλα έχουν σχέση με τα μαθηματικά.

— Και ποιο είναι το θέμα; Το λέτε ή είστε προληπτικός;
Οι καλοί μου φίλοι συγγραφείς μού λένε πάντα να μη λέω τι αφορά το επόμενο βιβλίο. Εγώ και τα δυο μου βιβλία τα διηγιόμουν ευρύτατα σε όλον τον κόσμο! Γράφω την  ιστορία ενός παιδιού που φεύγει από τη Μικρά Ασία στη Μικρασιατική Καταστροφή κι ακολουθεί μια πορεία ανά την Ευρώπη, έχοντας ένα πάθος με τη συμμετρία. Είναι μια ιστορία που αν βγει θα αναδείξει ίσως καλύτερα από τις άλλες δυο τι θα πει να σε κυβερνάει το πάθος των μαθηματικών.

— Εσάς σας κυβερνάει το πάθος των μαθηματικών;
Θα ήταν πολύ καλό για το ίματζ μου να πω ναι, αλλά η αλήθεια είναι πως όχι. Μου αρέσουν τα μαθηματικά όσο τίποτα άλλο στον κόσμο, θεωρώ ότι δεν θα μπορούσα να κάνω τίποτα άλλο στη ζωή μου εκτός από αυτό που κάνω τώρα, αλλά δεν νομίζω ότι με κυβερνά το παθος των μαθηματικών ετσι ώστε να είμαι έστω κι ένας αποτυχημένος μεγάλος μαθηματικός.

— Tι είναι αυτό που σας γοητεύει τόσο πολύ στα μαθηματικά λοιπον;
Μου αρέσει, πρώτα απ' όλα, ο λιτός τους λόγος και η μονόδρομη ανάπτυξη: η δυνατότητα να εξασφαλίζεις την εγκυρότητα αυτού που ισχυρίζεσαι μέσα από μια αδιαμφισβήτητη διαδικασία, η καθαρή τους σκέψη και πορεία. Πιστεύω ότι είναι παντού μέσα στη ζωή, μου αρέσει να τα εντοπίζω. Τα μαθηματικά είναι καμιά φορά όπως ο Βρετανός μπάτλερ - απολύτως απαραίτητα, αλλά τελείως αθέατα.

— Σας γοητεύει ίσως ότι όλα μπορούν να αποδειχτούν;
Το «όλα μπορούν να αποδειχτούν» είναι μεγάλη κουβέντα, ακόμα και στα μαθηματικά. Με γοητεύει η προϋπόθεση ότι για να είναι κάτι έγκυρο πρέπει να αποδειχτεί κι ότι όταν θα αποδειχτεί δεν θα υπάρχει καμία απολύτως αμφισβήτηση για την εγκυρότητα του. Από κει και πέρα ήταν μια φιλοδοξία τω αρχων του 20ού αιώνα να μπορούν όλα να αποδειχτούν - αυτό ήταν το ζητούμενο της εποχής, το οποίο, κατά κάποιον τρόπο, κατέρρευσε με το περίφημο αξίωμα του Γκέντελ: oτι δηλαδή υπάρχουν και προτάσεις στα μαθηματικά που δεν ειναι αποκρίσιμες, που δεν μπορούν ούτε να αποδειχτούν ούτε να καταρριφθούν. Αυτό μάλιστα είναι και η ιδέα πίσω από το πρωτο μου μυθιστόρημα, τα Πυθαγόρεια Εγκλήματα.

— Γιατί, αλήθεια, αργήσατε τόσο πολύ να γράψετε το πρώτο σας μυθιστόρημα; Γράφατε εδώ και είκοσι χρόνια σχολικά βιβλία, κάνατε μεταφράσεις. Σας βοήθησε ίσως η μετάφραση που κάνατε για το μαθηματικό μυθιστόρημα Το θεώρημα του παπαγάλου του Ντενί Γκεντζ;
Ναι, σαφώς ήταν ένα έναυσμα, αν και αυτή η μετάφραση έγινε το 1998 και μετά το Θεώρημα του Παπαγάλου μετέφρασα άλλα 22 βιβλία, όλα σε αυτή την κατεύθυνση. Ίσως και να άργησα επειδή μου άρεσε να αφηγούμαι τις ιστορίες μου από τα παιδικά μου χρόνια - στις παρέες, στις ταβέρνες, στα πάρτι.

— Πώς αποφασίσατε να γράφετε τα Πυθαγόρεια Εγκλήματα;
Η ιδέα μού μπήκε όταν ήμουν 15-16 χρόνων. Τότε διαπίστωσα, μελετώντας, αυτό το πρόβλημα που υπάρχει στη θεμελίωση των μαθηματικών και συνειδητοποίησα πως αυτό το πρόβλημα ειναι ουσιαστικά μια φάρσα. Είναι μια φάρσα να ζητάς να φτιάξεις, μια θεωρία η οποία μπορεί να αποδείξει ότι ο εαυτός της είναι αντιφατικός. Αυτό είναι, αν θέλετε, και το πρόβλημα της θεμελίωσης. Αυτή η φάρσα με τριβέλιζε πάρα πολλά χρόνια. Όταν σκέφτηκα εκεί γύρω στο 2002 να φτιάξω μια ιστορία γυρω από αυτήν τη φάρσα, ήρθαν και πιάστηκαν σαν τσαμπιά όλες αυτες οι ιστορίες γύρω από τα μαθηματικά και τους μαθηματικούς που χρόνια αφηγούμουν σε φίλους, μαθητές και παρέες.

— Μα πώς σας ήρθε σαν ιδεα ότι μπορεί να θέλει κάποιος να ανακόψει το τέλος της επιστήμης όπως ο ήρωάς σας στα Πυθαγόρεια Εγκλήματα;
Μα αυτό έχει γίνει και στην πραγματικότητα πολλές φορές.Η περίπτωση του Γαλιλαίου είναι εξαιρετικά χαρακτηριστική. Οι άνθρωποι που προσπάθησαν να εμποδίσουν τη διάδοση των θεωριών του Γαλιλαίου δεν είχαν αμφιβολία ότι ο Γαλιλαίος είχε δίκιο. Απλά θεωρούσαν ότι έθετε σε κίνδυνο την καθεστηκυία τάξη. Υπάρχει και η αντίστοιχη ιστορία της σχολής των Πυθαγορείων και της απόκρυψης της ασυμμετρίας της τετραγωνικής ρίζας του 2. Δεν είναι κάτι φοβερά πρωτότυπο το να προσπαθήσει κανείς να αποκρύψει την επιστημονική αλήθεια, γιατί έχει την αίσθηση ότι αυτό είναι απειλή.

— Γιατί διαλέξατε τη συγκεκριμένη περιοδο για τα Πυθαγόρεια Εγκλήματα;
Είναι μια περίοδος γοητευτική για τρεις λόγους. Είναι η λεγόμενη μπελ επόκ για την Ευρώπη, την επιστήμη και την Ελλάδα. Στην Ευρώπη οι άνθρωποι ειναι πανευτυχείς γιατι πιστεύουν ότι έχουν ξεμπερδέψει με τον πόλεμο. Είμαστε στα 1900 κι ο τελευταίος μεγάλος πόλεμος ειναι 30 χρόνια πίσω. Επίσης, πιστεύουν ότι η τεχνολογία έχει φτιαχτεί για να τους υπηρετεί. Φανταστείτε οτι απο τη μία νύχτα στην άλλη βρέθηκε το Παρίσι ολόκληρο κατάφωτο και ο Πύργος του Άιφελ γεμάτος φωτάκια. Η εκβιομηχάνιση έκανε ακόμα και τη ζωή της εργατικής τάξης, που βρίσκεται στη βάση της παραγωγικής πυραμίδας, αρκετά πιο εύκολη: είναι άλλο πράγμα να είσαι υφάντρα το 1900 κι άλλο το 1850. Ταυτόχρονα, αυτή την περίοδο υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίφαση· αυτοί οι πανευτυχείς άνθρωποι δεν ξέρουν τι τους περιμένει: μια κόλαση με 2 παγκόσμιους πολέμους και την πυρηνική απειλή. Η ίδια αντίφαση υπάρχει και στην επιστήμη. Υπάρχει αυτό το υπεραισιόδοξο μήνυμα του Χίλμπερτ που λέει «πρέπει να μάθουμε και θα μάθουμε ότι στα μαθηματικά δεν υπάρχει ignorabimus» και 30 χρόνια μετά προκύπτει το Θεώρημα του Γκέντελ, το οποίο λέει πως όσα και να ανακαλύπτουμε θα υπάρχουν προτάσεις, προβλήματα στα οποία δεν θα μπορούμε να απαντήσουμε ούτε θετικά ούτε αρνητικά. Όσο για την Ελλάδα του 1900, σκεφτείτε το όραμα της Ελλάδας των πέντε θαλασσών και αυτό που ακολούθησε μετά τη μικρασιατική καταστροφή. Αυτή η παραλληλία στην ελληνική ιστορία, στην παγκόσμια ιστορία και στην ιστορία της επιστήμης με γοήτευσε. Ένας μαθηματικός κυνηγάει πάντα τις αντιφάσεις. Για μένα η αντίφαση ήταν ένα τρομακτικό θέλγητρο.

— Σίγουρα δεν είστε ο μόνος που γράφει μαθηματικά μυθιστορήματα. Την τελευταία δεκαετία υπάρχει μια αύξηση των μυθιστορημάτων που έχουν σχέση με τα μαθηματικά. Πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό;
Έχω την εντύπωση ότι στην εποχή μας τα μαθηματικά έχουν αρχίσει, ακόμα και σε ανθρώπους που έχουν την ψευδαίσθηση ότι είναι εχθροί τους, να ασκούν τη γοητεία του ορθού λόγου. Στην εποχή του εκχυδαϊσμού της πολιτικής και της κυριαρχίας του ψευδούς μηνύματος, ένας λόγος, ο οποίος δεν θεωρείται έγκυρος παρά μονάχα εάν υπάρχει μια απόδειξη την οποία κανείς δεν αμφισβητεί, ασκεί μια γοητεία ακόμα και σε ανθρώπους που θα σου πούνε «εγώ με τα μαθηματικά δεν έχω καμία σχέση». Συνάντησα πάρα πολλούς ανθρώπους που μου είπανε για το πρώτο μου βιβλίο «διάβασα το βιβλίο σου, αλλά παρέλειψα τα μαθηματικά μέρη». Η δική μου η απάντηση ήταν: «Δεν παρέλειψες τα μαθηματικά μέρη, γιατί μαθηματικά μέρη δεν είναι εκεί που μιλάμε για μαθηματικά θεωρήματα. Μαθηματικό είναι όλο το βιβλίο».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ