Το 1945 πεθαίνει η Άννα Φρανκ στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν - Μπέλσεν

Το 1945 πεθαίνει η Άννα Φρανκ στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν - Μπέλσεν Facebook Twitter
2

[via] Έχουν περάσει 69 χρόνια από τη έκδοση του ημερολογίου της Άννας Φρανκ. Η Άννα πέθανε το 1945 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν Μπέλσεν αλλά ο ξάδερφός της, Elias, έχει ακόμα ζωντανές αναμνήσεις.

«Όταν ο Ότο – ο πατέρας της Άννας – μου το έδωσε και είπε, κοίτα, είναι το βιβλίο της Άννας έκλαιγε. Όταν είδα την φωτογραφία της στο εξώφυλλο χάρηκα και αισθάνθηκα περηφάνια αλλά και μεγάλη στενοχώρια.»

Ο Elias είναι σήμερα 87 χρονών και ζει στην Ελβετία όπου η οικογένειά του μετακόμισε μετά την άνοδο των Ναζί στη Γερμανία. Όταν πρωτοδιάβασε το ημερολόγιο της ξαδέρφης του το 1947 δυσκολεύτηκε να αναγνωρίσει την Άννα που ήξερε ως παιδί. Το ημερολόγιο του έδειξε μια πλευρά που δεν ήξερε: ένα διαφορετικό κορίτσι, ώριμο, που έγραφε για πράγματα που τα παιδιά συνήθως δεν ξέρουν. Η Άννα ήταν τέσσερα χρόνια μικρότερή του αλλά πάντα ήταν αυτή που πρότεινε νέα παιχνίδια και περιπέτειες.

Όταν ο πατέρας της Άννας αποφάσισε να εγκαταλείψει τη Γερμανία να μετακομίσει με την οικογένειά του στο Άμστερνταμ τα ξαδέρφια χωρίστηκαν. Όταν η Ολλανδία έπεσε σε ναζιστική κατοχή και απαγορεύτηκαν τα ταξίδια, οι οικογένειες άρχισαν να ανταλλάσουν γράμματα. Σύντομα απαγορεύτηκε και αυτή η μορφή επικοινωνίας. Αυτή είναι η τελευταία κάρτα που έστειλε ο πατέρας της Άννας στην αδερφή του για να της ευχηθεί χρόνια πολλά, δύο μήνες πριν τα γενέθλιά της, επειδή  είχαν πληροφορηθεί για την επικείμενη απαγόρευση της επικοινωνίας:

«Πολυαγαπημένη μου Λούνι, χρόνια πολλά! Όλοι σου στέλνουμε τις θερμότερές μας ευχές σήμερα, επειδή θέλουμε να σιγουρευτούμε ότι θα τις λάβεις και δεν θα έχουμε ευκαιρία να τις στείλουμε αργότερα. Σου στέλνουμε όλη μας την αγάπη από το βάθος της καρδιάς μας. Είμαστε υγιείς και είμαστε μαζί, κι αυτό είναι το βασικότερο. Όλα είναι δύσκολα αυτές τις μέρες αλλά πρέπει να δέχεσαι τα πράγματα όπως έρχονται. Μακάρι να έρθει η ειρήνη φέτος ώστε να μπορέσουμε να συναντηθούμε ξανά. Δεν θα μπορούμε να επικοινωνούμε πια μεταξύ μας και με την Ι., κάτι που είναι πολύ κρίμα, αλλά δε μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι’ αυτό. Πρέπει να καταλάβει. Και πάλι, θερμές ευχές. Ο.

(Η Ι. είναι η μητέρα του Ότο και της Λούνι, Άλις)

Στο μπροστινό μέρος της κάρτας η Άννα έγραψε στα ολλανδικά: «Δε μπορώ να γράψω γράμμα για τις διακοπές τώρα, φιλιά και αγκαλιές, Άννα.»

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Αντώνης Καραμπατζός: Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση

The Book Lovers / Αντώνης Καραμπατζός: «Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον καθηγητή Αστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Καραμπατζό για το πώς το έργο του Τζότζεφ Κόνραντ, του Φίλιπ Ρόθ ή η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα, στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ιστορία.
THE LIFO TEAM
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Teatro Grottesco»: Η γοτθική σκηνή της ζοφερής απελπισίας

Βιβλίο / «Teatro Grottesco»: Mια συλλογή σκοτεινών διηγημάτων από έναν μετρ του τρόμου

Κάποιοι ίσως τον γνωρίζουν από την πρώτη (και καλύτερη) σεζόν του «True Detective». Η βουτιά στις πλέον σκοτεινές πτυχές της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η άκρως ζοφερή ατμόσφαιρα, η εικονοποιία που φλερτάρει με τη γοτθική αισθητική είναι χαρακτηριστικά του έργου του Τόμας Λιγκότι, η απουσία του οποίου από την ελληνική αγορά είναι τρανταχτή.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΣΑΠΡΑΪ́ΛΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια