Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο;

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.
0

Τι θα συζητούσε η Sylvia Plath με την Frida Kahlo αν έπινε ένα μπάφο

Αυτό ακριβώς πραγματεύεται το έργο του θεατρικού συγγραφέα Néstor Caballero, ποιητική αδεία βεβαίως, καθώς οι δύο σημαντικές καλλιτέχνιδες του προηγούμενου αιώνα δεν συναντήθηκαν ποτέ. Το Musas, που ανέβηκε στα πλαίσια του New York International Fringe Festival, προσφέρει μια διεισδυτική ματιά στον κόσμο δύο γυναικών στην ζωή των οποίων ο πόνος και η δημιουργία αποτέλεσαν κοινά σημεία αναφοράς. Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.

Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν", μια ευθεία αναφορά στην αυτοκτονία της ποιήτριας στην ηλικία των 30 ετών το 1963. Η Sylvia Plath υπέφερε από διπολική διαταραχή και είχε υποβληθεί σε αγωγές χωρίς κανένα αποτέλεσμα, η θεραπεία με ηλεκτροσόκ ενέτεινε ακόμα περισσότερο τις κρίσεις της. Όσο το μυαλό της βυθιζόταν στο έρεβος η ποιήση της φώτιζε σαν κεραυνός. Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν η πρώτη συγγραφέας η οποία έλαβε μεταθανάτια το βραβείο Pulitzer.

Η ζωγράφος Frida Kahlo βίωσε επίσης έντονα τον πόνο σε όλη την ενήλικη ζωή της εξαιτίας ενός σοβαρού τροχαίου ατυχήματος σε λεωφορείο στα 18 όπου έσπασε την σπονδυλική στήλη, την κλείδα, τα πλευρά και την λεκάνη της ενώ μία σιδερένια χειρολαβή διαπέρασε την κοιλιακή της χώρα και αναγκάστηκε να μείνει επί τρεις μήνες σε γύψο. Ανάρρωσε μεν, αλλά μέχρι και τον θάνατο της, στην ηλικία των 47, υπέφερε από ξαφνικά επεισόδια όπου ο πόνος ήταν καθηλωτικός και δεν της επέτρεπε να ζωγραφίζει.

Στο έργο οι δύο γυναίκες προσπαθούν να συνδράμουν και να κατανοήσουν η μία την άλλη, τις ενώνει εξάλλου και η δυσκολία του ότι είναι πρωτοπόροι σε  κατ' εξοχήν ανδροκρατούμενους χώρους της τέχνης. Για να απελευθερώσει η Sylvia την οργή της χτυπάει επί σκηνής μια piñata που στήνει η Frida. Στην συνέχεια εκείνη της προσφέρει ένα μαξιλαράκι για να καθήσει και να μην πονάει το πόδι της.

Ωστόσο οι διαφορές τους είναι εξίσου εμφανείς: η Kahlo μορφάζει εκφράζοντας έτσι την απορία της όταν η Plath σε μία προσπάθεια να την επαινέσει την παρομοιάζει με το φεγγάρι ή τον ήχο του σαξόφωνου. Όλοι όσοι συναστρέφονται ποητές εκτιμούν μεν το πνεύμα τους αλλά δεν κατανοούν απαραίτητα όσα εκείνοι λένε.

Οι πιο έντονες στιγμές της παράστασης είναι ακριβώς όταν οι ηθοποιοί αναπαριστούν αυτήν την αγωνία των ηρωίδων. Υπάρχουν σκηνές όπου η Frida Kahlo σπαράζει από πόνο στο κρεβάτι ή η Sylvia Plath ουρλιάζει και έχει παραισθήσεις παίζοντας με ένα πίνακα Ouija, πεπεισμένη ότι επικοινωνεί με το πνεύμα του William Butler Yeats.

 

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν"

Ο συγγραφέας παρουσιάζει την δυαδικότητα και τις πολώσεις των δύο καλλιτεχνών μέσα από τον χαρακτήρα τους, καθώς και τις αρετές της ζωγραφικής και της ποίησης. Οι κριτικοί επαίνεσαν την υποκριτική των Mónica Steuer και Rebeca Aléman, αποκάλεσαν όμως το έργο του Caballero αινιγματικό και μη συνεκτικό. Η αλήθεια είναι πως η δομή του έργου είναι μη γραμμική, το Musas μοιάζει με μια αλληλουχία ονείρων και υπερρεαλιστικών εικόνων που θυμίζουν τα μοτίβα των έργων των δύο καλλιτέχνιδων και η σκηνοθέτις Iraida Tapias είναι άξια επαίνου για την απρόσκοπτη «συναρμολόγηση» όλων αυτών των σκηνών.

Αν θεωρήσει κανείς ότι το θέμα του έργου είναι το πως να αποδεχθεί κανείς τον πόνο της ύπαρξης αντί να προσπαθήσει να τον αποφύγει, ο φανταστικός διάλογος της Kahlo με την Plath αφήνει τον θεατή να αναλογιστεί πως ο δικός του πόνος μπορεί να τροφοδοτήσει την δημιουργικότητα του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT