Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο;

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.
0

Τι θα συζητούσε η Sylvia Plath με την Frida Kahlo αν έπινε ένα μπάφο

Αυτό ακριβώς πραγματεύεται το έργο του θεατρικού συγγραφέα Néstor Caballero, ποιητική αδεία βεβαίως, καθώς οι δύο σημαντικές καλλιτέχνιδες του προηγούμενου αιώνα δεν συναντήθηκαν ποτέ. Το Musas, που ανέβηκε στα πλαίσια του New York International Fringe Festival, προσφέρει μια διεισδυτική ματιά στον κόσμο δύο γυναικών στην ζωή των οποίων ο πόνος και η δημιουργία αποτέλεσαν κοινά σημεία αναφοράς. Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.

Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν", μια ευθεία αναφορά στην αυτοκτονία της ποιήτριας στην ηλικία των 30 ετών το 1963. Η Sylvia Plath υπέφερε από διπολική διαταραχή και είχε υποβληθεί σε αγωγές χωρίς κανένα αποτέλεσμα, η θεραπεία με ηλεκτροσόκ ενέτεινε ακόμα περισσότερο τις κρίσεις της. Όσο το μυαλό της βυθιζόταν στο έρεβος η ποιήση της φώτιζε σαν κεραυνός. Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν η πρώτη συγγραφέας η οποία έλαβε μεταθανάτια το βραβείο Pulitzer.

Η ζωγράφος Frida Kahlo βίωσε επίσης έντονα τον πόνο σε όλη την ενήλικη ζωή της εξαιτίας ενός σοβαρού τροχαίου ατυχήματος σε λεωφορείο στα 18 όπου έσπασε την σπονδυλική στήλη, την κλείδα, τα πλευρά και την λεκάνη της ενώ μία σιδερένια χειρολαβή διαπέρασε την κοιλιακή της χώρα και αναγκάστηκε να μείνει επί τρεις μήνες σε γύψο. Ανάρρωσε μεν, αλλά μέχρι και τον θάνατο της, στην ηλικία των 47, υπέφερε από ξαφνικά επεισόδια όπου ο πόνος ήταν καθηλωτικός και δεν της επέτρεπε να ζωγραφίζει.

Στο έργο οι δύο γυναίκες προσπαθούν να συνδράμουν και να κατανοήσουν η μία την άλλη, τις ενώνει εξάλλου και η δυσκολία του ότι είναι πρωτοπόροι σε  κατ' εξοχήν ανδροκρατούμενους χώρους της τέχνης. Για να απελευθερώσει η Sylvia την οργή της χτυπάει επί σκηνής μια piñata που στήνει η Frida. Στην συνέχεια εκείνη της προσφέρει ένα μαξιλαράκι για να καθήσει και να μην πονάει το πόδι της.

Ωστόσο οι διαφορές τους είναι εξίσου εμφανείς: η Kahlo μορφάζει εκφράζοντας έτσι την απορία της όταν η Plath σε μία προσπάθεια να την επαινέσει την παρομοιάζει με το φεγγάρι ή τον ήχο του σαξόφωνου. Όλοι όσοι συναστρέφονται ποητές εκτιμούν μεν το πνεύμα τους αλλά δεν κατανοούν απαραίτητα όσα εκείνοι λένε.

Οι πιο έντονες στιγμές της παράστασης είναι ακριβώς όταν οι ηθοποιοί αναπαριστούν αυτήν την αγωνία των ηρωίδων. Υπάρχουν σκηνές όπου η Frida Kahlo σπαράζει από πόνο στο κρεβάτι ή η Sylvia Plath ουρλιάζει και έχει παραισθήσεις παίζοντας με ένα πίνακα Ouija, πεπεισμένη ότι επικοινωνεί με το πνεύμα του William Butler Yeats.

 

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν"

Ο συγγραφέας παρουσιάζει την δυαδικότητα και τις πολώσεις των δύο καλλιτεχνών μέσα από τον χαρακτήρα τους, καθώς και τις αρετές της ζωγραφικής και της ποίησης. Οι κριτικοί επαίνεσαν την υποκριτική των Mónica Steuer και Rebeca Aléman, αποκάλεσαν όμως το έργο του Caballero αινιγματικό και μη συνεκτικό. Η αλήθεια είναι πως η δομή του έργου είναι μη γραμμική, το Musas μοιάζει με μια αλληλουχία ονείρων και υπερρεαλιστικών εικόνων που θυμίζουν τα μοτίβα των έργων των δύο καλλιτέχνιδων και η σκηνοθέτις Iraida Tapias είναι άξια επαίνου για την απρόσκοπτη «συναρμολόγηση» όλων αυτών των σκηνών.

Αν θεωρήσει κανείς ότι το θέμα του έργου είναι το πως να αποδεχθεί κανείς τον πόνο της ύπαρξης αντί να προσπαθήσει να τον αποφύγει, ο φανταστικός διάλογος της Kahlo με την Plath αφήνει τον θεατή να αναλογιστεί πως ο δικός του πόνος μπορεί να τροφοδοτήσει την δημιουργικότητα του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ