Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο;

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.
0

Τι θα συζητούσε η Sylvia Plath με την Frida Kahlo αν έπινε ένα μπάφο

Αυτό ακριβώς πραγματεύεται το έργο του θεατρικού συγγραφέα Néstor Caballero, ποιητική αδεία βεβαίως, καθώς οι δύο σημαντικές καλλιτέχνιδες του προηγούμενου αιώνα δεν συναντήθηκαν ποτέ. Το Musas, που ανέβηκε στα πλαίσια του New York International Fringe Festival, προσφέρει μια διεισδυτική ματιά στον κόσμο δύο γυναικών στην ζωή των οποίων ο πόνος και η δημιουργία αποτέλεσαν κοινά σημεία αναφοράς. Το κοινό παρακολουθεί τις υποθετικές συζητήσεις τους ενώ καπνίζουν, τρώνε, παίζουν, δουλεύουν και πίνουν.

Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν", μια ευθεία αναφορά στην αυτοκτονία της ποιήτριας στην ηλικία των 30 ετών το 1963. Η Sylvia Plath υπέφερε από διπολική διαταραχή και είχε υποβληθεί σε αγωγές χωρίς κανένα αποτέλεσμα, η θεραπεία με ηλεκτροσόκ ενέτεινε ακόμα περισσότερο τις κρίσεις της. Όσο το μυαλό της βυθιζόταν στο έρεβος η ποιήση της φώτιζε σαν κεραυνός. Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν η πρώτη συγγραφέας η οποία έλαβε μεταθανάτια το βραβείο Pulitzer.

Η ζωγράφος Frida Kahlo βίωσε επίσης έντονα τον πόνο σε όλη την ενήλικη ζωή της εξαιτίας ενός σοβαρού τροχαίου ατυχήματος σε λεωφορείο στα 18 όπου έσπασε την σπονδυλική στήλη, την κλείδα, τα πλευρά και την λεκάνη της ενώ μία σιδερένια χειρολαβή διαπέρασε την κοιλιακή της χώρα και αναγκάστηκε να μείνει επί τρεις μήνες σε γύψο. Ανάρρωσε μεν, αλλά μέχρι και τον θάνατο της, στην ηλικία των 47, υπέφερε από ξαφνικά επεισόδια όπου ο πόνος ήταν καθηλωτικός και δεν της επέτρεπε να ζωγραφίζει.

Στο έργο οι δύο γυναίκες προσπαθούν να συνδράμουν και να κατανοήσουν η μία την άλλη, τις ενώνει εξάλλου και η δυσκολία του ότι είναι πρωτοπόροι σε  κατ' εξοχήν ανδροκρατούμενους χώρους της τέχνης. Για να απελευθερώσει η Sylvia την οργή της χτυπάει επί σκηνής μια piñata που στήνει η Frida. Στην συνέχεια εκείνη της προσφέρει ένα μαξιλαράκι για να καθήσει και να μην πονάει το πόδι της.

Ωστόσο οι διαφορές τους είναι εξίσου εμφανείς: η Kahlo μορφάζει εκφράζοντας έτσι την απορία της όταν η Plath σε μία προσπάθεια να την επαινέσει την παρομοιάζει με το φεγγάρι ή τον ήχο του σαξόφωνου. Όλοι όσοι συναστρέφονται ποητές εκτιμούν μεν το πνεύμα τους αλλά δεν κατανοούν απαραίτητα όσα εκείνοι λένε.

Οι πιο έντονες στιγμές της παράστασης είναι ακριβώς όταν οι ηθοποιοί αναπαριστούν αυτήν την αγωνία των ηρωίδων. Υπάρχουν σκηνές όπου η Frida Kahlo σπαράζει από πόνο στο κρεβάτι ή η Sylvia Plath ουρλιάζει και έχει παραισθήσεις παίζοντας με ένα πίνακα Ouija, πεπεισμένη ότι επικοινωνεί με το πνεύμα του William Butler Yeats.

 

Τι θα συζητούσε η Σύλβια Πλαθ με την Φρίντα Κάλο αν έπινε ένα μπάφο; Facebook Twitter
Σε κάποιο σημείο η Kahlo λέει ειρωνικά στην Plath "Έχεις εμμονή με τον θάνατο, ούτε Μεξικάνα να ήσουν"

Ο συγγραφέας παρουσιάζει την δυαδικότητα και τις πολώσεις των δύο καλλιτεχνών μέσα από τον χαρακτήρα τους, καθώς και τις αρετές της ζωγραφικής και της ποίησης. Οι κριτικοί επαίνεσαν την υποκριτική των Mónica Steuer και Rebeca Aléman, αποκάλεσαν όμως το έργο του Caballero αινιγματικό και μη συνεκτικό. Η αλήθεια είναι πως η δομή του έργου είναι μη γραμμική, το Musas μοιάζει με μια αλληλουχία ονείρων και υπερρεαλιστικών εικόνων που θυμίζουν τα μοτίβα των έργων των δύο καλλιτέχνιδων και η σκηνοθέτις Iraida Tapias είναι άξια επαίνου για την απρόσκοπτη «συναρμολόγηση» όλων αυτών των σκηνών.

Αν θεωρήσει κανείς ότι το θέμα του έργου είναι το πως να αποδεχθεί κανείς τον πόνο της ύπαρξης αντί να προσπαθήσει να τον αποφύγει, ο φανταστικός διάλογος της Kahlo με την Plath αφήνει τον θεατή να αναλογιστεί πως ο δικός του πόνος μπορεί να τροφοδοτήσει την δημιουργικότητα του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ