Τι έιδαμε στην παράσταση του Γιαν Φαμπρ - Προμηθέας Τοπίο ΙΙ, στο Θέατρο Παλλάς

Τι έιδαμε στην παράσταση του Γιαν Φαμπρ - Προμηθέας Τοπίο ΙΙ, στο Θέατρο Παλλάς Facebook Twitter
0

Με έναν αλυσοδεμένο-σταυρωμένο Προμηθέα στο κέντρο της σκηνής κι έναν εκρηκτικό ήλιο στον ορίζοντα, όπως στο Sunshine του Ντάνι Μπόιλ, ο Φαμπρ μας υπενθύμισε από την έναρξη της παράστασης τις εξόδους κινδύνου του θεάτρου, θέλοντας να ενεργοποιήσει το ένστικτο του φόβου απέναντι στην πύρινη λαίλαπα που θα επακολουθούσε για τα επόμενα 105 λεπτά, σαρκάζοντας την ταυτοσημία της φωτιάς με την επικινδυνότητα και τις αστικές απαγορεύσεις.

Ο επαναστάτης -με αιτία- Προμηθέας έδωσε την πρώτη σπίθα πολιτισμού στους ανθρώπους, οι τελευταίοι έφτασαν τον πολιτισμό στα όριά του, κακοποιώντας τον, και ο Φαμπρ αναζητά τον σούπερμαν-υπερήρωα που θα τον επανεφεύρει. «Πού είναι ο ήρωάς μας;», «Είμαστε απελπισμένοι;», αναρωτιούνται στην αρχή της παράστασης οι ηθοποιοί, αφορίζοντας παράλληλα τους πατέρες της δυτικής ψυχολογίας με τον πιο εύγλωττο τρόπο: «Άντε γαμήσου, Σίγκμουντ Φρόιντ», «Άντε γαμήσου, Καρλ Γιουνγκ». Για τον Φαμπρ η περίπτωση «Προμηθέας» είναι πέρα από κάθε ψυχαναλυτική προσέγγιση, καθώς η επαναστατικότητά του δεν μπορεί ν’ αποκωδικοποιηθεί με την εργαλειοθήκη της.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ήφαιστος, η Αθηνά, ο Ερμής, ο Επιμηθέας, η Ιώ, η Πανδώρα και οι λοιποί πρωταγωνιστές της αισχύλειας τραγωδίας, στην εμπρηστική διασκευή της από τον Jeroen Olyslaegers, ξεδιπλώνουν μέσα από οκτώ μονολόγους τις περφόρμανς τους για τον ασεβή Τιτάνα. Την ίδια ώρα οι ηθοποιοί, ένας θίασος από αλχημιστές και ξωτικά με στολή αποφοίτων κολεγίου, τρίβουν ξεβράκωτοι τα γεννητικά τους όργανά με ορμή, προκειμένου να δημιουργήσουν φωτιά, συνουσιάζονται επί σκηνής, καταπίνουν φωτιές, παίζουν με τσεκούρια ή ψιθυρίζουν στα μικρόφωνα φλογοβόλα τσιτάτα από το «Rings of Fire» του Τζόνι Κας και το «Light my fire» των Doors. Σχεδόν ταυτόχρονα πετούν ο ένας στον άλλο κουβάδες με άμμο ή αδειάζουν στη μούρη τους πυροσβεστήρες, για να σβήσουν την εσωτερική τους φλόγα και την όποια πυροδότηση ανα-δημιουργίας.

Highlight της παράστασης οι ηθοποιοί ως μαύρα κουνελάκια-τυμπανιστές, στη λεπτή διαχωριστική γραμμή μεταξύ Χιου Χέφνερ και Ντούρασελ, να τραγουδούν σε επωδό το «Χάρε Κρίσνα».

Ο Προμηθέας του Φαμπρ ήταν ένα φαντασμαγορικό πολυθέαμα πρωτοποριακής κοπής, πιο παγανιστικό από το Όργιο της Ανεκτικότητας που παρουσίασε κατά την προηγούμενη επίσκεψή του στην Αθήνα, το 2009. Αντικατόπτριζε μ’ ευστοχία τον ολοκληρωτικά χαοτικό χαρακτήρα της εποχής και συνάμα ήταν αριστοτεχνικά καλοκουρδισμένος κι εξαντλητικά δουλεμένος από ερμηνευτική, χορογραφική και τεχνική σκοπιά.

―Αλέξανδρος Ρουκουτάκης

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ