Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
0

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
#quote#

 

___________________

Μίλησε μας για αυτήν την παράσταση.

Το W.C. είναι μια απόπειρα. Μια απόπειρα να αφουγκραστούμε το τι συμβαίνει γύρω μας. Μια απόπειρα επίσης να καταλάβουμε γιατί συμβαίνει. Στην Κύπρο, μετά τα γεγονότα του περασμένου Μάρτη, υποστήκαμε ένα είδος αναγκαστικής αφύπνισης. Γιατί λόγω της κοινωνική δομής του νησιού, δηλαδή μιας πολύ μεγάλης μεσαίας τάξης, η κρίση ήταν κάτι που αντιμετωπίζαμε με μια δόση αποστασιοποίησης. Και μετά ήρθε «ένας μεγάλος κρότος» και ανατράπηκαν τα πάντα. Οπότε μέσα από αυτή την παράσταση και εφόσον ο τρόπος που λειτουργούμε ως ομάδα είναι το επινοημένο θέατρο (devised), αποφασίσαμε να πάρουμε το ρίσκο της διαχείρησης αυτού του θέματος.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter

Το WC είναι συντόμευση της λέξης Working Class. Παραπέμπει όμως και σε μια άλλη φράση. Πιστεύεις πως αυτή είναι η μοίρα της εργατικής τάξης; Υπάρχει ελπίδα;

Ο τίτλος του έργου είναι επηρεασμένος από το έργο του Μαγιακόφσκι «Μυστήριο Μπούφο», όπου οι καθαροί είναι οι αστοί και οι βρώμικοι είναι οι προλετάριοι. Έτσι ο αγγλικός όρος για την εργατική τάξη χρησιμοποιήθηκε δίνοντας μια τέτοιου είδους αλληγορία. Δεν ήταν δηλαδή πρόθεσή μας να ταυτίσουμε την εργατική τάξη με την τουαλέτα, μάλλον το αντίθετο! Ο λόγος που εστιάσαμε στην εργατική τάξη, ήταν η επαναστατικότητα η οποία την χαρακτηρίζει ιστορικά. Και φυσικά η ερώτηση, εφόσον οδεύουμε σε παρόμοιες άθλιες κοινωνικές συνθήκες, γιατί έχουμε χάσει αυτή την επαναστατικότητα; Όσον αφορά τη "μοίρα" της εργατικής τάξης, θεωρώ ότι εαν υπάρχει συνειδητοποίηση της δύναμής της τότε μπορούμε να μιλάμε για πραγματική αλλαγή. Οπότε το αν υπάρχει ελπίδα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την κοινωνική μας συνειδητοποίηση.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter
Η φωτογράφηση της Ομάδας One/Off για την παράσταση «W.C.», έγινε στις Εργατικές Κατοικίες της οδού Μισιαούλη και Καβάζογλου στη Λεμεσό, ως ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στην κατεδάφισή τους.Οι φωτογραφίες είναι του Βασίλη Πετεινάρη.

Στο δελτίο Τύπου μιλάς για μια «νέα τάξη πραγμάτων». Μπορείς να προβλέψεις ποιά θα είναι; Για αυτό θα μιλάει το έργο σου;

Η «νέα τάξη πραγμάτων» είναι κάτι που βιώνουμε εδώ και πολύ καιρό. Είναι τα αποτελέσματα των μέτρων λιτότητας, είναι η εξάρτησή μας από τις τράπεζες, είναι η ανεργία που αυξάνεται ραγδαία, είναι όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και που αν δεν βρούμε τρόπο να αντιδράσουμε σ’αυτά, συνεχώς θα γίνονται χειρότερα.

Το έργο μας, προσπαθεί να αλλάξει λίγο την οπτική μέσα από την οποία βλέπουμε και διαπραγματευόμαστε αυτό που συμβαίνει γύρω μας. Επιχειρεί να βάλει ερωτηματικά σε πράγματα που ίσως αντιμετωπίζουμε ως δεδομένα.

Πόσο δύσκολο είναι να παρουσιάζεις πολιτικό θέατρο και μάλιστα devised σε ένα μικρό νησί με περιορισμένη θεατρική παιδεία;

Κατ’ αρχήν να πω ότι δεν θεωρώ ότι η Κύπρος έχει περιορισμένη θεατρική παιδεία. Ίσως αυτό να ίσχυε παλιά αλλά σίγουρα όχι την τελευταία δεκαετία. Έχουμε πληθώρα νέων δημιουργών και το κοινό είναι πολύ γενναιόδωρο. Σίγουρα υπάρχει μια τάση προς το πιο ‘παραδοσιακό’ θέατρο αλλά αυτό συμβαίνει παντού. Είναι θέμα αριθμών.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση του devised, είναι ένα είδος που εκ φύσεώς του επικοινωνεί με το κοινό. Ακριβώς επειδή είναι βιωματικό, η ταύτιση είναι αναπόφευκτη. Ίσως βέβαια με ένα έργο όπως το W.C. να υπάρξει όντως μια δυσκολία στην αντιμετώπισή του, ακριβώς γιατί όπως είπα πριν, θέτει κάποια ερωτήματα που μπορεί κάποιος να μην θέλει ή να μην είναι έτοιμος να τα διαχειριστεί. Θα δούμε!

Πώς αντιδρά το κυπριακό κοινό στις παραστάσεις σου που διαρκώς του ζητούν να μπει σε διαδικασία αυτογνωσίας;

Μα νομίζω ότι η κάθε θεατρική παράσταση υποβάλλει τον θεατή σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Αυτή είναι και η λειτουργία της ταύτισης. Απλά σε αυτό που κάνουμε εμείς, επειδή δεν υπάρχουν ούτε ρόλοι, ούτε πλοκή, ο ηθοποιός κουβαλά μαζί του κάτι πολύ προσωπικό, πράγμα που κάνει τον θεατή να αισθάνεται ακόμα πιο κοντά σε αυτό που γίνεται πάνω στη σκηνή. Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση που είχαμε από το κοινό ήταν σχεδόν πάντα θετική, πολλές φορές μάλιστα πολύ συναισθηματική και επικοινωνιακή. Δηλαδή μετά την παράσταση ο κόσμος είχε την ανάγκη να συζητήσει αυτό που είδε και άκουσε.

Ποιό είναι το χρέος του καλλιτέχνη στις μέρες μας;

Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι ένας δημιουργός πρέπει να αφουγκράζεται την κοινωνία στην οποία ζει. Αν όχι, τότε αυτό που κάνει δεν αφορά κανέναν. Η φράση «κάνουμε τέχνη για την τέχνη» δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνη. Πιστεύω επίσης ότι ο δημιουργός μέσα από το έργο του, πρέπει να βρίσκει τρόπους να μιλά στον μέσο άνθρωπο, να ανοίγει ένα κανάλι επικοινωνίας.

 

Θέατρο στην Κύπρο της κρίσης Facebook Twitter

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ