Sun & Sea: Η όπερα–περφόρμανς που απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας έρχεται στην Αθήνα

Sun & Sea Facebook Twitter
0

Η εικόνα είναι φαινομενικά ειρηνική. Στην ξανθή άμμο, στην παραλία, έχουν φτάσει μοναχικοί και ζευγάρια, οικογένειες και ένας φιλόσοφος, βαριεστημένοι παραθεριστές, αισιόδοξοι λουόμενοι και αθλητικά αγόρια και κορίτσια. Η πετσέτα ορίζει το ζωτικό τους χώρο, τις προσδοκίες των διακοπών. Εκεί προσωρινά θα εναποθέσουν ένα κομμάτι της ζωής τους, την ιστορία, το παρελθόν, τον τρόμο, την αγωνία και το παρόν τους.

Μπορείτε να καθίσετε όση ώρα θέλετε και να τους παρατηρείτε από ψηλά, να φανταστείτε μια ιστορία για τον καθένα ή να ακούσετε τις δικές τους ιστορίες. Σε αυτή η παραλία, την ασυνήθιστα σιωπηλή από φωνές, από το βόμβο των συνηθισμένων ήχων, ακούγονται 23 κομμάτια και ένα λιμπρέτο έρχεται να προδώσει τις μύχιες σκέψεις των αφημένων στον ήλιο δίπλα στη θάλασσα σωμάτων.

Αυτή είναι η όπερα –περφόρμανς Ήλιος και θάλασσα που αναδεικνύει με συγκινητικό τρόπο τη σχέση μεταξύ ρεαλισμού και ποίησης. Το έργο που εκπροσώπησε τη Λιθουανία στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2019, όπου και απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα για την καλύτερη εθνική συμμετοχή έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260 για δυο παραστάσεις.

Η εικόνα των σωμάτων στην παραλία επάνω στις πετσέτες τους, φέρνει στη μνήμη μια παλαιότερη παράσταση, το περίφημο Agua της Πίνα Μπάους με έμπνευση από τις περίφημες παραλίες του Ρίο και την οργιαστική φύση της χώρας. Το έργο ξεχείλιζε από γονιμότητα και αισθησιασμό, ακόμα κι η χυδαιότητα του τεχνητά ωραίου σώματος των παραλιών του Ρίο αντιμετωπιζόταν με χιούμορ και πολλά γέλια, τίποτα δεν πρόδιδε την παρακμή ή τη μιζέρια των φαβέλας, κανένα ίχνος φορτωμένου μυστικισμού. Η παραλία της Πίνα Μπάους ήταν ρυθμική και ευχάριστη, ένας ύμνος σε μια διάθεση μόνιμα καλοκαιρινή και ένα χαμόγελο που αμφισβητείται στο «Ήλιος και θάλασσα» που παρά την προδιάθεση των ανέμελων διακοπών που δημιουργεί ο τίτλος του, είναι μια αποκάλυψη των σκοτεινών, ράθυμων ρυθμών της οικολογικής καταστροφής που δεν αντιλαμβανόμαστε, μια ανατομία της ατομικότητας, αφού κάθε πετσέτα είναι ένας οργανωμένος, συγκροτημένος φορητός μικρόκοσμος, ένας εσωτερικός μονόλογος που πότε πότε διακόπτεται από το κρώξιμο κάποιου γλάρου ή τα φορτηγά που περνάνε από τον κοντινό δρόμο.

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο αυτές στις δέκα μέρες διακοπών τους, όπως λέει το λιμπρέτο. Οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο τις μέρες που θα βρεθούν στην παραλία σαν να μην υπάρχουν άλλες μέρες μέσα στο χρόνο που θα μπορούσαν να τους κάνουν ευτυχισμένους.

Χωρίς συναισθηματική φόρτιση ή κηρύγματα με νόημα, η περφόρμανς αναπέμπει μια μικρή ωδή για μια καθημερινότητα με αδιόρατες ενοχλήσεις και παράξενα όνειρα. Στο έργο δε μπορεί να σε τρομάξει τίποτα, εμφανώς τουλάχιστον. Μια γυναίκα τραγουδά το παράπονό της ότι κανένας δεν καθαρίζει τα σκουπίδια ή τις ακαθαρσίες των σκύλων και ένας νεαρός καταγγέλλει ότι δεν χιονίζει τα Χριστούγεννα και πως θα μπορούσε να είναι Πάσχα. Η αλήθεια μοιάζει με ποιητικό και λίγο σουρεαλιστικό απόσπασμα που ακούγεται μελωδικά ή και το αντίστροφο.

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο αυτές στις δέκα μέρες διακοπών τους, όπως λέει το λιμπρέτο. Οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο τις μέρες που θα βρεθούν στην παραλία σαν να μην υπάρχουν άλλες μέρες μέσα στο χρόνο που θα μπορούσαν να τους κάνουν ευτυχισμένους. Εναποθέτουν τις ελπίδες τους για ανεμελιά, για να δημιουργήσουν ευχάριστες αναμνήσεις και αισιόδοξες προσδοκίες, εκεί δίπλα στην πετσέτα ενός άλλου ανθρώπου, εκεί που δε μπορούν να είναι ποτέ αληθινά μόνοι και ήσυχοι και απερίσπαστοι, με τους άλλους, να αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες που ενώνονται για να ακουστούν σαν ένας Χορός που έχει τις ρίζες του στην ανθρώπινη συμπεριφορά.

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko

Στο σταυροδρόμι του θεάτρου, της μουσικής και των εικαστικών τεχνών, η θεαματική εγκατάσταση είναι σαν κλουβί, μια παλέτα προσώπων και συναισθημάτων, με το κοινό να παρατηρεί από ψηλά τις συμπεριφορές, τις συνήθειες, σαν να είναι ζώα σε ζωολογικό κήπο ή ιζήματα κάτω από το μικροσκόπιο. Μαζί με τις φωνές τους, δίπλα στα κουρασμένα μέλη τους, εκεί στο μωσαϊκό από πετσέτες και ιδρωμένα μέλη ακούγεται και το ανατριχιαστικό τρίξιμο μιας εξαντλημένης Γης που ανασαίνει κουρασμένα.

Είναι εκεί που το εντυπωσιακό πορτρέτο μιας  ήρεμης ηλιοθεραπείας απειλείται μέσα από υπόγεια ρεύματα.

«Έκλαψα τόσο πολύ όταν έμαθα ότι τα κοράλλια θα έχουν φύγει. Και μαζί με τον Μεγάλο Κοραλλιογενή ύφαλο τα ψάρια θα εξαφανίζονταν - Από καρχαρίες μέχρι το μικρότερο που τηγανίζουμε. - Έκλαψα πολύ όταν έμαθα ότι οι μέλισσες πέφτουν μαζικά από τον ουρανό και μαζί τους θα πεθάνει όλη η φυτική ζωή του κόσμου. - Έκλαψα τόσο πολύ όταν κατάλαβα ότι είμαι θνητός, ότι το σώμα μου μια μέρα θα γεράσει και θα μαραθεί. Και δεν θα δω, ούτε θα αισθανθώ ούτε θα μυρίσω ποτέ ξανά» λέει ένας ερμηνευτής, εξυμνώντας πικρά την ιδιότητα ενός 3D εκτυπωτή. « Η μητέρα μου άφησε τον τρισδιάστατο εκτυπωτή ενεργοποιημένο. Και το μηχάνημα άρχισε να με τυπώνει. Όταν το σώμα μου πεθάνει, θα μείνω, σε έναν άδειο πλανήτη χωρίς πουλιά, ζώα και κοράλλια. Ωστόσο, με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού, θα ξαναφτιάξω αυτόν τον κόσμο: - Τα τρισδιάστατα κοράλλια δεν σβήνουν ποτέ! - Τα 3D ζώα δεν χάνουν ποτέ τα κέρατά τους! - Το τρισδιάστατο φαγητό δεν έχει τιμή! - 3D μου ζει για πάντα! Θα σε εκτυπώσω, μητέρα, Όταν σε χρειάζομαι, αδερφή μου επίσης, θα σε εκτυπώσω, όταν μου λείπεις πολύ. Όλοι μαζί θα εκτυπώσουμε λίγο κρέας και γαρίδες επίσης, όταν θέλουμε να φάμε κάτι αλμυρό. Και θα εκτυπώσουμε τις μέλισσες, ώστε να μείνει τουλάχιστον λίγη γλυκύτητα» λέει ένας ερμηνευτής.  

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko

Η παραπλανητική χαλαρωτική μέρα είναι η προειδοποίηση μιας αποκαλυπτικής κλιματικής κρίσης που συμβαίνει τελικά τόσο εύκολα όσο ένα ταξίδι στην παραλία. Οι μελωδίες που ακούγονται είναι απατηλά χαλαρωτικές από το πανοραμικό καστ των χαρακτήρων, το φαινομενικά εξαντλημένο από τον ήλιο και ανέμελο απέναντι στο αύριο. Σε αυτό το σκηνικό, οι δημιουργοί της όπερας - η σκηνογράφος και σκηνοθέτης Rugile Barzdziukaite, η συγγραφέας Vaiva Grainyte και η συνθέτης Lina Lapelyte – ανακάλυψαν ένα χώρο μέσα στον οποίο μπορεί να συγκεντρωθεί ένα πλήθος εντελώς διαφορετικών ανθρώπων που συνδέονται μεταξύ τους και ας μη το γνωρίζουν και μπορεί να γίνει κάθε προσωπική εξομολόγηση ή κατάθεση των σκέψεών τους με μια στοιχειώδη απλότητα, ποιητική προσέγγιση και χωρίς πολιτικό διδακτισμό. Η όπερα αφορά τους ανθρώπους που δε μπορούν να κατανοήσουν ότι είναι αυτοί που δημιούργησαν την κρίση της κλιματικής αλλαγής και πορεύονται βασανιστικά μέσα στα μικρά προσωπικά τους προβλήματα βυθισμένοι μέσα σε ένα κόσμο προσωπικής ταλαιπωρίας μη έχοντας τη δυνατότητα να ατενίσουν τη μεγάλη εικόνα.

Sun & Sea Facebook Twitter
Οι δημιουργοί της όπερας, η συνθέτης Lina Lapelyte (αριστ.), η σκηνογράφος και σκηνοθέτης Rugile Barzdziukaite και η συγγραφέας Vaiva Grainyte. Φωτο: Andrej Vasilenko

Η πλούσια μαμά, τα βάσανα ενός Workaholic και ένα ζευγάρι που ζει μια σχέση από απόσταση και μετακινούνται με αεροπλάνο, μετατρέπουν την παραλία σε ένα αστικό τοπίο, μια αστική σκηνή, πολύ λίγο τους απασχολεί το εύθραυστο φυσικό φαινόμενο ακόμα και μιας παραλίας που σε λίγα χρόνια δε θα είναι η ίδια. Και όποιος παρατηρήσει καλά δεν είναι η φύση που κυριαρχεί σε αυτή την παραλία αλλά πλήθος πλαστικών:  μπουκάλια, παιχνίδια, ακουστικά, δοχεία τροφίμων και χειροκίνητοι ανεμιστήρες.

Οι τρομακτικές επιπτώσεις από όμορφες εικόνες, φρέσκα φρούτα που φτάνουν από την άλλη άκρη της γης, η επιφάνεια της θάλασσας που φαίνεται να έχει ένα αλλιώτικο χρώμα, δεν απέχουν από τις ειδήσεις που φτάνουν από τα μέρη του κόσμου που ζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις, με πλημμύρες και καύσωνες και τοξικά φύκια που ταξιδεύουν στους ωκεανούς, φτάνουν στα αυτιά μας όπως τα τραγούδια της όπερας με μια αίσθηση μικρής ανησυχίας και πλήξης σαν να μη σημαίνουν τίποτα με μια μπόσα νόβα να ακούγεται από τα μεγάφωνα.

Τα καλοκαίρια θα συνεχιστούν. Όσο υπάρχει άμμος, οι άνθρωποι θα απλώνουν τις πετσέτες τους και τον μικρόσκοσμό τους σε έναν αδυσώπητο ήλιο, μέχρι να ξασπρίσει, με την ελπίδα μιας κάθαρσης που μπορεί να μη συμβεί ποτέ. Όσο υπάρχει άμμος οι άνθρωποι θα καταφεύγουν στον ήλιο και τη θάλασσα. Για να θυμηθούν, να πουν και να φανταστούν τις ιστορίες τους. Και σε αυτή την περφόρμανς μπορεί να τους δει κάποιος όλους μαζί, να προβληματιστεί με το τσίρκο της ανθρώπινης συμπεριφοράς, το φαινομενικά ευάλωτο, πολλές φορές ακόμα και συγκινητικό, ωστόσο βαθιά επικίνδυνο. 

Rugilė Barzdžiukaitė - Vaiva Grainytė - Lina Lapelytė

Sun and Sea / Ήλιος και θάλασσα

1 & 2 Σεπτεμβρίου, 20:00 – 21.00 & 22:00 – 23:00

Πειραιώς 260 (Χώρος Δ)

Σύλληψη - Ανάπτυξη Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė

Σκηνοθεσία - Σκηνικά Rugilė Barzdžiukaitė

Λιμπρέτο Vaiva Grainytė

Μετάφραση Rimas Užgiris

Μουσική σύνθεση και διεύθυνση Lina Lapelytė

Καλλιτεχνική επιμέλεια Lucia Pietroiusti

Παραγωγός περιοδείας Aušra Simanavičiūtė

Συντονισμός περιοδείας - Σκηνική διεύθυνση Erika Urbelevič

Τεχνική διεύθυνση Lique Van Gerven

Οπτική ταυτότητα Goda Budvytytė

Σύλληψη - Σχεδιασμός καταλόγου και βινυλίου Åbäke

Ηχοληψία Romuald Chaloin Galiauskas

Ζωντανή ηχητική επένδυση Salomėja Petronytė

Τραγουδούν Aliona Alymova, Marco Cisco, Auksė Dovydėnaitė, Saulė Dovydėnaitė, Claudia Graziadei, Artūras Miknaitis, Yates Norton, Vytautas Pastarnokas, Eglė Paškevičienė, Salomėja Petronytė, Kalliopi Petrou, Ieva Skorubskaitė, Svetlana Bagdonaitė, Nabila Dandara Vieira Santos.

ΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ aefestival.gr | tickets.aefestival.gr | ticketservices.gr / 210 7234 567 / Κεντρικά εκδοτήρια (Πανεπιστημίου 39) & Καταστήματα Public.

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 Ο Σοφοκλής έγραψε με τον «Οιδίποδα» το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας/Ο «Οιδίποδας» είναι το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας

Θέατρο / Τόμας Οστερμάγερ: «Ο Οιδίποδας είναι το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας»

Ο κορυφαίος Ευρωπαίος σκηνοθέτης μετρά αντίστροφα τις μέρες για την παγκόσμια πρεμιέρα του στην Επίδαυρο και μας εξηγεί αποκλειστικά το πώς μια σύγχρονη γερμανική οικογένεια σπαράσσεται από την τραγωδία του κύκλου των Λαβδακιδών. 
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα ιδρύουν τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά»

Θέατρο / Ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα ιδρύουν τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά»

Ένα μεικτό ζευγάρι, ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα, αποφασίζουν να ιδρύσουν το δικό τους έθνος-κράτος στο σπίτι τους, στο έργο του Ανέστη Αζά που παρουσιάζεται για λίγες ακόμα παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ