ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Sun & Sea: Η όπερα–περφόρμανς που απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας έρχεται στην Αθήνα

Sun & Sea Facebook Twitter
0

Η εικόνα είναι φαινομενικά ειρηνική. Στην ξανθή άμμο, στην παραλία, έχουν φτάσει μοναχικοί και ζευγάρια, οικογένειες και ένας φιλόσοφος, βαριεστημένοι παραθεριστές, αισιόδοξοι λουόμενοι και αθλητικά αγόρια και κορίτσια. Η πετσέτα ορίζει το ζωτικό τους χώρο, τις προσδοκίες των διακοπών. Εκεί προσωρινά θα εναποθέσουν ένα κομμάτι της ζωής τους, την ιστορία, το παρελθόν, τον τρόμο, την αγωνία και το παρόν τους.

Μπορείτε να καθίσετε όση ώρα θέλετε και να τους παρατηρείτε από ψηλά, να φανταστείτε μια ιστορία για τον καθένα ή να ακούσετε τις δικές τους ιστορίες. Σε αυτή η παραλία, την ασυνήθιστα σιωπηλή από φωνές, από το βόμβο των συνηθισμένων ήχων, ακούγονται 23 κομμάτια και ένα λιμπρέτο έρχεται να προδώσει τις μύχιες σκέψεις των αφημένων στον ήλιο δίπλα στη θάλασσα σωμάτων.

Αυτή είναι η όπερα –περφόρμανς Ήλιος και θάλασσα που αναδεικνύει με συγκινητικό τρόπο τη σχέση μεταξύ ρεαλισμού και ποίησης. Το έργο που εκπροσώπησε τη Λιθουανία στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2019, όπου και απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα για την καλύτερη εθνική συμμετοχή έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260 για δυο παραστάσεις.

Η εικόνα των σωμάτων στην παραλία επάνω στις πετσέτες τους, φέρνει στη μνήμη μια παλαιότερη παράσταση, το περίφημο Agua της Πίνα Μπάους με έμπνευση από τις περίφημες παραλίες του Ρίο και την οργιαστική φύση της χώρας. Το έργο ξεχείλιζε από γονιμότητα και αισθησιασμό, ακόμα κι η χυδαιότητα του τεχνητά ωραίου σώματος των παραλιών του Ρίο αντιμετωπιζόταν με χιούμορ και πολλά γέλια, τίποτα δεν πρόδιδε την παρακμή ή τη μιζέρια των φαβέλας, κανένα ίχνος φορτωμένου μυστικισμού. Η παραλία της Πίνα Μπάους ήταν ρυθμική και ευχάριστη, ένας ύμνος σε μια διάθεση μόνιμα καλοκαιρινή και ένα χαμόγελο που αμφισβητείται στο «Ήλιος και θάλασσα» που παρά την προδιάθεση των ανέμελων διακοπών που δημιουργεί ο τίτλος του, είναι μια αποκάλυψη των σκοτεινών, ράθυμων ρυθμών της οικολογικής καταστροφής που δεν αντιλαμβανόμαστε, μια ανατομία της ατομικότητας, αφού κάθε πετσέτα είναι ένας οργανωμένος, συγκροτημένος φορητός μικρόκοσμος, ένας εσωτερικός μονόλογος που πότε πότε διακόπτεται από το κρώξιμο κάποιου γλάρου ή τα φορτηγά που περνάνε από τον κοντινό δρόμο.

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο αυτές στις δέκα μέρες διακοπών τους, όπως λέει το λιμπρέτο. Οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο τις μέρες που θα βρεθούν στην παραλία σαν να μην υπάρχουν άλλες μέρες μέσα στο χρόνο που θα μπορούσαν να τους κάνουν ευτυχισμένους.

Χωρίς συναισθηματική φόρτιση ή κηρύγματα με νόημα, η περφόρμανς αναπέμπει μια μικρή ωδή για μια καθημερινότητα με αδιόρατες ενοχλήσεις και παράξενα όνειρα. Στο έργο δε μπορεί να σε τρομάξει τίποτα, εμφανώς τουλάχιστον. Μια γυναίκα τραγουδά το παράπονό της ότι κανένας δεν καθαρίζει τα σκουπίδια ή τις ακαθαρσίες των σκύλων και ένας νεαρός καταγγέλλει ότι δεν χιονίζει τα Χριστούγεννα και πως θα μπορούσε να είναι Πάσχα. Η αλήθεια μοιάζει με ποιητικό και λίγο σουρεαλιστικό απόσπασμα που ακούγεται μελωδικά ή και το αντίστροφο.

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο αυτές στις δέκα μέρες διακοπών τους, όπως λέει το λιμπρέτο. Οι άνθρωποι σχεδιάζουν όλο το χρόνο τις μέρες που θα βρεθούν στην παραλία σαν να μην υπάρχουν άλλες μέρες μέσα στο χρόνο που θα μπορούσαν να τους κάνουν ευτυχισμένους. Εναποθέτουν τις ελπίδες τους για ανεμελιά, για να δημιουργήσουν ευχάριστες αναμνήσεις και αισιόδοξες προσδοκίες, εκεί δίπλα στην πετσέτα ενός άλλου ανθρώπου, εκεί που δε μπορούν να είναι ποτέ αληθινά μόνοι και ήσυχοι και απερίσπαστοι, με τους άλλους, να αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες που ενώνονται για να ακουστούν σαν ένας Χορός που έχει τις ρίζες του στην ανθρώπινη συμπεριφορά.

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko

Στο σταυροδρόμι του θεάτρου, της μουσικής και των εικαστικών τεχνών, η θεαματική εγκατάσταση είναι σαν κλουβί, μια παλέτα προσώπων και συναισθημάτων, με το κοινό να παρατηρεί από ψηλά τις συμπεριφορές, τις συνήθειες, σαν να είναι ζώα σε ζωολογικό κήπο ή ιζήματα κάτω από το μικροσκόπιο. Μαζί με τις φωνές τους, δίπλα στα κουρασμένα μέλη τους, εκεί στο μωσαϊκό από πετσέτες και ιδρωμένα μέλη ακούγεται και το ανατριχιαστικό τρίξιμο μιας εξαντλημένης Γης που ανασαίνει κουρασμένα.

Είναι εκεί που το εντυπωσιακό πορτρέτο μιας  ήρεμης ηλιοθεραπείας απειλείται μέσα από υπόγεια ρεύματα.

«Έκλαψα τόσο πολύ όταν έμαθα ότι τα κοράλλια θα έχουν φύγει. Και μαζί με τον Μεγάλο Κοραλλιογενή ύφαλο τα ψάρια θα εξαφανίζονταν - Από καρχαρίες μέχρι το μικρότερο που τηγανίζουμε. - Έκλαψα πολύ όταν έμαθα ότι οι μέλισσες πέφτουν μαζικά από τον ουρανό και μαζί τους θα πεθάνει όλη η φυτική ζωή του κόσμου. - Έκλαψα τόσο πολύ όταν κατάλαβα ότι είμαι θνητός, ότι το σώμα μου μια μέρα θα γεράσει και θα μαραθεί. Και δεν θα δω, ούτε θα αισθανθώ ούτε θα μυρίσω ποτέ ξανά» λέει ένας ερμηνευτής, εξυμνώντας πικρά την ιδιότητα ενός 3D εκτυπωτή. « Η μητέρα μου άφησε τον τρισδιάστατο εκτυπωτή ενεργοποιημένο. Και το μηχάνημα άρχισε να με τυπώνει. Όταν το σώμα μου πεθάνει, θα μείνω, σε έναν άδειο πλανήτη χωρίς πουλιά, ζώα και κοράλλια. Ωστόσο, με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού, θα ξαναφτιάξω αυτόν τον κόσμο: - Τα τρισδιάστατα κοράλλια δεν σβήνουν ποτέ! - Τα 3D ζώα δεν χάνουν ποτέ τα κέρατά τους! - Το τρισδιάστατο φαγητό δεν έχει τιμή! - 3D μου ζει για πάντα! Θα σε εκτυπώσω, μητέρα, Όταν σε χρειάζομαι, αδερφή μου επίσης, θα σε εκτυπώσω, όταν μου λείπεις πολύ. Όλοι μαζί θα εκτυπώσουμε λίγο κρέας και γαρίδες επίσης, όταν θέλουμε να φάμε κάτι αλμυρό. Και θα εκτυπώσουμε τις μέλισσες, ώστε να μείνει τουλάχιστον λίγη γλυκύτητα» λέει ένας ερμηνευτής.  

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko

Η παραπλανητική χαλαρωτική μέρα είναι η προειδοποίηση μιας αποκαλυπτικής κλιματικής κρίσης που συμβαίνει τελικά τόσο εύκολα όσο ένα ταξίδι στην παραλία. Οι μελωδίες που ακούγονται είναι απατηλά χαλαρωτικές από το πανοραμικό καστ των χαρακτήρων, το φαινομενικά εξαντλημένο από τον ήλιο και ανέμελο απέναντι στο αύριο. Σε αυτό το σκηνικό, οι δημιουργοί της όπερας - η σκηνογράφος και σκηνοθέτης Rugile Barzdziukaite, η συγγραφέας Vaiva Grainyte και η συνθέτης Lina Lapelyte – ανακάλυψαν ένα χώρο μέσα στον οποίο μπορεί να συγκεντρωθεί ένα πλήθος εντελώς διαφορετικών ανθρώπων που συνδέονται μεταξύ τους και ας μη το γνωρίζουν και μπορεί να γίνει κάθε προσωπική εξομολόγηση ή κατάθεση των σκέψεών τους με μια στοιχειώδη απλότητα, ποιητική προσέγγιση και χωρίς πολιτικό διδακτισμό. Η όπερα αφορά τους ανθρώπους που δε μπορούν να κατανοήσουν ότι είναι αυτοί που δημιούργησαν την κρίση της κλιματικής αλλαγής και πορεύονται βασανιστικά μέσα στα μικρά προσωπικά τους προβλήματα βυθισμένοι μέσα σε ένα κόσμο προσωπικής ταλαιπωρίας μη έχοντας τη δυνατότητα να ατενίσουν τη μεγάλη εικόνα.

Sun & Sea Facebook Twitter
Οι δημιουργοί της όπερας, η συνθέτης Lina Lapelyte (αριστ.), η σκηνογράφος και σκηνοθέτης Rugile Barzdziukaite και η συγγραφέας Vaiva Grainyte. Φωτο: Andrej Vasilenko

Η πλούσια μαμά, τα βάσανα ενός Workaholic και ένα ζευγάρι που ζει μια σχέση από απόσταση και μετακινούνται με αεροπλάνο, μετατρέπουν την παραλία σε ένα αστικό τοπίο, μια αστική σκηνή, πολύ λίγο τους απασχολεί το εύθραυστο φυσικό φαινόμενο ακόμα και μιας παραλίας που σε λίγα χρόνια δε θα είναι η ίδια. Και όποιος παρατηρήσει καλά δεν είναι η φύση που κυριαρχεί σε αυτή την παραλία αλλά πλήθος πλαστικών:  μπουκάλια, παιχνίδια, ακουστικά, δοχεία τροφίμων και χειροκίνητοι ανεμιστήρες.

Οι τρομακτικές επιπτώσεις από όμορφες εικόνες, φρέσκα φρούτα που φτάνουν από την άλλη άκρη της γης, η επιφάνεια της θάλασσας που φαίνεται να έχει ένα αλλιώτικο χρώμα, δεν απέχουν από τις ειδήσεις που φτάνουν από τα μέρη του κόσμου που ζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις, με πλημμύρες και καύσωνες και τοξικά φύκια που ταξιδεύουν στους ωκεανούς, φτάνουν στα αυτιά μας όπως τα τραγούδια της όπερας με μια αίσθηση μικρής ανησυχίας και πλήξης σαν να μη σημαίνουν τίποτα με μια μπόσα νόβα να ακούγεται από τα μεγάφωνα.

Τα καλοκαίρια θα συνεχιστούν. Όσο υπάρχει άμμος, οι άνθρωποι θα απλώνουν τις πετσέτες τους και τον μικρόσκοσμό τους σε έναν αδυσώπητο ήλιο, μέχρι να ξασπρίσει, με την ελπίδα μιας κάθαρσης που μπορεί να μη συμβεί ποτέ. Όσο υπάρχει άμμος οι άνθρωποι θα καταφεύγουν στον ήλιο και τη θάλασσα. Για να θυμηθούν, να πουν και να φανταστούν τις ιστορίες τους. Και σε αυτή την περφόρμανς μπορεί να τους δει κάποιος όλους μαζί, να προβληματιστεί με το τσίρκο της ανθρώπινης συμπεριφοράς, το φαινομενικά ευάλωτο, πολλές φορές ακόμα και συγκινητικό, ωστόσο βαθιά επικίνδυνο. 

Rugilė Barzdžiukaitė - Vaiva Grainytė - Lina Lapelytė

Sun and Sea / Ήλιος και θάλασσα

1 & 2 Σεπτεμβρίου, 20:00 – 21.00 & 22:00 – 23:00

Πειραιώς 260 (Χώρος Δ)

Σύλληψη - Ανάπτυξη Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė

Σκηνοθεσία - Σκηνικά Rugilė Barzdžiukaitė

Λιμπρέτο Vaiva Grainytė

Μετάφραση Rimas Užgiris

Μουσική σύνθεση και διεύθυνση Lina Lapelytė

Καλλιτεχνική επιμέλεια Lucia Pietroiusti

Παραγωγός περιοδείας Aušra Simanavičiūtė

Συντονισμός περιοδείας - Σκηνική διεύθυνση Erika Urbelevič

Τεχνική διεύθυνση Lique Van Gerven

Οπτική ταυτότητα Goda Budvytytė

Σύλληψη - Σχεδιασμός καταλόγου και βινυλίου Åbäke

Ηχοληψία Romuald Chaloin Galiauskas

Ζωντανή ηχητική επένδυση Salomėja Petronytė

Τραγουδούν Aliona Alymova, Marco Cisco, Auksė Dovydėnaitė, Saulė Dovydėnaitė, Claudia Graziadei, Artūras Miknaitis, Yates Norton, Vytautas Pastarnokas, Eglė Paškevičienė, Salomėja Petronytė, Kalliopi Petrou, Ieva Skorubskaitė, Svetlana Bagdonaitė, Nabila Dandara Vieira Santos.

ΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ aefestival.gr | tickets.aefestival.gr | ticketservices.gr / 210 7234 567 / Κεντρικά εκδοτήρια (Πανεπιστημίου 39) & Καταστήματα Public.

Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Sun & Sea Facebook Twitter
Φωτο: Andrej Vasilenko
Θέατρο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 Ο Σοφοκλής έγραψε με τον «Οιδίποδα» το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας/Ο «Οιδίποδας» είναι το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας

Θέατρο / Τόμας Οστερμάγερ: «Ο Οιδίποδας είναι το πρώτο αστυνομικό θρίλερ της ανθρωπότητας»

Ο κορυφαίος Ευρωπαίος σκηνοθέτης μετρά αντίστροφα τις μέρες για την παγκόσμια πρεμιέρα του στην Επίδαυρο και μας εξηγεί αποκλειστικά το πώς μια σύγχρονη γερμανική οικογένεια σπαράσσεται από την τραγωδία του κύκλου των Λαβδακιδών. 
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα ιδρύουν τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά»

Θέατρο / Ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα ιδρύουν τη «Δημοκρατία του Μπακλαβά»

Ένα μεικτό ζευγάρι, ένας Έλληνας και μια Τουρκάλα, αποφασίζουν να ιδρύσουν το δικό τους έθνος-κράτος στο σπίτι τους, στο έργο του Ανέστη Αζά που παρουσιάζεται για λίγες ακόμα παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT