Ρένη Πιττακή: «Το τρομακτικότερο είναι ότι στη θέση της γραμματέως του Γκέμπελς θα μπορούσαμε να βρεθούμε εσύ, εγώ, ο καθένας» Facebook Twitter

Ρένη Πιττακή: «Το τρομακτικότερο είναι ότι στη θέση της γραμματέως του Γκέμπελς θα μπορούσαμε να βρεθούμε εσύ, εγώ, ο καθένας»

0

Την είχε, λέει, εξιτάρει η ιστορία της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, μίας από τις γραμματείς του Γκέμπελς στο υπουργείο Προπαγάνδας που πέθανε υπέργηρη το 2017, χωρίς να αναλάβει ποτέ τις ευθύνες της για τα ναζιστικά εγκλήματα, και όταν διάβασε το εν λόγω θεατρικό έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον, πρότεινε η ίδια στον Γιάννη Κανελλόπουλο, τον παραγωγό του θεάτρου Ιλίσια, και στον σκηνοθέτη Γιάννη Μόσχο να ανεβάσουν αυτό αντί για μια άλλη παράσταση που συζητούσαν. Αυτό επειδή στη μορφή της Πόμσελ, μιας «γυναίκας της διπλανής πόρτας», που όταν μπήκε στη δούλεψη των ναζί έκλεισε τα μάτια στις φρικαλεότητες που διέπραξαν, αντικατοπτριζόταν ο «μέσος άνθρωπος», η σιωπηρή μειοψηφία όπου στηρίζεται κάθε ολοκληρωτικό καθεστώς, η δράση εξτρεμιστικών οργανώσεων όπως η Χρυσή Αυγή επίσης. Ανησυχεί όταν ζωντανεύουν φαντάσματα του παρελθόντος, νιώθει ακόμα ενοχές γιατί στη χούντα δεν έκανε κάτι παραπάνω από «αντιστασούλα» μέσα από το θέατρο. 

Ένα θέατρο το οποίο σπούδασε και δούλεψε σε πιο συντηρητικές εποχές, οπότε υπήρχε, λέει, εντούτοις, ένα επίπεδο, ένα πάθος, μια «μανία» και μια αφοσίωση που σήμερα είναι δυσεύρετα. Αυξήθηκαν μεν οι ηθοποιοί και τα θέατρα, απελευθερώθηκαν τα ήθη, λείπουν όμως οι γερές βάσεις, «τουλάχιστον ας διαβάζουμε όλοι συχνά το “Πρώτο Σκαλί” του Καβάφη!», προτείνει. Θαυμάζει όσες/-ους είχαν την τόλμη να φωνάξουν «metoo», αναδεικνύοντας ζητήματα-ταμπού, σκέπτεται όμως μήπως κάποιες σκοπιμότητες εκφυλίσουν αυτήν τη σοβαρή υπόθεση. Κι ενώ καθόλου δεν φοβάται για τον εαυτό της, τη φοβίζει «η έλλειψη πνευματικών προσωπικοτήτων που θα λειτουργούσαν ως ανάχωμα στη βαβούρα, στην αλαζονεία και στη βαρβαρότητα», λέει αφού συμβουλευτεί ξανά τις σημειώσεις που κρατά σε ένα μεγάλο, μαύρο τετράδιο. «Δεν εμπιστεύομαι τις λέξεις, έλα όμως που μόνο αυτές έχουμε, καθώς γράφει και ο Μπέκετ! Παλιότερα ήμουν πολύ συγκρατημένη και εσωστρεφής, τώρα μιλάω περισσότερο, τα καταγράφω όμως πρώτα, όπως εσείς τις ερωτήσεις σας»! 

Έχω ομολογήσει ότι νιώθω ένοχη επειδή δεν είχα το θάρρος να μπω τότε σε μια αντιστασιακή ομάδα. Δεν πήγαμε, βέβαια, με το απριλιανό καθεστώς, αλλά κλειστήκαμε στο θεατράκι μας και μας έφτανε που νιώθαμε ότι κάναμε μια αντιστασούλα μέσα από τα έργα που ανεβάζαμε. Γνωρίζαμε δε ότι, ενώ εμείς δουλεύαμε, προχωρούσαμε, ζούσαμε κανονικά, υπήρχαν εκεί έξω άνθρωποι, ακόμα και συνάδελφοι που είχαν συλληφθεί, βασανιστεί, εκτοπιστεί, είτε διαφύγει στο εξωτερικό, δεν μπορούσαμε να προσποιηθούμε άγνοια.

  

«Εκείνο που καταρχάς με εντυπωσίασε περισσότερο στον χαρακτήρα της και που προσπάθησα να καταλάβω και να αποδώσω ήταν οι διαδρομές, οι μηχανισμοί που εφευρίσκει στο μυαλό της για να ξεγλιστράει από τα χάσματα, από τους γκρεμούς που ανοίγονται μέσα της, όπως επίσης και οι τρόποι που προσπαθεί να θάψει τις ενοχές της. Επέμενε μέχρι τέλους ότι δεν είχε ιδέα για τη φρίκη που σκορπούσαν ο άνθρωπος και το καθεστώς που υπηρετούσε, και μάλιστα στην “καρδιά” του, ότι αγνοούσε ακόμα και τη γενοκτονία των Εβραίων, ότι έκανε απλώς τη δουλειά της. Ακόμα φοβερότερη ήταν η ελαφρότητα με την οποία αντιμετώπιζε τα πράγματα ‒ δεν ήξερα αν ήθελα να εξοργιστώ ή να γελάσω νευρικά». 

Ρένη Πιττακή άσπρο πουκάμισο Facebook Twitter
Πιστεύει στους νέους ηθοποιούς, θα τους συμβούλευε ωστόσο αρχικά και ασχέτως ταλέντου «να εξασκήσουν και τις αντοχές τους γιατί θα χρειαστούν πολλές», να διαβάσουν και να ξαναδιαβάσουν το «Πρώτο Σκαλί» του Καβάφη επίσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Υπήρχε, άραγε, περίπτωση να μη γνώριζε; «Όχι φυσικά, δεν το πιστεύω. Η ίδια η Πόμσελ, εξάλλου, αναφέρει στη βιογραφία της με καμάρι ότι ανήκε στη ναζιστική ελίτ, κάτι που θεωρούσε μεγάλο επίτευγμα, καθώς προερχόταν από φτωχή οικογένεια. Σε κάποια άλλη αποστροφή του λόγου της παραδέχεται μάλιστα ότι άνθρωποι σαν εκείνη απλώς δεν θέλανε να ξέρουν». Μήπως, όμως, τελικά δεν χρειαζόταν να τους κρύψει κάποιος την αλήθεια, αλλά επέλεγαν οι ίδιοι να μην τη δουν, ακόμα και όταν βρισκόταν μπροστά στα μάτια τους, από φόβο, ανασφάλεια, αδιαφορία, μισαλλοδοξία ή συνενοχή; «Ακριβώς. Έτσι δεν διαμορφώνεται η λεγόμενη σιωπηρή πλειοψηφία, η μεγάλη μάζα που αποτέλεσε τη βάση του Γ’ Ράιχ, στη συναίνεση της οποίας στηρίζονται όλα τα ολοκληρωτικά καθεστώτα; Άνθρωποι που μπορεί να μην είναι φανατικοί, να ήταν μέχρι χτες οι καλύτεροι γείτονες, φίλοι, συνεργάτες, αλλά που αν εσύ βρεθείς στο στόχαστρο της εξουσίας, γίνεσαι γι’ αυτούς αυτομάτως ένας άγνωστος, ένας ξένος, ένας εχθρός. Νομίζω ότι o Χάμπτον επιδιώκει ακριβώς να σε κάνει να αναρωτηθείς σε ποιο βαθμό έχουμε εσύ, εγώ, ο καθένας μας κάτι από τον χαρακτήρα της Πόμσελ, πόσο εύκολα θα μπορούσαμε να βρισκόμασταν στη θέση της, υπακούοντας στο ένστικτο της επιβίωσης αντί για τη συνείδησή μας, όσο κι αν φρίττουμε ως παρατηρητές με την ιδέα».  

Είχαμε και στην Ελλάδα, τηρουμένων των αναλογιών, μια αντίστοιχη εμπειρία από την περίοδο της χούντας; Ναι, και οι συνταγματάρχες στη σιωπηρή πλειοψηφία πόνταραν. Και δεν βγάζει, λέει, τον εαυτό της απέξω: «Έχω ομολογήσει ότι νιώθω ένοχη επειδή δεν είχα το θάρρος να μπω τότε σε μια αντιστασιακή ομάδα. Δεν πήγαμε, βέβαια, με το απριλιανό καθεστώς, αλλά κλειστήκαμε στο θεατράκι μας και μας έφτανε που νιώθαμε ότι κάναμε μια αντιστασούλα μέσα από τα έργα που ανεβάζαμε. Γνωρίζαμε δε ότι, ενώ εμείς δουλεύαμε, προχωρούσαμε, ζούσαμε κανονικά, υπήρχαν εκεί έξω άνθρωποι, ακόμα και συνάδελφοι που είχαν συλληφθεί, βασανιστεί, εκτοπιστεί, είτε διαφύγει στο εξωτερικό, δεν μπορούσαμε να προσποιηθούμε άγνοια».

Ερχόμενη στο σήμερα, λέει πως όχι, στην εποχή της πληροφορίας δεν ξέρει πόσοι από τους τριακόσιους τόσους χιλιάδες ψηφοφόρους που είχε φτάσει κάποτε η Χρυσή Αυγή θα μπορούσαν να επικαλεστούν άγνοια για τα πιστεύω και τις πρακτικές της. «Φαίνεται μάλιστα ότι αυτός ο εφιάλτης δεν έχει τελειώσει. Το έργο είχε πρωτοανέβει πέρσι λίγες μέρες πριν τελειώσει η δίκη της Χρυσής Αυγής στο Εφετείο, όταν όλοι περιμέναμε με αγωνία την απόφαση, φέτος ανεβαίνει λίγο καιρό μετά τα γεγονότα στα ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη και άλλες επιθέσεις με ακροδεξιό πρόσημο. Ακροδεξιοί και συμπαθούντες είναι και οι περισσότεροι αρνητές της πανδημίας. Εγώ, να σας πω, τρόμαξα, “ξανά μανά τα ίδια θα ’χουμε;”, αναρωτήθηκα. Τρόμαξα, επίσης, με το πόσα μηνύματα συμπαράστασης έλαβε ο Κασιδιάρης όταν του περιόρισαν αυστηρά τις επικοινωνίες στη φυλακή. Εύχομαι να μην έχουμε χειρότερα, φοβάμαι όμως ότι γενικότερα στην Ευρώπη έχουν και πάλι πέραση ακραίες ιδέες που τις θρέφουν η άγνοια, η ανέχεια και η ανασφάλεια. Αποδιοπομπαίοι τράγοι σήμερα είναι οι μετανάστες που έρχονται να μας πάρουν τις δουλειές, να μας κατακτήσουν, να μας αλλαξοπιστήσουν κ.λπ.».

Ρένη Πιττακή γερμανίδα γραμματεας Facebook Twitter
Η Ρένη Πιττακή ως «Γερμανίδα γραμματέας».

Το σημείο που τη συγκλόνισε περισσότερο στο έργο; «Για μένα είναι εκεί που πάει η Πόμσελ, μετά τον πόλεμο, στο Μουσείο Ολοκαυτώματος και μαθαίνει ότι η Εύα, μια καλή της φίλη Γερμανοεβραία, την οποία θαύμαζε, χάθηκε στο Μπούχενβαλντ και κανείς από την παρέα τους στο Βερολίνο, ούτε βέβαια κι εκείνη, την είχε προειδοποιήσει ή βοηθήσει ώστε να διαφύγει έγκαιρα. Οι αναμνήσεις και οι ενοχές ξυπνούν και τη στοιχειώνουν σε εκείνη την επίσκεψη, ειδικά όταν βρίσκεται στις ντουζιέρες του στρατοπέδου συγκέντρωσης, από όπου διοχετευόταν το φονικό αέριο, εκεί όπου εξοντώθηκε και η Εύα. Γυρνάει, παρά ταύτα, και μας επαναλαμβάνει ότι μόνο μετά τον πόλεμο έμαθε για το Ολοκαύτωμα, όπως ισχυριζόταν και εν ζωή. Ξαναδείχνει, δηλαδή, το άλλο της πρόσωπο, αυτό που είναι διαρκώς παρόν στη σκηνή ως μια προβολή-“ρεπλίκα”, όπως τη λέω, και όπου τη βλέπουμε σε πολλές στιγμές να χαιρετά ναζιστικά ως αφοσιωμένη κρατική λειτουργός, φορώντας με καμάρι το ακριβό ταγέρ που της είχε χαρίσει η κ. Γκέμπελς». Όχι, δεν πίστευε ποτέ ότι τέτοιες μισαλλόδοξες απόψεις θα έβρισκαν τόση απήχηση μετά τον Β’ Παγκόσμιο. «Γεννήθηκα, ξέρετε, λίγο μετά την Απελευθέρωση και τα Δεκεμβριανά, ο πατέρας μου ήταν στον Εθνικό Στρατό, αλλά η γειτονιά μας, τα Εξάρχεια, ήταν ανταρτοκρατούμενη. Ωστόσο, υπήρχε αλληλεγγύη σε ανθρώπινο επίπεδο, οι γείτονες ειδοποίησαν τη μάνα μου να κρύψει τη στολή του άντρα της, μη μας πειράξουν οι αντάρτες. Κι εκείνη, με τη σειρά της, νοιάστηκε γι’ αυτούς στα δύσκολα, δεν απέστρεψε το βλέμμα, όπως θα μπορούσε. Μεγαλώνοντας εγώ και παρότι η οικογένειά μου βρισκόταν στην ασφαλή πλευρά, αυτή των νικητών, αντιλήφθηκα ότι κάτι λάθος συμβαίνει. Γυρνούσα που λες σπίτι από τη σχολή, τους έλεγα διάφορα “περίεργα πράγματα” κι εκείνοι τρελαίνονταν που είχα ξεφύγει από το “εθνικό μονοπάτι”!» 

Πιστεύει στους νέους ηθοποιούς, θα τους συμβούλευε ωστόσο αρχικά και ασχέτως ταλέντου «να εξασκήσουν και τις αντοχές τους γιατί θα χρειαστούν πολλές», να διαβάσουν και να ξαναδιαβάσουν το «Πρώτο Σκαλί» του Καβάφη επίσης. «Βγαίνουν κατά καιρούς διάφορα “πυροτεχνήματα” που λάμπουν για μια στιγμή και ύστερα εξαφανίζονται γιατί δεν υπάρχουν πόλοι να συγκεντρώσουν αυτά τα παιδιά και τις ομάδες που φτιάχνουν. Άνθρωποι όπως ο Κουν και ο Βογιατζής βάζανε χάμω μια πέτρα και κοπανιόντουσαν πάνω σε αυτή με ένα πάθος και μια αφοσίωση στα όρια της μανίας. Οι περισσότερες σχολές υποκριτικής είναι πλέον κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Πόσοι κάνουν σήμερα κάτι ανάλογο;» Μήπως όμως οι παλιότεροι ήταν αυστηροί, υπερβολικά πιεστικοί κάποιες φορές; «Ναι, στο πλαίσιο όμως της τελειομανίας, του απόλυτου δοσίματος στην τέχνη στην οποία διακρίνονταν και εμείς τους ακολουθούσαμε. Σήμερα δεν υπάρχει η “ενός ανδρός αρχή”, η ιεραρχία και η γεροντοκρατία που είχαμε τότε κι αυτό είναι όντως πρόοδος, φτάσαμε εντούτοις στο άλλο άκρο, στο “νέο παιδί είναι, μωρέ, άσ’ το”. Χωρίς μελέτη και δοκιμασία, όμως, δεν καλλιεργούνται σωστές βάσεις, δεν καταφέρνεις να πεις και να δώσεις κάτι ουσιαστικό και τελικά τι απομένει; Μια ζαλάδα! Έπειτα, πολλοί ηθοποιοί κινούνται μεταξύ ερασιτεχνισμού και επαγγελματισμού, σαν να διστάζουν να διαλέξουν. Εκείνος που θα ξεχωρίσει, βέβαια, πραγματικά θα δώσει αμέσως στίγμα, δεν κρύβονται αυτά στο σινάφι μας, άσχετα με την κοινωνική θέση, τις γνωριμίες ή τις δημόσιες σχέσεις. Η εξέλιξη και η διάρκεια, όμως, θέλουν κυνήγι».    

Ρένη Πιττακή: «Το τρομακτικότερο είναι ότι στη θέση της γραμματέως του Γκέμπελς θα μπορούσαμε να βρεθούμε εσύ, εγώ, ο καθένας» Facebook Twitter
«Γεννήθηκα, ξέρετε, λίγο μετά την Απελευθέρωση και τα Δεκεμβριανά, ο πατέρας μου ήταν στον Εθνικό Στρατό, αλλά η γειτονιά μας, τα Εξάρχεια, ήταν ανταρτοκρατούμενη. Ωστόσο, υπήρχε αλληλεγγύη σε ανθρώπινο επίπεδο, οι γείτονες ειδοποίησαν τη μάνα μου να κρύψει τη στολή του άντρα της, μη μας πειράξουν οι αντάρτες». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αισθάνθηκε ποτέ η ίδια την ανάγκη να φωνάξει «metoo»; «Προσωπικά όχι, δεν μου έτυχε, συνέβαιναν όμως, τα μαθαίναμε, αλλά παλιότερα επικρατούσε η αντίληψη “τα εν οίκω μη εν δήμω”. Σε πολλούς χώρους, αν ψάξεις, θα βρεις πράγματα σπρωγμένα κάτω από το χαλί, μ’ εμάς όμως έγινε ο κακός χαμός, γιατί είμαστε η “βιτρίνα”», θα πει. «Καλά κάνουν και καταγγέλλουν σεξουαλικές παρενοχλήσεις στον χώρο του θεάματος, όπως έγινε και στον αθλητισμό, θαυμάζω πραγματικά όσες/-ους τόλμησαν και τον λόγο έχει τώρα, φυσικά, η Δικαιοσύνη», συνεχίζει, παρότι ορισμένα άτομα χρησιμοποιούν, πιστεύει, το ΜeΤoo για προβολή ή για να βγάλουν απωθημένα, «με κίνδυνο έτσι να αποδυναμωθεί μια σημαντική υπόθεση». Κατά τα άλλα, λέει, είναι γενικά άνθρωπος με χιούμορ, φύσει αισιόδοξος και νιώθει αρκετά καλά με τον εαυτό της. Την ανησυχούν πολύ, όμως, όσα συμβαίνουν στον κόσμο και γύρω της στην κοινωνία, την οικονομία, το περιβάλλον: «Με ανησυχεί επίσης η έλλειψη σοβαρών ηγετών και κυρίως πνευματικών προσωπικοτήτων που θα λειτουργούσαν ως ανάχωμα στη βαβούρα, στην αλαζονεία και στη βαρβαρότητα. Αυτό που θα ήθελα, όταν πλέον παρέλθω –το λέγαμε αστειευόμενες με την Ξένια Καλογεροπούλου‒, είναι να μπορώ να βγαίνω καμιά φορά από το μνήμα μου και, απολαμβάνοντας ένα μαρτίνι, να παρατηρώ τι γίνεται στον κόσμο, όπως γράφει ο Μπουνιουέλ στην «Τελευταία Πνοή».

Μια Γερμανίδα γραμματέας

Μονόλογος του Κρίστοφερ Χάμπτον

Θέατρο Ιλίσια, Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διάρκεια : 85 '

Σκηνοθεσία: Γ. Μόσχος

Ερμηνεύει: Ρ. Πιττακή

Σκηνικά-κοστούμια: Τ. Τζόκα

Μουσική: Θ. Οικονόμου

          

    

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ