Όταν «φονεύθηκε» ο Τραμπ στο Σέντραλ Παρκ: η σαιξπηρική παράσταση που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων

Όταν «φονεύθηκε» ο Τραμπ στο Σέντραλ Παρκ: η σαιξπηρική παράσταση που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων Facebook Twitter
«Είναι ο Τραμπ Καίσαρας;» ρωτούν σε συνέντευξή τους οι New York Times τον Όσκαρ Γιούστις. «Ασφαλώς όχι» απαντά εκείνος.
0

 


Τεράστια αναστάτωση έχει προκληθεί στην Αμερική από την θεατρική δολοφονία του Ντόναλντ Τραμπ.


Η παράσταση της σαιξπηρικής τραγωδίας «Ιούλιος Καίσαρ», που φιλοξενείται στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης, προκάλεσε την μήνιν μερίδας του κοινού και του Τύπου, κυρίως των άκρως συντηρητικών εξ αυτών. Οι υποστηρικτές του Τραμπ δεν άντεξαν, φαίνεται, να βλέπουν τον Πρόεδρό τους να σφαγιάζεται επί σκηνής, στο πλαίσιο της συνωμοσίας εναντίον του Ρωμαίου πολιτικού, την οποία δραματοποιεί το έργο.


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο σκηνοθέτης της παράστασης, o 59χρονος Όσκαρ Γιούστις, καλλιτεχνικός διευθυντής του Public Theater, το οποίο διοργανώνει κάθε χρόνο το υπαίθριο φεστιβάλ Shakespeare-in-the Park, είχε στο μυαλό του να καταστήσει προφανή τον παραλληλισμό μεταξύ των δύο ανδρών: ο Ιούλιος Καίσαρ της παράστασης εμφανίζεται με απείθαρχη ξανθή κώμη, μπλε κοστούμι, μακριά κόκκινη γραβάτα, σέξι σύζυγο σλαβικής καταγωγής, ακόμη και χρυσή μπανιέρα στην οποία χαλαρώνει νωχελικά λίγες ώρες προτού δολοφονηθεί από τον Βρούτο, τον Κάσσιο και τους λοιπούς στασιαστές.


Όταν «ανέβηκε», προ ημερών, στο διαδίκτυο ένα λαθραίο βίντεο της αιματηρής σκηνής, πολλοί την έκριναν προσβλητική και ακατάλληλη. Το ρεπουμπλικανικό κανάλι Fox News και ο ακροδεξιός ιστότοπος Breitbart News πήραν αμέσως τα ηνία της εκστρατείας στα social media εναντίον του θεάτρου Public. Ως αποτέλεσμα, δύο από τους βασικούς χορηγούς του θεάτρου απέσυραν τη χρηματοδότησή τους: η Delta Airlines και η Τράπεζα της Αμερικής.

Οι υποστηρικτές του Γιούστις θεωρούν τουλάχιστον αφελή όποιον «διαβάζει» στο έργο και, κατ' επέκταση στην παράσταση, μια προτροπή προς τη δολοφονία του Προέδρου. O Σαίξπηρ καθιστά ξεκάθαρο ότι η πράξη αυτή, ο βίαιος τερματισμός της ζωής του Καίσαρα, δεν έλυσε κανένα πρόβλημα στη Ρώμη, αντιθέτως άνοιξε τον ασκό του Αιόλου κι έφερε νέες καταστροφές.


«Ήταν φρικτό, σοκαριστικό. Δεν αγαπώ τον Τραμπ, αλλά είναι ο Πρόεδρος. Δεν μπορείς να τον δολοφονείς επί σκηνής» δήλωσε σε ραδιοφωνική συνέντευξή της η Λόρα Σάφερ, υπεύθυνη πωλήσεων του συντηρητικού ομίλου Salem Media, η οποία παρακολούθησε την παράσταση και φρόντισε να δημοσιοποιήσει την ανησυχία της στους κατάλληλους αποδέκτες. Ο γιος του Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ Τζούνιορ, έγραψε στο Twitter: «αναρωτιέμαι πόση απ' αυτή την "τέχνη" χρηματοδοτείται από τους φορολογούμενους». Λίγο αργότερα το National Endowment for the Arts (ο φορέας κρατικών επιχορηγήσεων των Τεχνών), που αντιμετωπίζει σοβαρή πιθανότητα κατάργησης από την κυβέρνηση Τραμπ, έσπευσε να δηλώσει πως δεν στήριξε οικονομικά την παράσταση του «Ιούλιου Κάισαρα».

Όταν «φονεύθηκε» ο Τραμπ στο Σέντραλ Παρκ: η σαιξπηρική παράσταση που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων Facebook Twitter
Ο Άλεκ Μπόλντουιν με τον σκηνοθέτη Όσκαρ Γιούστις


Αντιθέτως, η πόλη της Νέας Υόρκης υπερασπίστηκε το Public: «Το να απειλείς τη διακοπή χρηματοδότησης ενός οργανισμού με βάση τις καλλιτεχνικές επιλογές του ισοδυναμεί με λογοκρισία» είπε στους New York Times ο Τομ Φίνκελπερλ, επίτροπος για τα πολιτιστικά ζητήματα της πόλης.


Τη βραδιά της επίσημης πρεμιέρας πολλοί ήταν οι καλλιτέχνες που στάθηκαν στο πλευρό των βαλλόμενων συναδέλφων τους. Ο Άλεκ Μπάλντουιν, ο κατεξοχήν παρωδός του Τραμπ στο Saturday Night Live, τηλεφώνησε στον σκηνοθέτη και του πρότεινε να συγκεντρώσουν μαζί μια ομάδα ανθρώπων πρόθυμων να αναπληρώσουν την χαμένη χρηματοδότηση. Ο ίδιος ο Γιούστις δήλωσε: «Αναγνωρίζουμε ότι η ερμηνεία του έργου εκ μέρους μας έχει προκαλέσει θερμές συζητήσεις _ κοινό, χορηγοί, και υποστηρικτές εξέφρασαν διαφορετικά σχόλια και απόψεις. Τέτοιου είδους συζητήσεις συνιστούν ακριβώς τον στόχο ενός θεάτρου που εμπλέκεται με τα κοινά: αυτή η συνομιλία αποτελεί τη βάση μιας υγιούς δημοκρατίας».


Οι υποστηρικτές του Γιούστις θεωρούν τουλάχιστον αφελή όποιον «διαβάζει» στο έργο και, κατ' επέκταση στην παράσταση, μια προτροπή προς τη δολοφονία του Προέδρου. O Σαίξπηρ καθιστά ξεκάθαρο ότι η πράξη αυτή, ο βίαιος τερματισμός της ζωής του Καίσαρα, δεν έλυσε κανένα πρόβλημα στη Ρώμη, αντιθέτως άνοιξε τον ασκό του Αιόλου κι έφερε νέες καταστροφές. «Όσοι επιχειρούν να υπερασπιστούν τη δημοκρατία χρησιμοποιώντας αντιδημοκρατικές μεθόδους» εξήγησε σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο σκηνοθέτης «πληρώνουν φοβερό τίμημα και καταστρέφουν τελικά τη δημοκρατία».


Ήρωας ή τύραννος;

Παρά τη φήμη του ως έργο που εναντιώνεται στην τυραννία, ο «Ιούλιος Καίσαρ», γραμμένος πιθανότατα το 1599, αρνείται να πάρει το μέρος της μιας ή της άλλης πλευράς, γεγονός που το καθιστά εξαιρετικά ολισθηρό και ανοιχτό σε ερμηνείες, όπως άλλωστε ισχύει για όλα τα έργα του Βάρδου. Αφηγείται την ιστορία της συνωμοσίας για τη δολοφονία του Καίσαρα, την ίδια τη δολοφονία και τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε, καθώς το φάντασμα του Καίσαρα καταδίωκε τους επικεφαλής στασιαστές σε όλο τον ρωμαϊκό κόσμο. «Τίποτε παρόμοιο δεν είχε παρουσιαστεί ως τότε στη σκηνή» γράφει ο Ντέιβιντ Ντάνιελ, επιμελητής της έγκριτης έκδοσης του Arden Shakespeare. «Ήταν ένα νέο είδος πολιτικού έργου, που συνδύαζε τη γρήγορη δράση και την ακαταμάχητη ρητορεία». Πόσο απαραίτητη ήταν η δολοφονία για το καλό της Ρώμης; Πόσο επικίνδυνος είχε πράγματι αρχίσει να γίνεται ο Καίσαρ για το πολίτευμα και πόσο πατριωτικά ήταν τελικά τα κίνητρα των στασιαστών; «Όπως ο Άμλετ, που γράφτηκε αμέσως μετά, το έργο αυτό συνιστά ένα ηθικό αίνιγμα» συνεχίζει ο Ντάνιελ «Αν ο Άμλετ εκφράζει αφιβολία, τότε ο Ιούλιος Καίσαρ εκφράζει αμφισημία: ο Καίσαρ άξιζε και δεν άξιζε να πεθάνει».


Ο Κικέρων γνώριζε και θαύμαζε τον Καίσαρα για τα χαρίσματα και τα επιτεύγματά του, ταυτόχρονα όμως αισθανόταν απέχθεια για τις μεθόδους και τις πολιτικές φιλοδοξίες του: χαιρέτισε τη δολοφονία του ως ενάρετη πράξη. Αυτή η αμφιταλάντευση δεν σταμάτησε ποτέ: σε όλη την ευρωπαϊκή παράδοση, ο Καίσαρ είναι πότε ήρωας και πότε τύραννος · ο Βρούτος είτε πατριώτης είτε δολοφόνος. Στις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου η ψυχή του Καίσαρα εξυψώνεται και γίνεται αστέρι. Ο Δάντης έβαλε τον Βρούτο και τον Κάσσιο στον χαμηλότερο κύκλο της κολάσεως. Ο Τζον Γουίλκς Μπουθ έπαιξε σε μια παραγωγή του Ιούλιου Καίσαρα στη Νέα Υόρκη, λίγο καιρό προτού σκοτώσει τον Λίνκολν. Ο Κλάους φον Στάουφενμπεργκ, επικεφαλής της αποτυχημένης απόπειρας κατά της ζωής του Χίτλερ, κρατούσε ένα σημειωμένο αντίγραφο του έργου στο γραφείο του. Ο Νέλσον Μαντέλα μελετούσε το σαιξπηρικό κείμενο κλεισμένος στη φυλακή της Nήσου Ρόμπεν.

Όταν «φονεύθηκε» ο Τραμπ στο Σέντραλ Παρκ: η σαιξπηρική παράσταση που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων Facebook Twitter
Το σκηνικό του Ντέιβιντ Ρόκγουελ συνδυάζει μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή «φασιστικής» αρχιτεκτονικής με άλλες, καθαρά αμερικανικές αναφορές.


Εφιαλτική παραβολή

Πρώτος ο Όρσον Γουέλς, στην περίφημη αντι-φασιστική παράσταση που σκηνοθέτησε στο Mercury Theater της Νέας Υόρκης το 1937, έδειξε πώς μπορεί το κείμενο του Σαίξπηρ να εκφράσει τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση μιας χώρας ή ενός πλανήτη και πώς ο ομότιτλος ήρωας μπορεί να συνδεθεί με οικείες πολιτικές φυσιογνωμίες. Εδώ ο Καίσαρ ήταν ο Μουσσολίνι και στόχος του Γουέλς, που διασκεύασε σε μεγάλο βαθμό το κείμενο, ήταν να δείξει την ολέθρια αποτυχία των προοδευτικών απέναντι στις αδίστακτες δυνάμεις του Φασισμού.


«Είναι ο Τραμπ Καίσαρας;» ρωτούν σε συνέντευξή τους οι New York Times τον Όσκαρ Γιούστις. «Ασφαλώς όχι» απαντά εκείνος. «Αυτό που κάνουμε είναι το ίδιο που προσπαθούμε να κάνουμε σε κάθε παραγωγή μας, να καταστήσουμε το θεατρικό διακύβευμα όσο πιο αληθινό και ισχυρό για τους σύγχρονους θεατές, στον εδώ και στο τώρα... Έχουμε έρθει αντιμέτωποι με μια σειρά κυβερνητικών επιλογών που αποσταθεροποιούν ξεκάθαρα τους δημοκρατικούς άξονές μας. Πώς ανταποκρινόμαστε εμείς σε αυτό; Για μένα η παράσταση είναι μια εφιαλτική παραβολή για τη σύγχρονη κατάσταση και γι' αυτό έχει τη μορφή και την όψη που έχει».


Το σκηνικό του Ντέιβιντ Ρόκγουελ συνδυάζει μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή «φασιστικής» αρχιτεκτονικής (αυστηρά, επιβλητικά μεγέθη, απουσία διακοσμητικών στοιχείων, έμπνευση από το μεγαλείο της αρχαίας Ρώμης) με άλλες, καθαρά αμερικανικές αναφορές (π.χ. ο πρόλογος του Συντάγματος προβάλλεται σε μεγέθυνση), ενώ οι ηθοποιοί φορούν από κοστούμια και καπαρτίνες έως μάσκες Anonymous και pussy hats (τα ροζ πλεκτά σκουφιά των γυναικών στις διαδηλώσεις εναντίον του Τραμπ).

Όταν «φονεύθηκε» ο Τραμπ στο Σέντραλ Παρκ: η σαιξπηρική παράσταση που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων Facebook Twitter
Ο Τζέσε Γκριν, κριτικός των New York Times, θεωρεί πως δεν είναι εύκολο να ταυτίσει κανείς τον Καίσαρα με τον Τραμπ. Ο πρώτος είναι ήρωας πολέμου και ιδιαίτερα χαρισματικός · όταν του προσφέρεται τρεις φορές η ευκαιρία να γίνει αυτοκράτορας, αρνείται και τις τρείς, προτιμώντας να παραμείνει γερουσιαστής. Αυτό θυμίζει περισσότερο τον Τζορτζ Ουάσινγκτον παρά τον Τραμπ...


«Η αίσθηση που σου δημιουργείται καθώς βλέπεις τον Καισαροποιημένο Τραμπ επί σκηνής είναι εξωφρενική, κωμική και [...] καθαρτήρια ως προς τη χρήση της σάτιρας» σημειώνει η Ρεμπέκα Μιντ στο αξιοσέβαστο περιοδικό New Yorker. «Αυτό που δεν αποδίδεται καθόλου κωμικά, όμως, είναι ο θάνατος του Καίσαρα». Ο ήρωας καταλήγει «ένα ματωμένο κουβάρι στο πάτωμα. [...] Κανένας δεν πρέπει να φανταστεί ότι η παράσταση αντιμετωπίζει με ελαφρότητηα τον φόνο αυτό. Τη βραδυά που την παρακολούθησα» συνεχίζει η Μιντ, «το πλήθος που διασκέδασε με την παρωδία του Τραμπ στο πρώτο μισό του έργου βωβάθηκε σοκαρισμένο, όταν έλαβε χώρα η βίαιη εξόντωσή του».


Ο Τζέσε Γκριν, κριτικός των New York Times, θεωρεί πως δεν είναι εύκολο να ταυτίσει κανείς τον Καίσαρα με τον Τραμπ. Ο πρώτος είναι ήρωας πολέμου και ιδιαίτερα χαρισματικός · όταν του προσφέρεται τρεις φορές η ευκαιρία να γίνει αυτοκράτορας, αρνείται και τις τρείς, προτιμώντας να παραμείνει γερουσιαστής. Αυτό θυμίζει περισσότερο τον Τζορτζ Ουάσινγκτον παρά τον Τραμπ... Οπότε το ερώτημα που τίθεται είναι: ποιον σκοτώνουν τελικά οι συνωμότες και γιατί;». Παρόλα αυτά, ο Γκριν εκτιμά θετικά το συνολικό αποτέλεσμα: «Το ηθικό βάρος τοποθετείται τελικά εκεί όπου φαντάζομαι ότι το επιθυμεί ο σκηνοθέτης: στο κοινό. Mας ζητά να αναλογιστούμε σε τι ακρότητες θα φτάναμε ως πολίτες προκειμένου να απομακρύνουμε έναν καταστρεπτικό ηγέτη, ενώ μας προειδοποιεί για τις απρόβλεπτες συνέπειες [...] Από αυτή την άποψη, ο "Ιούλιος Καίσαρ" συνιστά μια βαθιά δημοκρατική προσφορά, που αρμόζει τόσο στο Public όσο και στο κοινό _ και στην εποχή. Αν, προκειμένου να επιτύχει αυτόν τον στόχο, φλερτάρει ελαφρώς με τις βίαιες παρορμήσεις τις οποίες κατά τα άλλα επιθυμεί να περιορίσει και ρισκάρει να προκαλέσει αντιδράσεις κατά του Τραμπ, αυτό είναι ατυχές αλλά άξιο συγχώρεσης».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ