Όρνιθες 2

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
0

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
Ο άγνωστος που σε λίγα λεπτά θα έβλεπα στην καρδιά της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών να μου μιλάει για τα πανέμορφα, ελεύθερα Πουλιά –όπως λέγεται η παράστασή του– δεν μοιάζει με κανέναν που έχω συναντήσει μέχρι τώρα. Δεν του αρέσουν οι ευφρόσυνες εξαγγελίες της τέχνης, τα περιττά λόγια και οι φωτογραφίσεις. Αδιαφορεί για τις μοντέρνες τάσεις, τα καλλιτεχνικά ακκίσματα και αποφεύγει οτιδήποτε μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή από το ουσιώδες και το σημαντικό. Ο Λέμι Πονιφάζιο μού εξομολογείται πως ήρθε από την άκρη του πλανήτη, τη Νέα Ζηλανδία, «όχι για να δείξω άλλη μια παράσταση αλλά για να γεννήσω κάτι, να προκαλέσω την προσοχή και την προσδοκία που έχει κανείς από την ίδια την τέχνη. Δεν επιδιώκω την απόδραση, όπως προβλέψιμα λένε οι περισσότεροι ότι είναι ο στόχος των σύγχρονων έργων –απόδραση από τι, άραγε;– αλλά την επίτευξη ενός βασικού και ανώτερου σκοπού: την ενδοσκόπηση.

Γιατί, αλήθεια, κατά πόσο βλέπουμε ή πόσο μπορούμε να δούμε σήμερα τον εαυτό μας; Και δεν μιλάω για την αυτιστική αυτοναφορικότητα, ούτε για τον ναρκισσισμό. Μιλάω για την ανώτερη ουσία μας. Δεν είμαστε μόνοι στο σύμπαν, αλλά συνιστούμε κομμάτια ενός ολόκληρου κόσμου που απλώνεται πολύ πέρα απ’ όσα μπορούν να δουν τα μάτια μας και ν’ ακούσουν τα αυτιά μας. Η αντίληψη που έχουμε για τον κόσμο δεν μπορεί ποτέ να σταματάει στο προφανές, όπως προστάζουν οι αισθήσεις – και αυτός, τελικά, είναι ο σκοπός της τέχνης. Η αισθητηριακή αντίληψη δημιουργεί το πιο χαμηλό επίπεδο ερμηνείας και μια, αν θες, πολύ φτηνή αντίληψη για τα πράγματα.

Στο χέρι μας, λοιπόν, είναι να πάμε παραπέρα και να δούμε αυτό που κρύβεται πέρα από την πρώτη, σχεδόν πάντα κατευθυνόμενη ανάγνωση. Κάποιοι επιλέγουν το χαμερπές, άλλοι το υψηλό, ανάλογα με το τι μπορούν και τι θέλουν να δουν. Τα πάντα είναι θέμα επιλογής και αντίληψης, αν θες να δεις την ψυχή σου, αν θες να κερδίσεις την αγάπη και όχι το μίσος. Αν σε ενδιαφέρουν η φροντίδα, η κατανόηση και η ευγνωμοσύνη».

Για τον σκοπό αυτό, ο χορογράφος που είναι «εξίσου σημαντικός με την Pina Bausch και τον Merce Cunningham» έχει ετοιμάσει μια υποβλητική παράσταση που ακροβατεί με δεξιοτεχνία μεταξύ χορού και θεάτρου, με παράδοξους ήχους, αποσπάσματα και εικόνες.

Στόχος της είναι να σε παρασύρει σε ένα φανταστικό φτεροκόπημα και να σε μετακινήσει από τη βεβαιότητα της καρέκλας στο κέντρο του κόσμου, είτε πρόκειται για τον μακρινό Ισημερινό, είτε για την ψυχή σου. Να σε κάνει να νιώσεις ότι κανείς δεν μπορεί να είναι πιο ελαφρύς και πιο ευτυχής, ώστε να θεωρείς πραγματικά ότι πετάει! Το φτεροκόπημα των Πουλιών είναι τόσο ηχηρό που ξεπερνά τα αφηγηματικά δεδομένα του σύγχρονου θεάτρου, ενώ ο χορός τους μάλλον αναφέρεται σε ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα παρά στην παράθεση δεξιοτήτων. Όπως μου λέει κι ο συνομιλητής μου με την μπάσα φωνή και το ηχηρό γέλιο, «το παν είναι να αποφύγεις τις εύκολες παραστατικές λύσεις. Είναι πολύ επιθετικό πράγμα η παραστατικότητα. Σαν να σου επιδεικνύει κανείς καταπρόσωπο πώς ακριβώς πρέπει να βλέπεις τα πράγματα και τι να σκεφτείς. Πέρα από τις έτοιμες λύσεις που σου παρέχουν οι υπαγορεύσεις της μαζικής κουλτούρας, υπάρχει ένας κόσμος απέραντος και όμορφος, που είναι στο χέρι σου να τον ανακαλύψεις. Ακόμη και το πώς και γιατί θα δεις μια παράσταση είναι θέμα απόφασης και άρα ηθικής τάξης. Είμαστε αυτό που βλέπουμε ή αυτό που θέλουμε, εν τέλει, να δούμε».

Όρνιθες 2 Facebook Twitter
Για τον Πονιφάζιο η προπαγάνδα κάνει καλά τη δουλειά της μέσα από το σχολείο, το πανεπιστήμιο, την Εκκλησία, το θέατρο. Η συμβολική λάσπη του δυτικού πολιτισμού έχει σκεπάσει και τις ψευδαισθήσεις μας. Και τα «Πουλιά» πώς μπαίνουν στο παιχνίδι – δεν μπορώ να μην τον ρωτήσω. «Δεν μπορείς να έχεις την ίδια αντίληψη όταν αντικρίζεις τον κόσμο από την κορυφή ενός βουνού και όταν τον βλέπεις από την καρδιά ενός σούπερ μάρκετ. Αν μετατοπίσεις την οπτική γωνία σου από εκεί και καταλάβεις ότι σε συντροφεύει ολάκερο το σύμπαν, ότι είσαι ένα τίποτα χωρίς τη θάλασσα ή τα πουλιά, θα δεις κάτι διαφορετικό να απλώνεται μπροστά σου. Κι αυτό ακριβώς κάνει η τέχνη: ανατρέπει την καθεστηκυία εικόνα. Στα νησιά του Ειρηνικού, τα πουλιά θεωρούνται αρχιτέκτονες του ουρανού και τα ζώα δημιουργοί του κόσμου, όχι υπηρέτες μας. Το δελφίνι δεν είναι παιχνίδι για τα παιδιά μας. Το δελφίνι υπάρχει για το δελφίνι. Γι’ αυτό και αποφεύγω να εντοπίσω τα πουλιά ως μέρος μιας περιβαλλοντολογικής προπαγάνδας. Εγώ απλώς θέλω να χρησιμοποιήσω τον συμβολισμό τους και να περάσω τη μαγεία της στιγμής».

Ποια, όμως, είναι η απάντηση στα όσα τρομερά συμβαίνουν, όπως πρόσφατα ο τυφώνας Σάντι που σάρωσε την Αμερική, αν όχι η οικολογία; «Δεν είμαι πολιτικός να σου απαντήσω, αλλά καλλιτέχνης», είναι η σαφής απάντηση του Πονιφάζιο, αν και στο βιογραφικό του καταγράφονται σπουδές στις Πολιτικές Επιστήμες. «Δεν θέλω να κάνω μάθημα οικολογικής συνείδησης, ούτε να κουνήσω το δάχτυλο και να σου πω ότι πρέπει να σέβεσαι το περιβάλλον. Είναι ανόητο. Το ξέρεις, άλλωστε, ήδη καλά πόσο κακό είναι να δηλητηριάζεις το ποτάμι ή να πετάς σκουπίδια. Δεν θα σου δείξω αυτό που θέλουν οι ισχυροί, ούτε αυτό που σου δείχνουν τα Μέσα, γιατί τότε δεν θα μπεις καν στον κόπο να σκεφτείς παραπέρα. Καλό είναι να σκέφτεσαι τα πράγματα δυο φορές και όχι μία, όπως θέλουν οι τηλεοράσεις. Τι πιο δημοκρατικό, άλλωστε, από το να προσπαθήσω να απελευθερώσω τη φαντασία σου;».

Εννοείται ότι αρνείται να σχολιάσει το κλίμα των ημερών, μια και βρέθηκε στην Αθήνα τις ημέρες που είχε παραλύσει η χώρα. Για τον γνωστό χορογράφο, όσα συμβαίνουν «είναι ένας ατέρμονος θόρυβος που επιδιώκει τον αποσυντονισμό μας». Ναι, αλλά μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά με τις δεδομένες συνθήκες και άλλα τόσα αδιέξοδα; «Ευτυχώς, ναι, δεν είναι ανθρώπινα όλα αυτά που συμβαίνουν, αλλά παράλογα. Τα κατασκευάσαμε εκ των υστέρων. Μπορούμε να ζήσουμε διαφορετικά, να βελτιώσουμε τη ζωή μας και να μην τα παρατάμε με την πρώτη δυσκολία, γιατί αυτή ακριβώς είναι η ιδιοσυστασία του ανθρώπου. Είναι στη φύση του να αναζητά λύσεις και ανατροπές. Στην αρχαία Ελλάδα “άνθρωπος” σήμαινε αυτός που κοιτάζει ψηλά. Αντίστοιχα, πάλι, ο χορευτής ατενίζει από ψηλά το σύμπαν, όπως τα πουλιά, επειδή ακριβώς αντιλαμβάνεται τη μυστική σύνδεση με τον κόσμο. Όταν αυτό συμβαίνει, τότε ο καθένας από εμάς είναι πιθανό να μπορεί να μεταβεί από τον φαινομενικό και καθημερινό κόσμο και να δει, πραγματικά, όπως έλεγαν και οι Έλληνες, τα “νοούμενα”. Η πραγματικότητα είναι απλώς ένα μικρό παράδειγμα της απεραντοσύνης. Αν πραγματικά πίστευα κι έβλεπα μόνο τον μικρόκοσμό μου, τότε η Ελλάδα δεν θα είχε καμιά αξία. Δεν θα υπήρχε καν για μένα. Δες, για παράδειγμα, την Αθήνα: είναι μια πρόκληση, αφού είναι μια πόλη γεμάτη δημιουργικές αντιφάσεις και πολλαπλές όψεις. Δεν έχει τη δεδομένη γοητεία της μελαγχολίας, όπως η Βενετία, κάτι

που άλλωστε πλασάρεται ως έτοιμο τουριστικό προϊόν. Αντίθετα, στην Αθήνα η εμπειρία είναι συντριπτική. Μπορεί να σου γεννήσει ανεξάντλητες εικόνες, που δεν είναι ψεύτικες αλλά πέρα για πέρα αληθινές. Αυτή, λοιπόν, είναι και η δική μου αντίληψη για την τέχνη, στον βαθμό που δεν επιδιώκω να κατασκευάσω κάτι αλλά να περάσω ένα μήνυμα αγάπης, χωρίς εξαπάτηση και δίχως ψέμα. Γιατί η ομορφιά δεν λέει ποτέ ψέματα. Κι αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ