"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος"

"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
0

Μετά τον θάνατο του Αχιλλέα, τα όπλα του έπρεπε να αποδοθούν τιμητικά στον δεύτερο καλύτερο πολεμιστή, κι αυτός ήταν ο Αίας. Οι αρχηγοί των Αχαιών, ωστόσο, ο Αγαμέμνων και ο Μενέλαος, κρίνοντας με «πολιτικούς» όρους, τα δίνουν στον Οδυσσέα. Ο Αίας, θέλοντας να εκδικηθεί την αδικία, θα πέσει θύμα θεϊκής συμπαιγνίας και, ντροπιασμένος, τελικά θα αυτοκτονήσει. «Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος» λέει η Σύλβια Λιούλιου με αφορμή τον Αίαντα του Σοφοκλή που θα παρουσιάσει στις 31 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου.


«Moιραία, μετά τον Λάμπρο του Διονυσίου Σολωμού (που παρουσίασα στο Φεστιβάλ Αθηνών 2012), άνοιξε μέσα μου η επιθυμία να δοκιμαστώ στην αρχαία τραγωδία. Διάλεξα να ξεκινήσω την έρευνά μου με το πρώτο έργο (που έχει διασωθεί) του Σοφοκλή, τον Αίαντα, και όχι κάποιο του παλαιότερου Αισχύλου, γιατί η διάσταση που έχουν πρόσωπα και καταστάσεις στις τραγωδίες του Σοφοκλή είναι πιο κοντά στα ανθρώπινα, όπως τα καταλαβαίνω αυτή την περίοδο. Επιπλέον, είναι και κάτι άλλο: με συγκινεί αυτός ο ήρωας, ο Αίας, που πραγματικά καίγεται στην κόψη του γυρίσματος του καιρού» λέει η Σύλβια Λιούλιου.

Ο άνθρωπος που ζει ηρωικά δεν μπορεί να είναι νικητής, γιατί, για να κάνει την ηρωική υπέρβαση, έχει ήδη θυσιάσει πολλά σημαντικά. Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος – αλλά και δεν πειράζει.

Ανέθεσε τον ρόλο στον Χάρη Φραγκούλη με τη βεβαιότητα ότι μπορεί να δώσει μια σημαντική ερμηνεία. «Είναι ένας πολύ ιδιαίτερος ηθοποιός, με μεγάλη ευφυΐα, σκηνική ευαισθησία και διάθεση να διακινδυνεύσει πάνω στη σκηνή. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί που συμμετέχουν (ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η Σοφία Κόκκαλη, ο Μιχάλης Σαράντης, ο Θάνος Τοκάκης, ο Άγγελος Τριανταφύλλου και ο Νικόλας Χανακούλας) έχουν μεγάλη σκηνική εντιμότητα, ομορφιά και, κυρίως, συγκροτούν ομάδα – όχι μόνο ως προς τη συλλογικότητα της εργασίας τους και τη διαθεσιμότητά τους αλλά και ως προς το σκηνικό τους αποτύπωμα. Αυτό για μένα αποτελεί παραστασιακή αξία. Έχω δουλέψει πολύ ως βοηθός σκηνοθέτη και ως υπεύθυνη παραγωγής με φτασμένους καλλιτέχνες κι ένιωθα την ανάγκη να ισοσταθμίσω εντός μου τις δυνατότητες των συνομηλίκων μου. Ήθελα να βαδίσω με το αίσθημα ότι μοιράζομαι κοινές αναφορές, αγωνίες και αγάπη για την τέχνη του θεάτρου με ανθρώπους του χώρου που βρισκόμαστε σε κοντινές ηλικίες» εξηγεί η σκηνοθέτις.

"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
Με συγκινεί αυτός ο ήρωας, ο Αίας, που πραγματικά καίγεται στην κόψη του γυρίσματος του καιρού... Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα


Αν και στο δεύτερο μέρος του έργου λείπει ο Αίας, που αυτοκτονεί, εμφανίζεται ο «αντίποδάς» του, ο αδελφός του ο Τεύκρος. «Δεν έχει το ανάστημά του αδελφού του αλλά είναι το πιο τρυφερό πρόσωπο στο θέατρο του Σοφοκλή. Ο Τεύκρος θα αποκαταστήσει την τάξη, θα αναλάβει την ταφή, άρα και την αποκατάσταση του ήρωα αυτόχειρα και θα φροντίσει την οικογένειά του. Απ' αυτόν καταλαβαίνουμε την έννοια της σοφόκλειας γλυκύτητας».


Η Σύλβια Λιούλιου επέλεξε μια ιδιαίτερη μετάφραση, του Παναγή Λορεντζάτου (πατέρα του Ζήσιμου Λορεντζάτου), που, αν και είναι του 1932, «είναι εκπληκτικής διαύγειας ως προς τη σχέση του αρχαίου λόγου με τη δημοτική γλώσσα. Για την παραστασιακή γλώσσα ο ποιητής Νίκος Παναγιωτόπουλος χρειάστηκε να ξεσκονίσει κάποια σημεία με το δικό του, ποιητικό κριτήριο και κάποια άλλα να τα μεταφράσει ο ίδιος».

"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
Είναι θαυμάσιος ο ρόλος του Χορού σ' αυτή την τραγωδία γιατί είναι "προσωπικός", δεν έχει μεγάλη απόσταση από τους ήρωες και δεν καταφεύγει σε αφηγήσεις που είναι δύσκολο να συνδεθούν με την κύρια δράση... Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα


Τη μουσική έγραψε ο Άγγελος Τριανταφύλλου και την κίνηση διαμόρφωσε η Χαρά Κότσαλη. «Όλοι μαζί φτιάξαμε μια σύνθεση η οποία έχει εκφώνηση, σημεία μελοποιημένα και άλλα που τραγουδιούνται, με αποκορύφωμα το Β' στάσιμο (που μιλάει για τον έρωτα και ενθέτει ο Σοφοκλής πριν από τον χαμό του Αίαντα), όπου ο Χορός, σε κατάσταση πανικού, τραγουδά και χορεύει» λέει, διευκρινίζοντας ότι στην παράστασή της τον Χορό αποτελούν όλοι οι ηθοποιοί, όταν δεν ερμηνεύουν ρόλους. «Εισέρχονται όλοι μαζί στην ορχήστρα και καθένας γίνεται ο ρόλος του μέσα από την ερμηνεία του λόγου – όταν τελειώσει το μέρος του ήρωα, επιστρέφει και πάλι στο σύνολο του Χορού. Είναι θαυμάσιος ο ρόλος του Χορού σ' αυτή την τραγωδία γιατί είναι "προσωπικός", δεν έχει μεγάλη απόσταση από τους ήρωες και δεν καταφεύγει σε αφηγήσεις που είναι δύσκολο να συνδεθούν με την κύρια δράση. Είναι σαν θεατές που δεν μπορούν να παρέμβουν και να μετακινήσουν τα πράγματα προς μία ή άλλη κατεύθυνση – γι' αυτό και διαρκώς μιλούν για τον χρόνο που τους βαραίνει όλο και πιο πολύ».


«Δούλεψα τον Αίαντα σε μια φάση της ζωή μου που βίωνα την επικείμενη απώλεια ενός πολύ αγαπημένου μου προσώπου. Πολύ βαθιά μέσα στο πένθος η ίδια, συναντήθηκα μ' ένα έργο που μιλάει για έναν θάνατο που έχει προαναγγελθεί, για την απώλεια που δεν μπορεί να αποφευχθεί. Κάτι ακόμα που με συγκίνησε βαθιά σ' αυτή την ιστορία είναι που εκθέτει την άλλη όψη, την ανάποδη, του Ήρωα. Ο άνθρωπος που ζει ηρωικά δεν μπορεί να είναι νικητής, γιατί, για να κάνει την ηρωική υπέρβαση, έχει ήδη θυσιάσει πολλά σημαντικά. Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος – αλλά και δεν πειράζει» καταλήγει η σκηνοθέτις.

"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
Πολύ βαθιά μέσα στο πένθος η ίδια, συναντήθηκα μ' ένα έργο που μιλάει για έναν θάνατο που έχει προαναγγελθεί, για την απώλεια που δεν μπορεί να αποφευχθεί... Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα
"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα
"Ο Ήρωας είναι πάντοτε χαμένος" Facebook Twitter
Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα

Σύλβια Λιούλιου
«Αίας» του Σοφοκλή
31 Ιουλίου-1 Αυγούστου 2015
Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
21:30

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ