Ο Ιπτάμενος Ολλανδός

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter
0
Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter

Η ώρα είναι 7 το απόγευμα της Κυριακής στο Ηρώδειο και η γενική πρόβα για τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» έχει ήδη αρχίσει. Η σκηνή είναι καλυμμένη από ένα τεράστιο γαλαζοπράσινο κύμα που αφρίζει ανάμεσα σε ένα κατάρτι και μια συστάδα από κοφτερά μπλε βράχια. Στο βάθος ξεπροβάλλει η κατάμαυρη πλώρη ενός πλοίου στολισμένη με έναν ολόσωμο σκελετό. Ο συννεφιασμένος καιρός ταιριάζει απόλυτα με το σκηνικό - φυσάει ένας μανιασμένος αέρας, τα κρεμ μαξιλάρια του Ηρωδείου ίπτανται από διάζωμα σε διάζωμα, την ώρα που η ορχήστρα κουρδίζει τα όργανα.

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter

Ο «Ιπτάμενος Ολλανδός» είναι το πρώτο σημαντικό έργο του Βάγκνερ. «Με αυτό το έργο αρχίζει η ποιητική μου καριέρα» έγραφε σε ένα αυτοβιογραφικό του κείμενο μερικά χρόνια αργότερα. Το έργο είναι βασισμένο σε έναν θρυλικό μύθο του 17ου αιώνα που παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής στους αιώνες. Πρόκειται για ένα καταραμένο πλοίο που δεν μπορεί να πιάσει λιμάνι και τριγυρνά στις θάλασσες. Στην εκδοχή του Βάγκνερ το πλοίο πιάνει στεριά κάθε 7 χρόνια - αυτή είναι και η μοναδική ευκαιρία του Ολλανδού να λύσει την κατάρα. Αν μια γυναίκα τού ορκιστεί αιώνια πίστη, τότε η κατάρα θα λυθεί. Αυτή η γυναίκα είναι η Ζέντα, που με τρόπο σχεδόν μεταφυσικό μοιάζει να τον περιμένει, ερωτευμένη πριν καν τον γνωρίσει, έτοιμη να τον λυτρώσει από την κατάρα.

«Έχω σκηνοθετήσει λαμβάνοντας υπόψη πως αυτό είναι ένα έργο της νεότητας του Βάγκνερ, όπου υπάρχει μια φούγκα, μια δύναμη, ένα σφρίγος πολύ πιο έντονο» μου διευκρινίζει ο Γιάννης Κόκκος, που παρακολουθεί κι αυτός την παράσταση από τα σκαλιά του Ηρωδείου. Ο ευγενικός, χαμηλών τόνων Γιάννης Κόκκος –η φωνή του μοιάζει περισσότερο με ψίθυρο– είναι ο ιδανικός σκηνοθέτης γι' αυτή την παράσταση. Ο διεθνής καλλιτέχνης, που ξεκίνησε ως σκηνογράφος αλλά είναι πλέον από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όπερας διεθνώς, ανέβασε την ίδια παράσταση με μεγάλη επιτυχία δέκα χρόνια πριν στην Όπερα της Μπολόνια. Ξεκαθαρίζει, βέβαια, πως αυτό το ανέβασμα δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το παλιότερο. «Αυτό είναι ένα έργο απόλυτα φτιαγμένο για το Ηρώδειο» λέει. «Φυσικά, είμαστε κάτω από την Ακρόπολη και τον ελληνικό ουρανό και η δύναμη των τραγουδιστών που ενσαρκώνουν αυτά τα μυθολογικά πρόσωπα αποκτά μια τελείως ιδιαίτερη υπόσταση μέσα σε αυτόν το χώρο - με ενδιέφερε πραγματικά η σχέση που αναπτύσσεται εκεί με το κοσμικό στοιχείο. Ο Βάγκνερ έβρισκε πολύ συχνά έμπνευση στην αρχαία τραγωδία και ήθελα να δώσω κάτι που να συνδέεται με το αρχαίο τραγικό πνεύμα. Νομίζω ότι σε όλα του τα έργα υπάρχει αυτή η θέληση. Μπορεί να μην είναι πάρα πολύ εμφανής, αλλά είναι από τα δομικά στοιχεία της δραματουργίας του και αυτό είναι κάτι που ελπίζω να αναδειχτεί σε αυτόν το χώρο».

Η πρώτη πράξη έχει ήδη ξεκινήσει. Στη σκηνή βρίσκεται η αντρική χορωδία - οι ναύτες του πλοίου, μερικοί κομπάρσοι. Δέκα σειρές πάνω στο διάζωμα βρίσκεται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Σκηνής Μύρωνας Μιχαηλίδης και η σύζυγος του Γιάννη Κόκκου Αν Μπλανκάρ, υπεύθυνη για τη δραματουργία του έργου. Αυτή είναι η πρώτη πρόβα που η χορωδία συνυπάρχει με την ορχήστρα και ο μουσικός διευθυντής Λουκάς Καρυτινός σταματά τη χορωδία ξανά και ξανά: «Έχετε ένα ωραίο τέμπο, αλλά δεν είναι το δικό μου τέμπο» τους λέει κάποια στιγμή και αρχίζουν πάλι από την αρχή. Σε λίγο βγαίνει στη σκηνή ο Ολλανδός, ο εξαιρετικός Γερμανός βαρύτονος Τόμας Μάγιερ, ντυμένος με μια βαριά, ναυτική καμπαρντίνα. Ο Μάγιερ έχει μεγάλη εμπειρία στον Βάγκνερ, αλλά είναι η πρώτη φορά που ερμηνεύει τον Ολλανδό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ειδικεύεται, όπως και η Ζαν Μισελ-Σαρμπονέ, που παίζει τη Ζέντα στο γερμανικό ρεπερτόριο.

Ο Ιπτάμενος Ολλανδός Facebook Twitter
 

Όπως όλα τα έργα του Βάγκνερ, έτσι και ο «Ιπτάμενος Ολλανδός» είναι ένα έργο με έντονη πνευματική διάσταση, που έχει κάτι εξαιρετικά επιβλητικό – μυθολογικές φιγούρες που παλεύουν με κάτι μεγαλύτερο από τις ίδιες. Εδώ η λύτρωση έρχεται μέσα από τον έρωτα. «Με τη δική μου πίστη εγώ θα σε λυτρώσω» τραγουδάει η μαυροντυμένη Ζέντα στη β' πράξη, κοιτώντας το πορτρέτο του Ολλανδού που δεν έχει καν γνωρίσει ακόμα. «Νομίζω ότι αυτή η έντονη ένωση μεταξύ της Ζέντας και του Ολλανδού βασίζεται σε ένα ισχυρό ερωτικό στοιχείο αλλά και σε μια φαντασίωση. Από την πλευρά της Ζέντας είναι μια δυνατή ερωτική, αλλά αρκετά εγκεφαλική σχέση, ενώ από την πλευρά του Ολλανδού, που ψάχνει να βρει μέσα από την αγάπη τον θάνατο για να μπορέσει να λυτρωθεί, είναι αρκετά πολύπλοκη. Το έργο δείχνει και όλες τις ανησυχίες του Βάγκνερ εκείνη την εποχή, άρα έχει κι ένα αυτοβιογραφικό στοιχείο, αυτό του ρομαντικού ήρωα, με τον οποίον ταυτιζόταν ο Βάγκνερ εκείνη την εποχή» διευκρινίζει ο Γιάννης Κόκκος.

Η παράσταση έχει και τις εκπλήξεις της - ένα μελαχρινό κοριτσάκι που μπαινοβγαίνει από τα παρασκήνια κρατώντας ένα καραβάκι είναι η Ζέντα σε μικρή ηλικία αποτελεί προσθήκη του σκηνοθέτη. Έχει, άραγε, σχέση αυτό με το τέλος του έργου; Το μόνο που γνωρίζουμε, πάντως, είναι ότι θα δούμε «μια μικρή έκπληξη».

Είναι η πρώτη φορά που ο Γιάννης Κόκκος συνεργάζεται με τη Λυρική Σκηνή. «Παρ' όλες τις θεσμικές και οικονομικές δυσκολίες, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτός ο οργανισμός να βρεθεί στη θέση που του αξίζει και πιστεύω ότι προχωράει προς αυτή την κατεύθυνση» υποστηρίζει. Ζει στη Γαλλία πάνω από σαράντα χρόνια, αλλά προσπαθεί να επιστρέφει στην Αθήνα κάθε δυο μήνες. «Ενώ δεν υπάρχει τόση ελπίδα για το μέλλον, υπάρχει ένα είδος αναμονής και ανισορροπίας, η οποία είναι πάρα πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους. Κατά κάποιον τρόπο, όμως, έχω κάποια ελπίδα. Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι. Εάν δεν υπάρχει ελπίδα, δεν υπάρχει ζωή. Σαν τον Ολλανδό που προσπαθεί να βρει τον θάνατο για να κερδίσει ξανά τη ζωή, εμείς πρέπει να κάνουμε το αντίθετο, να βρούμε ξανά τη ζωή».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ