Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter
0
Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

«Στην ψυχανάλυση δεν είναι τίποτα αληθινό παρά μόνο οι υπερβολές της»

T.W. Adorno: Minima Moralia

 

Από τις 21  Δεκεμβρίου του 1912 μέχρι  τις  23 Μαϊου του 1913, στην Βιέννη, στην οδό Μπέργκασε 19, ο καθηγητής Πανεπιστημίου, ψυχαναλυτής, Σίγκμουντ Φρόιντ, στα 56 του χρόνια συναντά τον ασθενή του Άντολφ Χίτλερ, έναν νεαρό 23 ετών.

Φυσικά πρόκειται για μυθοπλασία, η συνάντηση αυτή δεν έγινε ποτέ.

Είναι μια υπόθεση, ένα έργο, το οποίο γράφει ο Άρνολτ Μπέρνφελντ και έχει τίτλος «ο Μικρός Χίτλερ».

Ο άνθρωπος που δίνει ζωή στους δυο αυτούς ιστορικούς χαρακτήρες που ακόμα και σήμερα απασχολούν την ανθρωπότητα αποτελεί και αυτός με τη σειρά του ένα μυστήριο.

Πρόκειται για ένα Γερμανό συγγραφέα με μυστική ταυτότητα και μα αυτό το ψευδώνυμο. Μας παρέδωσε ένα εξαιρετικό έργο που δίνει ζωή σε μια φανταστική συνάντηση μεταξύ δύο σημαντικών προσωπικοτήτων της ιστορίας.

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

Tι θα συνέβαινε αν μια μέρα ο νεαρός, αποτυχημένος ζωγράφος, Αδόλφος Χίτλερ περνούσε την πόρτα του ιατρείου του πατέρα της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόυντ; Τι θα γινόταν αν  αποφάσιζε στην τρυφερή αυτή ηλικία να ξεκινήσει ένα ταξίδι στον κόσμο του υποσυνειδήτου, ξαπλώνοντας αναπαυτικά στο διάσημο ντιβάνι; Θα γραφόταν, άραγε, διαφορετικά η ιστορία του 20ου αιώνα; Η πορεία της ανθρωπότητας θα έπαιρνε άλλη κατεύθυνση; Η μήπως δεν θα άλλαζε απολύτως τίποτα; Υποθέσεις...

 Διαβάζοντας το έργο ανατρέχουμε για λίγο στις ιστορικές λεπτομέρειες μέσα από τους διαλόγους και τη χρονική στιγμή αυτής της συνάντησης.  

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

       

Σκηνή από το έργο:

ΧΙΤΛΕΡ: Θεέ μου, πώς μπορώ να τα θυμάμαι όλα τώρα, μετά απο τόσα χρόνια? Τέλοσπάντων, οπως και να χει το πράγμα ήμουν πάνατα άριστος στο ελεύθερο σχέδιο. Καλά, στην Ιστορία και στη Γεωγραφία, έτσι κι αλλιώς. Στα υπόλοιπα μαθήματα, στο τεχνικό Λύκειο, η βαθμολογία πήρε μάλλον τον κατήφορο - από ικανοποιητική μέχρι επαρκής το πολύ.

 

Ο Χίτλερ αγαπούσε και μισούσε την τέχνη. Ο ίδιος είχε έφεση στη ζωγραφική και όταν ήταν πολύ νέος πουλούσε ακουαρέλες προκειμένου να βγάλει λεφτά. Οι ακουαρέλες αυτές σήμερα, αποτελούν μοναδικά αντικείμενα, όχι τόσο από καλλιτεχνική όσο από ιστορική σκοπιά και μοσχοπουλούνται σε δημοπρασίες, προκαλώντας αντιδράσεις και έντονα ηθικά ερωτήματα.

 

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

Σε μια τέτοια δημοπρασία που έγινε τον περασμένο Ιούνιο στην Νυρεμβέργη,  14 έργα του δικτάτορα, πωλήθηκαν στην τιμή των 391,000€. Ο πίνακας "παραμύθι", μάλιστα, που απεικονίζει το κάστρο Neuschwanstein, "χτύπησε" το μεγαλύτερο ποσό στην δημοπρασία, αυτό των 100,000€. Τα έργα που δημοπρατήθηκαν από τον οίκο Herbert Weidler, δημιουργήθηκαν μεταξύ 1904 και 1922 και φέρουν την υπογραφή Α Hitler. Στα έργα μπορεί κανείς να ξεχωρίσει διάφορα κτίρια της Βιέννης, εικόνες της Πράγας με ομίχλη καθώς και ένα γυναικείο γυμνό. Σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών οι παρευβρισκόμενοι ήταν επενδυτές από την Κίνα, την Γαλλία, την Βραζιλία, τα Ηνωμένα Εμιράτα και την Γερμανία.

Αντιθέτως, ο Χίτλερ μισούσε κυριολεκτικά την σύγχρονη τέχνη και θεωρούσε τους καλλιτέχνες της εκπροσώπους ενός εκφυλισμού.  Στην εποχή του καταστράφηκαν πολλά σπάνια και σπουδαία έργα και πολλοί καλλιτέχνες διώχθηκαν.

Την παραμονή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι ναζιστικές αρχές ήθελαν να αποσύρουν τα μοντέρνα έργα τέχνης που θεωρείτο «εκφυλισμένη» από τις γκαλερί. Τον Ιούνιο του 1939, οργάνωσαν μια μεγάλη δημοπρασία στη Λουκέρνη. Αυτή η δημοπρασία, η οποία επρόκειτο να πάρει ιστορική διάσταση,  προσέφερε έργα μερικών από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής: Γκογκέν, Σαγκάλ, Ματίς, Κοκόσκα, Ότο Ντιξ, ακόμη και Πικάσο.

Πολλά από αυτά τα έργα βρίσκονται σήμερα διάσπαρτα σε όλο τον κόσμο ενώ το 1939, το Βέλγιο αγόρασε πολλά από αυτά και βρίσκονται σήμερα στα μουσεία της Αμβέρσας και των Βρυξελλών, ενώ η Λιέγη αγόρασε εννέα εξαιρετικές τοιχογραφίες που αποτελούν σήμερα μέρος της μεγάλης συλλογής που ανήκει στην πόλη.

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

Σκηνή από το έργο:

 

ΧΙΤΛΕΡ: Εντάξει. Ο πατέρας είπε λοιπόν: «Από τον μικρό Ντόλφι διάβολο» (Ξεροκαταπίνει) - το 'πε, πραγματικά, κύριε καθηγητά ... (Παύση Ένα τρέμουλο τον συγκλονίζει - Ο Φρόυντ σηκώνεται, παίρνει την κουβέρτα, τον σκεπάζει ξανά και πάει πάλι.. να καθίσει) Εκτός αυτού, δεν μπόρεσα ποτέ να ανεχτώ, να με φωνάζει «Ντόλφι, .. διάβολο». Για τους άλλους ήμουν πάντα ο «Άντι», όμως για τον πατέρα ... - Σήμερα το έχω βέβαια ξεπεράσει, ... σκέψου αυτό το καημένο το παιδάκι να το φωνάζουν συνέχεια «Ε, εσύ μικρέ Ντόλφι, διάβολε» και «Σήκω διάβολε ! »και« Έλα έξω διάολε! »... (Βγάζει το μαντίλι και καθαρίζει τη μύτη του) Ναι, και βέβαια το είπε!

 
ΦΡΟΫΝΤ: Τι είπε λοιπόν?
 
ΧΙΤΛΕΡ: (Αναπάντεχα του βάζει τις φωνές) Δεν με παρακολουθείτε καθόλου? ... Ότι δεν θα καταφέρω τίποτα στη ζωή μου, αυτό μου φώναζε! Έτσι κατάμουτρα. «Ο μικρός δεν θα γίνει τίποτα», τελεία και παύλα.Τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος ήταν ένας κρατικός υπαλληλάκος. Του γυάλιζα και τις μπότες επειδή η μάνα μου δεν μπορούσε να αντέξει το βερνίκι ήταν αλλεργική - (. Παύση Ο Φρόυντ ανάβει ένα πούρο). (Οσφραίνεται τον καπνό του πούρου), .. την έπιανε αμέσως βήχας. (Ψευτοβήχει) - Ακόμη και οι σόλες έπρεπε να γυαλίζουν, που να σας τα λέω. Αχ! Και να τον βλέπατε πω φερόταν μερικές φορές! Έκανε συνέχεια "κσσσς», όταν κάτι δεν πήγαινε όπως το ήθελε. (Με οξύ τόνο) «κσσσς». (Θέλει να βήξει - άραγε από τον καπνό?) Θα του δείξω εγώ αυτουνού, αν θα γίνει κάτι ο μικρός στην κοινωνία! Βεβαίως και θα γίνει κάποιος ..., περίμενε και θα δεις.
 
ΦΡΟΫΝΤ: Γεννιέται τελικά ο άνθρωπος ή γίνεται?
 
  

Η μητέρα του Αδόλφου Χίτλερ, η Κλάρα Πέλτσλ, ήταν ήσυχη, τίμια εργατική και αξιοπρεπής. Οι φωτογραφίες μας δείχνουν μία σοβαρή, χλωμή γυναίκα με μεγάλα, καθαρά μάτια. Το σπιτικό της άστραφτε από καθαριότητα και προσπαθούσε με κάθε τρόπο να ευχαριστήσει τον άντρα της.

Ο Αδόλφος ήταν το αγαπημένο της παιδί. Ο ίδιος έλεγε αργότερα ότι ήταν «η αγάπη της μαμάς». Την αγαπούσε, όσο ήταν ικανός να αγαπήσει κάποιον άνθρωπο, αλλά την χρησιμοποιούσε για να πετύχει τους σκοπούς του. Δεν δυσκολευόταν να της επιβάλλει τη θέλησή του γιατί και αυτή τον αγαπούσε, παρόλο που, όπως έλεγε, ήταν «νεραϊδοπαρμένος». Του έλεγε πάντα πόσο διαφορετικός ήταν από τα άλλα παιδιά. Παρόλη την αγάπη της, τον έκανε ένα δυστυχισμένο και μνησίκακο παιδί. Κατά κάποιο τρόπο, εκδικιόταν στο πρόσωπο του ολόκληρο τον κόσμο για την δικιά της δυστυχία με τον άντρα της.

Ο πατέρας του Αδόλφου ήταν σκληρός και δύστροπος. Άνθρωπος με τυραννικά ένστικτα ήταν χωρίς αμφιβολία υπεύθυνος για τον κτηνώδη τρόπο που έβλεπε ο Αδόλφος τη ζωή. Ο Άλοϊς διασκέδαζε κάνοντας βόλτες ντυμένος στη στολή του τελωνειακού με τα αστραφτερά κουμπιά και το βελούδινο πηλίκιο με το χρυσό σειρήτι. Το περίστροφο στη ζώνη του του έδινε μια αίσθηση δύναμης. Στα πενήντα έξι του χρόνια αποσύρθηκε παίρνοντας σύνταξη.

Ήταν όμως πολύ νέος για να σταματήσει να εργάζεται. Ο Άλοϊς Χίτλερ δεν ήξερε τι να κάνει. Έφτιαξε μελίσσια, αγόραζε και πουλούσε κτήματα, και έκανε ό,τι μπορούσε για να περάσει την ώρα του. Τον περισσότερο καιρό, όμως, τον ξόδευε στο πανδοχείο του χωριού, μεθοκοπώντας, γκρινιάζοντας και καυχησιολογώντας. Οι σύντροφοι των μεθυσιών του δεν τον πολυσυμπαθούσαν.

Ο Άλοϊς Χίτλερ ήταν απλώς ένας δυστυχισμένος, μοναχικός άνθρωπος. Είχε κάνει τρεις δυστυχισμένους γάμους. Πίστευε ότι θα μπορούσε να πνίξει τις αναμνήσεις του στο αλκοόλ, αλλά δεν φαίνεται να τα κατάφερνε. Ο κόσμος τον κορόιδευε πίσω από την πλάτη του. Πολλές φορές ο νεαρός Χίτλερ ήταν αναγκασμένος να κουβαλάει τον μισομεθυσμένο πατέρα του στο σπίτι.

Αυτός ο πικρόχολος, πεισματάρης και οξύθυμος άντρας ήταν αφεντικό του σπιτιού του. Τα λόγια του ήταν νόμος. Κανένας από τα παιδιά του δεν τολμούσε να αντιμιλήσει. Όλα τα παιδιά, αλλά περισσότερο ο Αδόλφος, δοκίμαζαν το μπαστούνι, τη βέργα, το μαστίγιο και τη ζώνη του πατέρα τους.

Μία συνεχής μάχη μαινόταν ανάμεσα στον γιο και στον πατέρα. Ένας από τους λόγους ήταν πιθανότατα η διαφορά ηλικίας. Όταν ο Αδόλφος ήταν 6, ο πατέρας του ήταν 58 χρόνων. Όταν ο Αδόλφος ήταν 12, ο πατέρας του ήταν 64 χρόνων. Συχνά ο μικρός φοβόταν να μπει στο σπίτι με τη σκέψη ότι θα αντιμετώπιζε την οργή ενός τόσο γέρου άντρα. Ο Άλοϊς τον έβριζε, τον ταπείνωνε και τον παρατηρούσε ξανά και ξανά. Το αγόρι αντιδρούσε βίαια. Ήταν μια μάχη ανάμεσα σε δύο δυνατές, αλύγιστες προσωπικότητες. Οι περισσότεροι καυγάδες γινόταν για το μέλλον του Αδόλφου. Ο Άλοϊς ήθελε να τον κάνει κρατικό υπάλληλο. Στο κάτω – κάτω, αφού αυτή η δουλειά ήταν καλή γι’ αυτόν, ήταν καλή και για τον γιο του. Αλλά ο Αδόλφος δεν ήθελε ούτε να το ακούσει. Μία μέρα είπε στον πατέρα του ότι ήθελε να γίνει καλλιτέχνης.

«Όχι! Όχι! Όχι!», είπε ο πατέρας του. «Ποτέ, όσο είμαι ζωντανός!»

Λίγο αργότερα, ο Αδόλφος ανακάλυψε ένα όπλο που μπορούσε να χρησιμοποιεί εναντίον του πατέρα του. Ο γέρος τον είχε δείρει πολλές φορές. Θα του το πλήρωνε αποτυγχάνοντας στο σχολείο. Θα γινόταν τεμπέλης, άρρωστος, αποτυχημένος. Θα του άξιζε του πατέρα του να έχει ένα γιο που θα έχανε τη χρονιά του.

Η ένταση στις σχέσεις πατέρα και γιου ήταν ένας σημαντικός παράγοντας. Δεν υπάρχει αμφιβολία όταν τα κατοπινά παθιασμένα μίση του Αδόλφλου Χίτλερ ξεκίνησαν, σ’ ένα μεγάλο τους ποσοστό, από την βαθιά εχθρότητα προς τον πατέρα του. Παράλληλα, η βάναυση συμπεριφορά του πατέρα του δημιούργησε στον Αδόλφο την πεποίθηση ότι ο δυνατός έχει πάντα δίκιο. Εκατομμύρια αθώων θα υπέφεραν και θα πέθαιναν εξαιτίας των δυστυχισμένων παιδικών χρόνων αυτού του πεισματάρικου παιδιού.

Το έργο, γραμμένο το 1993, παραμένει άγνωστο στην Ελλάδα. Από τις 5 Οκτωβρίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, ο Γεράσιμος Μιχελής και ο Γιώργος Χριστοδούλου, συστήνουν μια εκδοχή του «Μικρού Χίτλερ» στο ελληνικό κοινό, ενσαρκώνοντας τους δύο ήρωες και υπογράφοντας παράλληλα τη σκηνοθεσία.

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

info:

Ο Μικρός Χίτλερ

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Πρεμιέρα 5 Οκτωβρίου

 

Μετάφραση: Ευαγγελία Νάνου

Διασκευή - Δραματουργική επεξεργασία: Σέβη Ματσακίδου

Σύμβουλοι κειμένου: Χριστόφορος Λιοντάκης & Αριστοτέλης Χαϊτίδης

Σκηνικά: Γιάννης Θεοδωράκης

Κουστούμια: Τίνα Τζόκα

Μουσική: Χαράλαμπος Γογιός

Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Προϊστάκη & Δομνίκη Μητροπούλου

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

VideoTrailer: Γιώργος Αλεξίου & Αθανάσιος Μυλωνόπουλος

 

Σκηνοθεσία & Ερμηνεία:  Γεράσιμος Μιχελής & Γιώργος Χριστοδούλου

 

Ο Χίτλερ συναντά τον Φρόιντ σε μια αθηναϊκή σκηνή Facebook Twitter

 

 

Τα στοιχεία για τη σχέση του Χίτλερ με τον πατέρα του μπορείτε να τα βρείτε εδώ

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ