«Μια γιορτή των απόντων»

«Μια γιορτή των απόντων» Facebook Twitter
0

«Το ότι είμαι Έλληνας σημαίνει ότι έχω σχέση με την οπερέτα, είτε το ξέρω είτε όχι. Η οπερέτα είναι ένα είδος το οποίο σαρκάζει, γελοιογραφεί, παρωδεί και πάει παράλληλα με την αταξία του κόσμου, με καταστάσεις οι οποίες μας ξεπερνούν και δεν μπορούμε να εξηγήσουμε με τα μέσα που ίσχυαν μέχρι χθες. Από την άποψη αυτή, η Ελλάδα προσφέρει το ιδανικό περιβάλλον για να ασχοληθεί κανείς με την οπερέτα».

Με αυτά τα λόγια ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου, που καταπιάνεται για πρώτη φορά με το είδος, εξηγεί την ιδιαίτερη σημασία που έχει για εκείνον αυτό το νέο ανέβασμα του Βαφτιστικού, του πλέον δημοφιλούς έργου του πρωτεργάτη της ελληνικής οπερέτας, Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

Βασισμένο σε γαλλική φαρσοκωμωδία των Ενεκέν, Βεμπέρ και Ντε Γκορς, αλλά πλήρως εξελληνισμένη, αναφέρεται στις συζυγικές απιστίες που λαμβάνουν χώρα σε ένα αθηναϊκό αρχοντικό με φόντο τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913. Και προσθέτει: «Αυτή η ταπεινή πρόζα δεν θα είναι απλώς η γέφυρα ανάμεσα σε δύο τραγουδιστικά μέρη αλλά αφορμή για να συνδεθεί ένας κόσμος».

Ο διευθυντής ορχήστρας της Καμεράτας Γιώργος Πέτρου, του οποίου επιθυμία ήταν να ανέβει ο Βαφτιστικός, ευελπιστεί σε μια εντελώς νέα προσέγγιση του χιλιοπαιγμένου αυτού έργου ή, μάλλον, σε μια επιστροφή στην πρώτη του εκδοχή της πρεμιέρας της 18ης Ιουλίου του 1918 υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη. Εξηγεί: «Ο Βαφτιστικός είναι ένα έργο στο οποίο με τα χρόνια ακολουθήθηκε μια πρακτική ερμηνείας η οποία όλο και περισσότερο απείχε από αυτό που είχε στο μυαλό του ο Σακελλαρίδης. Από το 1918 και μετά έγιναν ενορχηστρώσεις που δεν είχαν σχέση μ’ εκείνο που ακούστηκε στην πρεμιέρα.

Είναι ενδεχομένως η πρώτη φορά από τότε που παρουσιάζεται όπως ακούστηκε σ’ εκείνη την πρώτη του παράσταση, χωρίς καμιά περικοπή, δίνοντας στο έργο διαστάσεις Στράους και Λέχαρ, δηλαδή μιας ενορχήστρωσης πολύ λαμπερής».

Η οπερέτα, είδος μουσικού θεάτρου της αστικής κυρίως τάξης αλλά όχι μόνο, άνθισε στην Αθήνα από το 1910 μέχρι λίγο πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και αντικατόπτριζε έναν ολόκληρο τρόπο ζωής. Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης έγραψε περί τις 80 οπερέτες, όλες εξίσου αγαπημένες στην εποχή τους, ενώ τραγούδια του συχνά αποτέλεσαν επιτυχίες που τραγουδούσαν οι παρέες. Όπως έλεγε και ο ίδιος για την οπερέτα: «Έδωσε στον λαό το τραγούδι του και στο σαλόνι το ταγκό του».

Η παράσταση της Καμεράτας στο Μέγαρο Μουσικής θα είναι μια απόπειρα αναβίωσης μιας πασίγνωστης οπερέτας όχι μόνο μουσικά αλλά και θεατρικά, μέσα από μια εξαιρετική διανομή (συμμετέχουν, εκτός από τους τραγουδιστές Τζίνα Φωτεινοπούλου, Ειρήνη Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Δημήτρη Ναλμπάντη, και οι ηθοποιοί Ταξιάρχης Χάνος και Θανάσης Τσαλταμπάσης), κι ένα «άνοιγμα» για το οποίο ο Παπαβασιλείου λέει : «Ο Βαφτιστικός -ήδη καταξιωμένο έργο, δεν περιμένει εμάς να το κάνουμε γνωστό- μέχρι τώρα κινούνταν σε ένα επίπεδο ρεαλιστικής αναπαράστασης. Επιχειρούμε τη θραύση αυτού του πλαισίου. Γίνεται ένα άνοιγμα σκηνογραφικό στον χώρο της αίθουσας Τριάντη, μια λογική ποιητικής απελευθέρωσης του χώρου». Υπάρχει κάτι που να συνδέει την εποχή που γράφτηκε με το σήμερα; «Όπως ξέρουμε, ο Βαφτιστικός είναι μια γιορτή των απόντων ενός πολέμου. Οι απόντες είναι πάντα παρόντες σε όλους τους πολέμους, ακόμα και στους σημερινούς. Όπως λέει το τραγούδι, “Αλλού ας βροντά το κανόνι κι ας αστράφτει πολέμου φωτιά, εμάς δεν μας δέρνουν οι πόνοι, δεν ταράζεται εμάς η καρδιά». Αυτό είναι ένα στοιχείο του κόσμου μας που συγκυριακά δεν αφορά μόνο τους πολέμους του ’12 αλλά και το σήμερα, που κάποιοι βγάζουν τα λεφτά τους έξω και τυπικά είναι μέσα. Πάντα υπάρχει ένα μοίρασμα του κόσμου σε απόντες και παρόντες». Ενώ ο Γιώργος Πέτρου αισιοδοξεί, συμπληρώνοντας: «Ήθελα να δούμε ένα χαμόγελο. Ο Βαφτιστικός μυρίζει τόσο Ελλάδα, που σε κάνει να την αγαπάς. Είναι τόσο δική μας μουσική, που ένιωσα ότι μας αξίζει μια απόδραση μέσα από αυτόν».

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ