Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οθέλλος. Φωτο: Lucie Jansch
0

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι μας έχει λείψει στην Ελλάδα ο Μπομπ Γουίλσον. Ούτε βέβαια ότι τον έχουμε χορτάσει. Ο μεγάλος Τεξανός μάγος της σκηνής, που εξέλιξε εδώ και δεκαετίες τη θεατρική παράδοση και τον τρόπο που φωτίζονται τα μεγάλα έργα, αυτή η μεγαλοφυΐα που μας καλόμαθε στην τεχνική, αισθητική και εικαστική τελειότητα φτιάχνοντας παραστάσεις σαν tableaux vivants, που διεκδικούσαν θέση σε μουσεία, είναι τακτικός επισκέπτης των καλοκαιριών μας. Και το φετινό, δεν αποτελεί εξαίρεση.

Μόνο που αυτή τη φορά το χτύπημα είναι διπλό: περιμένοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να κατέβει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο και να παρουσιάσει την δική του εκδοχή στην αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα (21-22 Ιουνίου) μάθαμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή υπέγραψε την πρώτη της συμπαραγωγή με το φημισμένο Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν και το 2022 φέρνει στην Αθήνα τον Γουίλσον για να σκηνοθετήσει την όπερα Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι (κεντρική φωτογραφία: Lucie Jansch).

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα.

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα. Αυτή τη φορά επιμένει πως η ιστορία του Οιδίποδα που θα μας παρουσιάσει ακολουθεί μεν χρονολογικά τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή (από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τις φρικτές αποκαλύψεις και την τύφλωσή του) αλλά η αφήγησή του δεν συμπίπτει απολύτως με όσα ξέρουμε. Μάλιστα, δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του ήρωα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch

Στην παράσταση που θα δούμε στην Επίδαυρο αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, ενώ, πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Angela Winkler. Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

Για τη συνεργασία της Λυρικής με τον μετρ του φωτός, από την άλλη, θα περιμένουμε τρία χρόνια ακόμα (αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα το πρώτο εξάμηνο του 2022). Η συμφωνία κλείστηκε πριν από μερικές εβδομάδες κατά την πρεμιέρα του Οθέλλουστο Μπάντεν Μπάντεν, όπου η παραγωγή παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου σε μουσική διεύθυνση Ζούμπιν Μέτα, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ακούσαμε τους Στιούαρτ Σκέλτον, Σόνια Γιόντσεβα και Βλαντιμίρ Στογιάνοφ.

Η παράσταση ξεκινά με έναν πελώριο λαστιχένιο ελέφαντα που ξεψυχά πάνω στη σκηνή, υποκλίνεται στο μεγαλείο του Βέρντι και του Σαίξπηρ, «υποχωρεί» αφήνοντας τη μουσική να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, όμως φέρει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Γουίλσον: το αισθητικό στυλιζάρισμα, το αβάν γκαρντ άγγιγμά του, η χρήση των πιο εντυπωσιακών φωτισμών, η ιδιαίτερη κινησιολογία, το έντονο μακιγιάζ, τα λευκά πρόσωπα, τα εικαστικά σκηνικά όλα είναι εκεί.


«Η ΕΛΣ με χαρά ανακοινώνει την πρώτη της συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, η οποία πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για τον Οθέλλο, στη συναρπαστική σκηνοθεσία του σπουδαίου Ρόμπερτ Γουίλσον, η οποία θα κάνει την αθηναϊκή της πρεμιέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022» δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης που παρακολούθησε την επιτυχημένη πρεμιέρα της σαιξπηρικής όπερας στο Μπάντεν Μπάντεν και μετά από μήνες διαπραγματεύσεων οριστικοποίησε τις τελευταίες λεπτομέρειες της συμπαραγωγής και έβαλε τις τελικές υπογραφές.

Το μόνο που απομένει είναι να αρχίσει σιγά σιγά να διαμορφώνεται το ελληνικό καστ για να μάθουμε ποιους θα ακούσουμε στην Αθήνα να ερμηνεύουν τους απαιτητικούς αυτούς ρόλους.

Info

Οιδίπους

Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί: Robert Wilson

Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

21/06 έως 22/06/2019 στις 21:00

Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Robert Wilson

Εθνική Λυρική Σκηνή – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτο εξάμηνο του 2022

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ