Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οθέλλος. Φωτο: Lucie Jansch
0

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι μας έχει λείψει στην Ελλάδα ο Μπομπ Γουίλσον. Ούτε βέβαια ότι τον έχουμε χορτάσει. Ο μεγάλος Τεξανός μάγος της σκηνής, που εξέλιξε εδώ και δεκαετίες τη θεατρική παράδοση και τον τρόπο που φωτίζονται τα μεγάλα έργα, αυτή η μεγαλοφυΐα που μας καλόμαθε στην τεχνική, αισθητική και εικαστική τελειότητα φτιάχνοντας παραστάσεις σαν tableaux vivants, που διεκδικούσαν θέση σε μουσεία, είναι τακτικός επισκέπτης των καλοκαιριών μας. Και το φετινό, δεν αποτελεί εξαίρεση.

Μόνο που αυτή τη φορά το χτύπημα είναι διπλό: περιμένοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να κατέβει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο και να παρουσιάσει την δική του εκδοχή στην αρχετυπική ιστορία του Οιδίποδα (21-22 Ιουνίου) μάθαμε ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή υπέγραψε την πρώτη της συμπαραγωγή με το φημισμένο Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν και το 2022 φέρνει στην Αθήνα τον Γουίλσον για να σκηνοθετήσει την όπερα Οθέλλος του Τζουζέπε Βέρντι (κεντρική φωτογραφία: Lucie Jansch).

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα.

Ο 78χρονος σήμερα Ρόμπερτ Γουίλσον βρίσκει κάθε φορά διαφορετικό αφήγημα και μέσα του χτίζει έναν αινιγματικό κόσμο γεμάτο αναζωογονητική παιδικότητα, ποιητικές εικόνες, παράδοξα πλάσματα, χαρούμενες οπτασίες, αντικείμενα φτιαγμένα για να ερμηνεύουν όνειρα. Αυτή τη φορά επιμένει πως η ιστορία του Οιδίποδα που θα μας παρουσιάσει ακολουθεί μεν χρονολογικά τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή (από τη στιγμή της γέννησής του και της εγκατάλειψής του ως βρέφους, μέχρι τις φρικτές αποκαλύψεις και την τύφλωσή του) αλλά η αφήγησή του δεν συμπίπτει απολύτως με όσα ξέρουμε. Μάλιστα, δύο «μάρτυρες», ένας άντρας και μια γυναίκα, μας μεταφέρουν αυτά που βλέπουν, τον βίο και την πολιτεία του ήρωα, σαν να μιλάνε διαμέσου των αιώνων.

Η διπλή επιστροφή του Μπομπ Γουίλσον στην Αθήνα Facebook Twitter
Οιδίπους. Φωτο: Lucie Jansch

Στην παράσταση που θα δούμε στην Επίδαυρο αφηγήτρια θα είναι η Λυδία Κονιόρδου, ενώ, πρωταγωνιστεί επίσης η σπουδαία Γερμανίδα ηθοποιός Angela Winkler. Παίζουν ακόμα οι Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo, ενώ ακούγονται ο Ρόμπερτ Γουίλσον και ο Κρίστοφερ Νόουλς.

Για τη συνεργασία της Λυρικής με τον μετρ του φωτός, από την άλλη, θα περιμένουμε τρία χρόνια ακόμα (αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα το πρώτο εξάμηνο του 2022). Η συμφωνία κλείστηκε πριν από μερικές εβδομάδες κατά την πρεμιέρα του Οθέλλουστο Μπάντεν Μπάντεν, όπου η παραγωγή παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου σε μουσική διεύθυνση Ζούμπιν Μέτα, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ακούσαμε τους Στιούαρτ Σκέλτον, Σόνια Γιόντσεβα και Βλαντιμίρ Στογιάνοφ.

Η παράσταση ξεκινά με έναν πελώριο λαστιχένιο ελέφαντα που ξεψυχά πάνω στη σκηνή, υποκλίνεται στο μεγαλείο του Βέρντι και του Σαίξπηρ, «υποχωρεί» αφήνοντας τη μουσική να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, όμως φέρει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Γουίλσον: το αισθητικό στυλιζάρισμα, το αβάν γκαρντ άγγιγμά του, η χρήση των πιο εντυπωσιακών φωτισμών, η ιδιαίτερη κινησιολογία, το έντονο μακιγιάζ, τα λευκά πρόσωπα, τα εικαστικά σκηνικά όλα είναι εκεί.


«Η ΕΛΣ με χαρά ανακοινώνει την πρώτη της συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν Μπάντεν, η οποία πραγματοποιείται χάρη στη νέα δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για τον Οθέλλο, στη συναρπαστική σκηνοθεσία του σπουδαίου Ρόμπερτ Γουίλσον, η οποία θα κάνει την αθηναϊκή της πρεμιέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022» δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης που παρακολούθησε την επιτυχημένη πρεμιέρα της σαιξπηρικής όπερας στο Μπάντεν Μπάντεν και μετά από μήνες διαπραγματεύσεων οριστικοποίησε τις τελευταίες λεπτομέρειες της συμπαραγωγής και έβαλε τις τελικές υπογραφές.

Το μόνο που απομένει είναι να αρχίσει σιγά σιγά να διαμορφώνεται το ελληνικό καστ για να μάθουμε ποιους θα ακούσουμε στην Αθήνα να ερμηνεύουν τους απαιτητικούς αυτούς ρόλους.

Info

Οιδίπους

Βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή

Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Φωτισμοί: Robert Wilson

Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Angela Winkler, Dickie Landry, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλέξης Φουσέκης, Meg Harper, Kayije Kagame, Casilda Madrazo

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

21/06 έως 22/06/2019 στις 21:00

Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Robert Wilson

Εθνική Λυρική Σκηνή – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτο εξάμηνο του 2022

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT