«Farewell / Eν τόπω χλοερώ»: Μια παρέα ηθοποιών δεν αφήνει τίποτα σε χλωρό κλαρί

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
Σκηνή δεν υπάρχει, απόσταση δεν κρατιέται, ο τέταρτος τοίχος έχει καταλυθεί από το πρώτο λεπτό, μας λούζουν όλους, θεατές και ερμηνευτές, οι προβολείς, ενώ αρκετοί από το κοινό σηκώνονται και συμμετέχουν χορεύοντας στα μουσικά μέρη. ©Eftychia Vlachou 
0

Η παράσταση ««Farewell / Εν τόπω χλοερώ» δεν είναι παρά η συνέχεια της περσινής «Nostalgia Generation» της ομάδας Ντουθ (Βάσια Αταριάν, Μυρτώ Μακρίδη, Δημήτρης Τάσαινας) και των συνεργατών της στο θέατρο 104. Μια μουσική περφόρμανς που βασίστηκε στις συλλογικές μνήμες και σε όλα εκείνα που ενώνουν όλους όσοι έζησαν την πρώτη τους νιότη πριν το μιλένιουμ. Οι ηθοποιοί είναι ηλικιακά νέοι και νέες που οπωσδήποτε έχουν περάσει το φράγμα των 30, ίσως κάποιοι να πλησίαζαν και τα 40. Μου είχε αρέσει πολύ η δουλειά τους και μου είχε κάνει εντύπωση η σχέση τους με όλα όσα αποτελούν μέρος της σύγχρονης ελληνικής ποπ κουλτούρας. Ήταν κάτι που θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις μετα-επιθεώρηση, αποτέλεσμα μιας θεατρικότητας που δεν είχε να κάνει με οτιδήποτε είχα δει ξανά. Μου θύμισε κατά κάποιον τρόπο τον «Γαλαξία» των blitz, αν και γενικότερα εμπεριείχε στοιχεία από όλα όσα έχουμε δει τα τελευταία 10-15 χρόνια της κρίσης και της αναθεώρησης των κοινωνικών συμβάσεων και των συμβιβασμών. Με πολύ χιούμορ, πολλή μουσική και πολλή νοσταλγία.  

Η νέα τους παράσταση με τίτλο «Farewell / Εν τόπω χλοερώ» παρουσιάζεται στον ίδιο χώρο με πέρυσι, σε σκηνοθεσία Βάσιας Αταριάν και κρατάει περί τις 3 ώρες. Ωστόσο, όποιος θέλει να κάνει ένα διάλειμμα, μπορεί να σηκωθεί να πάει μέχρι το μπαρ ή να βγει στην αυλή για κάπνισμα. Το εναρκτήριο λάκτισμα ξεκινάει ακριβώς από το μπαρ, με δύο ηθοποιούς, την Κατερίνα και την Ειρήνη, που κρατάνε βιντεοκάμερα και καταγράφουν σε καθεστώς βαθιάς συγκίνησης ευχές για τον γάμο των κολλητών τους. Γιατί γάμος είναι η αιτία για την οποία μαζευτήκαμε και συγκεκριμένα το γαμήλιο γλέντι.  

Είναι το θέατρο μιας γενιάς ηθοποιών που ωρίμασε μέσα στην κρίση και τα μνημόνια, που απογοητεύτηκε ή συμβιβάστηκε με τις πολιτικές εξελίξεις, που έπαιξε σε παραστάσεις πειραματισμού και επινοημένου –devised– θεάτρου, που μετέτρεψε παραστάσεις κλασικού ρεπερτορίου σε πολιτικό μανιφέστο, που λάτρεψε την ποπ κουλτούρα και τα αμερικανικά sitcom, που αφέθηκε σε μουσικές και τραγούδια από τα ιταλικά ‘60s μέχρι τη ροκ των ‘80s.

Αφού γίνεται αυτή η εισαγωγή, περνάμε στον χώρο της σκηνικής δράσης, μέρος του οποίου αποτελούμε και εμείς, το κοινό. Το ντεκόρ αποτελείται από τα κλισέ ενός American Dream πάρτι σε φόντο ελληνικό: λευκό σατέν με πτυχώσεις να καλύπτει το τραπέζι του μπουφέ, κρυστάλλινα ποτήρια, ροτόντες στο κέντρο της σάλας όπου μπορούν να καθίσουν και θεατές, μπαρ και κονσόλα του dj στο βάθος. Όλες και όλοι οι συμμετέχοντες ντυμένοι επίσημα και σινιέ. Κοντολογίς το όνειρο του μικροαστού στον κήπο των ελληνικών θαυμάτων. Σε αναμονή των νιόπαντρων που όπου να ‘ναι θα έρθουν. Κι όλο έρχονται – θα έρθουν ποτέ άραγε; Κάθε λίγο και λιγάκι οι ηθοποιοί επαναλαμβάνουν «Να ζήσουν!» και «Παντάξιοι». Μαζί κι εμείς, με λευκά μπαλόνια που μας έδωσαν και το «Nessuno Mi Può Giudicare (La Verita)» στη διαπασών.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Όλες και όλοι έχουν να πουν μια ιστορία με και για τους νεόνυμφους από τη μακρόχρονη κοινή τους πορεία, για όλα όσα τους συνδέουν από τα παιδικά και εφηβικά τους χρόνια μέχρι σήμερα – ιστορίες άλλοτε αστείες, άλλοτε σκληρές, άλλοτε περίεργες. Αν πέρυσι, στην προηγούμενή τους παράσταση, αφορμή για ανάλογες ιστορίες αποτελούσαν βίντατζ αντικείμενα, βιβλία, δίσκοι, μουσικές, ιστορικά γεγονότα, τώρα αφορμή αποτελούν τα συναισθήματα. Βιώματα, πιθανόν προσωπικά των ηθοποιών, που έγιναν θέατρο, ιστορίες αλλόκοτες που μπόλιασαν το έργο για να σατιρίσουν και να σχολιάσουν τη σύγχρονή μας πραγματικότητα. Και κάθε τόσο ένα κωμικοτραγικό συμβάν ή μια δήλωση από έναν ή μία από τους ηθοποιούς πήγαιναν το έργο «αλλού γι’ αλλού», μακριά από τη συνθήκη του γάμου, μετατρέποντας τη δράση σε θέατρο του παραλόγου με αρκετό αυτοσαρκασμό, ειρωνεία, πικρές διαπιστώσεις. Υπαινικτικά πολιτικό, επιτακτικά κοινωνικό, βαθύτατα υπαρξιακό.  

Η παρέα που αποτελείται από τους Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Ρωμανό Καλοκύρη, Μυρτώ Μακρίδη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Προμηθέα Nerattini-Δοκιμάκη, Σεραφείμ Ράδη, Ιωάννα Ραμπαούνη, Δημήτρη Τάσαινα και Μαρία Φιλίνη δεν αφήνει τίποτα σε χλωρό κλαρί. Σαρώνουν τη σκηνή, δηλαδή το κεντρικό πάλκο, απ’ άκρη σ’ άκρη, αραδιάζοντας σκέψεις, γεγονότα, σχόλια κάθε είδους. Ο Ρωμανός με το μικρόφωνο στο χέρι «σκηνοθετεί» καταστάσεις και παρασέρνει τους υπόλοιπους στην εξέλιξη της βραδιάς σε μια ενδιαφέρουσα παραδοξότητα, ο Προμηθέας αναπολεί τη νιότη του, η Μυρτώ επανέρχεται κάθε τόσο στις διαψεύσεις της αριστεράς, η Κατερίνα στη Μαρία Κάλλας, ο Σεραφείμ στο γεγονός ότι ονειρευόταν να παίξει στο Μπρόντγουεϊ και να διαβάσει Ντοστογιέφσκι στο πρωτότυπο, η Μαρία με το νεσεσέρ της διορθώνει το μακιγιάζ όλων. Όλοι και όλες σε μια middle age crisis, αναθεωρώντας το παρελθόν τους, στριμωγμένοι από το άχαρο παρόν και το αγχωτικό –ως προς το τι έχουν να περιμένουν από αυτό– μέλλον.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Μέσα σε όλο αυτό το ευφρόσυνο παραλήρημα ενός επιτηδευμένου ερασιτεχνισμού και αφελούς ατσαλοσύνης, κάθε λίγο και λιγάκι, σε στιγμές κορύφωσης της δράσης, εντελώς ξεκούδουνα, σχηματίζουν ομαδικά χορικά και με χορογραφίες (της Έλενα Γεροδήμου) που παραπέμπουν σε ταινίες της γαλλικής νουβέλ βαγκ ερμηνεύουν εμβληματικά τραγούδια. Από το «Say a little prayer», γνωστό από τον «Γάμο του καλύτερού μου φίλου», μέχρι το «Paparazzi», και από το «Voulez vous» μέχρι το «La bambola», η παράσταση απογειώνεται και γίνεται ένα μιούζικαλ αλά Ελεύθερο Θέατρο του '70, προκαλώντας μοναδική θεατρική μαγεία.

Σατιρίζουν τους Έλληνες από τη μια και από την άλλη κατανοούν ότι αποτελούν μέρος αυτής της κοινωνίας. Αν κατάφεραν να αναμείξουν μέσα σε όλο αυτό το γλέντι από τη Μαρινέλα μέχρι τον Κουφοντίνα, από την Κάλλας μέχρι τη Μαρέβα, από την «Κάστα Ντίβα» μέχρι τον Κώστα Χατζή και από τον Νταλάρα μέχρι τη Βλαχοπούλου, είναι γιατί είναι μια παρέα ευφάνταστων, ταλαντούχων, «θεοπάλαβων» ηθοποιών. Και γιατί η Ελλάδα είναι ακριβώς όλο αυτό το τουρλουμπούκι – ανάκατα και αψυχολόγητα.  

Κάθε τόσο οι νεόνυμφοι «Έρχονται, έρχονται!», και ποτέ δεν έρχονται, μέχρι που η παρέα κάθεται εξουθενωμένη απέναντί μας σαν σε καφέ της παρηγοριάς σε κηδεία. Η Ευδοξία με την ιδιαίτερα καλλίφωνη Ειρήνη ξεκινάνε μια κουβέντα στην οποία σύντομα μπαίνουν κι άλλοι. Γίνονται ακόμα πιο εξομολογητικοί, τρυφεροί και ευάλωτοι, και μιλάνε για τη ζωή των μικρών απολαύσεων, της απλότητας και της αγάπης, της συντροφικότητας. Πως το χέρι που δίνει ο καθένας μας στον διπλανό του δεν είναι παρά η μοναδική και πιο ειλικρινής ανάγκη μας. Εκφράζοντας με τα λόγια τους μια γλυκιά ματαίωση, γίνονται σπαρακτικοί και γήινοι, μέρος μιας παράστασης που δεν μπορείς να την πεις και ακριβώς θέατρο. Σκηνή δεν υπάρχει, απόσταση δεν κρατιέται, ο τέταρτος τοίχος έχει καταλυθεί από το πρώτο λεπτό, μας λούζουν όλους, θεατές και ερμηνευτές, οι προβολείς, ενώ αρκετοί από το κοινό σηκώνονται και συμμετέχουν χορεύοντας στα μουσικά μέρη.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Είναι το θέατρο μιας γενιάς ηθοποιών που ωρίμασε μέσα στην κρίση και τα μνημόνια, που απογοητεύτηκε ή συμβιβάστηκε με τις πολιτικές εξελίξεις, που έπαιξε σε παραστάσεις πειραματισμού και επινοημένου –devised– θεάτρου, που μετέτρεψε παραστάσεις κλασικού ρεπερτορίου σε πολιτικό μανιφέστο, που λάτρεψε την ποπ κουλτούρα και τα αμερικανικά sitcom, που αφέθηκε σε μουσικές και τραγούδια από τα ιταλικά ‘60s μέχρι τη ροκ των ‘80s. Μια γενιά που έχει κάθε λόγο να μην εμπιστεύεται τις προηγούμενες, που οδήγησαν την Ελλάδα εδώ που την έφτασαν, αλλά και που δεν μπορεί να απεγκλωβιστεί από αυτήν.  

Η παράσταση «Farewell / Εν τόπω χλοερώ» είναι μια μαύρη κωμωδία με εξαγνιστικό φινάλε, μια περφόρμανς που εμπεριέχει την τηλεοπτική κωμωδία αλλά και την απόγνωση της μπεκετικής αγωνίας σε ποτήρι του φραπέ με καλαμάκι στα χρώματα της γαλανόλευκης. Με σάουντρακ το τραγούδι που συνεχώς επανέρχεται, «Ένα καράβι είναι η ζωή, περνάει και δεν ξαναγυρνά». Αρκεί όμως ένα ζεϊμπέκικο σαν αυτό που σηκώνεται και χορεύει η Μαρία για να πάνε τα φαρμάκια κάτω, και μας αποχαιρετούν με το «Σήμερα» της Μαρινέλας.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ