«Farewell / Eν τόπω χλοερώ»: Μια παρέα ηθοποιών δεν αφήνει τίποτα σε χλωρό κλαρί

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
Σκηνή δεν υπάρχει, απόσταση δεν κρατιέται, ο τέταρτος τοίχος έχει καταλυθεί από το πρώτο λεπτό, μας λούζουν όλους, θεατές και ερμηνευτές, οι προβολείς, ενώ αρκετοί από το κοινό σηκώνονται και συμμετέχουν χορεύοντας στα μουσικά μέρη. ©Eftychia Vlachou 
0

Η παράσταση ««Farewell / Εν τόπω χλοερώ» δεν είναι παρά η συνέχεια της περσινής «Nostalgia Generation» της ομάδας Ντουθ (Βάσια Αταριάν, Μυρτώ Μακρίδη, Δημήτρης Τάσαινας) και των συνεργατών της στο θέατρο 104. Μια μουσική περφόρμανς που βασίστηκε στις συλλογικές μνήμες και σε όλα εκείνα που ενώνουν όλους όσοι έζησαν την πρώτη τους νιότη πριν το μιλένιουμ. Οι ηθοποιοί είναι ηλικιακά νέοι και νέες που οπωσδήποτε έχουν περάσει το φράγμα των 30, ίσως κάποιοι να πλησίαζαν και τα 40. Μου είχε αρέσει πολύ η δουλειά τους και μου είχε κάνει εντύπωση η σχέση τους με όλα όσα αποτελούν μέρος της σύγχρονης ελληνικής ποπ κουλτούρας. Ήταν κάτι που θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις μετα-επιθεώρηση, αποτέλεσμα μιας θεατρικότητας που δεν είχε να κάνει με οτιδήποτε είχα δει ξανά. Μου θύμισε κατά κάποιον τρόπο τον «Γαλαξία» των blitz, αν και γενικότερα εμπεριείχε στοιχεία από όλα όσα έχουμε δει τα τελευταία 10-15 χρόνια της κρίσης και της αναθεώρησης των κοινωνικών συμβάσεων και των συμβιβασμών. Με πολύ χιούμορ, πολλή μουσική και πολλή νοσταλγία.  

Η νέα τους παράσταση με τίτλο «Farewell / Εν τόπω χλοερώ» παρουσιάζεται στον ίδιο χώρο με πέρυσι, σε σκηνοθεσία Βάσιας Αταριάν και κρατάει περί τις 3 ώρες. Ωστόσο, όποιος θέλει να κάνει ένα διάλειμμα, μπορεί να σηκωθεί να πάει μέχρι το μπαρ ή να βγει στην αυλή για κάπνισμα. Το εναρκτήριο λάκτισμα ξεκινάει ακριβώς από το μπαρ, με δύο ηθοποιούς, την Κατερίνα και την Ειρήνη, που κρατάνε βιντεοκάμερα και καταγράφουν σε καθεστώς βαθιάς συγκίνησης ευχές για τον γάμο των κολλητών τους. Γιατί γάμος είναι η αιτία για την οποία μαζευτήκαμε και συγκεκριμένα το γαμήλιο γλέντι.  

Είναι το θέατρο μιας γενιάς ηθοποιών που ωρίμασε μέσα στην κρίση και τα μνημόνια, που απογοητεύτηκε ή συμβιβάστηκε με τις πολιτικές εξελίξεις, που έπαιξε σε παραστάσεις πειραματισμού και επινοημένου –devised– θεάτρου, που μετέτρεψε παραστάσεις κλασικού ρεπερτορίου σε πολιτικό μανιφέστο, που λάτρεψε την ποπ κουλτούρα και τα αμερικανικά sitcom, που αφέθηκε σε μουσικές και τραγούδια από τα ιταλικά ‘60s μέχρι τη ροκ των ‘80s.

Αφού γίνεται αυτή η εισαγωγή, περνάμε στον χώρο της σκηνικής δράσης, μέρος του οποίου αποτελούμε και εμείς, το κοινό. Το ντεκόρ αποτελείται από τα κλισέ ενός American Dream πάρτι σε φόντο ελληνικό: λευκό σατέν με πτυχώσεις να καλύπτει το τραπέζι του μπουφέ, κρυστάλλινα ποτήρια, ροτόντες στο κέντρο της σάλας όπου μπορούν να καθίσουν και θεατές, μπαρ και κονσόλα του dj στο βάθος. Όλες και όλοι οι συμμετέχοντες ντυμένοι επίσημα και σινιέ. Κοντολογίς το όνειρο του μικροαστού στον κήπο των ελληνικών θαυμάτων. Σε αναμονή των νιόπαντρων που όπου να ‘ναι θα έρθουν. Κι όλο έρχονται – θα έρθουν ποτέ άραγε; Κάθε λίγο και λιγάκι οι ηθοποιοί επαναλαμβάνουν «Να ζήσουν!» και «Παντάξιοι». Μαζί κι εμείς, με λευκά μπαλόνια που μας έδωσαν και το «Nessuno Mi Può Giudicare (La Verita)» στη διαπασών.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Όλες και όλοι έχουν να πουν μια ιστορία με και για τους νεόνυμφους από τη μακρόχρονη κοινή τους πορεία, για όλα όσα τους συνδέουν από τα παιδικά και εφηβικά τους χρόνια μέχρι σήμερα – ιστορίες άλλοτε αστείες, άλλοτε σκληρές, άλλοτε περίεργες. Αν πέρυσι, στην προηγούμενή τους παράσταση, αφορμή για ανάλογες ιστορίες αποτελούσαν βίντατζ αντικείμενα, βιβλία, δίσκοι, μουσικές, ιστορικά γεγονότα, τώρα αφορμή αποτελούν τα συναισθήματα. Βιώματα, πιθανόν προσωπικά των ηθοποιών, που έγιναν θέατρο, ιστορίες αλλόκοτες που μπόλιασαν το έργο για να σατιρίσουν και να σχολιάσουν τη σύγχρονή μας πραγματικότητα. Και κάθε τόσο ένα κωμικοτραγικό συμβάν ή μια δήλωση από έναν ή μία από τους ηθοποιούς πήγαιναν το έργο «αλλού γι’ αλλού», μακριά από τη συνθήκη του γάμου, μετατρέποντας τη δράση σε θέατρο του παραλόγου με αρκετό αυτοσαρκασμό, ειρωνεία, πικρές διαπιστώσεις. Υπαινικτικά πολιτικό, επιτακτικά κοινωνικό, βαθύτατα υπαρξιακό.  

Η παρέα που αποτελείται από τους Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Ρωμανό Καλοκύρη, Μυρτώ Μακρίδη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Προμηθέα Nerattini-Δοκιμάκη, Σεραφείμ Ράδη, Ιωάννα Ραμπαούνη, Δημήτρη Τάσαινα και Μαρία Φιλίνη δεν αφήνει τίποτα σε χλωρό κλαρί. Σαρώνουν τη σκηνή, δηλαδή το κεντρικό πάλκο, απ’ άκρη σ’ άκρη, αραδιάζοντας σκέψεις, γεγονότα, σχόλια κάθε είδους. Ο Ρωμανός με το μικρόφωνο στο χέρι «σκηνοθετεί» καταστάσεις και παρασέρνει τους υπόλοιπους στην εξέλιξη της βραδιάς σε μια ενδιαφέρουσα παραδοξότητα, ο Προμηθέας αναπολεί τη νιότη του, η Μυρτώ επανέρχεται κάθε τόσο στις διαψεύσεις της αριστεράς, η Κατερίνα στη Μαρία Κάλλας, ο Σεραφείμ στο γεγονός ότι ονειρευόταν να παίξει στο Μπρόντγουεϊ και να διαβάσει Ντοστογιέφσκι στο πρωτότυπο, η Μαρία με το νεσεσέρ της διορθώνει το μακιγιάζ όλων. Όλοι και όλες σε μια middle age crisis, αναθεωρώντας το παρελθόν τους, στριμωγμένοι από το άχαρο παρόν και το αγχωτικό –ως προς το τι έχουν να περιμένουν από αυτό– μέλλον.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Μέσα σε όλο αυτό το ευφρόσυνο παραλήρημα ενός επιτηδευμένου ερασιτεχνισμού και αφελούς ατσαλοσύνης, κάθε λίγο και λιγάκι, σε στιγμές κορύφωσης της δράσης, εντελώς ξεκούδουνα, σχηματίζουν ομαδικά χορικά και με χορογραφίες (της Έλενα Γεροδήμου) που παραπέμπουν σε ταινίες της γαλλικής νουβέλ βαγκ ερμηνεύουν εμβληματικά τραγούδια. Από το «Say a little prayer», γνωστό από τον «Γάμο του καλύτερού μου φίλου», μέχρι το «Paparazzi», και από το «Voulez vous» μέχρι το «La bambola», η παράσταση απογειώνεται και γίνεται ένα μιούζικαλ αλά Ελεύθερο Θέατρο του '70, προκαλώντας μοναδική θεατρική μαγεία.

Σατιρίζουν τους Έλληνες από τη μια και από την άλλη κατανοούν ότι αποτελούν μέρος αυτής της κοινωνίας. Αν κατάφεραν να αναμείξουν μέσα σε όλο αυτό το γλέντι από τη Μαρινέλα μέχρι τον Κουφοντίνα, από την Κάλλας μέχρι τη Μαρέβα, από την «Κάστα Ντίβα» μέχρι τον Κώστα Χατζή και από τον Νταλάρα μέχρι τη Βλαχοπούλου, είναι γιατί είναι μια παρέα ευφάνταστων, ταλαντούχων, «θεοπάλαβων» ηθοποιών. Και γιατί η Ελλάδα είναι ακριβώς όλο αυτό το τουρλουμπούκι – ανάκατα και αψυχολόγητα.  

Κάθε τόσο οι νεόνυμφοι «Έρχονται, έρχονται!», και ποτέ δεν έρχονται, μέχρι που η παρέα κάθεται εξουθενωμένη απέναντί μας σαν σε καφέ της παρηγοριάς σε κηδεία. Η Ευδοξία με την ιδιαίτερα καλλίφωνη Ειρήνη ξεκινάνε μια κουβέντα στην οποία σύντομα μπαίνουν κι άλλοι. Γίνονται ακόμα πιο εξομολογητικοί, τρυφεροί και ευάλωτοι, και μιλάνε για τη ζωή των μικρών απολαύσεων, της απλότητας και της αγάπης, της συντροφικότητας. Πως το χέρι που δίνει ο καθένας μας στον διπλανό του δεν είναι παρά η μοναδική και πιο ειλικρινής ανάγκη μας. Εκφράζοντας με τα λόγια τους μια γλυκιά ματαίωση, γίνονται σπαρακτικοί και γήινοι, μέρος μιας παράστασης που δεν μπορείς να την πεις και ακριβώς θέατρο. Σκηνή δεν υπάρχει, απόσταση δεν κρατιέται, ο τέταρτος τοίχος έχει καταλυθεί από το πρώτο λεπτό, μας λούζουν όλους, θεατές και ερμηνευτές, οι προβολείς, ενώ αρκετοί από το κοινό σηκώνονται και συμμετέχουν χορεύοντας στα μουσικά μέρη.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Είναι το θέατρο μιας γενιάς ηθοποιών που ωρίμασε μέσα στην κρίση και τα μνημόνια, που απογοητεύτηκε ή συμβιβάστηκε με τις πολιτικές εξελίξεις, που έπαιξε σε παραστάσεις πειραματισμού και επινοημένου –devised– θεάτρου, που μετέτρεψε παραστάσεις κλασικού ρεπερτορίου σε πολιτικό μανιφέστο, που λάτρεψε την ποπ κουλτούρα και τα αμερικανικά sitcom, που αφέθηκε σε μουσικές και τραγούδια από τα ιταλικά ‘60s μέχρι τη ροκ των ‘80s. Μια γενιά που έχει κάθε λόγο να μην εμπιστεύεται τις προηγούμενες, που οδήγησαν την Ελλάδα εδώ που την έφτασαν, αλλά και που δεν μπορεί να απεγκλωβιστεί από αυτήν.  

Η παράσταση «Farewell / Εν τόπω χλοερώ» είναι μια μαύρη κωμωδία με εξαγνιστικό φινάλε, μια περφόρμανς που εμπεριέχει την τηλεοπτική κωμωδία αλλά και την απόγνωση της μπεκετικής αγωνίας σε ποτήρι του φραπέ με καλαμάκι στα χρώματα της γαλανόλευκης. Με σάουντρακ το τραγούδι που συνεχώς επανέρχεται, «Ένα καράβι είναι η ζωή, περνάει και δεν ξαναγυρνά». Αρκεί όμως ένα ζεϊμπέκικο σαν αυτό που σηκώνεται και χορεύει η Μαρία για να πάνε τα φαρμάκια κάτω, και μας αποχαιρετούν με το «Σήμερα» της Μαρινέλας.  

Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou
Farewell - Eν τόπω χλοερώ Facebook Twitter
©Eftychia Vlachou

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ