«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο

«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter
Σ’ αυτή την παράσταση κάναμε πρωταγωνίστρια τη Σπεράντζα Βρανά για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό. Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει.
0

ΜΕ ΕΝΑ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, δηλαδή «ό,τι πιο κοντινό σε παράσταση», όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της, η oμάδα Oper(Ο), μία αναγνωρισμένη κολεκτίβα ανήσυχων δημιουργών που δημιουργήθηκε από το 2008 στην Αθήνα από την Εριφίλη Γιαννακοπούλου και επανεξετάζει διαρκώς τα όρια του μουσικού θεάτρου, της όπερας αλλά και των site-specific performances, παρουσιάζει τη νέα της δημιουργία, το «ΑψURDISM».

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο ψηφιακό παιχνίδι, διάρκειας 15 λεπτών, με αρχή, μέση και τέλος, εμπλουτισμένο με αφήγηση και μουσική. 

Πάντα η δημιουργία σύγχρονων παραστάσεων και θεατρικών εμπειριών, που να απαντούν στον προβληματισμό́ τους, για τη θέση της όπερας και της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία, ήταν στο επίκεντρο της δουλειάς τους. Πρόκειται για μια από τις πρώτες ανεξάρτητες ομάδες στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με την όπερα και το λυρικό θέατρο, αναζητώντας μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος θεάτρου. Aντιμετωπίζουν την όπερα σαν μια multimedia πλατφόρμα στην οποία συνυπάρχουν όλες οι μορφές της τέχνης, επανεξετάζουν τις ισορροπίες μεταξύ τους και αναζητούν μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος σκηνικής τέχνης. 

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια.

«Τη στιγμή που το κοινό μάς αποθεώνει, εμείς νομίζουμε ότι το κατακτήσαμε. Ότι είναι δικό μας. Αλλά το ίδιο κοινό, την άλλη μέρα, με τον ίδιο ενθουσιασμό, θα αποθεώσει κάποιον άλλον. Τελικά εκείνο μας κατακτά. Όχι εμείς εκείνο. Ε, λοιπόν, δεν υπάρχει μεγαλύτερη… "πουτάνα" απ’ το κοινό! Η Σπεράντζα Βρανά τα είπε αυτά. Και μεις σ’ αυτή την παράσταση την κάναμε πρωταγωνίστρια για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό.

Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει. Υπάρχουμε όμως εμείς και οι φίλοι μας, που λυσσάμε να ξαναπατήσουμε το σανίδι και να βρεθούμε σε πρόβες. Λαχταράμε να μιλήσουμε για τον έρωτα, την ελευθερία και την ποίηση με χιούμορ, ειλικρίνεια και θάρρος.

Θέλουμε λοιπόν αυτή την παράσταση να την μοιραστούμε με το κοινό δωρεάν, σαν υπόσχεση πως αργά ή γρήγορα θα βρεθούμε από κοντά να τα ξαναπούμε από σκηνής. Εμάς μας ανακούφισε σ’ αυτήν τη δύσκολη χρονιά η ενασχόλησή μας με το "ΑψURDISM". "Aψού" για να πατάξουμε τον φόβο του ιού και "absurd" για να πατάξουμε τον φόβο γενικά. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας στα θέατρα. Πάμε Σπεράντζα! Avandi maestro!» λένε οι δημιουργοί της παράστασης Εριφύλη Γιαννακοπούλου & Ειρήνη Γεωργαλάκη, που έχουν δει όλο αυτό το διάστημα μια ολόκληρη κοινωνία, θεσμικά και μη, να ακυρώνει την τέχνη απόλυτα και ολοκληρωτικά.

«Η τέχνη χέστηκε, ο κόσμος διψάει και εμείς αιωρούμαστε ανάμεσα σε όλα αυτά προσπαθώντας να εξηγήσουμε και να δικαιολογήσουμε, να καταλάβουμε και να βρούμε ένα μέρος να χωρέσουμε» λένε. 

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια. Το αίσθημα είναι έντονο βαρύ και σου σπάει το στομάχι. Οι λέξεις όπως ελευθερία, έμπνευση, τέχνη, ποίηση και έρωτας υποτιμώνται ως ρομαντικές και κρίνονται άξιες να ακουστούν μόνο από χείλη αφελών εφήβων σε μια παραλία το καλοκαίρι μαζί μ’ ένα φιλί. 

Στην ενήλικη ζωή και στον χειμώνα ανήκουν λέξεις σοβαρές, άλλες, κυριολεκτικές και τετράγωνες. Λέξεις με κοστούμι και με επιχειρήματα. Με ροή και σοβαρότητα. Λέξεις αντικειμενικές. 

«Εμείς αποφασίσαμε να μείνουμε για λίγο χωρίς κριτική και επιτρέψαμε στους εαυτούς μας να επιστρέψουμε στην αφέλεια, στην παραλία και στο φιλί. Γίναμε φίλοι με τους σουρεαλιστές. 

Έναν αιώνα μετά, η επανάστασή τους είναι απαραίτητη. Ο σουρεαλισμός διακηρύσσει τον απόλυτο μη κομφορμισμό. Κρυφτήκαμε στα λόγια τους και στις λέξεις τους και αρχίσαμε να κάνουμε χορεύοντας ό,τι έχουν κάνει και ό,τι πρόκειται να κάνουν» λένε. 

«Φτιάξαμε μια έκρηξη. Μια έκρηξη προσωπική, συναισθηματική και απελπισμένη. Μια έκρηξη συλλογική, αστεία, καυστική και τρομακτική. Ανατινάξαμε όλα αυτά που θέλουμε από καιρό να εξαφανίσουμε. Γελάσαμε, παίξαμε και αμφισβητήσαμε, πράξεις επαναστατικές – ναι, μην κοροϊδεύεις.

Το "ΑψURDISM" είναι ό,τι πιο κοντά σε μια παράσταση. Κρατάει 12-15’ ανάλογα με τον θεατή, έχει αφήγηση κανόνες και μουσική. Αρχή δική μας, τέλος δικό μας και μια ψευδαίσθηση συμμετοχής στη μέση. Πιστεύουμε στο θέατρο. Το ζωντανό θέατρο. Αυτό με την κόκκινη, βελούδινη κουρτίνα. Η ψηφιακή παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Μια βιντεοσκοπημένη παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Το "AψURDISM" δεν είναι μια παράσταση. Είναι ό,τι πιο κοντινό σε αυτό μπορούμε να σκεφτούμε».

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Τι βάζει κάποιος μέσα στο κουτί του ψηφιακού θησαυρού το εξηγούν με την αρχή των σουρεαλιστών η Εριφίλη Γιαννακοπούλου & η Ειρήνη Γεωργαλάκη. 

«Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Βάζουμε μέσα στο κουτί τις φράσεις: η νύχτα των αστραπών, ψηφιακό παραδοτέο, βόμβα, μεγάλη επιχορήγηση, δυναμιτάκια, μικρή επιχορήγηση, όπερα, μπουμ, σουρεαλισμός, υπουργείο, video art, αυτοανάφλεξη και ανάβουμε το φυτίλι. / Η λέξη, κύριοι, η λέξη είναι μία δημόσια υπόθεση πρώτης προτεραιότητας. / 

Φέτος το καλοκαίρι τα τριαντάφυλλα είναι γαλάζια / Μία λέξη και όλα σώζονται, μία λέξη και όλα χάνονται / Αυτό εδώ είναι μια παράσταση / Αυτή εδώ είναι η πραγματικότητα / Ή δεν είναι / Σταματήστε την κίνηση / Θα το πω πάλι / Να το πω πάλι; / Αυτό εδώ είναι μια όπερα / Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Και τώρα όπως μας ζητήθηκε: Το ΑψURDISM είναι μια ψηφιακή παράσταση - παιχνίδι. Ο παίκτης επιλέγει τι θα βάλει στο κουτί στο κέντρο της σκηνής. Όταν το κουτί γεμίσει, θα ανατιναχτεί. Με την αισθητική του stop motion και της  πρωτότυπης σύνθεσης σύγχρονης πειραματικής όπερας μετατρέπουμε το αίσθημα έκρηξης σε ένα καλλιτεχνικό παιχνίδι και ΧΑΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΧΑΑΧΑΧ / Φτάνει / Αηδίες / Παίξε / 

Καλλιτεχνική διευθυνση & επιμέλεια: Εριφίλη Γιαννακοπούλου 

Σκηνοθεσία: Ειρήνη Γεωργαλάκη 

Εικαστική επιμέλεια: Κατερίνα Χάρου 

Μουσική σύνθεση: Φάνης Ζαχόπουλος 

Μουσική παραγωγή: Ορέστης Πετράκης 

Αφήγηση: Ρωμανός Καλοκύρης

Προγραμματισμός: Γιώργος Σταμούλης

Μπορείτε να παίξετε το θεατρικό παιχνίδι ΑψURDISM εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η Ποντικοπαγίδα, σύμβολο του θεάτρου, ξαναζωντανεύει

Πολιτισμός / Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η "Ποντικοπαγίδα", η μακροβιότερη παράσταση-σύμβολο, ξαναζωντανεύει

Η παράσταση έχει προγραμματιστεί να ξαναρχίσει, μετά από ένα 15μηνο κενό λόγω πανδημίας, στις 17 Μαΐου. Θα σημάνει την έναρξη της νέας κανονικότητας και της επανεκκίνησης της βιομηχανίας του θεάματος που υπέφερε εδώ και ενάμισι χρόνο.
THE LIFO TEAM
ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου ΑΝΕΣΙΣ το φθινόπωρο

Οδηγός Θεάτρου / Οι 12 Ένορκοι ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου Άνεσις το φθινόπωρο

Με την έναρξη της 7ης χρονιάς της παράστασης, τρία νέα πρόσωπα εισέρχονται για πρώτη φορά στο δωμάτιο των ενόρκων, ο Διαμαντής Καραναστάσης, ο Μιχάλης Μαρκάτης και ο Βασίλης Φακανάς.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT
Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Θέατρο / Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Το έργο του κορυφαίου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, που σφράγισε τη γερμανόφωνη λογοτεχνία κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η θεατρική αυτή διασκευή μετασχηματίζει τη μονολογική αφήγηση του πρωτοτύπου σε μουσικοθεατρικό έργο για τέσσερις φωνές και ένα πιάνο.
M. HULOT
Βάσω Καμαράτου: Οι πληγές μας μάς κάνουν καλύτερους ανθρώπους

Θέατρο / «Εγώ που δεν μασούσα, φοβάμαι πια να περάσω ανάμεσα από παρέα αγοριών»

Η επιστροφή της Βάσως Καμαράτου στο θέατρο με την «Κασέτα» της Λούλας Αναγνωστάκη ήταν η αφορμή για μια εκ βαθέων συζήτηση με την ηθοποιό που αποκαλύπτει στο Facebook τον εσωτερικό της κόσμο με ειλικρίνεια και ευαισθησία.
M. HULOT
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ

Θέατρο / Γιάννης Μαυριτσάκης: «Για δύο χρόνια απομονώθηκα και έγραφα, μόνος, σαν τα θηρία»

Λίγο πριν την πρεμιέρα του νέου του έργου «Rayman ούρλιαξε» σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, ο συγγραφέας της ποιητικής ενατένισης και του σκληρού ρεαλισμού μιλάει για τα παιδικά του χρόνια, την πορεία του στο θέατρο, τη «συνάντησή» του με τον Μπερνάρ-Μαρί Κολτές και την αφοσίωσή του στη συγγραφή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ