«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο

«ΑψURDISM»: Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter
Σ’ αυτή την παράσταση κάναμε πρωταγωνίστρια τη Σπεράντζα Βρανά για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό. Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει.
0

ΜΕ ΕΝΑ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, δηλαδή «ό,τι πιο κοντινό σε παράσταση», όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της, η oμάδα Oper(Ο), μία αναγνωρισμένη κολεκτίβα ανήσυχων δημιουργών που δημιουργήθηκε από το 2008 στην Αθήνα από την Εριφίλη Γιαννακοπούλου και επανεξετάζει διαρκώς τα όρια του μουσικού θεάτρου, της όπερας αλλά και των site-specific performances, παρουσιάζει τη νέα της δημιουργία, το «ΑψURDISM».

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο ψηφιακό παιχνίδι, διάρκειας 15 λεπτών, με αρχή, μέση και τέλος, εμπλουτισμένο με αφήγηση και μουσική. 

Πάντα η δημιουργία σύγχρονων παραστάσεων και θεατρικών εμπειριών, που να απαντούν στον προβληματισμό́ τους, για τη θέση της όπερας και της τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία, ήταν στο επίκεντρο της δουλειάς τους. Πρόκειται για μια από τις πρώτες ανεξάρτητες ομάδες στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με την όπερα και το λυρικό θέατρο, αναζητώντας μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος θεάτρου. Aντιμετωπίζουν την όπερα σαν μια multimedia πλατφόρμα στην οποία συνυπάρχουν όλες οι μορφές της τέχνης, επανεξετάζουν τις ισορροπίες μεταξύ τους και αναζητούν μια νέα, σύγχρονη γλώσσα σε αυτό το είδος σκηνικής τέχνης. 

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια.

«Τη στιγμή που το κοινό μάς αποθεώνει, εμείς νομίζουμε ότι το κατακτήσαμε. Ότι είναι δικό μας. Αλλά το ίδιο κοινό, την άλλη μέρα, με τον ίδιο ενθουσιασμό, θα αποθεώσει κάποιον άλλον. Τελικά εκείνο μας κατακτά. Όχι εμείς εκείνο. Ε, λοιπόν, δεν υπάρχει μεγαλύτερη… "πουτάνα" απ’ το κοινό! Η Σπεράντζα Βρανά τα είπε αυτά. Και μεις σ’ αυτή την παράσταση την κάναμε πρωταγωνίστρια για να μας πει κι άλλα. Χωρίς να τη νοιάζει το κοινό.

Άλλωστε, εδώ κι έναν χρόνο, κοινό δεν υπάρχει. Υπάρχουμε όμως εμείς και οι φίλοι μας, που λυσσάμε να ξαναπατήσουμε το σανίδι και να βρεθούμε σε πρόβες. Λαχταράμε να μιλήσουμε για τον έρωτα, την ελευθερία και την ποίηση με χιούμορ, ειλικρίνεια και θάρρος.

Θέλουμε λοιπόν αυτή την παράσταση να την μοιραστούμε με το κοινό δωρεάν, σαν υπόσχεση πως αργά ή γρήγορα θα βρεθούμε από κοντά να τα ξαναπούμε από σκηνής. Εμάς μας ανακούφισε σ’ αυτήν τη δύσκολη χρονιά η ενασχόλησή μας με το "ΑψURDISM". "Aψού" για να πατάξουμε τον φόβο του ιού και "absurd" για να πατάξουμε τον φόβο γενικά. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας στα θέατρα. Πάμε Σπεράντζα! Avandi maestro!» λένε οι δημιουργοί της παράστασης Εριφύλη Γιαννακοπούλου & Ειρήνη Γεωργαλάκη, που έχουν δει όλο αυτό το διάστημα μια ολόκληρη κοινωνία, θεσμικά και μη, να ακυρώνει την τέχνη απόλυτα και ολοκληρωτικά.

«Η τέχνη χέστηκε, ο κόσμος διψάει και εμείς αιωρούμαστε ανάμεσα σε όλα αυτά προσπαθώντας να εξηγήσουμε και να δικαιολογήσουμε, να καταλάβουμε και να βρούμε ένα μέρος να χωρέσουμε» λένε. 

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Οι δημιουργοί πιστεύουν ότι το 2021 το ζητούμενο είναι ένα και αφορά την ελευθερία. Την ελευθερία και άρα την αλλαγή, τη ρωγμή, την τομή, το σπάσιμο της υπάρχουσας συνθήκης, την αλήθεια. Το αίσθημα είναι έντονο βαρύ και σου σπάει το στομάχι. Οι λέξεις όπως ελευθερία, έμπνευση, τέχνη, ποίηση και έρωτας υποτιμώνται ως ρομαντικές και κρίνονται άξιες να ακουστούν μόνο από χείλη αφελών εφήβων σε μια παραλία το καλοκαίρι μαζί μ’ ένα φιλί. 

Στην ενήλικη ζωή και στον χειμώνα ανήκουν λέξεις σοβαρές, άλλες, κυριολεκτικές και τετράγωνες. Λέξεις με κοστούμι και με επιχειρήματα. Με ροή και σοβαρότητα. Λέξεις αντικειμενικές. 

«Εμείς αποφασίσαμε να μείνουμε για λίγο χωρίς κριτική και επιτρέψαμε στους εαυτούς μας να επιστρέψουμε στην αφέλεια, στην παραλία και στο φιλί. Γίναμε φίλοι με τους σουρεαλιστές. 

Έναν αιώνα μετά, η επανάστασή τους είναι απαραίτητη. Ο σουρεαλισμός διακηρύσσει τον απόλυτο μη κομφορμισμό. Κρυφτήκαμε στα λόγια τους και στις λέξεις τους και αρχίσαμε να κάνουμε χορεύοντας ό,τι έχουν κάνει και ό,τι πρόκειται να κάνουν» λένε. 

«Φτιάξαμε μια έκρηξη. Μια έκρηξη προσωπική, συναισθηματική και απελπισμένη. Μια έκρηξη συλλογική, αστεία, καυστική και τρομακτική. Ανατινάξαμε όλα αυτά που θέλουμε από καιρό να εξαφανίσουμε. Γελάσαμε, παίξαμε και αμφισβητήσαμε, πράξεις επαναστατικές – ναι, μην κοροϊδεύεις.

Το "ΑψURDISM" είναι ό,τι πιο κοντά σε μια παράσταση. Κρατάει 12-15’ ανάλογα με τον θεατή, έχει αφήγηση κανόνες και μουσική. Αρχή δική μας, τέλος δικό μας και μια ψευδαίσθηση συμμετοχής στη μέση. Πιστεύουμε στο θέατρο. Το ζωντανό θέατρο. Αυτό με την κόκκινη, βελούδινη κουρτίνα. Η ψηφιακή παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Μια βιντεοσκοπημένη παράσταση δεν είναι μια παράσταση. Το "AψURDISM" δεν είναι μια παράσταση. Είναι ό,τι πιο κοντινό σε αυτό μπορούμε να σκεφτούμε».

Η ομάδα Oper(Ο) παρουσιάζει στο LIFO.gr το νέο της έργο ένα ψηφιακό παιχνίδι για το θέατρο Facebook Twitter

Τι βάζει κάποιος μέσα στο κουτί του ψηφιακού θησαυρού το εξηγούν με την αρχή των σουρεαλιστών η Εριφίλη Γιαννακοπούλου & η Ειρήνη Γεωργαλάκη. 

«Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Βάζουμε μέσα στο κουτί τις φράσεις: η νύχτα των αστραπών, ψηφιακό παραδοτέο, βόμβα, μεγάλη επιχορήγηση, δυναμιτάκια, μικρή επιχορήγηση, όπερα, μπουμ, σουρεαλισμός, υπουργείο, video art, αυτοανάφλεξη και ανάβουμε το φυτίλι. / Η λέξη, κύριοι, η λέξη είναι μία δημόσια υπόθεση πρώτης προτεραιότητας. / 

Φέτος το καλοκαίρι τα τριαντάφυλλα είναι γαλάζια / Μία λέξη και όλα σώζονται, μία λέξη και όλα χάνονται / Αυτό εδώ είναι μια παράσταση / Αυτή εδώ είναι η πραγματικότητα / Ή δεν είναι / Σταματήστε την κίνηση / Θα το πω πάλι / Να το πω πάλι; / Αυτό εδώ είναι μια όπερα / Το να ζεις και να παύεις να ζεις είναι λύσεις φανταστικές / Και τώρα όπως μας ζητήθηκε: Το ΑψURDISM είναι μια ψηφιακή παράσταση - παιχνίδι. Ο παίκτης επιλέγει τι θα βάλει στο κουτί στο κέντρο της σκηνής. Όταν το κουτί γεμίσει, θα ανατιναχτεί. Με την αισθητική του stop motion και της  πρωτότυπης σύνθεσης σύγχρονης πειραματικής όπερας μετατρέπουμε το αίσθημα έκρηξης σε ένα καλλιτεχνικό παιχνίδι και ΧΑΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΧΑΑΧΑΧ / Φτάνει / Αηδίες / Παίξε / 

Καλλιτεχνική διευθυνση & επιμέλεια: Εριφίλη Γιαννακοπούλου 

Σκηνοθεσία: Ειρήνη Γεωργαλάκη 

Εικαστική επιμέλεια: Κατερίνα Χάρου 

Μουσική σύνθεση: Φάνης Ζαχόπουλος 

Μουσική παραγωγή: Ορέστης Πετράκης 

Αφήγηση: Ρωμανός Καλοκύρης

Προγραμματισμός: Γιώργος Σταμούλης

Μπορείτε να παίξετε το θεατρικό παιχνίδι ΑψURDISM εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η Ποντικοπαγίδα, σύμβολο του θεάτρου, ξαναζωντανεύει

Πολιτισμός / Το Λονδίνο ανοίγει τα θέατρα και η "Ποντικοπαγίδα", η μακροβιότερη παράσταση-σύμβολο, ξαναζωντανεύει

Η παράσταση έχει προγραμματιστεί να ξαναρχίσει, μετά από ένα 15μηνο κενό λόγω πανδημίας, στις 17 Μαΐου. Θα σημάνει την έναρξη της νέας κανονικότητας και της επανεκκίνησης της βιομηχανίας του θεάματος που υπέφερε εδώ και ενάμισι χρόνο.
THE LIFO TEAM
ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου ΑΝΕΣΙΣ το φθινόπωρο

Οδηγός Θεάτρου / Οι 12 Ένορκοι ανοίγουν την πόρτα του θεάτρου Άνεσις το φθινόπωρο

Με την έναρξη της 7ης χρονιάς της παράστασης, τρία νέα πρόσωπα εισέρχονται για πρώτη φορά στο δωμάτιο των ενόρκων, ο Διαμαντής Καραναστάσης, ο Μιχάλης Μαρκάτης και ο Βασίλης Φακανάς.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Αρχαίο Δράμα Explained / «Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Τι κρύβεται πίσω από τη φαντασίωση του ξαφνικού πλουτισμού των φτωχών Αθηναίων που παρουσιάζεται στο κείμενο του Αριστοφάνη. Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του «Πλούτου».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Θέατρο / Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Η Μαριάννα Κάλμπαρη επανασυστήνει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, ενώνοντας λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης δεν μπορεί να ησυχάσει

Θέατρο / Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Ζητούσα τη συμπάθεια, την αποδοχή, έτσι γεννήθηκε η κωμωδία μέσα μου»

Ο αγαπητός ηθοποιός μιλά για το ταξίδι του στο θέατρο, για τη μοίρα του κωμικού και για τη σημασία της καθημερινής μελέτης, καθώς ετοιμάζεται να κυνηγήσει ανεμόμυλους υποδυόμενος τον Δον Κιχώτη σε καλοκαιρινή περιοδεία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon”

Χορός / Ο Γιόζεφ Νατζ χορογραφεί τις φάσεις του φεγγαριού στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού», ο φημισμένος ουγγρικής καταγωγής χορογράφος και εικαστικός επιστρέφει στην Καλαμάτα με το «Full Moon», μια δυνατή παράσταση αφιερωμένη στην αφροαμερικανική τζαζ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

Στις Πρόβες της Επιδαύρου / Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

«Hecuba, not Hecuba» ονομάζεται το νέο μεγάλο «στοίχημα» του Τιάγκο Ροντρίγκες, η παράσταση που παρουσιάζει ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν με την Comédie-Française στην πρώτη του Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κατερίνα Ευαγγελάτου και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Πολιτισμός / Τελικά, έχει η τέχνη τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο;

Στην ανοιχτή συζήτηση με γενικό άξονα «Τέχνη και κοινωνία», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού χώρου αναζήτησαν το νόημα της ενασχόλησής τους με τις τέχνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θέλει να μετουσιώσει την ευριπίδεια τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας σε μια καλλιτεχνική εμπειρία με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον Διόνυσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Συναντώντας τις ηθοποιούς της παράστασης «Θεόφιλος sold»

Θέατρο / «Βρίσκουμε την ποίηση και την αθανασία μέσα στη θνητότητα»

Οι νεαρές ηθοποιοί Αιμιλιανή Σταυριανίδου και Αριάδνη Κωσταντακοπούλου δεν ήξεραν σχεδόν τίποτα για τον λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο, όταν τους πρότεινε η Όλια Λαζαρίδου να συμμετέχουν στην παράσταση «Θεόφιλος sold».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στην ανελέητη σάτιρα του Αριστοφάνη με μια ελεύθερη μεταφορά του «Πλούτου» που θα ανεβάσει στην Επίδαυρο, φιλοδοξώντας να πει πολλές σκληρές αλήθειες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Έπειτα από έξι μήνες προβών, η πολυαναμενόμενη Ορέστεια, η παράσταση που ετοίμασε ο σπουδαίος διεθνής σκηνοθέτης πάνω στην τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, είναι έτοιμη για την Επίδαυρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ