ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
0
Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
οι Όρνιθες κατ' αρχάς και οι Πέρσαι του Αισχύλου το 1964 δεν αποτελούν την αρχή ενός καλλιτεχνικού «κινήματος» αλλά κορυφή και κατακλείδα του Κουν ως μείζονος θεατρανθρώπου.

Του χρόνου συμπληρώνονται 50 έτη από το πρώτο ανέβασμα, το 1959, της παράστασης-ορόσημο των Ορνίθων του
Αριστοφάνη
απ' το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, σε σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη και σε μουσική και τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι. Με χορογραφίες της Ζουζούς Νικολούδη, αφού προηγουμένως εξωπετάχτηκε ευγενικά η Ραλλού Μάνου. Ακόμη κι ο ανεκδιήγητος και κάκιστος μεταφραστής του Σαίξπηρ Βασίλης Ρώτας ήταν και ευρηματικότατος και χαριτωμένος στην ελεύθερη ποιητική απόδοση του αρχαίου κειμένου.

«Μια στιγμή ευδαίμονος συνεργασίας και ζεστού, φιλικού περιβάλλοντος ασφαλώς» είχα πει κατά το 1970 εν Παρισίοις στον Τσαρούχη. «Κάθε άλλο. Ο ένας έπνεε μένεα κατά του άλλου. Κι ο καθένας κλεισμένος ερμητικά στον κόσμο του, δούλευε σαν ανεξάρτητα και σχεδόν εναντίον όλων των άλλων».

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter

Και στην ουσία μάλλον θα επρόκειτο για τη μόνιμη μεταξύ τους κόντρα και το κατά καιρούς βρισίδι όπου ο «προλετάριος» Μάνος, όλος πυρ και μανία, θα πέταγε κάποια στιγμή κατάμουτρα στον «μεγαλοαστό» Γιαννάκη: «Πάψε, ρε σάπια κοινωνία». Μαζί με άλλα, πιο ωμά και ακατανόμαστα, που δεν θα παραθέσω εδώ βέβαια.

Και πάντα ο Γιάννης, που μάλλον θα καιροφυλακτούσε μουτρωμένος για να του τη φέρει, θα αναγκαζόταν μετά τις αλλεπάλληλες επιτυχίες του Μάνου και να χαμηλώνει τους τόνους και να του απαντά μειλίχια και σαν επιγραμματικά: «Άντε, σε συγχωρώ γιατί έχεις πολύ μεγάλο ταλέντο». Πόσω μάλλον στην παράσταση των Ορνίθων, φανταστείτε, όπου ο Χατζιδάκις μοιάζει σαν να συντρίβει τα πάντα και τους πάντες γύρω του, θέτοντάς τους σχεδόν σε θέση νοκάουτ. Τσαρούχη και Κουν, μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων.

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
Τσαρούχης, Χατζιδάκις, Κουν, Μάνου

Ο Χατζιδάκις δεν ευθύνεται όμως μόνο για την κολοσσιαία εμπορική ανά τον κόσμο επιτυχία των Ορνίθων. Αλλά και για τη διεθνή επικράτηση και καριέρα της Νάνας Μούσχουρη. Για την κινηματογραφική τουλάχιστον ύπαρξη του Νίκου Κούνδουρου. Για τη διαμόρφωση μεγάλου μέρους, κι ίσως του πιο χαρακτηριστικού, του ταμπεραμέντου της Μελίνας Μερκούρη. Για την πιο δροσερή και κρυστάλλινη Αλίκη Βουγιουκλάκη που διαθέτουμε. Τέλος, ευθύνεται επίσης για το ότι με τα ακατανίκητα σουξέ του κάθε είδους υποχρέωσε τρόπον τινά τον Μίκη Θεοδωράκη να παρατήσει σύξυλη την «κλασική» του κατάρτιση στο Παρίσι και, επιστρέφοντας άρον άρον στην Ελλάδα, να ριχτεί με τα μούτρα στο ελαφρό και λαϊκοφανές μουσικό είδος, όπου και διέπρεψε.

Εντούτοις, για μένα, οι Όρνιθες κατ' αρχάς και οι Πέρσαι του Αισχύλου το 1964 δεν αποτελούν την αρχή ενός καλλιτεχνικού «κινήματος» αλλά κορυφή και κατακλείδα του Κουν ως μείζονος θεατρανθρώπου. Και σύντομα, τον Απρίλιο του 1967, θα τεθεί οριστικό και αμετάκλητο τέλος σ' ολόκληρη εκείνη την εποχή και την κοινωνία που έθρεψε αυτές τις παραστάσεις. Εκεί κοντά περίπου θα κατέφευγα κι εγώ μόνος στο οικουμενικό «Παρισάκι». Και για μην είμαι έρμαιο κανενός «Μαγεμένου Αυλού» του Χατζιδάκι ή των άλλων λίγο πολύ επαρχιώτικων αναγκαστικά «Αυλών» του Κουν και του Τσαρούχη, πίστευα.

Και για να μην ανακυκλώνω κατά βαλκανική προοπτική τα πέντε δέκα, ίδια πάντοτε, όπως καλή ώρα τώρα, πρόσωπα και πράγματα. Τα οποία πρόσωπα, σημειωτέον, πιασμένα στην ίδια τους τη φάκα, να ‘ναι σώνει και καλά υποχρεωμένα να προσποιούνται τους γκουρού, ενώ έχριζαν βοηθείας τα ίδια.

Ο «σεμνός και ταπεινός» Κουν, ο φανατικός πολέμιος του κάθε βεντετισμού, επί παραδείγματι, θα καταντήσει μια σούπερ βεντέτα ο ίδιος στο τέλος. Φορτώνοντάς μας έκτοτε στην πλάτη και τα δύο θέατρα των διαδόχων και επιγόνων του, να τα συντηρούμε οικονομικά επ' άπειρον. Αυτά τα λίγα για τους Όρνιθες από μένα που υπήρξα το «επιμελώς και καλά κρυμμένο σκονάκι οικουμενικού κύρους που διέθετε για πάμπολλα χρόνια ο Τσαρούχης». Κατά διαπίστωση και ομολογία κοινού ιδιοφυούς φίλου μας.

0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ