Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
0
Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
οι Όρνιθες κατ' αρχάς και οι Πέρσαι του Αισχύλου το 1964 δεν αποτελούν την αρχή ενός καλλιτεχνικού «κινήματος» αλλά κορυφή και κατακλείδα του Κουν ως μείζονος θεατρανθρώπου.

Του χρόνου συμπληρώνονται 50 έτη από το πρώτο ανέβασμα, το 1959, της παράστασης-ορόσημο των Ορνίθων του
Αριστοφάνη
απ' το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, σε σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη και σε μουσική και τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι. Με χορογραφίες της Ζουζούς Νικολούδη, αφού προηγουμένως εξωπετάχτηκε ευγενικά η Ραλλού Μάνου. Ακόμη κι ο ανεκδιήγητος και κάκιστος μεταφραστής του Σαίξπηρ Βασίλης Ρώτας ήταν και ευρηματικότατος και χαριτωμένος στην ελεύθερη ποιητική απόδοση του αρχαίου κειμένου.

«Μια στιγμή ευδαίμονος συνεργασίας και ζεστού, φιλικού περιβάλλοντος ασφαλώς» είχα πει κατά το 1970 εν Παρισίοις στον Τσαρούχη. «Κάθε άλλο. Ο ένας έπνεε μένεα κατά του άλλου. Κι ο καθένας κλεισμένος ερμητικά στον κόσμο του, δούλευε σαν ανεξάρτητα και σχεδόν εναντίον όλων των άλλων».

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter

Και στην ουσία μάλλον θα επρόκειτο για τη μόνιμη μεταξύ τους κόντρα και το κατά καιρούς βρισίδι όπου ο «προλετάριος» Μάνος, όλος πυρ και μανία, θα πέταγε κάποια στιγμή κατάμουτρα στον «μεγαλοαστό» Γιαννάκη: «Πάψε, ρε σάπια κοινωνία». Μαζί με άλλα, πιο ωμά και ακατανόμαστα, που δεν θα παραθέσω εδώ βέβαια.

Και πάντα ο Γιάννης, που μάλλον θα καιροφυλακτούσε μουτρωμένος για να του τη φέρει, θα αναγκαζόταν μετά τις αλλεπάλληλες επιτυχίες του Μάνου και να χαμηλώνει τους τόνους και να του απαντά μειλίχια και σαν επιγραμματικά: «Άντε, σε συγχωρώ γιατί έχεις πολύ μεγάλο ταλέντο». Πόσω μάλλον στην παράσταση των Ορνίθων, φανταστείτε, όπου ο Χατζιδάκις μοιάζει σαν να συντρίβει τα πάντα και τους πάντες γύρω του, θέτοντάς τους σχεδόν σε θέση νοκάουτ. Τσαρούχη και Κουν, μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων.

Απ' το σκονάκι του Τσαρούχη: Όρνιθες Facebook Twitter
Τσαρούχης, Χατζιδάκις, Κουν, Μάνου

Ο Χατζιδάκις δεν ευθύνεται όμως μόνο για την κολοσσιαία εμπορική ανά τον κόσμο επιτυχία των Ορνίθων. Αλλά και για τη διεθνή επικράτηση και καριέρα της Νάνας Μούσχουρη. Για την κινηματογραφική τουλάχιστον ύπαρξη του Νίκου Κούνδουρου. Για τη διαμόρφωση μεγάλου μέρους, κι ίσως του πιο χαρακτηριστικού, του ταμπεραμέντου της Μελίνας Μερκούρη. Για την πιο δροσερή και κρυστάλλινη Αλίκη Βουγιουκλάκη που διαθέτουμε. Τέλος, ευθύνεται επίσης για το ότι με τα ακατανίκητα σουξέ του κάθε είδους υποχρέωσε τρόπον τινά τον Μίκη Θεοδωράκη να παρατήσει σύξυλη την «κλασική» του κατάρτιση στο Παρίσι και, επιστρέφοντας άρον άρον στην Ελλάδα, να ριχτεί με τα μούτρα στο ελαφρό και λαϊκοφανές μουσικό είδος, όπου και διέπρεψε.

Εντούτοις, για μένα, οι Όρνιθες κατ' αρχάς και οι Πέρσαι του Αισχύλου το 1964 δεν αποτελούν την αρχή ενός καλλιτεχνικού «κινήματος» αλλά κορυφή και κατακλείδα του Κουν ως μείζονος θεατρανθρώπου. Και σύντομα, τον Απρίλιο του 1967, θα τεθεί οριστικό και αμετάκλητο τέλος σ' ολόκληρη εκείνη την εποχή και την κοινωνία που έθρεψε αυτές τις παραστάσεις. Εκεί κοντά περίπου θα κατέφευγα κι εγώ μόνος στο οικουμενικό «Παρισάκι». Και για μην είμαι έρμαιο κανενός «Μαγεμένου Αυλού» του Χατζιδάκι ή των άλλων λίγο πολύ επαρχιώτικων αναγκαστικά «Αυλών» του Κουν και του Τσαρούχη, πίστευα.

Και για να μην ανακυκλώνω κατά βαλκανική προοπτική τα πέντε δέκα, ίδια πάντοτε, όπως καλή ώρα τώρα, πρόσωπα και πράγματα. Τα οποία πρόσωπα, σημειωτέον, πιασμένα στην ίδια τους τη φάκα, να ‘ναι σώνει και καλά υποχρεωμένα να προσποιούνται τους γκουρού, ενώ έχριζαν βοηθείας τα ίδια.

Ο «σεμνός και ταπεινός» Κουν, ο φανατικός πολέμιος του κάθε βεντετισμού, επί παραδείγματι, θα καταντήσει μια σούπερ βεντέτα ο ίδιος στο τέλος. Φορτώνοντάς μας έκτοτε στην πλάτη και τα δύο θέατρα των διαδόχων και επιγόνων του, να τα συντηρούμε οικονομικά επ' άπειρον. Αυτά τα λίγα για τους Όρνιθες από μένα που υπήρξα το «επιμελώς και καλά κρυμμένο σκονάκι οικουμενικού κύρους που διέθετε για πάμπολλα χρόνια ο Τσαρούχης». Κατά διαπίστωση και ομολογία κοινού ιδιοφυούς φίλου μας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ