Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ

Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ Facebook Twitter
1

Ακόμα και οι εναλλακτικοί έχουν κλισέ Facebook Twitter
Ως τέχνη λόγου, καταρχάς, το θέατρο ανέκαθεν αρεσκόταν να ασχολείταιμε ό,τι το απαρτίζει, ως έννοια και πράξη. Ή ως μέσο αυτοπροσδιορισμού διά της σάτιρας και της παρωδίας – ήδη στον Αριστοφάνη οι μεγάλοι ποιητές της τραγωδίας και τα έργα τους γίνονται αντικείμενο σπουδής μέσω του ανατρεπτικού πρίσματος της κωμωδίας. Στο σύγχρονο θέατρο η ίδια η διαδικασία παραγωγής της θεατρικής πράξης γίνεται το χωροχρονικό πλαίσιο εξέλιξης ολόκληρων έργων. Η σχέση πραγματικότητας/αναπαράστασης, ο διχασμός του ηθοποιού μεταξύ αυτού που είναι και αυτού που υποδύεται, οι κατοπτρισμοί πλατείας/σκηνής, η πολυπλοκότητα του φαινομένου της πρόσληψης, αποτελούν ζητήματα διαρκούς ισχύος για συγγραφείς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες. Συμβαίνει, ωστόσο, να αφορούν και τους θεατές, τουλάχιστον όσους έχουν προβληματιστεί πάνω στη φράση «όλος ο κόσμος μια σκηνή», που έχουν εννοήσει, με άλλα λόγια, ότι η θεατρικότητα είναι όρος της ίδιας της ύπαρξης.

Το θέατρο εν θεάτρω, ως εγκιβωτισμένη σκηνή ή ως «θέμα» ολόκληρου έργου, εκτιμάται από τους ανθρώπους του θεάτρου και τους θεατές και για έναν ακόμα λόγο: έχει υψηλή θεατρική αξία, αφού καθιστά το θέαμα, θέαμα. Η αυλαία σηκώνεται και, ως εκ θαύματος, εμφανίζεται μια σκηνή μέσα στη σκηνή! Αυτή η διπλή διαμεσολάβηση μπορεί να λειτουργήσει με δύο τρόπους: είτε ως εγγύηση απορρόφησης των θεατών στη σκηνική σύμβαση βύθισης στην ψευδαίσθηση, είτε ως μέθοδος κριτικής αποστασιοποίησης. Στη δεύτερη περίπτωση το ζητούμενο είναι να φανεί εξαρχής το «ψευδές» της αναπαράστασης, ώστε να εμποδιστεί η ταύτιση και το κοινό να σταθεί κριτικά στο θέαμα.

Η παράσταση Ωραίοι σαν Βερολινέζοι της oμάδας Per-Theater-Formance στο Bios φέρνει, θα μπορούσε να πει κανείς, αυτήν τη μακρά «παράδοση» στη μεταμοντερνιστική συνθήκη. Ο Δημήτρης Τσιάμης και οι υπόλοιποι συντελεστές της συγκεντρώνουν και παρουσιάζουν τα κλισέ της σύγχρονης σκηνικής πράξης σε μια περφόρμανς που εκ των πραγμάτων θίγει τις κρίσιμες στις τέχνες γενικώς, και στο θέατρο ειδικώς, έννοιες της αυθεντικότητας, της επίδρασης και της αντιγραφής. Και είναι τουλάχιστον αισιόδοξη η διαπίστωση ότι νέοι δημιουργοί της ελληνικής σκηνής τολμούν να σταθούν κριτικά και να θέσουν υπό το φως των προβολέων τρόπους που υιοθετούνται χωρίς δεύτερη σκέψη από εγχώριες ομάδες ως αιχμή της πιο προχωρημένης και αυθεντικής θεατρικής έκφρασης στην Ευρώπη, και δη στη Γερμανία, που διεκδικεί, εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον, τον πρώτο λόγο στο τι μπορεί να θεωρείται μοντέρνο σήμερα.

Εξού και ο τίτλος της παράστασης, Ωραίοι σαν Βερολινέζοι, που αποτυπώνει καίρια το σατιρικό πνεύμα της σκηνικής δράσης. Τέσσερις ηθοποιοί αναλαμβάνουν να μας μυήσουν στον κόσμο του «σκηνοθέτη και θεωρητικού του θεάτρου Γιόζεφ Μποκουσλάου Έσιλκ» (το επώνυμο είναι αναγραμματισμός της λέξης «κλισέ»), του εισηγητή του «θεάτρου του μικροφώνου». Ξεκινώντας από τη λαίλαπα των μικροφώνων (στις μέρες μας, πράγματι, μια παράσταση δεν μπορεί να θεωρείται προχωρημένη, αν οι ηθοποιοί δεν χρησιμοποιούν ένα ή περισσότερα μικρόφωνα), η Μάγια Ανδρέου, η Κατερίνα Βούρτση, ο Δημήτρης Καινός και ο Δημήτρης Τσιάμης θα σχολιάσουν ένα πλήθος «ιδεών» που επαναλαμβάνονται από τη μία παράσταση στην άλλη (τον αργό ή πολύ γρήγορο ρυθμό ομιλίας, το να μιλούν όλοι οι ηθοποιοί μαζί, το γυμνό σώμα που πασαλείβεται με διάφορες αηδείς ρευστές ουσίες κ.ο.κ.)

Η παράσταση εκθέτει, δεν σχολιάζει. Η διάθεση είναι σαφώς σατιρική και δηκτική, αλλά με τρόπο φιλικό. Ο Δημήτρης Τσιάμης και η Per-Theater-Formance απευθύνονται στον χώρο τους, στους νέους καλλιτέχνες που, σαν τους ίδιους, αναζητούν τους τρόπους με τους οποίους θα προχωρήσουν την τέχνη τους.

Ας αντιμετωπίσουμε, μοιάζει να λέει, κατά πρόσωπο τις επιλογές μας. Μπορεί η ευκολία και η άκοπη αναπαραγωγή να είναι καινοτόμα και αιρετική; Μπορεί η τυποποίηση να υπηρετεί ένα ουσιαστικά μοντέρνο θέατρο; Για πόσο ακόμα μπορεί το θέατρο να επιδιώκει αφύπνιση κι εγρήγορση του κοινού μέσω της αισθητικής της ασχήμιας και της νοσηρότητας;

Ακόμα κι αυτή συνηθίζεται – ούτε σοκάρει ούτε «προβληματίζει» πια. Στο Ωραίοι σαν Βερολινέζοι τίθενται σοβαρά ερωτήματα που αφορούν το εδώ και το τώρα της σκηνικής τέχνης, στο πλαίσιο μιας realtime και σε εξέλιξη συζήτησης για σύγχρονα όρια και αδιέξοδα. Το αυτοκριτικό χιούμορ και η συνολική διαχείριση (κείμενο κι ερμηνεία) καθιστούν την παράσταση ένα πολύ εύστοχο και διασκεδαστικό σκηνικό σχόλιο, που απευθύνεται στους ίδιους τους ανθρώπους του θεάτρου και στο μέρος του κοινού που παρακολουθεί παραστάσεις ομάδων με ανανεωτικές φιλοδοξίες και συνήθως παρωχημένα, ολίγιστα αποτελέσματα.

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια