ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Σκληρή ανακοίνωση των Αρχαιολόγων κατά του ΥΠ.ΠΟ.

Σκληρή ανακοίνωση των Αρχαιολόγων κατά του ΥΠ.ΠΟ. Facebook Twitter
0

Την δυσφορία και την έντονη αντίδραση των αρχαιολόγων προκάλεσε η εγκύκλιος του υπουργείου Πολιτισμού η οποία απαγορεύει στους ανασκαφείς να κάνουν δηλώσεις για τα ευρήματά τους ή να γράφουν γι' αυτά στις προσωπικές τους σελίδες στο διαδίκτυο.

Η εγκύκλιος απαγορεύει στα στελέχη και τους εργαζομένους σε Εφορείες Προϊστορικών, Κλασικών και Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, σε όλες δηλαδή τις υπηρεσίες που υπάγονται σ' αυτή, να παρέχουν οποιαδήποτε ενημέρωση και παροχή πληροφοριών για ζητήματα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος χωρίς προηγούμενη έγκριση της ΓΔΑΠΚ ή της γενικής γραμματέων του ΥΠΠΟΑ.

Η εγκύκλιος φέρει τον τίτλο «Ενημέρωση σχετικά με την ορθή διαχείριση υλικού που διοχετεύεται στα ΜΜΕ».

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απαντά σήμερα με μια επιστολή η οποία επιτίθεται στο Υπουργείο και κάνει λόγο για απόφαση που επιχειρεί να λογοκρίνει τις αρχαιολογικές έρευνες. Με την ίδια επιστολή απαιτούν την άμεσαη απόσυρση της εγκυκλίου.

Αναλυτικά η επιστολή:

Σχετικά με την εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς για την «ορθή διαχείριση υλικού που διοχετεύεται στα ΜΜΕ»:

Προφανώς αστειεύονται...

Πώς αλλιώς άραγε να ερμηνεύσουμε τη νέα εγκύκλιο που έχει σταλεί σε όλες τις Υπηρεσίες της ΓΔΑΚΠ σχετικά με την «ορθή διαχείριση» της δημοσιοποίησης στα ΜΜΕ οποιασδήποτε μορφής πληροφορίας για αρχαιολογικά ευρήματα, έργα και δράσεις των Υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτή. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, όλες οι εξωστρεφείς επικοινωνιακές πρωτοβουλίες των Υπηρεσιών της ΓΔΑΚΠ, που αφορούν στη δημοσιοποίηση αρχαιολογικού και πληροφοριακού υλικού στα ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ, καθώς και στην προβολή του επιστημονικού έργου των Υπηρεσιών στο διαδίκτυο, πρέπει να εγκρίνονται από τη Γενική Διεύθυνση ή τη Γενική Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ και τις Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας!

Ο τρόπος που είναι διατυπωμένη η εγκύκλιος, η οποία δεν ερείδεται σε καμία διάταξη νόμου, μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας και των απεριόριστων δυνατοτήτων που παρέχουν τα σύγχρονα μέσα για την προβολή και επικοινωνία του αρχαιολογικού έργου, η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και η πολιτική ηγεσία επιχειρούν όχι απλά να ελέγχουν και να εγκρίνουν αλλά ουσιαστικά να λογοκρίνουν ο,τιδήποτε δημοσιοποιείται από τις κατά τόπους Υπηρεσίες.

Η απαίτηση ελέγχου και έγκρισης από τις Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας αφορά, μάλιστα, ακόμη και στην προβολή του επιστημονικού τους έργου, για το οποίο υπάρχουν κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3028/2002, Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΦΕΚ Α 153/28-6-2002).

Υπενθυμίζουμε ότι με την πρόσφατη εφαρμογή του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΟΑ καταργήθηκαν τα τμήματα επικοινωνίας και προβολής των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των Μουσείων της χώρας, ενώ συστήθηκε Ειδική Υπηρεσία Προβολής και Αξιοποίησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σύγχρονης Δημιουργίας υπαγόμενη απ' ευθείας στον Υπουργό, κάτι για το οποίο ο Σύλλογος έχει εκφράσει την κάθετη αντίθεσή του σε όλους τους τόνους.

Παράλληλα, όλοι γίναμε μάρτυρες της καινοφανούς για την ελληνική αρχαιολογία επικοινωνιακής διαχείρισης της ίδιας της πολιτικής ηγεσίας για την ανασκαφή στην Αμφίπολη. Μιας επικοινωνιακής εκμετάλλευσης ενός σημαντικού αρχαιολογικού ευρήματος, που τη διαμόρφωσαν αδαείς εξωθεσμικοί παράγοντες και σημαδεύτηκε από την άμετρη και άκριτη διοχέτευση πληροφοριών, οι οποίες αναπαράγονταν σε κάθε είδους μέσα, πέρα από κάθε δεοντολογία και χωρίς κανένα σοβαρό επιστημονικό και επικοινωνιακό κριτήριο, υπηρετώντας σκοπιμότητες απολύτως ξένες προς την επιστήμη της αρχαιολογίας και την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.

Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί!

Συνεπώς, καλούμε τη ΓΔΑΠΚ, τη διοικητική ηγεσία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, να αποσύρει αμέσως την παραπάνω εγκύκλιο και να σταθεί πραγματικός αρωγός στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι μαχόμενες Υπηρεσίες και ιδιαίτερα τα δεκάδες μικρά αρχαιολογικά μουσεία της περιφέρειας. Να δημιουργήσει, παρά τις αντιξοότητες της εποχής, τις προϋποθέσεις για να προβάλουν το έργο τους στις τοπικές κοινωνίες και να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη σε θέματα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, μακριά από οποιαδήποτε προσπάθεια χειραγώγησης και ελέγχου.

Συνημμένη η Εγκύκλιος της ΓΔΑΠΚ.

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.