ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Αγροτική οικογένεια 1913-14

Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander

0
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Τυφλός ανθρακωρύχος και τυφλός στρατιώτης, 1930

Ο Όγκαστ Σάντερ θαύμαζε τη λεπτομέρεια. Το πνεύμα και η διορατικότητά του αποτυπώθηκε σε ένα μεγάλο αρχείο φωτογραφιών. Άλλες καταστράφηκαν, άλλες σώθηκαν και μας θυμίζουν την εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης και των κοινωνικών τάξεων, τις πολιτικές αλλαγές και τις περιπετειώδεις ζωές των ανθρώπων. 619 φωτογραφίες του αποκτήθηκαν πρόσφατα από το μουσείο MoMA της Νέας Υόρκης. Ο Σάντερ, εν ζωή, δεν κατάφερε ποτέ να εκδώσει ένα βιβλίο με τις φωτογραφίες του από την περίφημη σειρά με τα πορτρέτα των ανθρώπων της Γερμανίας προπολεμικά.

Ο Σάντερ γεννήθηκε στη Γερμανία. Δούλεψε επτά χρόνια ως ανθρακωρύχος και μετά από μια περίοδο κατά την οποία υπηρέτησε στον στρατό, σπούδασε ζωγραφική στη Δρέσδη το 1901-2. Τότε αναπτύχθηκε και το ενδιαφέρον που είχε για τη φωτογραφία. Από το 1901 μέχρι το 1910, ο Σάντερ έκανε φωτογραφικές επιχειρήσεις, άνοιξε στούντιο στο Βερολίνο, τη Δρέσδη, το Μαγδεμβούργο. Επέστρεψε στην Κολωνία το 1910 και ίδρυσε στο Lindenthal το δικό του στούντιο. Σε αυτό το σημείο ακριβώς αρχίζει το μεγάλο του έργο «Άνθρωποι του 20ου αιώνα» με το οποίο ασχολήθηκε μέχρι το 1950.

 

Ο Σάντερ φωτογράφιζε μέσα σε ένα απλό περιβάλλον, χωρίς ιδιαίτερο φόντο. Η τάξη από την οποία προέρχονται είναι υπαινικτική, όσο και φανερή. Από τα ρούχα, το χτένισμα, τη χειρονομία τους.

 

Άρχισε να κάνει πορτρέτα των αγροτών του Westerwald, στους οποίους είδε τον αρχετυπικό σύγχρονο άνθρωπο. Με βάση αυτές τις πρώτες φωτογραφίες, ο Σάντερ ανέπτυξε μια φιλοσοφία για το κυκλικό μοντέλο της κοινωνίας. Με αυτούς τους όρους, η αγροτική τάξη αποτελούσε τη βάση της κοινωνίας, την οποία απεικόνισε σε μια σειρά πορτρέτων. Η επόμενη ομάδα είναι οι ειδικευμένοι εργαζόμενοι, το θεμέλιο της κοινωνικής ζωής, από τον δικηγόρο μέχρι το μέλος του κοινοβουλίου και από τον στρατιώτη μέχρι τον τραπεζίτη. Ακολουθούν οι διανοούμενοι: καλλιτέχνες, μουσικοί και ποιητές. Ο κύκλος κλείνει με την Letzte Menschen, (οι τελευταίοι άνθρωποι). Τους παράφρονες, τους τσιγγάνους και τους ζητιάνους.

 

Αυτό το κυκλικό μοντέλο της κοινωνίας που παρουσίασε, θεωρήθηκε πολύ προοδευτικό και έτσι ο Σάντερ ήρθε σε σύγκρουση με τους Ναζί. Από το 1933 μέχρι το 1939 ο ίδιος αφιερώθηκε σε θέματα της υπαίθρου. Το στούντιό του κατεδαφίστηκε από τους βομβαρδισμούς το 1944, και 40.000 αρνητικά και ο Σάντερ αποσύρθηκε στο Kuchhausen, όπου άρχισε να εργάζεται ξανά σε πρωτόγονες συνθήκες. Το όνομά του είχε σχεδόν λησμονηθεί στην Κολωνία όταν ο διοργανωτής των φωτογραφικών εκθέσεων Photokina, το 1951 παρουσίασε τις φωτογραφίες του στο κοινό και έπεισε το Stadtmuseum να αγοράσει το σύνολο του αρχείου του που είχαν φωτογραφημένη την πόλη από το 1935 μέχρι το 1946.

Ο λόγος για τον οποίο ο Σάντερ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Γερμανούς φωτογράφους είναι ότι τεκμηρίωσε αυστηρά την άποψή του για τον άνθρωπο. Ήταν ακριβείς αντανακλάσεις της εποχής του. Η ασυνήθιστη ποιότητα της προσωπογραφίας του και η καλά σχεδιασμένη ενότητα προσώπων που παρουσίαζε, σε κοινωνιολογικό, φιλοσοφικό και φωτογραφικό επίπεδο, δημιούργησαν τα ανεπανάληπτα πορτρέτα των ανθρώπων, των τάξεων και των αλλαγών μέσα στο χρόνο. Ο Σάντερ φωτογράφιζε μέσα σε ένα απλό περιβάλλον, χωρίς ιδιαίτερο φόντο. Η τάξη από την οποία προέρχονται είναι υπαινικτική, όσο και φανερή. Από τα ρούχα, το χτένισμα, τη χειρονομία τους. Παρατηρώντας προσεκτικά τις φωτογραφίες, μπορεί να δει κανείς τα παπούτσια που φορούν, μια μικρή αδεξιότητα στις κινήσεις, ή τη σιγουριά τους όταν κάθονται και ποζάρουν. Αυτά, περισσότερο, φανερώνουν την τάξη τους. Οι φωτογραφίες του Σάντερ συγκροτούν το ιστορικό πορτρέτο μιας χώρας και μιας ολόκληρης εποχής. Η μεγάλη αναγνώριση ήρθε με την αναδρομική του έκθεση στο ΜοΜΑ, μετά τον θάνατό του, το 1969.

 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Καλλιτέχνες γιορτάζουν το καρναβάλι στην Κολωνία, 1931
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
H ηθοποιόςTony van Eyck, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο ζωγράφος Όττο Ντιξ και η γυναίκα του Μάρθα, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Επαναστάτες: Alois Lindner, Erich Mühsam, Guido Kopp, 1929
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο εκδότης Kurt Neven DuMont, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Γραμματέας στο ραδιοφωνικό σταθμό της Κολωνίας
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
1922
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο χτίστης, 1928
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ένας πρώην υπάλληλος 1928
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Νέοι αγρότες, 1914
Φωτογραφία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ