O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων

0

Οι wire photographers, όπως αποκαλούνται οι φωτογράφοι των πρακτορείων, είναι οι φωτογράφοι που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή των γεγονότων. Περνούν ολόκληρες εβδομάδες μακριά από το σπίτι τους, κυνηγώντας γεγονότα και περιστατικά σε όλο τον κόσμο, καλύπτοντας σημαντικές ή ασήμαντες ιστορίες από τα εγκαίνια μιας έκθεσης έως μια μεγάλη φυσική καταστροφή ή μια πολεμική σύρραξη. Τέτοιες ήταν οι περιπτώσεις των βραβευμένων φωτογράφων τα προηγούμενα χρόνια, αλλά τα πράγματα φέτος είναι διαφορετικά. Το γεγονός ότι πολλοί δημοσιογράφοι και φωτογράφοι υπήρξαν θύματα στον πόλεμο της Συρίας, μείωσε σημαντικά την παρουσία επαγγελματιών που συνήθως καλύπτουν ανάλογες περιπτώσεις κι έτσι τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αναγκάστηκαν να στηριχθούν, όσο ποτέ άλλοτε σε άλλες πηγές. Η εικόνα του πολέμου έγινε ένα μείγμα από κυβερνητικές και αντικαθεστωτικές πηγές, αλλά και από ανεξάρτητους φωτογράφους που τις περισσότερες φορές δεν έχουν καμία εμπειρία από ρεπορτάζ. Ιατρικό προσωπικό, συνεργεία διάσωσης, ακόμα και δάσκαλοι έγιναν πομποί πληροφοριών μέσω του Facebook, του Twitter, του YouTube και του WhatsApp, ενώ κάποια πρακτορεία, προσέλαβαν ντόπιους για να αποκτήσουν μια εικόνα της κατάστασης.


Το ΤΙΜΕ έχει πολλές φορές αναδείξει τέτοιους φωτογράφους που δουλεύουν νυχθημερόν για να αποτυπώσουν αυτή τη βίαιη σύρραξη. Παίρνοντας πολύ μεγάλα ρίσκα, αλλά και υποφέροντας τις δικές τους προσωπικές απώλειες, καταγράφουν τις εικόνες που βλέπουμε στα διεθνή μέσα. Η δουλειά τους είναι ιστορική. Οι φωτογραφίες τους αποτελούν πειστήρια. Ανάμεσα σ' αυτούς τους είναι ο Mohammed Badra, ένας φωτογράφος του European Pressphoto Agency με έδρα τη Ντούμα, ένα προάστιο της Δαμασκού που έχει περάσει στον έλεγχο των ανταρτών. Φέτος,ο Βadra ανακυρήχθηκε φωτογράφος της χρονιάς- θέση που πέρισυ την κατείχε ο Έλληνας Άγγελος Τζωρτζίνης.


O 26χρονος Badra, ζει εγκλωβισμένος στη γενέτειρα του που πολιορκείται από την Συριακή κυβέρνηση. Όταν η κατάσταση το επιτρέπει, καλύπτει και γειτονικές περιοχές που ελέγχονται από την αντίσταση. Με μια οικογένεια τραυματισμένη από τον πόλεμο, έχει γίνει μάρτυρας των αγριοτήτων και των φρικτών συνεπειών του στη ζωή της περιοχής. Για το αίσθημα που αποπνέει και τη σημασία της δουλειάς του, για τα προσόντα του και την αφοσίωση του παρ' όλες τις δυσκολίες, ο Mohammed Badra είναι η επιλογή του TIME για τον τίτλο του Wire Photographer του 2016.

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Ένας μαχητής της αντίστασης μιλάει στον ασύρματο στη Ντούμα στις 5 του Σεπτέμβρη. ©Mohammed Badra

Ο Badra γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Ντούμα ένα προάστιο 20 λεπτά έξω από τη Δαμασκό, εν καιρώ ειρήνης. Το 2009 ξεκίνησε τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική -αυτό ήταν το όνειρό του- μα τις εγκατέλειψε δύο χρόνια αργότερα, όταν αυτό που ξεκίνησε ως επανάσταση εξελίχθηκε σε ανοιχτή σύρραξη. Οι φίλοι του συλλαμβάνονταν χωρίς λόγο και ο θάνατος ήταν πλέον μια καθημερινότητα. Ο Badra ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 2012, όταν έγινε ανταποκριτής για τη Συριακή Αραβική Ερυθρά Ημισελήνο (Syrian Arab Red Crescen). Στην αρχή φωτογράφιζε τα κατεστραμμένα κτήρια και τις αγορές, ενώ μετά από λίγο φωτογράφιζε στο ιατρικό κέντρο της ομάδας, τις επιχειρήσεις διάσωσης και αλλού. Τον επόμενο χρόνο αρχίζει τη συνεργασία του με το Reuters, ενώ από το 2015 συνεργάζεται με το EPA.

Τον ενδιαφέρει κυρίως η ανθρώπινη πλευρά του πολέμου. «Προσπαθώ να εστιάσω στους πολίτες και σε μικρές ανθρώπινες λεπτομέρειες», λέει ο Badra. Επικεντρώνεται επίσης και στα μικρά θύματα αυτού του πολέμου. Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη υπολογίζεται ότι περίπου 500.000 παιδιά ζουν σε 16 περιοχές σε ολόκληρη τη Συρία που βρίσκονται σε καθεστώς πολιορκίας. Ο φωτογράφος πέρασε αρκετό χρόνο σ' ένα υπόγειο πάρκο διασκέδασης όπου δεκάδες παιδιά τραγουδούν και παίζουν, αλλά και μέσα σε κατεστραμμένα σχολεία και νοσοκομεία όπου μετά από αεροπορικές επιθέσεις βρίσκονται ζαλισμένα, τραυματισμένα ή και νεκρά. «Τα παιδιά βρίσκονται στη χειρότερη κατάσταση: δεν έχουν μέλλον, δεν έχουν παρόν, παρά μόνο παρελθόν γεμάτο από αίμα και βόμβες», λέει ο Badra. «Όταν δω ένα παιδί που χαμογελάει μου φαίνεται σπουδαίο. Είναι μια πολύτιμη εικόνα και με κάνει να χαμογελάω κι εγώ».

Ο Badra, θυμάται αρκετές στιγμές όπου δυσκολεύτηκε συναισθηματικά να καταγράψει αυτό που έβλεπε και άκουγε όπως στη περίπτωση του νεαρού αγοριού που σκοτώθηκε σε έναν βομβαρδισμό ή του γείτονά του, που το σπίτι του κάηκε μετά από αεροδρομική επίθεση και προσπάθησε να σβήσει τη φωτιά με φλιτζάνια νερό ή τον άνθρωπο που έπασχε από νεφρική ανεπάρκεια και το ιατρικό προσωπικό δεν είχε  αρκετό φάρμακο για τη θεραπεία.

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας με το ποδήλατό του περνάει μπροστά από κατεστραμμένα κτήρια της Ντούμα στις 22 Νοέμβρη ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας δέχεται ιατρική βοήθεια στο νοσοκομείο, μετά από αεροπορική επιδρομή στη Ντούμα στις 12 Σεπτεμβρίου. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Ο Abu Omar al-Ghoosh, ο οποίος έχασε 17 συγγενείς σε μια χημική επίθεση, προσεύχεται σε ένα νεκροταφείο στη Zamalka στις 21 Αυγούστου.©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Τα παιδιά συγκεντρώνονται σε σχολείο στη Ντούμα στις 12 Απριλίου, μετά από την κατάπαυση του πυρός τον Φεβρουάριο που επέτρεψε σε πολλούς μαθητές να επιστρέψουν στο σχολείο.©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Τα παιδιά ακούνε τραγούδια στο υπόγειο πάρκο διασκέδασης στην Erbeen, στην ανατολική Ghouta τον Σεπτέμβρη του 2016. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας κοιμάται στην οροφή ενός κατεστραμμένου κτιρίου στη γειτονιά Barzeh της Δαμασκού στις 17 Φεβρουαρίου. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Παιδιά στο σχολείο. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Κατεστραμμένος παιδικός σταθμός σε μια γειτονιά στα ανατολικά της Δαμασκού, στις 9 Μαρτίου. ©Mohammed Badra
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ