Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter
0

 


                                                                                [Απο τον Βαγγέλη Μακρή]

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

"Αυτό που κάνει ενδιαφέρουσα την Αθήνα είναι οι δυσκολίες της"

 

Ποια ανάγκη σας καλύπτεται με το να φωτογραφίζεται καθημερινά ανθρώπους στο δρόμο;

 

Πρωταρχικό για μένα ρόλο παίζει η διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δεν είναι αυτοσκοπός το να φωτογραφίζω ανθρώπους στον δρόμο. Αν σκεφτώ ότι " σήμερα θα φωτογραφίσω ανθρώπους στο δρόμο" έχω βγει έξω από την φωτογραφία ενώ σαφη επιδίωξη μου είναι να είμαι μέρος αυτής.

 

Προσωπικά δεν με ενδιαφέρει να μείνω σε μια απλή καταγραφή του ορατού κόσμου αλλά να τον χρησιμοποιήσω σαν την πρώτη ύλη που θα με βοηθήσει να δημιουργήσω την δική μου προσωπική φωτογραφική γλώσσα. Θεωρώ ότι αυτός είναι και ο τρόπος στο να παραχθεί καλλιτεχνικό έργο σε ένα δεύτερο επίπεδο από μια επιφανειακή αποτύπωση. 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter
Λουκάς Βασιλικός

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Οι φωτογραφίες σας μοιάζουν με πλάνα μιας κινηματογραφικής ταινίας που κάποιος την κατάλληλη στιγμή πάτησε το pause και ο θεατής καλείται να μαντέψει την συνέχεια της ταινίας. Τελικά όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή και όλοι παίζουμε ένα ρολό;

 

 

Οι φωτογραφίες μου μοιάζουν με πλάνα κινηματογραφικής ταινίας αλλά υπάρχουν βασικές διαφορές ανάμεσα στο φωτογραφικό μέσο και στον κινηματογράφο. Η βασική τους διαφορά είναι ο χρόνος. Ο σκηνοθέτης μας δίνει το πριν και το μετά. Η φωτογραφία απο την άλλη, έχει τον δικό της χρόνο και ο φωτογράφος καλεί το θεατή μέσα από μια δισδιάστατη εικόνα να φανταστεί τον τόπο και τον χρόνο που αποτυπώνεται σε αυτή. 
Ο φωτογράφος θεωρεί ότι πρέπει να βλέπει τα πάντα σαν μια σκηνή, σαν ένα έργο που ξεδιπλώνεται μπροστά του για να μπορεί να αντλεί τα θέματα του. Όσο για τους ρόλους γενικά στην ζωή μας παίζουμε συνεχώς διαφορετικούς ρόλους. 

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Μου έκανε τρομερή εντύπωση το ότι πρώτα διαλέγεται το background της φωτογραφίας και στη συνέχεια περιμένετε να συμβεί κάτι ενδιαφέρον μέσα σε αυτό. Πως είστε τόσο σίγουρος ότι θα συμβεί;

 

 

Η προσέγγιση μου σε ότι αφορά την φωτογραφία δρόμου χωρίζεται σε δυο κατηγορίες, η μια είναι στο πλέον κλασσικό πλαίσιο, δηλαδή κινούμαι στο δρόμο και φωτογραφίζω τα θέματα που θα μου τραβήξουν το ενδιαφέρον και η δεύτερη είναι να έχω προεπιλέξει τον τόπο και το φώς, δύο δηλαδή απο τα κύρια στοιχεία της φωτογραφία και να περιμένω την στιγμή που μέσα στα ήδη επιλεγμένα στοιχεία θα προσθέσω και τον "χρόνο" δηλαδή την στιγμή που θα κάνω το κλίκ, το οποίο σαφώς είναι και το πιο δύσκολο. Τις περισσότερες στιγμές δεν συμβαίνει κάτι ενδιαφέρον οπότε ανάλογα και με την εμμονή που έχεις για την φωτογραφία που έχεις δει και θέλεις να πάρεις, επανέρχεσαι μέχρι να πετύχεις και τα τρία στοιχεία να συνθέσουν αυτό ακριβώς που είχες φανταστεί.

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Τι είναι αυτό που κάνει ενδιαφέρουσα την Αθήνα για ένα φωτογράφο του δρόμου;



Όσο και περίεργο να ακουστεί αυτό, θα πω ότι το στοιχείο για μένα που κάνει φωτογραφικά ενδιαφέρουσα την Αθήνα είναι οι δυσκολίες της. Αν κάνεις φωτογραφία δρόμου στην Αθήνα το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι είναι ότι υπάρχει πολύ οπτικό σκουπίδι οπότε αυτό αμέσως αποτελεί μια πρόκληση στο να να γίνεις πιο δημιουργικός. Δεν θα μπορούσα βέβαια να μην προσθέσω και το φως, το οποίο πραγματικά στην Αθήνα είναι αξιοζήλευτο

( μοναδικο ).

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

 Διάβασα σε μια συνέντευξη σας ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο το ταξίδι σας στη Βαρκελώνη το 2007 για να ασχοληθείτε με την φωτογραφία. Μπορείτε να θυμηθείτε εκείνη την στιγμή που γεννήθηκε η ανάγκη σας να βγείτε στο δρόμο;

 

 

 

Εκείνη την περίοδο ήμουν σε μια φωτογραφική ομάδα με ένα εξαιρετικο δάσκαλο τον Αχιλλέα Νάσιο ο οποίος εξακολουθεί να είναι δάσκαλος μου μέχρι και σήμερα και κανονίσαμε ένα φωτογραφικό ταξίδι στην Βαρκελώνη. Ήταν ο πρώτος μου χρόνος ουσιαστικά που τραβούσα φωτογραφία αλλά η πρώτη μου φορά που βγήκα και έκανα δρόμο με φιλμάτη μάλιστα μηχανή. Οπότε για μένα η αίσθηση της πρώτης φοράς που ζεις αυτο που πριν απλα μελετούσες ήταν μαγική. Πολύ περισσότερο και η δυνατότητα που σου δίνεται να γίνεις δημιουργός.

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Ένας από τους αγαπημένους σας σκηνοθέτες είναι ο Ταρκόφσκι. Τι χάνει όποιος δεν έχει δει καμία ταινία του

 

Θα παραθέσω κάποιο λόγια απο τον Bergman ο οποίος μιλώντας για τον Ταρκόφσκι είχε πει μεταξύ άλλων "Όταν ανακάλυψα τον Ταρκόφσκι ήταν ήταν ενα θαυμα. Ξαφνικα βρεθηκα στην πορτα ενος δωματιου,του οποίου τα κλειδιά δενμου ειχαν ποτέ δωθει μεχρι τοτε. Ήταν ενα δωματιο στο οποιο παντοτε ηθελα να μπω και στο οποίο εκείνος εκινειτο ελεύθερα και άνετα. Ενιωσα να παίρνω κουράγιο και έμπνευση. Κάποιος εξέφραζε ότι ήθελα παντοτε να πω αλλά δεν ήξερα πως να το πω"
Αυτό λοιπόν που κάποιος χάνει αν δεν έχει ανακαλύψει τον Ταρκόφσκι είναι η ευκαιρία να πάρει τα κλειδιά στον κόσμο τέχνης και έμπνευσης.

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Ο Ταρκόφσκι είχε πει: “Ελευθερία σημαίνει ότι μαθαίνεις να έχεις απαιτήσεις μόνο από τον εαυτό σου, όχι από τη ζωή ή τους άλλους”. Ποιες απαιτήσεις έχετε από τον εαυτό σας ως φωτογράφος;

 

 

Δεν θα έλεγα ακριβώς απαιτήσεις πιστεύω όμως στο ότι κάθε καλλιτέχνης πρέπει να αυτοπεριορίζεται στην προσπάθεια του να προσδιορίσει το καλλιτεχνικό του όραμα. Σήμερα για τους φωτογράφους υπάρχουν πολλές επιλογές, από την φόρμα, το μέσο κ.ο.κ, οπότε υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για μένα να κάνω συνειδητά και με περισσότερη αυστηρότητα αυτές τις επιλογές. 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

 

Θα σας αναφέρω μερικά από τα μέρη που έχουν άμεση σχέση με την φωτογραφική σας δουλειά και θέλω να μου γράψετε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό:

 

Αθήνα- Δρόμος
Βαρκελώνη- φως
Πολωνία- θλίψη
Κρήτη- Οικογένεια
Στοκχόλμη- Αχιλλέας Νάσιος
Παρίσι- Bresson
Βουδαπέστη- Βροχή

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 


 

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που έχετε αντιμετωπίσει στο δρόμο τα χρόνια που φωτογραφίζετε;


Δεν έχω αντιμετωπίσει ουσιαστικά ποτέ κάποιο κίνδυνο. Η αλήθεια είναι ότι στα μέρη που πηγαίνω για φωτογραφία δεν είναι μέρη που θα μπορούσα να διατρέξω κίνδυνο. 'Έχει να κάνει και με το είδος της φωτογραφίας που κάνω. Αυτό φαντάζομαι θα μπορούσε να συμβεί στην περίπτωση που έκανα ρεπορτάζ. Εκεί όντως οι συνθήκες και οι καταστάσεις που αντιμετωπίζεις είναι πολλές φορές δύσκολες ακόμα και επικίνδυνες. 

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Σε ποια χώρα δυσκολευτήκατε περισσότερο να φωτογραφίσετε με άνεση ανθρώπους στο δρόμο;

 

Για να είμαι ειλικρινής, χωρίς αμφιβολία, σε καμία χώρα δεν έχω δυσκολευτεί στο να φωτογραφίσω ανθρώπους όσο στην Αθήνα. Οι άνθρωποι στην Αθήνα είναι πολύ επιφυλακτικοί και δυστυχώς πολύ αγενής. Κατανοώ τις περιπτώσεις, γιατί υπάρχουν και αυτές, που ο φωτογράφος είναι επιθετικός και αντίστοιχα αγενής στην προσπάθεια του να πάρει καλή φωτογραφία, αλλά επειδή θεωρώ ότι εγώ δεν ανήκω αυτή την κατηγορία, και λειτουργώ πάντα διακριτικά, ακόμα και έτσι η διαπίστωση μου είναι ότι δεν υπάρχει καλή αντιμετώπιση σε έναν φωτογράφου δρόμου.

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Για να φωτογραφίζεις αγνώστους στο δρόμο φαντάζομαι ότι χρειάζεται αυτοπεποίθηση. Πότε το θάρρος ενός φωτογράφου μετατρέπεται σε θράσος όταν φωτογραφίζει αγνώστους;

 

Για μένα είναι πολύ διακριτά τα όρια μεταξύ θάρρους και θράσους και προσπαθώ να μην τα ξεπερνώ ποτέ. Επειδή διδάσκω και φωτογραφία, είναι κάτι που πάντα προσπαθώ να περάσω και στους μαθητές μου. Ο καθένας μας έχει γύρω του έναν χώρο ασφάλειας, οποιοσδήποτε λοιπόν άγνωστος παραβιάσει τον ζωτικό χώρου του άλλου γίνεται θρασύς. Θεωρώ ότι κανένας δεν έχει αυτό το δικαίωμα. Αυτό για μένα είναι κανόνας ευγένειας.

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Μιλήστε μου για την συμμετοχή σας στο «Depression Era» στα πλαίσια της έκθεσης «No Country for Young Men»



Είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά που συμμετείχα με την κολεκτίβα του «Depression Era» στη συγκεκριμενη εκθεση στο Palais de BeaxArts (Bozar). Εκει μπορεσαμε να δειξουμε ο καθενας απο τη δικια του οπτικη ματιά το πώς βιώνουμε την κρίση μέσα από το καλλιτεχνικό μας έργο.
Μια από τις συνέπειες τις κρίσης είναι ότι ειδικά νέοι άνθρωποι στην πιο παραγωγική τους περίοδο αναγκάζονται να επιστρέψουν στα πατρικά τους σπίτια γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά. Αυτό συνέβη και στο δικό μου στενό περιβάλλον και επειδή ήθελα η δική μου προσέγγιση πάνω στην κρίση να έχει βιωματικές αναφορές, αποφάσισα να κάνω καταγραφή της δικής μου πατρικής οικογένειας. Ταυτόχρονα παραθέτω πορτραίτα και άλλων οικογενειών που βιώνουν το ίδιο πρόβλημα.

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

 

Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος σας όλα αυτά τα χρόνια που φωτογραφίζεται και ποια η μεγαλύτερη απώλεια;

 

Σε γενικές γραμμές το μεγαλύτερο κέρδος από όλα ήταν όταν ανακάλυψα τον μέχρι τότε άγνωστο για μένα, χώρο της τέχνης και όλα όσα σημαίνει αυτό. Σε ένα πιο ειδικό πλαίσιο ένα από όλα όσα θα μπορούσα να αναφέρω, είναι η ευκαιρία που μου δόθηκε να ταξιδέψω πολύ και να γνωρίσω χώρες μέσα από μια άλλη, πολύ πιο ενδιαφέρουσα σκοπιά από την κλασσική ταξιδιωτική.
Όσον αφορά την απώλεια δεν νοιώθω να έχω χάσει κάτι.

 

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Ο Λουκάς Βασιλικός και η φωτογραφία του δρόμου στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Περισσότερα για τον Λουκά Βασιλικό εδώ

Facebook

 

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ