Yaeji: αυτή η Κορεάτισσα DJ είναι ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει τελευταία η σκηνή του Μπρούκλιν

Yaeji: αυτή η Κορεάτισσα DJ είναι ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει τελευταία η σκηνή του Μπρούκλιν Facebook Twitter
Για την Yaeji, που ποτέ δεν κατάφερε να κρατήσει φιλίες για μεγάλο χρονικό διάστημα, η επικοινωνία είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη δουλειά της, όπως και η αίσθηση του να ανήκεις κάπου.
0

Η πρώτη δεκαετία των '00s ήταν αρκετά περίεργη. Μουσικά είχε επικρατήσει κυρίως μια τάση παρελθοντολαγνείας με αναβιώσεις ήχων και αναμνήσεων από τον 20ό αιώνα. Ήταν αρκετά απαισιόδοξη εποχή και σχεδόν μίζερη, σαν να μην είχε αποκολληθεί από τον προηγούμενο αιώνα. Εν μέρει, βέβαια, στην Ελλάδα μοιάζει σαν να ζούμε ακόμα στα '90s, αν ακούσεις τι παίζει στο ραδιόφωνο, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.


Σήμερα, αυτά τα φαινόμενα φαίνεται να έχουν χάσει την ισχύ τους. Αντικαθίστανται από νέα κι αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο της εξέτασης. Ένα στοιχείο είναι ιδιαίτερα εμφανές, αν και δεν μπορεί να μετρηθεί με αριθμούς: ο κόσμος δεν είναι τόσο κολλημένος στα παλιά και όσο κι αν δεν του αρέσει η αλλαγή που συντελείται, δεν αδιαφορεί για το καινούργιο.

Αυτό που κάνει τη Yaeji τόσο διαφορετική σε σχέση με DJs σύγχρονούς της είναι η αμεσότητα που έχει στην επικοινωνία με το κοινό της. Δεν έχει καθόλου τουπέ, απ' ό,τι φαίνεται.


Επίσης, η πολιτική κατάσταση φαίνεται να επηρεάζει στον μέγιστο βαθμό τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε πλέον τον πολιτισμό, πιο υποψιασμένα και με περισσότερο κριτική ματιά – έχει ξεφύγει λίγο από το στενό και αυστηρό ακαδημαϊκό πλαίσιο. Για πρώτη φορά βλέπουμε μια νέα φουρνιά καλλιτεχνών να αντικαθιστά την προηγούμενη. Μερικοί από αυτούς υπήρχαν από παλιά, αλλά κανείς δεν τους έδινε σημασία – τώρα, φαίνεται, είναι η ώρα τους. Δεν είναι όμως μόνο αυτοί, εμφανίζονται νέα ονόματα στην κυριολεξία από το πουθενά, από κει που δεν το περιμένεις.

 

Yaeji - Last breath


Μια καλή περίπτωση είναι αυτή της Yaeji, μιας Κορεάτισσας πιτσιρίκας εικαστικού που παίζει ηλεκτρονική μουσική και ξεπετάχτηκε από το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Είχαμε καιρό να δούμε έναν καλλιτέχνη από τη συγκεκριμένη σκηνή να έρχεται στην επιφάνεια με τόσο γρήγορους ρυθμούς.

Το Μπρούκλιν τα τελευταία χρόνια έχει γίνει συνώνυμο των χίπστερ –ακόμα μια μάστιγα της προηγούμενης δεκαετίας‒ για τα πάντα, από το φαγητό μέχρι τη μουσική και τα εικαστικά. Εδώ που τα λέμε, είναι η γενέτειρα του όρου, όπως τον γνωρίσαμε τα '00s. Πρόσφατα όμως δημιουργήθηκε ένας αναβρασμός γύρω από την underground ηλεκτρονική σκηνή της περιοχής. Ξανάγινε το place-to-be όσον αφορά τα μουσικά πράγματα, κι ας είναι τα ενοίκια απλησίαστα.

H Yaeji εκφράζει απόλυτα το πνεύμα της κοινότητας που έχει αναπτυχθεί εκεί. Διοργανώνει μια βραδιά-πάρτι που βάφτισε «Curry in a hurry». Στην αρχή ήταν μια συγκέντρωση φίλων στο σπίτι της, που τους μαγείρευε κάρι. Aργότερα συγκεντρώνονταν σε τοπικά κλαμπ, όπου μαζευόντουσαν άνθρωποι που τους άρεσε η ίδια μουσική και κοινωνικοποιούνταν με αφορμή το φαγητό, δεν συμμετείχαν μόνο στις συναυλίες ή στα πάρτι, όπως συνηθίζεται.


Αυτό που κάνει τη Yaeji τόσο διαφορετική σε σχέση με σύγχρονούς της μουσικούς παραγωγούς είναι η αμεσότητα που έχει στην επικοινωνία με το κοινό της. Δεν έχει καθόλου τουπέ, απ' ό,τι φαίνεται. Σε πολλές συνεντεύξεις αναφέρει ότι μόλις τελείωνε το set της μιλούσε και προσπαθούσε να γνωρίσει το κοινό για να κάνει φίλους.

Yaeji: αυτή η Κορεάτισσα DJ είναι ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει τελευταία η σκηνή του Μπρούκλιν Facebook Twitter
Το δυνατό σημείο της Yaeji, πάντως, είναι ότι δεν φοβάται να μοιραστεί τις αδυναμίες και τα προβλήματά της με τους άλλους, δεν τα εκφράζει απρόσωπα.

Όλα αυτά έχουν να κάνουν κυρίως με την ανατροφή της. Οι γονείς της θέλησαν να παρατείνουν τον μήνα του μέλιτος κι έτσι πέρασε την εφηβεία της σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το πραγματικό της όνομα είναι Kathy Yaeji Lee. Η καταγωγή της είναι από την Κορέα, αλλά γεννήθηκε στο Flushing της Νέας Υόρκης. Πέρασε τα παιδικά της χρόνια στην Ατλάντα και μετά η οικογένειά της επέστρεψε στην Κορέα μετά από έναν χρόνο στην Ιαπωνία κι ένα χρονικό διάστημα στην Κίνα.


Για τις σπουδές της στα εικαστικά και στη γραφιστική κατέληξε στη Νέα Υόρκη. Με τη μουσική άρχισε να ασχολείται όταν ένας φίλος της κατέβασε το πρόγραμμα Ableton. Όταν έγραψε το πρώτο της κομμάτι, ο φίλος της δάκρυσε από τη χαρά του. Να σημειωθεί ότι είναι αυτοδίδακτη.


Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που την κάνει να ξεχωρίζει στην αμερικανική εναλλακτική ηλεκτρονική σκηνή είναι ότι τραγουδάει στη μητρική της γλώσσα πολλά κομμάτια της. Μάλιστα, δεν της αρέσει όταν μεταφράζουν τους στίχους της. Το πιο γνωστό κομμάτι της, το «Drink I 'm sippin on», είναι στα κορεάτικα.

 

Yaeji - Drink I'm Sippin On


Για την Yaeji, που ποτέ δεν κατάφερε να κρατήσει φιλίες για μεγάλο χρονικό διάστημα, η επικοινωνία είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη δουλειά της, όπως και η αίσθηση του να ανήκεις κάπου. Επιπλέον, εκφράζει ένα άλλο πρόσωπο της Αμερικής, πιο πολυπολιτισμικό και πιο ανοιχτό σε εξωτερικές επιρροές, κάτι που δεν συμβαδίζει καθόλου με την αντι-προσφυγική πολιτική και τις ιδέες που εκπροσωπεί η κυβέρνηση Τραμπ.


Ωστόσο η μουσική της δεν έχει καμία σχέση με την πολιτική. Είναι ανάλαφρη, ηλεκτρονική ποπ – ίσως λίγο πιο σκοτεινή απ' ό,τι θα 'πρεπε, επειδή συχνά μιλάει για την αποξένωση που βιώνεις όταν είσαι από διαφορετική χώρα ή όταν έχεις μεγαλώσει σε διαφορετική χώρα από αυτήν της καταγωγής σου.


Το δυνατό σημείο της Yaeji, πάντως, είναι ότι δεν φοβάται να μοιραστεί τις αδυναμίες και τα προβλήματά της με τους άλλους, δεν τα εκφράζει απρόσωπα. Ίσως σε αυτό να οφείλεται και η επιτυχία της ενώ έχει κυκλοφορήσει μόνο δύο EPs μέχρι στιγμής. Ας ρίξει κάποιος μια ματιά στα views που κάνουν τα sets της στο Boiler Room και στα δεκάδες άρθρα που κυκλοφορούν γι' αυτήν. Και αυτά φαίνεται ότι είναι μόνο η αρχή μιας ανοδικής καριέρας.

Yaeji: αυτή η Κορεάτισσα DJ είναι ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει τελευταία η σκηνή του Μπρούκλιν Facebook Twitter
H Yaeji στο Boiler Room.
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ