Viva Glasvegas!

Viva Glasvegas! Facebook Twitter
0

Πώς στο καλό είσαι ο ήρωάς μου; / Πώς, όταν δεν ήσουν ποτέ εδώ; / Θυμάμαι τις στιγμές που με έβαζες στους ώμους σου / Πόσο εύχομαι να μας κρατούσες για πάντα…». Το τραγούδι «Daddy’s Gone» με το σπαραξικάρδιο μήνυμα σε έναν κοπανατζή πατέρα που εγκατέλειψε την οικογένειά του -το δεύτερο καλύτερο single του 2007 για το «NME»- ήταν αρκετό για να κάνει τους Σκωτσέζους vintage ρόκερς το πιο «καυτό» γκρουπ που διαθέτει αυτήν τη στιγμή η Αγγλία και να δημιουργήσει ολόκληρο μύθο γύρω από το όνομά τους. Η χαρακτηριστική τραχιά προφορά της Γλασκόβης πάνω στη ρετρό μελιστάλαχτη μελωδία και τα ayayayaa είναι ένας παράταιρος ηχητικός συνδυασμός - και δεν είναι ο μόνος.

Οι Glasvegas σίγουρα δεν είναι το τυπικό αγγλικό γκρουπ που θα δεις σε εξώφυλλα στυλάτων περιοδικών ή θα εντυπωσιάσει με την πόζα του στα editorial μόδας, δεν έχει σχέση με τους trendy hipsters του Λονδίνου, ούτε με το βρετανικό ήχο του παρόντος. Ο θόρυβος που δημιούργησαν ξεπέρασε τα σύνορα της Αγγλίας παρ' όλα αυτά και διαδόθηκε με την ίδια ταχύτητα που έκανε supergroup τους Arctic Monkeys, κι ας έχουν κυκλοφορήσει μόνο ένα single (σε 7ιντσο βινίλιο και σε mp3) και ένα ανεπίσημο demo με 9 κομμάτια που μοίρασαν μόνοι τους στο Soulseek. Το πιο περίεργο είναι ότι δεν έχουν δεχτεί μέχρι στιγμής να κάνουν συμβόλαιο σε καμία εταιρεία (παρ' όλο που δεν υπάρχει ούτε μία που να μην ενδιαφέρεται να υπογράψει μαζί τους!), ο Alan McGee της πάλαι ποτέ θρυλικής Creation σε ένα παραλήρημα θαυμασμού τούς αποκάλεσε «το καλύτερο σκωτσέζικο συγκρότημα των τελευταίων 20 χρόνων» (η τελευταία φορά που δήλωσε κάτι ανάλογο ήταν πριν από 15 χρόνια, όταν ανακάλυψε τους Oasis), και δεν υπάρχει αγγλικό έντυπο -μουσικό και μη- που να μην έχει ασχοληθεί τον τελευταίο μήνα μαζί τους. Θα μπορούσε να είναι άλλη μια υπερβολή των αγγλικών media, αλλά το υλικό τους που έχει διαρρεύσει αποδεικνύει ότι αξίζουν τη φασαρία.

Ο ήχος των Glasvegas (ένας συνδυασμός του Glasgow και Las Vegas) είναι vintage rock των ‘50s που θυμίζει από do-wop συγκροτήματα μέχρι Elvis, με πολύ προσωπικούς στίχους, με χαοτικές surf κιθάρες α λα Jesus and Mary Chain – «σαν να παίζουν οι Jesus and Mary Chain κομμάτια απ’ το Grease», όπως έγραψε και η «Guardian». Οι αναφορές τους είναι τα ροκαμπίλι των ‘50s και ‘60s και όχι μια ακόμα κόπια των Radiohead ή το garage και το πανκ που κυριαρχεί κατά κόρον στην brit pop. «Σημείο αναφοράς μας ήταν τα φωνητικά γκρουπ των ‘50s», λέει ο τραγουδιστής τους James Allan, «είναι μια μινιμαλιστική προσέγγιση στο ρυθμό, πραγματικά απλός, αλλά αυτή η απλότητα σου αφήνει πολύ χώρο για να κάνεις άλλα πράγματα». «Μου αρέσει πολύ η μουσική από ορχήστρες και η κλασική», προσθέτει, «νομίζω ότι είναι ένα πολύ καλό υπόβαθρο για να στήσεις τις συνθέσεις σου. Δημιουργούμε τέτοιο θόρυβο με τις κιθάρες, θέλουμε να ακουγόμαστε σαν ολόκληρη ορχήστρα, αλλά είναι μόνο το μπάσο, η κιθάρα μου και η κιθάρα του Rob».

Οι στίχοι των κομματιών τους προκύπτουν από προσωπικά βιώματα, «είναι σχεδόν αυτοβιογραφικοί», ομολογεί ο James, «κι αν δεν αφορούν τη δικιά μας ζωή, αναφέρονται σε εμπειρίες μας από τις ζωές φίλων μας ή των οικογενειών τους. Το "Daddy’s Gone" αναφέρεται στον πατέρα μου, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω πραγματικά αρκετές οικογένειες που ο “μπαμπάς” και η “μαμά” είναι ακόμα μαζί. Κάποια στιγμή φτάνεις στα 50 και πρέπει να μετανιώσεις για όλα όσα έχεις κάνει!».

Εμφανισιακά μοιάζουν κάτι ανάμεσα στον Joe Strummer και τον Johnny Cash: σκούρα γυαλιά, δερμάτινα μπουφάν και λαδωμένα μαύρα μαλλιά με κοκοράκι, μοιάζουν να ετοιμάζονται να συνοδέψουν τον Ντάνι στο «Grease Lightning»… Αυτή η ξεδιάντροπη «μαγκιά», που ίσως φαίνεται προσποιητή με την πρώτη, δικαιολογείται απολύτως αν τους ακούσεις. Πολλοί μιλούν για περίπτωση ανάλογη των Jesus and Mary Chain και των Stone Roses. Είναι ακόμα νωρίς, αλλά οι προοπτικές είναι άριστες. Ο χρόνος θα δείξει…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
«Έπαθα νευρολογική διαταραχή, είχα αυτοκτονικές σκέψεις» - Κι εκεί γεννήθηκε ο Ivy Robins

Μουσική / Πέτρος Βεντουρής: «Έγραψα τραγούδια για να μην πεθάνω»

Όταν ο Πέτρος Βεντουρής βυθίστηκε στη σιωπή της κατάθλιψης λόγω μιας νευρολογικής ασθένειας, γεννήθηκε ένας άλλος εαυτός, ο Ivy Robins. Περνώντας μέσα από το σκοτάδι, την απώλεια και την ψυχοθεραπεία, βρήκε στη μουσική τον τρόπο να ξανασταθεί στα πόδια του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT