Θοδωρής Σμπιλής: Στην Έδεσσα κάποιος ψάχνει την αγάπη

Thodoris Sbilis Facebook Twitter
Με την καλλιτεχνική σου ιδιότητα πιστεύω μιλάς μέσω του έργου σου, μα είναι λογικό ως άνθρωπος να έχεις άποψη και να την εκφράζεις, ακόμα και δημόσια. Πολλές φορές, βέβαια, γίνεται επικίνδυνο. Δεν μπορώ π.χ. εγώ, ως μουσικός, να μιλήσω για ένα επιστημονικό ζήτημα, θα ήταν αυθαίρετο και ανόητο. Φωτο: Δημήτρης Πεσμαζόγλου
0

ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ να καθορίσει κάποιος τι σημαίνει επιτυχία ‒ όχι το φετινό, αμήχανο καλοκαίρι, αλλά τα τελευταία χρόνια. Τα διαφορετικά μουσικά γούστα δεν συναντιούνται πουθενά, η πληροφορία ταξιδεύει μόνο προς μία κατεύθυνση: αυτό που ανακαλύπτεις μόνος σου μέσω των δικών σου πηγών, αυτό που σε ενδιαφέρει, όλα τα υπόλοιπα πολύ δύσκολα θα τα προσεγγίσεις.

Η μουσική σήμερα είναι ένα χάος και όσο περνάει ο καιρός γίνεται κάτι κλιμακούμενα αυτιστικό που δεν ενώνει αλλά χωρίζει. Ακούγοντας τον δίσκο του Θοδωρή Σμπιλή, μια ανεξάρτητη κυκλοφορία που είναι από τις καλύτερες της περασμένης χρονιάς, αναρωτιέμαι αν θα είχε καλύτερη τύχη σε περίπτωση που είχε βγει σε μια μεγάλη εταιρεία ή αν ο δημιουργός του ζούσε στην Αθήνα και έπαιζε πιο συχνά ζωντανά.

Αναρωτιέμαι γιατί το «Χαρωπό τραγουδάκι», στο οποίο μελοποιεί Λαπαθιώτη, και «το Θηρίο» δεν είναι ραδιοφωνικά χιτ ή γιατί δεν ακούγονται παντού οι στίχοι από το «Κοίτα χάλι» («Σου είπα μείνε λίγο ακόμα / κι ήμουν μόνος στο κρεβάτι / τρία χρόνια περιμένω / ίσως πρέπει να ξυπνήσω / και να ψάξω την αγάπη»...). 

Το «Κοίτα χάλι» δεν είναι από τα κομμάτια που ανέβηκαν ψηλά στις τάσεις, δεν θα το πετύχεις εύκολα στο ραδιόφωνο, δεν είναι από αυτά που έχουν κάνει ντόρο, αλλά είναι από τα κομμάτια που θα χαρακτηρίσουν με κάποιον τρόπο το φετινό καλοκαίρι. Είναι όμορφο, είναι αγαπησιάρικο και έχει ένα ρεφρέν που σου κολλάει και θέλεις να μοιραστείς.

Η κατάσταση είναι δύσκολη για κάποιον που ασχολείται με την τέχνη, μα πιστεύω πως αν δημιουργήσεις κάτι με βαθιά ειλικρίνεια, που να αφορά τον μέσα και έξω σου κόσμο, ίσως να αφορά κι άλλους και να υπάρξει πηγαία συνάντηση ‒ νομίζω πως ο καιρός διψάει γι’ αυτήν τη συνάντηση και για παρέες που όντως θα γράψουν ιστορία.

Το πρώτο του άλμπουμ «Ναι, Οξυγόνο» ήταν μια πολύ ξεχωριστή κυκλοφορία που ήρθε με το ξεκίνημα της δεύτερης καραντίνας και με τις εξελίξεις της πανδημίας δεν είχε την τύχη που του άξιζε. Όπως και οι όλοι οι τραγουδοποιοί, ο Θοδωρής αποκαλύπτει τη δυναμική του και τον «ηλεκτρισμό» των κομματιών του στις ζωντανές του εμφανίσεις και οι ζωντανές εμφανίσεις είναι το πιο μεγάλο πρόβλημα όλων των μουσικών στη μετά-Covid εποχή.

Η κουβέντα μαζί του από την Ικαρία όπου βρίσκεται για δουλειά έγινε λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία του βίντεο για το «Κοίτα χάλι», που μοιάζει με τρέιλερ για ένα σύγχρονο love story.

Θοδωρής Σμπιλής - Κοίτα Χάλι

«Γεννήθηκα στην Έδεσσα, αλλά μεγάλωσα στην Αιδηψό μέχρι και τα δεκαοκτώ μου χρόνια, οπότε μετακόμισα στην Αθήνα για σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή, συγκεκριμένα στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών» λέει.

«Εκτός της μουσικής, ασχολούμαι και ερασιτεχνικά με το θέατρο. Στο πρώτο έτος ξεκίνησα να παίζω κιθάρα και κατευθείαν φύτρωσε μέσα μου ο σπόρος της τραγουδοποιίας, έτσι σύντομα έγραψα το πρώτο μου τραγούδι. Αρχικά στα ελληνικά και έπειτα στα αγγλικά, μια και τα ακούσματά μου ήταν από κει κυρίως. Βέβαια, στην πορεία αναπόφευκτα οδηγήθηκα στον ελληνικό στίχο. Νομίζω ότι από κει μπορώ να εκφραστώ και να πιω νερό από την πηγή της σκέψης μου.

Στο σπίτι τα ακούσματα ήταν αρκετά ετερόκλητα. Τα αδέρφια μου άκουγαν πανκ και ροκ κομμάτια και οι γονείς μου λαϊκά κυρίως ‒ όλα συνυπάρχουν μέσα μου κάπως, με έναν τρόπο. Το πρώτο-πρώτο τραγούδι που θυμάμαι, βέβαια, είναι ένα νανούρισμα διαφορετικό και ιδιαίτερο. Ο θείος μου μού τραγουδούσε το “Μου ’φαγες όλα τα δαχτυλίδια” για να κοιμηθώ και θυμάμαι πως του το ζητούσα κάθε φορά, χωρίς να μπορώ να το προφέρω καλά-καλά.

Με τους Rebeltes ξεκινήσαμε να παίζουμε το ’16 με αρχικό στόχο να κάνουμε εμφανίσεις, όμως γρήγορα, και χωρίς να το πολυσκεφτούμε, βρεθήκαμε σε ένα παράξενο καφενείο όπου ο Tom Waits πίνει ουίσκι με τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Τσιτσάνη και τον Ντοστογιέφσκι και η κουβέντα κινούνταν κάπου στις αμαρτίες των πατεράδων, στον έρωτα και στα πάθη με χιούμορ και πικρά χαμόγελα. Δεν μας ένοιαξε ιδιαίτερα αν θα θεωρηθεί βλασφημία να πειράξουμε ένα τραγούδι κλασικό. Η παράδοση είναι από μόνη της μια λέξη που κινείται και ζητάει ερωτήσεις και προβληματισμούς, όχι απαντήσεις και τέλμα.

Thodoris Sbilis Facebook Twitter
Εδώ και δύο χρόνια έχω μετακομίσει στην Έδεσσα γιατί θέλησα να προστατέψω αυτό που αγαπώ. Δουλεύω στο οδοντιατρείο του αδελφού μου για να μπορέσω να στηρίξω πρακτικά τα τραγούδια μου. Φωτο: Δημήτρης Πεσμαζόγλου

Εδώ και δύο χρόνια έχω μετακομίσει στην Έδεσσα γιατί θέλησα να προστατέψω αυτό που αγαπώ. Δουλεύω στο οδοντιατρείο του αδελφού μου για να μπορέσω να στηρίξω πρακτικά τα τραγούδια μου. Δυστυχώς, πολλοί ανέλαβαν τον ρόλο του Κρόνου και τρώνε τα παιδιά τους. Αν δημιουργήσουμε κάτι με ειλικρίνεια και από βαθύτατη ανάγκη, ίσως η τέχνη που θα γεννηθεί από αυτό να καλύψει το κλάμα και να τη γλιτώσουμε.

Το “Ναι, οξυγόνο” είναι ένα πόνημα περίπου πέντε χρόνων. Ο Ηλίας Βαμβακούσης, που είναι ένας εξαιρετικός τραγουδοποιός και άνθρωπος με υπομονή, με βοήθησε στην παραγωγή και στον πρωτόγονο τρόπο που αντιμετώπιζα τότε τον ήχο μέσα σε ένα στούντιο, αλλά έπαιξε και μεγάλο μέρος των οργάνων που επιλέχθηκαν. Μου έμαθε πολλά και μου άνοιξε κόσμο ολόκληρο, ώστε να μάθω να λειτουργώ σ’ αυτόν με τον δικό μου τρόπο.

Έπειτα, με τον Κλάιντ Τζαμπραχίμη καθίσαμε ατελείωτες ώρες και δοκιμάσαμε, σβήσαμε και γράψαμε μέχρι το υλικό να πάρει τη τελευταία του μορφή. Επίσης, η Ηλιάνα η Κορέτση, με την οποία συνεργαζόμαστε χρόνια, έπαιξε τσέλο, τραγούδησε και με βοήθησε με την ενορχήστρωση των εγχόρδων και, φυσικά, όλοι οι μουσικοί δώσανε εαυτό στα παιξίματά τους και τους ευχαριστώ. Τέλος, τη μείξη και το μάστερ έκαναν οι Χρήστος Χαρμπίλας και Τίτος Καργιωτάκης με την εμπειρία και τα χιλιόμετρα πολλών χρόνων και τη συμμετοχή σε σημαντικούς δίσκους.

Τα τραγούδια του δίσκου γράφτηκαν σχετικά παλιά, στο ξεκίνημά μου, έτσι ίσως να προέκυψε και το όνομα “Ναι, οξυγόνο», σαν την πρώτη ανάσα. Τα συγκεκριμένα είναι σε δική μου μουσική και στίχους, βέβαια έχω σκοπό στην πορεία να κυκλοφορήσω δύο τραγούδια που είναι σε στίχους άλλων.

Όσον αφορά την εταιρεία, αυτό είναι ένα πονεμένο και περίπλοκο ζήτημα. Η αλήθεια είναι πως όσο κι αν έψαξα δεν βρήκα ανταπόκριση, ώστε κάποια να αναλάβει όλη την ενότητα των κομματιών. Τα social media, ευτυχώς, βοηθάνε πλέον στην κοινοποίηση των τραγουδιών, βέβαια δεν νομίζω πως με τόση πληροφορία μένει χρόνος για τη βαθύτερη ακρόαση ενός ολοκληρωμένου δίσκου. Ας ελπίσουμε στην αγνότητα και τη γοητεία τού να παρασύρεσαι στον τόπο που σου προσφέρει ένας δίσκος.

Thodoris Sbilis Facebook Twitter
Θα ’θελα να πω ένα τραγούδι σε στίχους του Θανάση Παπακωνσταντίνου και μουσική του Yann Tiersen. Γίνεται; Φωτο: Έλενα Μπότη

Η κατάσταση είναι δύσκολη για κάποιον που ασχολείται με την τέχνη, μα πιστεύω πως αν δημιουργήσεις κάτι με βαθιά ειλικρίνεια, που να αφορά τον μέσα και έξω σου κόσμο, ίσως να αφορά κι άλλους και να υπάρξει πηγαία συνάντηση ‒ νομίζω πως ο καιρός διψάει γι’ αυτήν τη συνάντηση και για παρέες που όντως θα γράψουν ιστορία.

Με την καλλιτεχνική σου ιδιότητα πιστεύω μιλάς μέσω του έργου σου, μα είναι λογικό ως άνθρωπος να έχεις άποψη και να την εκφράζεις, ακόμα και δημόσια. Πολλές φορές, βέβαια, γίνεται επικίνδυνο. Δεν μπορώ π.χ. εγώ, ως μουσικός, να μιλήσω για ένα επιστημονικό ζήτημα, θα ήταν αυθαίρετο και ανόητο. Οφείλω, όμως, με παρατήρηση και ειλικρίνεια να πάρω θέση για μια αδικία ή μια ομορφιά.

Ο τρόπος, βέβαια, που θα φύγει από το μυαλό και την καρδιά και θα πάει στα χείλη παίζει σημαντικό ρόλο και θέλει διάκριση και από τον ομιλητή και από τον ακροατή. Συχνά χανόμαστε στη μετάφραση και κρίνουμε χωρίς πρόσωπο. Δικάζουμε και νομίζω πως κι αυτό είναι επικίνδυνο.

Ένας μεγάλος μου φόβος είναι η απάθεια και ελπίδα μού δίνει το δάκρυ της χαράς και το γέλιο του πόνου. Μέσα στον πόνο είναι η χαρά, μες στη χαρά είναι ο πόνος, που λέει και το τραγούδι.
Συνεργασίες πολλές θα ’θελα να κάνω. Να βρεθώ με ανθρώπους που εκτιμώ καλλιτεχνικά και να συνομιλήσουν οι καρδιές μας. Αλήθεια, δεν μπορώ να επιλέξω έναν μονάχα. Θα ’θελα να πω ένα τραγούδι σε στίχους του Θανάση Παπακωνσταντίνου και μουσική του Yann Tiersen. Γίνεται;

Έχω σκοπό να παρουσιάσω τα τραγούδια του δίσκου με μια μπάντα που μπορεί να τον στηρίξει και να του δώσει την αίσθηση του ζωντανού και έπειτα να μπω στο στούντιο να ηχογραφήσω τον δεύτερο δίσκο, που έχει την ενότητά του και περιμένει κι αυτός να με παρατήσει επιτέλους!» 

Μπορείτε να ακούσετε το άλμπουμ του Θοδωρή Σμπιλή και στο Spotify.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τάνια Τσανακλίδου – Λίνα Νικολακοπούλου: «Τραγουδούσαμε πάντα τις αλήθειες μας»

Μουσική / Τσανακλίδου – Νικολακοπούλου: Μιλούν για τέχνη και πολιτική έξω από τα δόντια

Οι δύο σπουδαίες κυρίες της μουσικής, μιλούν για τον Τσίπρα, το Μητσοτάκη, τα εμβόλια, τον Πολάκη και άλλα πολλά με ένταση και πάθος, με αφορμή τις μουσικές παραστάσεις τους με τίτλο «Τα σχήματα των αστεριών».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ