Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Γιόκο Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους.
2

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, οι Beatles βάδιζαν ήδη στην τελευταία τους χρονιά ως ενεργή ροκ μπάντα. Στις δεκαετίες που θα ακολουθούσαν, οι λόγοι της διάλυσής τους θα γίνονταν αντικείμενο ατέρμονων συζητήσεων.

Ήταν η διαρκής παρουσία της Γιόκο Όνο στο στούντιο; Η όλο και πιο συγκεντρωτική φύση του Πολ Μακ Κάρτνεϊ; Η τάση του Τζον Λένον να αποδεσμευτεί από το δημιουργικό ντουέτο που είχαν στήσει με τον Μακ Κάρτνεϊ από τη στιγμή σχεδόν που γνωρίστηκαν στο Λίβερπουλ το 1957; Η απόλυτη πλέον απάθεια του Ρίνγκο Σταρ; Ή η ανάγκη του Τζορτζ Χάρισον να ανοίξει τα φτερά του και να αναγνωριστεί επιτέλους και ο ίδιος ως σημαντικός δημιουργός;

Ο εθισμός του Λένον στην ηρωίνη όμως ήταν σε άλλο επίπεδο και είχε ανησυχήσει τους συντρόφους του στο γκρουπ. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους.

Όλα αυτά σαφώς και υπήρξαν λιγότερο ή περισσότερο καθοριστικοί παράγοντες, στην αυγή του μοιραίου 1969 όμως, το συγκρότημα είχε να αντιμετωπίσει μια πολύ πιο σκοτεινή δύναμη: την ηρωίνη. Και το πρόσωπο της ηρωίνης στα μάτια των Μακ Κάρτνεϊ, Σταρ και Χάρισον, είχε τα χαρακτηριστικά του Λένον και της Όνο.

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Η συναυλία στην ταράτσα των γραφειών της εταιρείας τους Apple, στον αριθμό 3 της Savile Row στο Λονδίνο, 30 Ιανουαρίου 1969

Η χρονιά είχε ξεκινήσει μάλλον ελπιδοφόρα πάντως με το κονσέρτο τους στην ταράτσα της εταιρείας τους, της Apple, στις 30 Ιανουαρίου, ενώ παράλληλα ετοίμαζαν και το άλμπουμ που θα γινόταν τελικά το κύκνειο άσμα τους, το "Abbey Road". Ο Τζον Λένον και η Γιόκο Όνο όμως είχαν μπει για τα καλά στην παραλυτική ρουτίνα της χρήσης ηρωίνης.

Όχι ότι υπόλοιπα μέλη της θρυλικής μπάντας ήταν παρθένα όσον αφορά στον πειραματισμό με τα ναρκωτικά. Κατά την θητεία τους στα κλαμπ του Αμβούργου, πριν γίνουν γνωστοί, κατάπιναν αμφεταμινούχα χάπια με το τσουβάλι για να ανταπεξέλθουν στο βαρύ πρόγραμμα των αδιάκοπων καθημερινών εμφανίσεων.

Αργότερα, η μαριχουάνα εισέβαλε πανηγυρικά στη ζωή τους κατόπιν της σχετικής εισήγησης του Μπομπ Ντίλαν τον Αύγουστο του 1964. Στα επόμενα χρόνια, θα χρησιμοποιούσαν (δημιουργικά και ψυχαγωγικά) LSD, και το καλοκαίρι του 1968, καθώς έμπαιναν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το "White Album", ο Μακ Κάρτνεϊ είχε ήδη αναπτύξει μια έντονη σχέση με την κόκα.

Ο εθισμός του Λένον στην ηρωίνη όμως ήταν σε άλλο επίπεδο και είχε ανησυχήσει τους συντρόφους του στο γκρουπ. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους. Όπως θα έλεγε αργότερα ο Μακ Κάρτνεϊ, «οι δύο τους ήταν κολλημένοι με την ηρωίνη κι αυτό ήταν μεγάλο σοκ για μας τους υπόλοιπους γιατί εντάξει θέλαμε να πιστεύουμε ότι ήμασταν προχωρημένα παιδιά, αλλά υπήρχε υποτίθεται μια κοινή αντίληψη ότι δεν θα προχωρούσαμε και μέχρι εκεί».

Χρόνια μετά, ο Λένον θα δήλωνε ότι ο εθισμός του ζεύγους προκλήθηκε για να αμβλυνθεί ο πόνος από την αποβολή της Γιόκο Όνο το Νοέμβριο του 1968 (γεγονός που ο ίδιος χρέωνε στο σοκ από την βίαιη εισβολή της δίωξης ναρκωτικών στο διαμέρισμά του στο Λονδίνο) αλλά και από την άρνηση των υπόλοιπων Beatles να την αποδεχτούν ως ισότιμή τους και την συμπεριφορά τους εναντίον της.

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Η τελευταία φωτογράφηση των Beatles, τέλος καλοκαιριού 1969

Μόλις οι Beatles κατάφεραν επιτέλους να συγκεντρωθούν στην ηχογράφηση του "Abbey Road", η συμμετοχή του Λένον αναβλήθηκε εκ νέου ύστερα από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα στη Σκωτία που οδήγησε κι αυτόν και την Όνο στο νοσοκομείο. Όταν τελικά επέστρεψε στο στούντιο στα μέσα Ιουλίου, αγόρασε ένα κρεβάτι από το Harrods και το εγκατέστησε στο στούντιο για να μπορεί να αναρρώσει κοντά του κι εκείνη.

Όπως έχει γράψει ο μουσικοκριτικός – ιστορικός Barry Miles, «οι υπόλοιποι Beatles έπρεπε να περπατάνε με τις μύτες για να αποφύγουν κάποια από τις οργισμένες εκρήξεις του».

Θα χρειαζόντουσαν πολλές προσπάθειες στα επόμενα χρόνια μέχρι να νικήσει την ηρωίνη ο Λένον. Το 1980 – τη χρονιά της δολοφονίας του – θυμόταν με θλίψη σε συνέντευξή του το γεγονός ότι το BBC είχε απαγορεύσει από το ραδιόφωνο το "Cold Turkey", το τραγούδι που είχε ηχογραφήσει το 1969 ως λυρική καταγραφή της βασανιστικής εξάρτησής του από την ηρωίνη - παρότι, όπως είπε, το κομμάτι «ήταν εντελώς εναντίον της χρήσης».

«Είναι πραγματικά ηλίθιος ο τρόπος αντιμετώπισης των ναρκωτικών» είχε πει τότε. «Δεν κάνουν καν τον κόπο να εξετάσουν την αιτία του προβλήματος: Γιατί παίρνουν οι άνθρωποι ναρκωτικά; Για να ξεφύγουν από τι; Είναι η ζωή τόσο φριχτή; Ζούμε σε τέτοια κατάσταση που δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε χωρίς το καύσιμο του αλκοόλ, της νικοτίνης, των χαπιών, των υπνωτικών; Άσε την κόκα και την ηρωίνη που αποτελούν τις προεκτάσεις του Librium και του speed που καταπίναμε κάποτε για να σταθούμε όρθιοι...»

Με στοιχεία από το Salon

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ