LIVE!

R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014)

R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014) Facebook Twitter
0

R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014) Facebook Twitter

 

Ομολογώ ότι δε γνώριζα το γεγονός πώς ο Γιώργος Σκαλενάκης στάθηκε σταθερά στο πλευρό του ΚΚΕ, όπως τονίζει το κόμμα του Περισσού στη σημερινή ανακοίνωση του με αφορμή το θάνατο του σκηνοθέτη. Ίδια έκπληξη είχα δοκιμάσει και στο θάνατο ενός άλλου σκηνοθέτη της γενιάς του Σκαλενάκη, του δημοφιλούς Γιάννη Δαλιανίδη, με την κοσμική και όχι θρησκευτική κηδεία που κηδεύτηκε.

Ίσως αυτό οφείλεται στο ότι ο Σκαλενάκης υπήρξε ένας κατ' εξοχήν κοσμοπολίτης Έλληνας σκηνοθέτης που ουδέποτε ασχολήθηκε με τον λεγόμενο πολιτικό κινηματογράφο από τη Μεταπολίτευση και μετά.

Άλλωστε από τις αρχές του 1970 δούλεψε στην τηλεόραση και από το 1975 τον απορρόφησε η διδασκαλία, δίνοντας τα φώτα του σε ολόκληρες γενιές νέων κινηματογραφιστών της σχολής Λυκούργου Σταυράκου, της Μεγάλης του Γένους Σχολής, όπως την αποκαλούν μέχρι σήμερα οι απόφοιτοι της.

Εγώ πάλι τελείωσα της Ευγενίας Χατζίκου τη σχολή, το αντίπαλον δέος του Σταυράκου επί σειρά ετών στο χώρο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Μέσω των σχολών αυτών, έτυχε να γνωρίσω τον Γιώργο Σκαλενάκη, τον Σκάλεν όπως λέγαμε εν συντομία το όνομα του τότε, και συγκεκριμένα στο πλαίσιο ενός ταξιδιού στο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του Μονάχου. Μιλάω για τον Νοέμβριο του 1995, καταχείμωνο στη Γερμανία!

Θυμάμαι ότι υπήρχε ένα σχεδόν ψυχροπολεμικό κλίμα μεταξύ των δύο σχολών που εκπροσωπούνταν στο φεστιβάλ με ταινίες σπουδαστών τους. Απ' τη μια ήταν η Σταυράκου με εκπρόσωπο τον Σκαλενάκη και απ' την άλλη η Χατζίκου με την ίδια αυτοπροσώπως! Τόσο ο Σκάλεν, όσο και η Ευγενία κυκλοφορούσαν με τους μαθητές τους, σαν σε χωρισμένες ομάδες, που δεν είχαν πολλά - πολλά μεταξύ τους.

Συνέβη όμως κάτι ακραία χιουμοριστικό που μας είχε ενώσει όλους, σπουδαστές και δασκάλους: Εκείνη η διοργάνωση είχε επίτιμο guest τον Μιχάλη Κακογιάννη με μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα στο έργο του. Ο Κακογιάννης ήταν εκεί φυσικά και είχε συνομιλήσει αρκετά με τους Έλληνες φοιτητές και των δύο σχολών.

Ένα βράδυ, μας έβαλαν και καθίσαμε όλους τους Έλληνες πρώτη σειρά στο θέατρο των προβολών. Θα προβαλλόταν ο Αλέξης Ζορμπάς, αλλά πριν θα παρακολουθούσαμε...greek σουαρέ! Ανοίγει μια τεράστια κουρτίνα και εμφανίζεται ένας μπουζουξής! Ε ρε πατρίδα, αρχίζουν τα πρώτα σχόλια από κάποιους συμφοιτητές που πέταγαν τη σκούφια τους για χαβαλέ. Δεν περνάει πολλή ώρα και κάνει την είσοδο της στη σκηνή μία ψηλή αδύνατη σοπράνο με κατακόκκινο φόρεμα όλο πέρλες πάνω του και ένα μαλλί όρθιο, φτυστή η Elsa Lanchester στο The Bride of Frankenstein. Παγώνουμε! Ησυχία! Με το που ανοίγει το στόμα της κι αρχίζει να τραγουδάει Τα παιδιά του Πειραιά σα να ήταν το Casta Diva, λυνόμαστε! Όλοι! Γέλιο μέχρι δακρύων που προσπαθούσαμε να πνίξουμε...Ότι χειρότερο δηλαδή! Εγώ φοβόμουν μη με πάρουν χαμπάρι τόσο η Χατζίκου, όσο και ο Σκαλενάκης, κι ακούσω τα σχολιανά μου, μα καθώς έσκυψα μπροστά για να καταπιώ το γέλιο μου, παίρνει το μάτι μου τον Σκαλενάκη να προσφέρει χαρτομάντιλο στη Χατζίκου, προφανώς για να σκουπίσουν τα δάκρυα από τα δικά τους γέλια!

Αυτό ήταν! Τη δική μου δασκάλα τη γνώριζα καλά, τον Σκάλεν όμως εκεί ήταν που τον κατασυμπάθησα και στη συνέχεια, όσες μέρες μείναμε μαζί στο Μόναχο, είχα την ευκαιρία να συζητήσω αρκετά μαζί του για τη φιλμογραφία του στα 60s.

Τα μπλουζ της Πράγας, την πρώτη ταινία του που είχε γυρίσει το 1963 στην πρωτεύουσα της πρώην Τσεχοσλοβακίας, δεν την έχω δει μέχρι σήμερα. Γιατί εκεί σπούδασε σινεμά ο Σκαλενάκης και λέγεται πως δημιούργησε μερικές ξεχωριστές μικρού μήκους ταινίες - γράφω λέγεται, καθώς ούτε αυτές τις πρωτόλειες ταινίες του μπόρεσα να δω ή μάλλον να βρω.

Γνώρισα καλά όμως το κινηματογραφικό έργο του μέσα από την τηλεόραση και τις επαναλήψεις των παλιών ελληνικών ταινιών.

(Απόσπασμα από την ταινία Επιχείρηση Απόλλων - το εκδρομικό τραγούδι που υποτίθεται ότι τραγουδάει η Έλενα Ναθαναήλ ήταν του Βαγγέλη Παπαθανασίου)

 

Ο Σκαλενάκης υπήρξε έγχρωμος, σχεδόν ποπ, σε μία ασπρόμαυρη περίοδο του εγχώριου σινεμά. Οι ταινίες του διέθεταν ένα προσωπικό διεθνιστικό στυλ, συχνά μύριζαν Αιγαίο και συρτάκι, χωρίς να είναι αμιγώς αυτό που λέμε τουριστικές. Από το φιλμικό του σύμπαν παρήλασαν οι πιο όμορφες γυναίκες της οθόνης, σαν την Αλίκη Βουγιουκλάκη στο Αχ αυτή η γυναίκα μου και την Έλενα Ναθαναήλ στο Ντάμα Σπαθί. Συνεργάστηκε ακόμη με την Κατίνα Παξινού στο Νησί της Αφροδίτης, τη μοναδική ελληνική ταινία όπου συμμετείχε η μεγάλη ηθοποιός, αλλά και με τη Σαπφώ Νοταρά πάλι στο Αχ αυτή η γυναίκα μου. Στον Σκαλενάκη οφείλουμε τη σκηνή ανθολογίας με τη Νοταρά να εισβάλλει στο γραφείο του μπερμπάντη Γιάννη Μιχαλόπουλου φωνάζοντας Μπουρλότο! Ας το πάρει όπως θέλει τώρα ο καθένας αυτό που θα πω, μα η συγκεκριμένη σουρεαλιστική σκηνή δια χειρός Σκαλενάκη είχε κάτι από τον αναρχικό σουρεαλισμό της σύγχρονης του, Τσέχας σκηνοθέτιδας, Vera Chytilova. Με άλλα λόγια, μια τέτοια σκηνή δε θα συναντούσες με τίποτα σε αντίστοιχες κωμωδίες του Αλέκου Σακελλάριου, λόγου χάριν.

 

 

 

Ο Σκαλενάκης επίσης είχε την ευκαιρία να δουλέψει και με ξένους ηθοποιούς: πρωτίστως με τον μέγιστο Klaus Kinski στην τηλεοπτική σειρά Κατοχή και με τον Tomas Fritz ως πρίγκιπας Γιαν, συμπρωταγωνιστής της Έλενας Ναθαναήλ, στο Επιχείρηση Απόλλων. Στην τελευταία ταινία μάλιστα πρωτακούστηκε και το τραγούδι του Γιάννη Μαρκόπουλου, Ζαβαρακατρανέμια, με τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη!

Λίγες ταινίες άφησε σχετικά ο Σκαλενάκης, μετρημένες στα δάχτυλα, αξιοπρεπέστατες παραγωγές με σταρ της εποχής που αγαπήθηκαν από τον κόσμο και διέθεταν το δικό τους στυλ. Αναφέρω ενδεικτικά τις Διπλοπενιές και το Αχ αυτή η γυναίκα μου με το ζεύγος Βουγιουκλάκη - Παπαμιχαήλ, την ιστορική περιπέτεια Βυζαντινή ραψωδία, το αισθηματικό δράμα Θυμήσουαγάπη μου με τη Βέρα Κρούσκα και βέβαια τα Ντάμα Σπαθί - Επιχείρηση Απόλλων με τη Ναθαναήλ.

Στενοί συνεργάτες του Γιώργου Σκαλενάκη υπήρξαν ο Γιάννης Τζιώτης στο σενάριο, ο Βίων Παπαμιχάλης στη διεύθυνση παραγωγής, ο Νίκος Γαρδέλης και ο Νίκος Καβουκίδης στη φωτογραφία.

Σήμερα, 15 Σεπτεμβρίου του 2014, συγκινήθηκα σαν έμαθα πως η οικογένεια του εκλιπόντος βρισκόταν στη σχολή Σταυράκου, στο κέντρο της Αθήνας, δεχόμενη τα συλλυπητήρια φίλων και παλιών μαθητών του. Ήταν κάτι αναμενόμενο, αυτονόητο σχεδόν, για έναν καλλιτέχνη που αφιέρωσε πολλά χρόνια από τη ζωή του στην εκπαίδευση.

Η κηδεία του πραγματοποιείται αύριο στις 2 το μεσημέρι από το Α΄Νεκροταφείο Αθηνών.

Ο Γιώργος Σκαλενάκης έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών σε ηλικία 88 ετών. Καλό του ταξίδι.

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT