R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014)

R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014) Facebook Twitter
0

R.I.P. Γιώργος Σκαλενάκης (1926 - 2014) Facebook Twitter

 

Ομολογώ ότι δε γνώριζα το γεγονός πώς ο Γιώργος Σκαλενάκης στάθηκε σταθερά στο πλευρό του ΚΚΕ, όπως τονίζει το κόμμα του Περισσού στη σημερινή ανακοίνωση του με αφορμή το θάνατο του σκηνοθέτη. Ίδια έκπληξη είχα δοκιμάσει και στο θάνατο ενός άλλου σκηνοθέτη της γενιάς του Σκαλενάκη, του δημοφιλούς Γιάννη Δαλιανίδη, με την κοσμική και όχι θρησκευτική κηδεία που κηδεύτηκε.

Ίσως αυτό οφείλεται στο ότι ο Σκαλενάκης υπήρξε ένας κατ' εξοχήν κοσμοπολίτης Έλληνας σκηνοθέτης που ουδέποτε ασχολήθηκε με τον λεγόμενο πολιτικό κινηματογράφο από τη Μεταπολίτευση και μετά.

Άλλωστε από τις αρχές του 1970 δούλεψε στην τηλεόραση και από το 1975 τον απορρόφησε η διδασκαλία, δίνοντας τα φώτα του σε ολόκληρες γενιές νέων κινηματογραφιστών της σχολής Λυκούργου Σταυράκου, της Μεγάλης του Γένους Σχολής, όπως την αποκαλούν μέχρι σήμερα οι απόφοιτοι της.

Εγώ πάλι τελείωσα της Ευγενίας Χατζίκου τη σχολή, το αντίπαλον δέος του Σταυράκου επί σειρά ετών στο χώρο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Μέσω των σχολών αυτών, έτυχε να γνωρίσω τον Γιώργο Σκαλενάκη, τον Σκάλεν όπως λέγαμε εν συντομία το όνομα του τότε, και συγκεκριμένα στο πλαίσιο ενός ταξιδιού στο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του Μονάχου. Μιλάω για τον Νοέμβριο του 1995, καταχείμωνο στη Γερμανία!

Θυμάμαι ότι υπήρχε ένα σχεδόν ψυχροπολεμικό κλίμα μεταξύ των δύο σχολών που εκπροσωπούνταν στο φεστιβάλ με ταινίες σπουδαστών τους. Απ' τη μια ήταν η Σταυράκου με εκπρόσωπο τον Σκαλενάκη και απ' την άλλη η Χατζίκου με την ίδια αυτοπροσώπως! Τόσο ο Σκάλεν, όσο και η Ευγενία κυκλοφορούσαν με τους μαθητές τους, σαν σε χωρισμένες ομάδες, που δεν είχαν πολλά - πολλά μεταξύ τους.

Συνέβη όμως κάτι ακραία χιουμοριστικό που μας είχε ενώσει όλους, σπουδαστές και δασκάλους: Εκείνη η διοργάνωση είχε επίτιμο guest τον Μιχάλη Κακογιάννη με μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα στο έργο του. Ο Κακογιάννης ήταν εκεί φυσικά και είχε συνομιλήσει αρκετά με τους Έλληνες φοιτητές και των δύο σχολών.

Ένα βράδυ, μας έβαλαν και καθίσαμε όλους τους Έλληνες πρώτη σειρά στο θέατρο των προβολών. Θα προβαλλόταν ο Αλέξης Ζορμπάς, αλλά πριν θα παρακολουθούσαμε...greek σουαρέ! Ανοίγει μια τεράστια κουρτίνα και εμφανίζεται ένας μπουζουξής! Ε ρε πατρίδα, αρχίζουν τα πρώτα σχόλια από κάποιους συμφοιτητές που πέταγαν τη σκούφια τους για χαβαλέ. Δεν περνάει πολλή ώρα και κάνει την είσοδο της στη σκηνή μία ψηλή αδύνατη σοπράνο με κατακόκκινο φόρεμα όλο πέρλες πάνω του και ένα μαλλί όρθιο, φτυστή η Elsa Lanchester στο The Bride of Frankenstein. Παγώνουμε! Ησυχία! Με το που ανοίγει το στόμα της κι αρχίζει να τραγουδάει Τα παιδιά του Πειραιά σα να ήταν το Casta Diva, λυνόμαστε! Όλοι! Γέλιο μέχρι δακρύων που προσπαθούσαμε να πνίξουμε...Ότι χειρότερο δηλαδή! Εγώ φοβόμουν μη με πάρουν χαμπάρι τόσο η Χατζίκου, όσο και ο Σκαλενάκης, κι ακούσω τα σχολιανά μου, μα καθώς έσκυψα μπροστά για να καταπιώ το γέλιο μου, παίρνει το μάτι μου τον Σκαλενάκη να προσφέρει χαρτομάντιλο στη Χατζίκου, προφανώς για να σκουπίσουν τα δάκρυα από τα δικά τους γέλια!

Αυτό ήταν! Τη δική μου δασκάλα τη γνώριζα καλά, τον Σκάλεν όμως εκεί ήταν που τον κατασυμπάθησα και στη συνέχεια, όσες μέρες μείναμε μαζί στο Μόναχο, είχα την ευκαιρία να συζητήσω αρκετά μαζί του για τη φιλμογραφία του στα 60s.

Τα μπλουζ της Πράγας, την πρώτη ταινία του που είχε γυρίσει το 1963 στην πρωτεύουσα της πρώην Τσεχοσλοβακίας, δεν την έχω δει μέχρι σήμερα. Γιατί εκεί σπούδασε σινεμά ο Σκαλενάκης και λέγεται πως δημιούργησε μερικές ξεχωριστές μικρού μήκους ταινίες - γράφω λέγεται, καθώς ούτε αυτές τις πρωτόλειες ταινίες του μπόρεσα να δω ή μάλλον να βρω.

Γνώρισα καλά όμως το κινηματογραφικό έργο του μέσα από την τηλεόραση και τις επαναλήψεις των παλιών ελληνικών ταινιών.

(Απόσπασμα από την ταινία Επιχείρηση Απόλλων - το εκδρομικό τραγούδι που υποτίθεται ότι τραγουδάει η Έλενα Ναθαναήλ ήταν του Βαγγέλη Παπαθανασίου)

 

Ο Σκαλενάκης υπήρξε έγχρωμος, σχεδόν ποπ, σε μία ασπρόμαυρη περίοδο του εγχώριου σινεμά. Οι ταινίες του διέθεταν ένα προσωπικό διεθνιστικό στυλ, συχνά μύριζαν Αιγαίο και συρτάκι, χωρίς να είναι αμιγώς αυτό που λέμε τουριστικές. Από το φιλμικό του σύμπαν παρήλασαν οι πιο όμορφες γυναίκες της οθόνης, σαν την Αλίκη Βουγιουκλάκη στο Αχ αυτή η γυναίκα μου και την Έλενα Ναθαναήλ στο Ντάμα Σπαθί. Συνεργάστηκε ακόμη με την Κατίνα Παξινού στο Νησί της Αφροδίτης, τη μοναδική ελληνική ταινία όπου συμμετείχε η μεγάλη ηθοποιός, αλλά και με τη Σαπφώ Νοταρά πάλι στο Αχ αυτή η γυναίκα μου. Στον Σκαλενάκη οφείλουμε τη σκηνή ανθολογίας με τη Νοταρά να εισβάλλει στο γραφείο του μπερμπάντη Γιάννη Μιχαλόπουλου φωνάζοντας Μπουρλότο! Ας το πάρει όπως θέλει τώρα ο καθένας αυτό που θα πω, μα η συγκεκριμένη σουρεαλιστική σκηνή δια χειρός Σκαλενάκη είχε κάτι από τον αναρχικό σουρεαλισμό της σύγχρονης του, Τσέχας σκηνοθέτιδας, Vera Chytilova. Με άλλα λόγια, μια τέτοια σκηνή δε θα συναντούσες με τίποτα σε αντίστοιχες κωμωδίες του Αλέκου Σακελλάριου, λόγου χάριν.

 

 

 

Ο Σκαλενάκης επίσης είχε την ευκαιρία να δουλέψει και με ξένους ηθοποιούς: πρωτίστως με τον μέγιστο Klaus Kinski στην τηλεοπτική σειρά Κατοχή και με τον Tomas Fritz ως πρίγκιπας Γιαν, συμπρωταγωνιστής της Έλενας Ναθαναήλ, στο Επιχείρηση Απόλλων. Στην τελευταία ταινία μάλιστα πρωτακούστηκε και το τραγούδι του Γιάννη Μαρκόπουλου, Ζαβαρακατρανέμια, με τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη!

Λίγες ταινίες άφησε σχετικά ο Σκαλενάκης, μετρημένες στα δάχτυλα, αξιοπρεπέστατες παραγωγές με σταρ της εποχής που αγαπήθηκαν από τον κόσμο και διέθεταν το δικό τους στυλ. Αναφέρω ενδεικτικά τις Διπλοπενιές και το Αχ αυτή η γυναίκα μου με το ζεύγος Βουγιουκλάκη - Παπαμιχαήλ, την ιστορική περιπέτεια Βυζαντινή ραψωδία, το αισθηματικό δράμα Θυμήσουαγάπη μου με τη Βέρα Κρούσκα και βέβαια τα Ντάμα Σπαθί - Επιχείρηση Απόλλων με τη Ναθαναήλ.

Στενοί συνεργάτες του Γιώργου Σκαλενάκη υπήρξαν ο Γιάννης Τζιώτης στο σενάριο, ο Βίων Παπαμιχάλης στη διεύθυνση παραγωγής, ο Νίκος Γαρδέλης και ο Νίκος Καβουκίδης στη φωτογραφία.

Σήμερα, 15 Σεπτεμβρίου του 2014, συγκινήθηκα σαν έμαθα πως η οικογένεια του εκλιπόντος βρισκόταν στη σχολή Σταυράκου, στο κέντρο της Αθήνας, δεχόμενη τα συλλυπητήρια φίλων και παλιών μαθητών του. Ήταν κάτι αναμενόμενο, αυτονόητο σχεδόν, για έναν καλλιτέχνη που αφιέρωσε πολλά χρόνια από τη ζωή του στην εκπαίδευση.

Η κηδεία του πραγματοποιείται αύριο στις 2 το μεσημέρι από το Α΄Νεκροταφείο Αθηνών.

Ο Γιώργος Σκαλενάκης έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών σε ηλικία 88 ετών. Καλό του ταξίδι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ