Riding clouds

Riding clouds Facebook Twitter
0

«Ζω στο Πέραμα. Από έφηβος είχα την αίσθηση ότι ζω στο Μπρίστολ. Μια βιομηχανική πόλη γκρίζα στα κάδρα της, αλλά με τρομερή δυναμική στις εικόνες της. Η πόλη μου, ο βραδινός θόρυβος των ναυπηγείων, το ματσακόνι, η βρώμα της Ψυττάλειας τα καλοκαίρια λειτουργούν άκρως θετικά στη διακριτική γοητεία της έμπνευσής μου» λέει ο Βασίλης Γιουβρής, που υπογράφει ως Yosebu. Το άλμπουμ του I'll be waiting until dawn είναι ο πιο αγαπημένος μου από όσους ελληνικούς δίσκους άκουσα φέτος. Με διαφορά. Σε μια χρονιά που τα καλά ελληνικά άλμπουμ έρχονταν με ρυθμούς που πριν από μερικά χρόνια θα ήταν αδιανόητο, το δικό του ξεχωρίζει για κάποιο λόγο που στην αρχή δεν μπορείς να προσδιορίσεις. Ίσως επειδή είναι τόσο κινηματογραφικό που θα μπορούσε να είναι πραγματική μουσική υπόκρουση κάποιας ταινίας... «Ποιας ταινίας;» τον ρωτάω. «Ε, εντάξει... Σίγουρα θα ήθελα να είχα γράψει μουσική για την Ερωτική Επιθυμία, αλλά εκείνο το διάστημα ο Καρ Βάι ήταν πολύ απασχολημένος και δεν μπόρεσε να ακούσει τα demo μου» μού απαντάει γελώντας. Η πρώτη του σόλο δουλειά -είχε προηγηθεί το άλμπουμ Tales Beyond The Unknownτων Acropod- περιέχει μελαγχολικές στιγμές όπως το εκπληκτικό «Monogramm» που ανοίγει το δίσκο, ή το συμφωνικό «Rosetta Stone», με ήχους από θάλασσα και μια μονότονη μελωδία που εξελίσσεται σε ένα μεγαλειώδες κομμάτι χατζιδακικού λυρισμού -με τα έγχορδα να κυριαρχούν, αλλά και uptempo τραγούδια που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι έχουν δημιουργηθεί σε ελληνικά στούντιο. Όπως το «You Will See», ένα θαυμάσιο ρυθμικό old school «deep house» που ξεσηκώνει.

 

Με ποιες προϋποθέσεις ξεκίνησε όλο αυτό το ταξίδι σου;

Κοίτα. Αρχικά ξεκίνησα να ασχολούμαι με το μπάσκετ. Αργότερα συνειδητοποίησα ότι υπάρχει μια υπόγεια σύνδεση με μένα και τον Michael Jordan. Αυτός πετούσε με την μπάλα και εγώ με τα φθογγόσημα. Οι επιρροές μου είναι ποικίλες. Έχω ακούσει πολλή μουσική. Τελευταία βαριέμαι λίγο, γιατί τίποτα αξιόλογο δεν μου γαργαλάει τ' αυτιά».

Πώς προέκυψε το άλμπουμ σου τόσο βαθιά συναισθηματικό και «κινηματογραφικό»;

Πάντα ένιωθα ότι μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο. Το ξεκίνησα κάτω από συναισθηματική φόρτιση. Μου ακουγόταν κάπως μελαγχολικό. Άλλοι το βρήκαν τρυφερό. Άλλοι μου είπαν ότι θα κάνω καριέρα μεγάλου συνθέτη. Άλλοι μου είπαν καλύτερα να αφήσω τη μουσική και να ανοίξω σουβλατζίδικο. Στην ολοκλήρωση του άλμπουμ βρέθηκαν στο δρόμο μου κάποιοι μουσικοί οι οποίοι με έπεισαν ότι κάτι καλό έχω κάνει. Τους άκουσα.
Δεν έχω σπουδάσει θεωρία μουσικής, ούτε έχω πάει σε καμία σχολή. Μια φίλη μου η Ελίζα, η οποία έχει ωδείο στην Κύπρο, μου είπε κάποτε ότι η μεγαλύτερη σπουδή μου είναι ο τρόπος που μπορώ να κάνω τις «εικόνες» μου νότες και ότι αυτό είναι το «δικό» μου ταλέντο. Το βλέπω και γύρω μου. Από αυτούς που κάνουν μουσική σήμερα πολύ λίγοι το έχουν σπουδάσει. Όμως η θεωρία σίγουρα μπορεί να σε βοηθήσει. Σου δείχνει άλλους δρόμους.

Πες μου για τους Acropod και τοTales Beyond The Unknown.

Tα ακρόποδα είναι ο Σάββας και ο Βασίλης. Δυο παιδιά με λαϊκές ρίζες και έφεση στο καλό κρασί... Άλλοτε στο καλότσίπουρο και σε οτιδήποτε οστρακοειδές. Το Talesήταν το πρώτο μας ποτήρι, ο πρώτος μας μεζές. Τώρα έρχεται ένα καινούργιο πιάτο φτιαγμένο πάλι με την αγάπη δυο φίλων που σέβονται ο ένας τον άλλον και έχουν αναπτύξει το δικό τους κώδικα επικοινωνίας-δημιουργίας. Γιατί είναι δύσκολο να δημιουργείς με κάποιον άλλον. Η τριβή ενίοτε θα φέρει ένταση. Με τον Σάββα όμως τα έχουμε ξεπεράσει αυτά. Γιατί και οι δυο μάθαμε να «κρατάμε τα χρώματά μας». Keep Your Colours θα είναι και ο τίτλος του καινούργιου άλμπουμ των Acropod.

Τι μπορεί να ονειρεύεται ένας καλλιτέχνης σήμερα που οι πωλήσεις των cd δεν είναι ίδιες με παλιότερα, ποιοι είναι οι στόχοι σου;

Το μόνο που ονειρεύεται ο Βασίλης είναι η μουσική του να φτάσει σε όσα περισσότερα αυτιά γίνεται. Οι πωλήσεις αφορούν το εμπορικό κομμάτι, το οποίο σαφώς και με ενδιαφέρει, γιατί από αυτό ζω. Στόχοι έχουν γεννηθεί καινούργιοι. Όταν εκπληρώνεις κάποιον, ένας άλλος γεννιέται.

Ποιο είναι το στοιχείο που κάνει το έργο σου μοναδικό;

Ίσως αυτό που προανέφερες. Το κινηματογραφικό feelin' που κρύβουν τα κομμάτια. Κοίτα, η instrumental μουσική γενικότερα έχει αυτή την ιδιότητα-ταυτότητα. Εκφράζει πιο ακαθόριστα πράγματα, το τραγούδι είναι πιο οξύ, χτυπάει πιο γρήγορα γιατί οι στίχοι κάπου σε πάνε, κάπου σε οδηγούν.

Με τι άλλο ασχολείσαι εκτός από τη μουσική;

Με την αβεβαιότητα του Heisenberg.

Σε ποιον απευθύνεσαι όταν γράφεις μουσική, έχεις κάποιον συγκεκριμένο στο μυαλό σου;

Πάντα έχω κάτι στο μυαλό μου όταν θα ξεκινήσω να γράφω. Δεν είμαι από αυτούς που ανοίγουν τα μηχανήματά τους και λένε: «Πρέπει να γράψω κάτι, πρέπει να γράψω κάτι!».

Ο δίσκος έχει πάρει πολύ καλές κριτικές από αξιόλογους ξένους καλλιτέχνες. Πόσο μπορούν να επηρεάσουν την άποψη του κοινού οι καλές κριτικές πια; Έχει καμία δύναμη η καλή ή η κακή κριτική όταν όλοι πια έχουν τόσο εύκολη πρόσβαση στη μουσική και μπορούν να τσεκάρουν τη δουλειά σου;

Η κριτική δεν αντιπροσωπεύει ένα έργο. Η κριτική είναι λέξεις. Είναι η άποψη του εκάστοτε ακροατή. Ένα έργο είναι συναίσθημα. Η μεγαλύτερη δύναμη είναι το αυτί. Θα μου πεις, και ο κριτικός αυτί έχει. Σωστά, έχει. Όμως ο τρόπος που αφομοιώνει ένα αυτί τις νότες έχει να κάνει με τη διαφορετικότητα των προσωπικοτήτων. Τουτέστιν, δεν «ακούμε» όλοι το ίδιο πράγμα, ούτε βλέπουμε τις ίδιες «εικόνες». Το αυτί είναι ο μόνος «κριτικός» που δεν ζει εις βάρος των άλλων. Οι υπόλοιποι ζουν.

Σημαίνει κάτι για σένα η λέξη επιτυχία;

Χρησιμοποιώ αυτή τη λέξη για να «ζωγραφίσω» άλλα πράγματα, μη επαγγελματικά, όπως η πνευματική μου διαύγεια, η ψυχική μου υγεία. Αυτά συμβάλλουν στην «προσωπική μου επιτυχία». Έχει μια αλληγορική έννοια αυτή η λέξη στην ανθρώπινη στολή μου, άκρως ταυτόσημη με τη διάθεσή μου.

Κυκλοφορείς στην πόλη, Βασίλη; Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί;

Με ενοχλούν οι εξουσιαστές και ο τρόπος που συμπεριφέρονται στις λαϊκές τάξεις. Το Ασφαλιστικό, οι μισθοί, η ανύπαρκτη αγορά εργασίας. Τα ζόρια που τραβάνε οι οικογένειες για να τα φέρουν βόλτα. Πλέον δεν αντέχω το κέντρο. Όντας 30, ψάχνω τρόπους διαφυγής από τούτη δω την κόλαση. Λατρεύω όμως όλα τα προάστια του Πειραιά. Σε πάνε άλλού. Το απόλυτο underground. Tώρα τελευταία έχω ανακαλύψει και μια βραδινή διαδρομή. Μια εικόνα που έχει στεφανώσει τη ματιά μου. Σε όσους το έχω δείξει έχουν πάθει «κακαράτζα» (περαματιώτικη αργκό. Τη χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε πως κάτι μας αρέσει πολύ).

Σκοπεύεις να παρουσιάσεις το δίσκο ζωντανά;

Τον είχα παρουσιάσει το 2006 στη Γιορτή της Μουσικής και το καλοκαίρι στο Earthdance. Ενδεχομένως να παρουσιάσω το δίσκο μαζί με καινούργια κομμάτια σε ένα φεστιβάλ στην Πράγα το '08. Ίδωμεν.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Μια συνεργασία που αν γίνει πραγματικότητα θα με κάνει να χέσω πεταλούδες...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT