Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Σε όλα τα φεστιβάλ του εξωτερικού εμένα παίρνουν. Πήγα στη Συνάντηση των Πέντε Ηπείρων, ανέβηκα επάνω, έπαιξα ένα κομμάτι και γίνηκε βουή. Και λέει ο παρουσιαστής "αυτή είναι η τέχνη της αρχαίας Ελλάδας". Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα»

1

Θα περίμενε κανείς μια διαφορετική, πιο πληθωρική ιδιοσυγκρασία από έναν άνθρωπο που προσκαλούν σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού και τον προλογίζουν ως την «κραυγή των θεών». «Τον Τζίμι Χέντριξ της ελληνικής λύρας» όπως τον περιγράφει το World Music Institute. Τον άνθρωπο που ο φίλος του Νικ Κέιβ καλεί να παίξει μαζί του και ισχυρίζεται ότι τον ακούει στο σπίτι του. Και όμως, ο ίδιος, όταν δεν βρίσκεται πίσω από το μικρόφωνο, μοιάζει περισσότερο με ψάρι έξω από το νερό. Τον συνάντησα στα πεταχτά σε ένα μουσικό στούντιο στην Αγία Παρασκευή ανάμεσα στις πρόβες για τη μεγάλη συναυλία που ετοιμάζεται να δώσει παρέα με τους φίλους του στο κλειστό του Tae Kwon Do, στο Φάληρο.


Στα διαλείμματα περπατά νευρικά πέρα-δώθε με τα χέρια στις τσέπες ή απλώς κάθεται, παίζει με το κομπολόι του και ακούει τους άλλους που ρυθμίζουν τις τελευταίες λεπτομέρειες της βραδιάς. Πετά πού και πού κάποια κουβέντα ή κάποιο αστείο, παινεύει τους μουσικούς για τη δεξιοτεχνία τους, μα την περισσότερη ώρα παραμένει σιωπηλός και το βλέμμα του χάνεται· κάπου ταξιδεύει. Όταν, όμως, τον φωνάζουν πίσω στο στούντιο για να προβάρει τα κομμάτια του, αυτή η ασκητική φιγούρα με τα μακριά γκρίζα μαλλιά και τα πυκνά γένια μεταμορφώνεται στο αγρίμι από την Κρήτη που μάθαμε από τις συναυλίες του. Είναι λες και τρέφεται από την ίδια τη μουσική. Στις πρώτες νότες παίρνει ζωή και όλα μοιάζουν να βγάζουν νόημα για κείνον. Κλείνει τα μάτια, στρέφει το κεφάλι στο πλάι και από κάπου βαθιά μέσα του αναδύεται αυτός ο τόσο ιδιαίτερος και σχεδόν πρωτόγονος λυγμός του, παλιός όσο κι ο κόσμος.

Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Όπου και αν πηγαίνει στο εξωτερικό, ο κόσμος σπεύδει να τον ακούσει κι ας μην καταλαβαίνει τι λένε οι στίχοι των τραγουδιών του, αν μιλούν για τον έρωτα, την αγάπη ή την ομορφιά της φύσης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σε όλα τα φεστιβάλ του εξωτερικού εμένα παίρνουν. Πήγα στη Συνάντηση των Πέντε Ηπείρων, ανέβηκα επάνω, έπαιξα ένα κομμάτι και γίνηκε βουή. Και λέει ο παρουσιαστής "αυτή είναι η τέχνη της αρχαίας Ελλάδας".

«Πού πάω όταν κλείνω τα μάτια;» επαναλαμβάνει σαν να μην άκουσε καλά την ερώτησή μου. «Πας εκεί που θες, σε μέρη». Και είναι μάλλον έτσι. Όταν τραγουδάει, χάνεται, κλείνεται σ' έναν δικό του κόσμο. Κανείς από τους μουσικούς που τον συνοδεύουν στην πρόβα δεν ρωτά πώς ακριβώς θέλει να πει το τραγούδι ή τι θα κάνει μετά. «Απλώς ακολουθούμε τον Ψαραντώνη» λέει ο μαέστρος και όλοι τους νεύουν καταφατικά το κεφάλι σαν να καταλαβαίνουν.


Ο μικρότερος αδερφός του Νίκου Ξυλούρη γεννήθηκε το 1942 στα Ανώγεια της Κρήτης και έμαθε να παίζει λύρα από πολύ μικρός. Σε ηλικία 13 ετών έπαιξε για πρώτη φορά σε γιορτή. «Στο χωριό παίζαμε τη λύρα. Κάποιος που ετοιμαζόταν να γίνει γαμπρός μάς είχε ακούσει, του άρεσε ο σκοπός και μου ζήτησε να πάω να παίξω στον γάμο του. Νόμιζα πως κάμει καλαμπούρι. Του απάντησα "άμα το λες αλήθεια, άμε να το πεις στον μπαμπά μου". Του το είπε, αυτός πείστηκε και πήγαμε. Παίζαμε όλη τη νύχτα. Εκεί ήταν μια παρέα από τις Κορφές και μας ζήτησε να πάμε σε μια βάφτιση. Και πήγαμε και εκεί. Και κάτσαμε μια βδομάδα και γλεντούσαμε κάθε βράδυ. Ωραία χρόνια, παιδί μου».

Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ο Ψαραντώνης έβγαλε το πρώτο του 45άρι το μακρινό 1964. Κι όμως, παρότι τραγουδάει και παίζει λύρα 60 χρόνια τώρα, είναι οι νέοι που τρέχουν να τον δουν όπου κι αν εμφανίζεται. Ο ίδιος έχει την εξήγηση γι' αυτό το παράδοξο φαινόμενο. «Τα νέα παιδιά με ακούν, προσανατολίζονται και μαθαίνουν από πού είναι. Μαθαίνουν την παράδοση που είναι πάντα παρούσα». Και αυτή είναι και η συμβουλή του προς τους νέους μουσικούς αλλά και τα εκατοντάδες παιδιά που, όπως λέει, παίζουν σήμερα λύρα. «Όταν με ρωτούν, τους λέω να αγαπούν την παράδοση γιατί εκεί είναι η τέχνη, η ρίζα του κάθε λαού. Μπορεί να τη χτυπούν, αλλά αυτή θα αντιστέκεται. Αυτά που μας φέρνουν απ' έξω δεν κρατούν πολύ καιρό. Η παράδοση κρατάει για πάντα. Χωρίς ρίζα, δεν υπάρχει ούτε φύλλο ούτε καρπός. Η παράδοση είναι η τέχνη του λαού, η πίστη του».

«Και σεις πού πιστεύετε;» τον ρωτάω αντανακλαστικά. «Στη φύση πιστεύω» μου απαντά με σιγουριά και προσθέτει: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα. Χωρίς παλμό και ρυθμό δεν υπάρχει μουσική. Ούτε δέντρο υπάρχει χωρίς την εργασία της φύσης. Παλμός κανονικός. Αυτό είναι η μουσική. Το κύμα, ο αέρας. Άμα δεν υπάρχει παλμός, δεν υπάρχει ούτε θάλασσα ούτε τίποτα. Όλα γίνονται με τον παλμό».

Κάποια στιγμή ήρθε στο στούντιο και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου για να κάνουν πρόβα τα κομμάτια που θα πουν μαζί. Ένα από αυτά είναι το «Ήτανε μια φορά» του Νίκου Ξυλούρη. Παρότι έχουν περάσει 37 χρόνια από τον θάνατό του, το πρόσωπο του Ψαραντώνη φωτίζεται κάθε φορά που μιλάει για τον αδερφό του. Αυτού του είδους τα τραύματα δεν επουλώνονται ποτέ. «Δεν ξεχνιέται ο Νίκος. Λείπει σε όλη την Ελλάδα. Δεν μπορώ να σου περιγράψω πόσο σωστός και ωραίος ήτανε. Αστείος, καλή παρέα. Αφού τον έλεγε η Καρέζη "αρχάγγελο". Ήταν και αρχάγγελος, δεν ήταν;».

Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Άλλωστε, με τη λύρα του Νίκου έμαθε να πρωτοπαίζει. «Όταν ήταν στο δημοτικό σχολειό ήθελε λύρα και του πήρε ο πατέρας μου. Εγώ ήμουν πέντε χρονών. Σιγά-σιγά, ακούγοντας τους άλλους, τους μεγαλύτερους, μαθαίναμε κι εμείς. Κάποια στιγμή έπιασα τη λύρα του κι έπαιξα έναν σκοπό. Ήρθε ο Νίκος από πάνω, στο δωμάτιο, αλλά δεν με ενόχλησε. Στάθηκε πίσω από την πόρτα και με άκουγε. Κάποια στιγμή την άνοιξε σιγά-σιγά, εγώ πήγα ν' αφήσω τη λύρα στο κρεβάτι και ρώτησε "τι είναι αυτό που παίζεις; Ωραίο ήχο βγάνει". Έπειτα μου είπε: "Εδώ στο κρεβάτι θα κάθεσαι άμα πιάνεις τη λύρα, να μη μου κάνεις και ζημιά. Γιατί βγάζεις καλό ήχο"».


Όπου και αν πηγαίνει στο εξωτερικό, ο κόσμος σπεύδει να τον ακούσει κι ας μην καταλαβαίνει τι λένε οι στίχοι των τραγουδιών του, αν μιλούν για τον έρωτα, την αγάπη ή την ομορφιά της φύσης. «Δεν έχει σημασία που δεν ξέρουν τα λόγια. Ακούν τον ήχο. Βλέπουν την έκφραση, την ωραία εικόνα. Οι ξένοι μουσικοί με καλούν στο δωμάτιο να παίξουμε μαζί. Μπαίνει η λύρα και να δεις πώς κάνουν. Πήραν συνήθειο και μου τη φιλούν όταν παίζω. Του Θεού το όργανο».

Η ελληνική παράδοση και η ιστορία της Aρχαίας Ελλάδας μπλέκεται συχνά στα λόγια του Ψαραντώνη και αυτό είναι που φαίνεται να τον ενοχλεί περισσότερο, πως στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε καλά την Ιστορία μας. Τουλάχιστον όχι όσο οι ξένοι. «Σε όλα τα φεστιβάλ του εξωτερικού εμένα παίρνουν. Πήγα στη Συνάντηση των Πέντε Ηπείρων, ανέβηκα επάνω, έπαιξα ένα κομμάτι και γίνηκε βουή. Και λέει ο παρουσιαστής "αυτή είναι η τέχνη της Αρχαίας Ελλάδας". Αυτή είναι η κραυγή της Κρήτης, του νησιού των θεών που όλος ο κόσμος έχει να κάμει. Που από κει ξεκίνησαν όλα. Που η ανθρωπότητα πήγε σε καλύβες. Μινωίτες, Έλληνες είχαν στόλο, μουσική, θέατρο. Μόνο εμείς. Γιατί δεν τα λένε; Έφυγαν με τα καράβια τους από δω, από την Ελλάδα, γύρισαν τον κόσμο και μας έπαιξαν τη μουσική. Τη λύρα που έπαιζε ο Ορφέας, ο Απόλλωνας, τα τύμπανα των Κουρητών, τους αυλούς, και μας έδωσαν το φως του πολιτισμού. Όσοι λαοί επισκέφτηκαν αυτήν τη χώρα τη μικρή δεν είχαν να δώσουν, παίρνουν και μετά θάνατον. Πώς τα ξέρουν αυτοί; Δεν τα λένε εδώ αυτά τα πράγματα. Έξω ξέρουν την Ιστορία μας και παρόμοια πράγματα λένε παντού. Εδώ δεν μας τα διδάσκουν».


Όση ώρα μιλάει καθισμένος απέναντί μου στον δερμάτινο καναπέ, παρατηρώ τα μάτια του. Δεν ταιριάζουν καθόλου με το παρουσιαστικό του. Έχουν μέσα τους κάτι το παράταιρο, μια σπίθα σχεδόν εφηβική, παρότι ο ίδιος συνηθίζει να λέει σε όσους τον ρωτούν στις συνεντεύξεις ότι είναι σχεδόν 100 χρονών. Δεν είναι φυσικά, αλλά μου παραδέχεται ότι θα 'θελε να τα φτάσει. «Και μέχρι πότε θα τραγουδάτε δηλαδή;» τον ρωτάω χαμογελώντας. «Όσο ζω» μου απαντά, και ξέρω ότι λέει την αλήθεια.

Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ψαραντώνης: «Η φύση, παιδί μου, είναι ο Θεός μας. Ο παλμός, ο ρυθμός της, τα στολίζει όλα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Η μεγάλη γιορτή του Ψαραντώνη και των καλών του φίλων έρχεται την Τετάρτη 11 Οκτωβρίου και ώρα 20:30 στο Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου (Tae Kwon Do).

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Mικροπράγματα / Ο Ψαραντώνης μιλάει στην τηλεόραση.

Παλιά υπήρχε περίπτωση να δεις μια σοβαρή συνέντευξη στον Αντ1 και στο Μέγκα, -στο Ενώπιος Ενωπίο του Χατζηνικολάου, στο Ψηλά τα Χέρια της Λιάνας Κανέλλη, και αλλούς. Τα τελευταία δέκα χρόνια τίποτα, μόνο πολιτικοί που τσακώνονται... Συγγραφείς, μουσικοί, εικαστικοί, επιστήμονες - πουθενά. Ναι, δε θα είχαν νούμερα, όμως δεκάδες εκπομπές που παίζονται δεν έχουν νούμερα.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ