Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του

Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του Facebook Twitter
3

Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του Facebook Twitter

 

Τη δυσάρεστη είδηση πληροφορήθηκα από τους διαχειριστές του official site της Sandy Denny: We were sad to hear that John Renbourn has died. One of folks greats (Με οδύνη πληροφορηθήκαμε το θάνατο του John Renbourn. Ένας από τους μεγάλους της folk). Ο Βρετανός John Renbourn, λοιπόν, που σε πολλούς στη χώρα μας ενδεχομένως να μη λέει τίποτα το όνομα του, σε άλλους πάλι να είναι γνωστός λόγω Pentangle και σε άλλους, πιο ''ψαγμένους'', λόγω της συνεργασίας του με τον Bert Jansch προ Pentangle, βρέθηκε νεκρός μέσα στο σπίτι του, στη Σκοτία, την περασμένη Πέμπτη 26 Μαρτίου. Το προηγούμενο βράδυ επρόκειτο να εμφανιστεί σε μουσική σκηνή της Γλασκόβης. Δεν πήγε, όμως, με αποτέλεσμα να αναζητηθεί από την αστυνομία και να βρεθεί νεκρός τελικά από οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Ήταν 70 ετών.

Η υψηλή θέση που κατέχει στην ιστορία της βρετανικής folk σκηνής είναι πλέον αδιαπραγμάτευτη, όσο κι αν ο χαρακτηρισμός του ''folkist'' κάπου τον αδικεί: Ο Renbourne ασχολήθηκε εξίσου δημιουργικά με τη μεσαιωνική μουσική, τη jazz και τα blues.

Ο ξένος Τύπος ασχολήθηκε εκτενώς με την είδηση του θανάτου του Renbourne. Σε πολλά αφιερώματα, όπου μίλησαν φίλοι και συνεργάτες του, τον παρουσίασαν ως έναν τρομερά καλoσυνάτο τύπο, παθιασμένο μουσικό, αλλά και ως έναν καλλιτέχνη που ποτέ δεν πήρε στα σοβαρά τον εαυτό του. Ωστόσο, η υψηλή θέση που κατέχει στην ιστορία της βρετανικής folk σκηνής είναι πλέον αδιαπραγμάτευτη, όσο κι αν ο χαρακτηρισμός του ''folkist'' κάπου τον αδικεί: Ο Renbourne ασχολήθηκε εξίσου δημιουργικά με τη μεσαιωνική μουσική, τη jazz και τα blues.

Τρεις δίσκους του έχω όλους κι όλους από το σύνολο της πλούσιας δισκογραφίας του, έναν προσωπικό του, έναν σε συνεργασία με τον Jansch κι άλλον έναν με το συγκρότημα των Pentangle, αγορασμένοι από flea market του εξωτερικού. Και οι τρεις είναι αντιπροσωπευτικοί της τέχνης που ασκούσε από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 έως τις αρχές του 1970. Εκεί κάπου τον ''άφησα'', νεαρό μακριμάλλη, ώσπου κι αυτός μεγάλωσε και άλλαξε όψη, όπως όλοι οι άνθρωποι. Η μόνη που δεν άλλαξε καθόλου ήταν η αγάπη του για τη μουσική και η διάθεση του να συνεργάζεται με άλλους συναδέλφους του της ίδιας γενιάς.

Το άλμπουμ ''Bert and John'' κυκλοφόρησε το 1966 και ήταν το τέταρτο στην προσωπική δισκογραφία του σημαντικότατου Bert Jansch σε συνεργασία όμως με τον Renbourn, εξ ου και ο τίτλος. Λίγους μήνες νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει το πρώτο άλμπουμ του Renbourn επίσης με τον Jansch να συνυπογράφει ως συνθέτης δύο κομμάτια. Μεγάλη η φιλία και συνεργασία των δύο αυτών μουσικών, που είχε ξεκινήσει στα 1963, όταν ο Bert Jansch ήρθε από το Εδιμβούργο στο Λονδίνο και μαζί με τον Renbourn εισήγαγαν το κιθαριστικό baroque - folk παίξιμο, προτού φυσικά ενωθούν και μ' άλλους μουσικούς στη δημιουργία των Pentangle. Για να μη μπλέξουμε με μουσικούς όρους που καθόλου δεν το επιθυμώ, καλύτερα ακούστε ένα κομμάτι από το άλμπουμ ''Bert and John''. Λέγεται ''Along the way'' και είναι σύνθεση του John Renbourn, ενδεικτικό τόσο του παιξίματος τους, όσο και του ύφους του κοινού τους δίσκου. Ένα δίλεπτο διαμαντάκι ακουστικής folk σε blues δρόμο.

Το 1971 κυκλοφόρησε το πέμπτο προσωπικό άλμπουμ του John Renbourn με τίτλο ''Faro Annie''. Λατρεμένος δίσκος κι ίσως ένας από τους πιο γνωστούς του τραγουδοποιού, σε μία περίοδο που ακόμη υπήρχαν οι Pentangle και έπαιζε μαζί τους. Η πρωτοτυπία του ''Faro Annie'' βασιζόταν στη μεταστροφή κατά κάποιο τρόπο του Renbourn σε έναν αμιγώς folk-rock ήχο, ειδικά μετά το άλμπουμ ''The Lady and the Unicorn'' του 1970, με το οποίο είχε καταθέσει την άποψη του σε συνθέσεις κυρίως ''ανώνυμων'' δημιουργών της Αναγέννησης, όπως και του John Dowland, του Claude Gervaise κ.α.

Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του Facebook Twitter
Οι Pentangle: Αριστερά ο John Renbourn και δεξιά ο Bert Jansch στις κιθάρες. Στο κέντρο η Jacqui McShee στο τραγούδι και πίσω της, όρθιος ο Danny Thompson στο κοντραμπάσο και ο Terry Cox στα τύμπανα.

Στο ''Faro Annie'', όπου έπαιξαν μαζί με τον Renbourn και τα άλλα δύο μέλη των Pentangle, ο μπασίστας Danny Thompson και ο ντραμίστας Terry Cox, ο δημιουργός επέλεξε να ηχογραφήσει παλιά παραδοσιακά και blues τραγούδια, καθώς και συνθέσεις των Woody Guthrie, Robert Johnson, Dock Boggs. Η χρήση μάλιστα του σιτάρ, που ο ίδιος ο Renbourn έπαιξε κατά κόρον, χάρισε στο σύνολο της δουλειάς ένα χίπικο μπαλανταδόρικο κλίμα. Αν και προτιμώ το ομότιτλο κομμάτι, πιο ρυθμικό και ελαφρώς ψυχεδελικό,  εδώ παραθέτω το παραδοσιακό ''The Cuckoo'' ως ενδεικτικό του προαναφερθέντος κλίματος - τό'χε ηχογραφήσει και η Janis Joplin το 1967 ως ''Coo-Coo'' στο πρώτο άλμπουμ της με τους Big Brother and The Holding Company:

Από τη rock σκηνή των late 60s - early 70s ανέκαθεν μού άρεσαν τα συγκροτήματα με γυναίκες τραγουδίστριες: Από τη Grace Slick των Αμερικανών Jefferson Airplane μέχρι τη Sonja Kristina των Βρετανών Curved Air, ο κατάλογος είναι ατελείωτος. Έτσι και στους Pentangle ''έφτασα'' μέσω της αιθέριας φωνής της Jacqui McShee και του ήχου τους που θύμιζε αρκετά τους σύγχρονους τους, Fairport Convention.

Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του Facebook Twitter

 

Οι Pentangle σχηματίστηκαν το 1967 από τον Bert Jansch και τον John Renbourn, που ήδη είχαν στήσει κατάσταση - όπως είπαμε παραπάνω - στη folk σκηνή του Λονδίνου, συνεπικουρούμενοι από τον Danny Thompson και τον Terry Cox, δύο μουσικούς με θητεία στη blues μπάντα του Alexis Korner, και τη Jacqui McShee, τραγουδίστρια σε folk clubs της εποχής.

Το πρώτο άλμπουμ τους με τίτλο το όνομα τους κυκλοφόρησε την άνοιξη του 1968 από την εκλεκτική εταιρεία Transatlantic, στην οποία είχαν βγει και οι προηγούμενες δουλειές των Bert Jansch - John Renbourn: Ένα άλμπουμ ημίωρης διάρκειας με οχτώ κομμάτια (τέσσερα παραδοσιακά διασκευασμένα, δύο που συνυπόγραφαν όλα τα μέλη του συγκροτήματος, ένα του Jansch και ένα του φωνητικού gospel σχήματος The Staple Singers). Ακούμε το κομμάτι ''Mirage'' του Bert Jansch:

Όπως διαπιστώνει κανείς, το κιθαριστικό στυλ των Jansch - Renbourn διατηρήθηκε αυτούσιο στους Pentangle κι αν σήμερα ο Renbourn μνημονεύεται ως ο κιθαρίστας του συγκεκριμένου γκρουπ, η ουσία είναι πως ''έδρασε'' περισσότερο στο πλαίσιο μιας συλλογικής δουλειάς, από το 1967 μέχρι το 1972, που κυκλοφόρησε ο έκτος και τελευταίος δίσκος με την αρχική σύσταση τους.

Έκτοτε, ο John Renbourn εξέδωσε κι άλλους προσωπικούς δίσκους, συνεργάστηκε στα τέλη του ΄70 με τον κιθαρίστα Stefan Grossman, αναπολώντας κάπου την καλλιτεχνική σχέση του με τον Bert Jansch, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 σε ώριμη ηλικία θέλησε να επεκτείνει τις σπουδές του στη σύνθεση. Συνεργάστηκε ακόμη με τον Robin Williamson των Incredible String Band και τους τραγουδοποιούς Archie Fisher - Wizz Jones, σημαντικά μέλη της βρετανικής folk οικογένειας. Το 2005 περιόδευσε για πέμπτη φορά στην Ιαπωνία μαζί με τον Αμερικανό κιθαρίστα Woody Mann και τον Ιάπωνα Tokio Ushida.

Πέθανε ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός John Renbourn στα 70 του Facebook Twitter

Κι εδώ ο John Renbourn σε πρόσφατη φωτογραφία λίγο πριν το τέλος, όπως δημοσιεύθηκε προ ημερών στην εφημερίδα ''The Guardian''. Υπήρξε δάσκαλος, αλλά και μαθητής ως την τελευταία στιγμή. Σύμφωνα με τον Dave Smith, μάνατζερ του από το 1990, ο Renbourn παρέδιδε workshops σε πολλές χώρες στην Ευρώπη, αναζητώντας τους νέους μουσικούς που θα μάθαιναν απ' αυτόν. Η Ουαλή τραγουδοποιός και ιδρυτικό μέλος των Catatonia, Cerys Matthews, τον αποχαιρέτισε με τα εξής λόγια: ''A loving, lovely man. RIP John, it was an honour and pleasure meeting you (Ένας αγαπημένος, αγαπητός άνθρωπος. Αναπαύσου εν ειρήνη, John, ήταν τιμή και χαρά που σε γνώρισα)''.

Ο John Renbourn άφησε πίσω του τρία παιδιά: Τον Joel και τη Jessie από τον πρώτο του γάμο το 1966 με την Judith Blanche Hills και τον Ben από τον δεύτερο γάμο του το 1976 με τη Jo Watson. Ο Jake, ο άλλος του γιος από το δεύτερο γάμο του, είχε πεθάνει το 2014.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
Συγχαρητηρια για το αρθρο σας...η αληθεια ειναι οτι δεν περιμενα να βρω ελληνικο αρθρο για τον john renbourn.Ηθελα να προσθεσω οτι ο renbourn εχει κανει ηδη 3 σεμιναρια στην κρητη.Ενα στην Αγ.Παρασκευη το καλοκαιρι του 2012,ενα στην Αγ.Γαληνη την ανοιξη του 2013 και ενα στο Ροδακινο τον Μαιο του 2014.Ειχε προγραμματισμενο ενα ακομα στην Αγ.Γαληνη για το καλοκαιρι του 2015 μαζι με τον wizz jones το οποιο δεν γνωριζω αν πραγματοποιηθηκε και επισης ενα για τον Μαιο του 2016 στην Κρητη.Το 2013 εγινε και μια συναυλια στο αμφιθεατρο της Αγ.Γαληνης οπου επαιξαν ο ψαραντωνης και ο renbourn.Το βιντεο απο youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LxETb4YpY3Q&feature=youtu.be
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα άκουγα στο BBC 6 την εκπομπή της Cerys Matthews όπου ήταν καλεσμένος ο Rebourn με τον Wizz Jones. Μαλιστα έλεγαν ότι ετοίμαζαν workshop και στην Κρήτη! Η Cerys κάνει καταπληκτικές εκπομπές έτσι κι αλλιώς με πολύ καλή μουσική.Εδώ μπορείτε να ακούσετε την εκπομπή:http://www.bbc.co.uk/programmes/b055pjf1ΥΓ. Ευχαριστούμε κύριε Μποσκοϊτη για όλα τα σπάνια μουσικά άρθρα.
Εγώ ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια και για το link με την εκπομπή της Matthews που παραθέσατε. Ο Renbourn ήταν μεγάλος μουσικός κι ας τον ξέρουν λίγοι στη χώρα μας, όπως έγραψα και στην εισαγωγή του άρθρου. Εντυπωσιακό αυτό που ακούστηκε για workshop στην Κρήτη με τον Wizz Jones, πάντως. Να γινόταν άραγε σε σχέση με τα μουσικά ''σχολεία'' του Ross Daly; Αν και νομίζω, πως δεν υφίστανται πλέον. Ποιος ξέρει...