Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος''

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
0
Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Ο jazz πιανίστας και συνθέτης Σπύρος Μάνεσης

 

Το 2008 είχε κυκλοφορήσει από την ANKH το CD του σχήματος Trioism, δηλαδή του πιανίστα Σπύρου Μάνεση, του κοντραμπασίστα Πέτρου Κλαμπάνη και τριών εναλλάξ ντράμερ, του Luca Marini, του Andreas Pichler και του Gustavo Grajales Nantayapa. Μέσα στο CD αυτό περιέχονταν δύο συνθέσεις του Μάνεση και πέντε διασκευασμένες συνθέσεις των Λένας Πλάτωνος, Victor Young, Roy Henderson, Alexander Scriabin, George Gershwin. Μεγάλη έκπληξη το ό,τι το κομμάτι της Πλάτωνος που έγινε jazz instrumental και μόνο για πιάνο ήταν η ''Γαλάζια κιθάρα'', μία αμιγώς κιθαριστική σύνθεση από το ''Σαμποτάζ'' της σε στίχους Μαριανίνας Κριεζή. Έκτοτε άρχισε να με ενδιαφέρει η περίπτωση του Μάνεση, ενός προικισμένου και διακεκριμένου - όπως θα δούμε - Έλληνα μουσικού. 

Πέρασαν λίγα χρόνια και η Πλάτωνος απασχόλησε δημιουργικά τον νέο συνάδελφο της. Όπως αποδείχτηκε, η ''Γαλάζια κιθάρα'' του Trioism ήταν μέρος της πτυχιακής εργασίας του Μάνεση στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ και, πιο συγκεκριμένα, η απόπειρα του να αναζητήσει γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ των πλατωνικών συνθέσεων και της ιδιότητας του ως jazz πιανίστας. Μάλιστα, ολόκληρη η εργασία του είχε παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τον Μάιο του 2012, παρουσία της Λένας Πλάτωνος και με τη φωνητική συμμετοχή της Σαβίνας Γιαννάτου.

Η Πλάτωνος αυτοπροσώπως παραδέχτηκε πως σε ορισμένα κομμάτια, όπως στη ''Ρόζα - Ροζαλία'' που ξέρουν να τραγουδούν έως και οι...πέτρες, η δουλειά του Μάνεση άγγιξε την αναδημιουργία! Ένα τραγούδι που ο Μάνος Χατζιδάκις χαρακτήρισε ''αριστούργημα'' μια φορά κι ένα καιρό, στα χέρια του Μάνεση μετατράπηκε σε ένα μινιμαλιστικό ντελίριο χαράς.

Πριν από λίγους μήνες ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις στο Studio-2 στο Άμστερνταμ και στο Spectrum Studio του Βαγγέλη Κατσούλη στην Αθήνα και από την πάντα καλόγουστη ANKH του Θάνου Φουργιώτη κυκλοφόρησαν τα, κατά Σπύρο Μάνεση, ''9 πορτραίτα της Λένας Πλάτωνος'': Τρία κομμάτια από τον κύκλο ''Καρυωτάκης'', άλλα τρία από το ''Σαμποτάζ'' (η ''Γαλάζια κιθάρα'' σε μια πιο σύντομη βερσιόν απ' αυτή του άλμπουμ Trioism), ένα από τις ''Μάσκες Ηλίου'', η ''Καντέντσα της Άνοιξης'' από το ''Σπάσιμο των πάγων'' κι ακόμη ένα, η ''Ρόζα - Ροζαλία'' από το έργο ''Εδώ Λιλιπούπολη''. Δεδομένου του αρχικού context που ήταν μάλλον πολύ διαφορετικό, η προσέγγιση του Μάνεση θα μπορούσε κάλλιστα να πέσει στο κενό.

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Σπύρος Μάνεσης - Λένα Πλάτωνος, Μάιος 2012. Φωτό: Αντώνης Μποσκοΐτης

Κομματάκι δύσκολο, βέβαια, να έπεφτε στο κενό οποιοδήποτε πείραγμα στα κομμάτια των πιο δημιουργικών χρόνων της ρηξικέλευθης Πλάτωνος. Ήταν και είναι τόσο πλούσια σε αρμονίες, λυρισμό και μελαγχολία τα κομμάτια της, ώστε δε θα κινδύνευαν ποτέ να υποστούν ''κακοποίηση''. Το πολύ - πολύ να εξέθεταν τον διασκευαστή τους και μόνον αυτόν. Ευτύχημα λοιπόν που ο Μάνεσης δεν δούλεψε ως απλός διασκευαστής, αλλά ως ένας ιδιοφυής μουσικός και συνθέτης, απόλυτα εμπνευσμένος από την Πλάτωνος.

Η Πλάτωνος αυτοπροσώπως παραδέχτηκε πως σε ορισμένα κομμάτια, όπως στη ''Ρόζα - Ροζαλία'' που ξέρουν να τραγουδούν έως και οι...πέτρες, η δουλειά του Μάνεση άγγιξε την αναδημιουργία! Ένα τραγούδι που ο Μάνος Χατζιδάκις χαρακτήρισε ''αριστούργημα'' μια φορά κι ένα καιρό, στα χέρια του Μάνεση μετατράπηκε σε ένα μινιμαλιστικό ντελίριο χαράς. Και μόνο που το μίνιμαλ με το ντελίριο είναι φαινομενικά ασύμβατες συνθήκες, ο Μάνεσης τα κατάφερε και με το παραπάνω.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο του έργου είναι και η ανάδειξη της ελληνικότητας που παρέμενε κάπως καμουφλαρισμένη στη δισκογραφία της Πλάτωνος. Η ''Πεδιάς και το νεκροταφείον'', λόγου χάριν, το καρυωτακικό ψυχεδελικό ζεϊμπέκικο από τον κύκλο ''Καρυωτάκης - 13 τραγούδια'' εδώ μας φανερώνει την εθνική του ταυτότητα στο ακέραιο. Ό,τι αυτό ακριβώς προκύπτει μέσα από το ιδίωμα της jazz είναι ακόμη ένα ατού του Μάνεση, ενδεικτικό του σεβασμού του σε μουσικές τόσο ετερόκλητες μεταξύ τους, όσο και οι πολιτισμοί που τις γέννησαν.

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Τα, κατά Σπύρο Μάνεση, ''9 πορτραίτα της Λένας Πλάτωνος'' (ANKH, 2015)

Τέλος, ο Μάνεσης πέτυχε και κάτι άλλο εξαιρετικά δύσκολο στους κόλπους των μουσικών της jazz: Να περιορίσει τον αυτοσχεδιαστικό του οίστρο, υπηρετώντας τον πυρήνα των συνθέσεων, μη φοβούμενος όμως και να ''απλώσει'' τη βασική μελωδία τους, αναδεικνύοντας έτσι όλα τα χαρακτηριστικά της συνθέτριας Πλάτωνος: Τον λυρισμό, τη θλίψη και τη χαρά, τις χρωματικές αρμονίες της, το ελληνικό της ''πρόσωπο'', ακόμη και τη μεταφυσική της αύρα - η τελευταία είναι που, κατά υποκειμενική εκτίμηση, πέραν της ιδιαιτερότητας του έργου της, ανανεώνει μονίμως το κοινό και τους φαν της. 

Ευχαριστούμε τον Σπύρο Μάνεση, λοιπόν, που μ' αυτά τα ''9 πορτραίτα'' μάς αποκάλυψε την άγνωστη jazz Λένα Πλάτωνος και δίχως δεύτερη σκέψη χαρακτηρίζω το CD του ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες δισκογραφικές εκδόσεις της χρονιάς που διανύουμε.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ