Ο Μιχάλης Τσαντίλας έφτιαχνε μουσική πολύ πριν γίνει μουσικοκριτικός

Ο Μιχάλης Τσαντίλας έφτιαχνε μουσική πολύ πριν γίνει μουσικοκριτικός Facebook Twitter
Φωτ.: Κυριακή Ήμελλου
0

 

Ο Μιχάλης Τσαντίλας κυκλοφορεί το What You See Is Just Lie μόνος του, διαθέτοντας το EP σε ψηφιακή και σε φυσική μορφή. Το πρώτο γίνεται μέσα από πλατφόρμες όπως το Bandcamp, το iTunes, το Google Play και άλλες, ενώ η παραγγελία του CD (το οποίο περιλαμβάνει 12σέλιδο ένθετο) εξασφαλίζει ταυτόχρονα το άμεσο δωρεάν download των τραγουδιών σε υψηλή πιστότητα ήχου.

 

Μίλησέ μας λίγο για τη νέα μουσική σου.

Πρόκεται για 4 τραγούδια με αγγλικό στίχο, τα οποία κυκλοφορούν υπό τον γενικό τίτλο What You See Is Just A Lie. Είναι τραγούδια πολύ παλιά, που προϋπήρχαν της κυκλοφορίας του πρώτου μου άλμπουμ, Σκιά Στο Μυαλό (Μετρονόμος, 2012). Τούτη τη φορά, οι συνθήκες επέτρεψαν να πραγματοποιήσω κάτι που ονειρευόμουν χρόνια: να συνεργαστώ με τον παλιό μου φίλο, τον συνθέτη και παραγωγό Χρήστο Χριστοδούλου, ο οποίος  είναι ήδη επιτυχημένος δημιουργός soundtrack για τη διεθνή αγορά video games. Εκείνος ευθύνεται για τον εκμοντερνισμό του ήχου μου αφού, μαζί με τον επίσης παλιό φίλο, κιθαρίστα Χρήστο Σπυράκη, έκαναν όλα τα μαγικά που ακούτε στο νέο άλμπουμ.

Πόσο διαφορετικό είναι για έναν καλλιτέχνη τελικά να εκφράζεται πότε με αγγλικό και πότε με ελληνικό στίχο;

Δεν ξέρω, εγώ εξ αρχής έπαιζα και στα δύο ταμπλώ και μου φαίνεται απολύτως φυσικό. Ομολογουμένως, πάνε αρκετά χρόνια τώρα που δεν γράφω πλέον αγγλόφωνα τραγούδια. Είναι κάτι που έγινε χωρίς να το αποφασίσω συνειδητά, ίσως έχει να κάνει με το ότι μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα ότι μόνο στη μητρική μου γλώσσα μπορώ να είμαι απόλυτα ακριβής και πηγαίος.

Τώρα που το σκέφτομαι, υπάρχει μια σημαντική διαφορά: η ελληνική γλώσσα απαιτεί πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να ενταχθεί αξιοπρεπώς σε ποπ, ροκ και λοιπές δυτικές φόρμες. Η πρόκληση είναι πολύ μεγαλύτερη δηλαδή σε αυτή την περίπτωση - κι εγώ τις γουστάρω τις προκλήσεις.

 

Τι μουσική άκουγες όταν ήσουν μικρός; Τι έχει αλλάξει από τότε στα μουσικά σου γούστα;

Μικρός άκουγα κυρίως πράγματα που μάς έβαζε ο πατέρας μου από τη δισκοθήκη του ή κάποια τραγούδια που τραγουδούσε η μητέρα μου: Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος και οι υπόλοιποι μεγάλοι συνθέτες, έργα του Βάγκνερ και του Μπετόβεν, τα Τραπεζάκια Έξω του Σαββόπουλου και το Jesus Christ Superstar είναι κάποια μόνο από εκείνα που αγάπησα. Η βυζαντινή μουσική, ο Τσιτσάνης και τα κακοπαιγμένα παραδοσιακά και νεοπαραδοσιακά που άκουγα κατά τη δεκαετία του ‘80 στα πανηγύρια στο χωριό μου, το Γεράκι Λακωνίας, με έχουν επίσης σημαδέψει. Κάποια στιγμή, όταν ήμουν στην εφηβεία, ο πατέρας μου πήγε και αγόρασε, για μένα και τα αδέρφια μου, το κόκκινο και το μπλε άλμπουμ με τα καλύτερα των Beatles. Όταν άκουσα τα Σκαθάρια, ήξερα πλέον ακριβώς τι ήθελα να κάνω στη ζωή μου.

Μεγαλώνοντας δεν θα έλεγα ότι άλλαξαν τα γούστα μου (αυτά παραμένουν πολυσυλλεκτικά), απλώς ακονίστηκαν και επεκτάθηκαν: άκουσα τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, τους Pink Floyd, τους Blur, τους Radiohead... Πλέον ακούω... ανεξέλεγκτα και είμαι ανοιχτός σε όλα!

Η σπίθα της έμπνευσης; Για μένα μπορεί να είναι μια εικόνα, πράγματα που παρατηρώ από το τζάμι ενός λεωφορείου, κάτι που διάβασα, ένα όνειρο, μια ταινία ή ένας δίσκος, κάτι που μου είπε κάποιος...

Ένας μουσικοκριτικός που φτιάχνει μουσική κι ο ίδιος. Μίλησέ μου γι' αυτό.

Για κάποιους είναι «περίεργη» συνθήκη, απέναντι στην οποία δυσπιστούν – και το κατανοώ. Νομίζω, πάντως, ότι μέχρι στιγμής έχω καταφέρει να κρατάω τις ισορροπίες και έχω εξασφαλίσει την «αντικειμενικότητά» μου. Όποτε νιώθω ότι δεν θα μπορώ να γράψω ανεπηρέαστος, απλά το αφήνω.

Να διευκρινίσω εδώ ότι είμαι, καλύτερα, ένας τραγουδοποιός που γράφει και δισκοκριτικές, δηλαδή η μουσική δημιουργία ήρθε πολύ πριν ξεκινήσω να γράφω ως κριτικός.

Σκέφτεσαι καθόλου, φτιάχνοντας τραγούδια, πώς θα ακουστούν αυτά σε άλλους μουσικοκριτικούς;

Δεν σκέφτομαι τους μουσικοκριτικούς τόσο, όσο κάποιους ανθρώπους που αποτελούν για μένα τους «ιδανικούς ακροατές». Αυτοί κατά καιρούς αλλάζουν, άλλοτε, ας πούμε, είναι η γυναίκα μου, άλλοτε ο φίλος μου ο Χρήστος που προανέφερα ή ο αδερφός μου...

Τι σε εμπνέει συνήθως στη δημιουργία μουσικής;

Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι η «έμπνευση», αν υπάρχει και πώς έρχεται. Περισσότερο την αντιλαμβάνομαι ως μια σπίθα που μετά πρέπει να δουλέψεις πολύ για να την κάνεις φωτιά. Αυτή η σπίθα, λοιπόν, για μένα μπορεί να είναι μια εικόνα, πράγματα που παρατηρώ από το τζάμι ενός λεωφορείου, κάτι που διάβασα, ένα όνειρο, μια ταινία ή ένας δίσκος, κάτι που μου είπε κάποιος, οτιδήποτε... Μου έχει συμβεί, επίσης, πολλές φορές να γράψω ολόκληρο τραγούδι τη στιγμή που έπιασα στα χέρια μου μια κιθάρα με την οποία δεν έχω ξαναπαίξει ποτέ. Τέτοιο παράδειγμα είναι το “Wayward Blues” από το What You See Is Just A Lie.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM