ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ο Μιχάλης Τσαντίλας έφτιαχνε μουσική πολύ πριν γίνει μουσικοκριτικός

Ο Μιχάλης Τσαντίλας έφτιαχνε μουσική πολύ πριν γίνει μουσικοκριτικός Facebook Twitter
Φωτ.: Κυριακή Ήμελλου
0

 

Ο Μιχάλης Τσαντίλας κυκλοφορεί το What You See Is Just Lie μόνος του, διαθέτοντας το EP σε ψηφιακή και σε φυσική μορφή. Το πρώτο γίνεται μέσα από πλατφόρμες όπως το Bandcamp, το iTunes, το Google Play και άλλες, ενώ η παραγγελία του CD (το οποίο περιλαμβάνει 12σέλιδο ένθετο) εξασφαλίζει ταυτόχρονα το άμεσο δωρεάν download των τραγουδιών σε υψηλή πιστότητα ήχου.

 

Μίλησέ μας λίγο για τη νέα μουσική σου.

Πρόκεται για 4 τραγούδια με αγγλικό στίχο, τα οποία κυκλοφορούν υπό τον γενικό τίτλο What You See Is Just A Lie. Είναι τραγούδια πολύ παλιά, που προϋπήρχαν της κυκλοφορίας του πρώτου μου άλμπουμ, Σκιά Στο Μυαλό (Μετρονόμος, 2012). Τούτη τη φορά, οι συνθήκες επέτρεψαν να πραγματοποιήσω κάτι που ονειρευόμουν χρόνια: να συνεργαστώ με τον παλιό μου φίλο, τον συνθέτη και παραγωγό Χρήστο Χριστοδούλου, ο οποίος  είναι ήδη επιτυχημένος δημιουργός soundtrack για τη διεθνή αγορά video games. Εκείνος ευθύνεται για τον εκμοντερνισμό του ήχου μου αφού, μαζί με τον επίσης παλιό φίλο, κιθαρίστα Χρήστο Σπυράκη, έκαναν όλα τα μαγικά που ακούτε στο νέο άλμπουμ.

Πόσο διαφορετικό είναι για έναν καλλιτέχνη τελικά να εκφράζεται πότε με αγγλικό και πότε με ελληνικό στίχο;

Δεν ξέρω, εγώ εξ αρχής έπαιζα και στα δύο ταμπλώ και μου φαίνεται απολύτως φυσικό. Ομολογουμένως, πάνε αρκετά χρόνια τώρα που δεν γράφω πλέον αγγλόφωνα τραγούδια. Είναι κάτι που έγινε χωρίς να το αποφασίσω συνειδητά, ίσως έχει να κάνει με το ότι μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα ότι μόνο στη μητρική μου γλώσσα μπορώ να είμαι απόλυτα ακριβής και πηγαίος.

Τώρα που το σκέφτομαι, υπάρχει μια σημαντική διαφορά: η ελληνική γλώσσα απαιτεί πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να ενταχθεί αξιοπρεπώς σε ποπ, ροκ και λοιπές δυτικές φόρμες. Η πρόκληση είναι πολύ μεγαλύτερη δηλαδή σε αυτή την περίπτωση - κι εγώ τις γουστάρω τις προκλήσεις.

 

Τι μουσική άκουγες όταν ήσουν μικρός; Τι έχει αλλάξει από τότε στα μουσικά σου γούστα;

Μικρός άκουγα κυρίως πράγματα που μάς έβαζε ο πατέρας μου από τη δισκοθήκη του ή κάποια τραγούδια που τραγουδούσε η μητέρα μου: Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος και οι υπόλοιποι μεγάλοι συνθέτες, έργα του Βάγκνερ και του Μπετόβεν, τα Τραπεζάκια Έξω του Σαββόπουλου και το Jesus Christ Superstar είναι κάποια μόνο από εκείνα που αγάπησα. Η βυζαντινή μουσική, ο Τσιτσάνης και τα κακοπαιγμένα παραδοσιακά και νεοπαραδοσιακά που άκουγα κατά τη δεκαετία του ‘80 στα πανηγύρια στο χωριό μου, το Γεράκι Λακωνίας, με έχουν επίσης σημαδέψει. Κάποια στιγμή, όταν ήμουν στην εφηβεία, ο πατέρας μου πήγε και αγόρασε, για μένα και τα αδέρφια μου, το κόκκινο και το μπλε άλμπουμ με τα καλύτερα των Beatles. Όταν άκουσα τα Σκαθάρια, ήξερα πλέον ακριβώς τι ήθελα να κάνω στη ζωή μου.

Μεγαλώνοντας δεν θα έλεγα ότι άλλαξαν τα γούστα μου (αυτά παραμένουν πολυσυλλεκτικά), απλώς ακονίστηκαν και επεκτάθηκαν: άκουσα τον Φοίβο Δεληβοριά και τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, τους Pink Floyd, τους Blur, τους Radiohead... Πλέον ακούω... ανεξέλεγκτα και είμαι ανοιχτός σε όλα!

Η σπίθα της έμπνευσης; Για μένα μπορεί να είναι μια εικόνα, πράγματα που παρατηρώ από το τζάμι ενός λεωφορείου, κάτι που διάβασα, ένα όνειρο, μια ταινία ή ένας δίσκος, κάτι που μου είπε κάποιος...

Ένας μουσικοκριτικός που φτιάχνει μουσική κι ο ίδιος. Μίλησέ μου γι' αυτό.

Για κάποιους είναι «περίεργη» συνθήκη, απέναντι στην οποία δυσπιστούν – και το κατανοώ. Νομίζω, πάντως, ότι μέχρι στιγμής έχω καταφέρει να κρατάω τις ισορροπίες και έχω εξασφαλίσει την «αντικειμενικότητά» μου. Όποτε νιώθω ότι δεν θα μπορώ να γράψω ανεπηρέαστος, απλά το αφήνω.

Να διευκρινίσω εδώ ότι είμαι, καλύτερα, ένας τραγουδοποιός που γράφει και δισκοκριτικές, δηλαδή η μουσική δημιουργία ήρθε πολύ πριν ξεκινήσω να γράφω ως κριτικός.

Σκέφτεσαι καθόλου, φτιάχνοντας τραγούδια, πώς θα ακουστούν αυτά σε άλλους μουσικοκριτικούς;

Δεν σκέφτομαι τους μουσικοκριτικούς τόσο, όσο κάποιους ανθρώπους που αποτελούν για μένα τους «ιδανικούς ακροατές». Αυτοί κατά καιρούς αλλάζουν, άλλοτε, ας πούμε, είναι η γυναίκα μου, άλλοτε ο φίλος μου ο Χρήστος που προανέφερα ή ο αδερφός μου...

Τι σε εμπνέει συνήθως στη δημιουργία μουσικής;

Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι η «έμπνευση», αν υπάρχει και πώς έρχεται. Περισσότερο την αντιλαμβάνομαι ως μια σπίθα που μετά πρέπει να δουλέψεις πολύ για να την κάνεις φωτιά. Αυτή η σπίθα, λοιπόν, για μένα μπορεί να είναι μια εικόνα, πράγματα που παρατηρώ από το τζάμι ενός λεωφορείου, κάτι που διάβασα, ένα όνειρο, μια ταινία ή ένας δίσκος, κάτι που μου είπε κάποιος, οτιδήποτε... Μου έχει συμβεί, επίσης, πολλές φορές να γράψω ολόκληρο τραγούδι τη στιγμή που έπιασα στα χέρια μου μια κιθάρα με την οποία δεν έχω ξαναπαίξει ποτέ. Τέτοιο παράδειγμα είναι το “Wayward Blues” από το What You See Is Just A Lie.

0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ