O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης

O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
«Πάντα έκανα μουσική, αλλά ποτέ δεν έβγαζα χρήματα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το «Iρίνα» είναι ο πρώτος ελληνικός σημαντικός ηλεκτρονικός δίσκος για το 2020. Σχετικά σύντομο σε διάρκεια, με 6 κομμάτια με περίεργους τίτλους, αφηγείται μικρές ιστορίες από την καθημερινότητα των ανθρώπων μιας μοναχικής πόλης, άλλοτε δυστοπικής, άλλοτε στοιχειωμένης, μα ποτέ κανονικής.


Από το εντυπωσιακό μπλε εξώφυλλό του (που έχει φιλοτεχνήσει ένας άλλος μουσικόφιλος και μουσικός παραγωγός, ο Συμεών Νομίδης aka breaking moves) μέχρι τη φουτουριστική εισαγωγή του «Αθήνα 232», κλειδώνεσαι μέσα στο καταδικό του κινηματογραφικό σύμπαν που δύσκολα μπορείς να αποχωριστείς. Ήχοι καθαρά αστικοί και αυτό το μείγμα ποίησης και ηλεκτρονικής μουσικής που δεν συναντάς πουθενά αλλού στον κόσμο παρά μόνο εδώ στην Αθήνα και αναπτύχθηκε στα '80s.


Δεν είναι τυχαίο που αμέσως μετά ακολουθεί το ομώνυμο κομμάτι, στο οποίο συμμετέχει η Λένα Πλάτωνος. Τα ανατριχιαστικά φωνητικά και οι σουρεαλιστικοί στίχοι της βρίσκονται στο επίκεντρο όλου του άλμπουμ. Είναι σαν να συναντιούνται και να ενώνονται δύο γενιές. Είναι, επίσης, ένα κομμάτι του οποίου η φήμη προηγείται της επίσημης κυκλοφορίας του. Διάφοροι φίλοι με ρωτάνε εδώ και μήνες αν το έχω ακούσει προτού βγει επίσημα.

Εμένα η ποπ μου αρέσει ως ταμπέλα. Είχε πει κάποτε Μποστ για ορισμένες κωμωδίες του ότι μπορεί να γελάει ο κόσμος, αλλά το θέμα είναι να καταλαβαίνει και λίγο τι γίνεται 


Ο Θωμάς, που κρύβεται πίσω από το πρότζεκτ Metaman, δεν είχε σκοπό να κυκλοφορήσει το «Iρίνα». Η μουσική είναι κάτι σαν χόμπι γι' αυτόν, όπως το να συλλέγει συνθεσάιζερ. Κανονικά, είναι ιδιωτικός υπάλληλος. «Πάντα έκανα μουσική, αλλά ποτέ δεν έβγαζα χρήματα» μου αναφέρει.


«Αυτός ο δίσκος κινείται γύρω από τρεις πυλώνες που συμπτωματικά έχουν το όνομα "Ελένη". Τη μητέρα μου τη λένε Ελένη. Είναι σκηνοθέτις και έγραφε από πάντα στιχάκια. Κλειδώνεται μία φορά την εβδομάδα στην κουζίνα και γράφει. Πού και πού μου τα διαβάζει. Έτσι έγινε και μετά από ένα τραγικό γεγονός, έγραψε κάτι και μου το απήγγειλε. Της είπα ότι είχα την ιδανική μουσική γι' αυτό».

 

METAMAN - IRINA (feat. Lena Platonos)

Στο «Φερμουάρ», το προτελευταίο κομμάτι του δίσκου, ακούγεται η φωνή της της Λένας ΝΕΝΕ Γεωργιάδου (της μητέρας του) «ακριβής και αποστασιοποιημένη» και είναι συγκλονιστικό στην απλότητά του, ένας ύμνος στη μοναξιά που δεν γίνεται ποτέ απόλυτα ζοφερός.


«Στην ντουλάπα κρέμεται χρόνια ένα φόρεμα που δεν τον βάζω ποτέ / Έχει φερμουάρ και δεν μπορώ να το ανεβάσω μόνη μου / Έχω ένα φόρεμα που κλείνει δύσκολα το φερμουάρ του πίσω στην πλάτη / Πρέπει κάποιος να το κλείσει / Δεν θα το βάλω ποτέ / Δεν έχω κάποιον. Έχω ένα φόρεμα».

«Eίχα την αίσθηση ότι ο δίσκος γινόταν πιο αυστηρός απ' όσο μου ταιριάζει και γι' αυτό παρακάλεσα τον Στέφανο Κωνσταντινίδη (dorg_A_tek, ΗΧΟΤΟΠΙΑ, electroware) να κάνει μια πιο electro/dance προσέγγιση» λέει ο Θωμάς. Πραγματικά, η επιλογή είναι ιδανική. Αυτά τα λόγια και ο τρόπος που επαναλαμβάνονται πάνω από το ζωηρό beat σού μένουν στο μυαλό για πολλές ώρες αργότερα. Έχει σχεδόν club χαρακτήρα.


Στην αρχή οι συγκεκριμένοι στίχοι προορίζονταν για τη μουσική του «Iρίνα», μέχρι που ένας φίλος του, ο Κώστας Νησίδης, που έχει κάνει τη σκηνοθεσία του βιντεοκλίπ, τον έφερε σε επικοινωνία με τη Λένα Πλάτωνος. «Η δεύτερη Ελένη στην ιστορία» γελάει ο Θωμάς. «Της έστειλα κάποια κομμάτια, μαζί κι αυτό με τη μητέρα μου, με την προϋπόθεση να κάνουμε κάτι μαζί. Τελικά, της άρεσε αυτό συγκεκριμένα. Ε, δεν λες όχι στην Πλάτωνος, οπότε ζήτησα συγγνώμη από τη μητέρα μου. Η Πλάτωνος, όμως, είναι διορατικός άνθρωπος, δηλαδή βλέπει πράγματα που δεν μπορείς να δεις εσύ και δεν ήθελε να πει τους ίδιους στίχους. Μου ζήτησε να της γράψω άλλους, λες και είμαι ο Γκάτσος. Ευτυχώς, στο τέλος φτιάξαμε την "Ιρίνα" με τους δικούς της στίχους. Ρώτησα μια μέρα την Πλάτωνος αν είναι υπαρκτό πρόσωπο και μου είπε ότι δεν είναι».

O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του άλμπουμ. Αrtwork: Βreaking Μoves
O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
Το οπισθόφυλλο του Ιρίνα.


Ο δίσκος, αν και κυκλοφόρησε στις αρχές του Φεβρουαρίου, έχει γίνει ανάρπαστος. Μάλιστα, βρέθηκε σε λίστα με τις καλύτερες κυκλοφορίες του μήνα στο «Uncut». Παρά τον σκοτεινό του χαρακτήρα, είναι προσβάσιμος και άμεσος. Κάποια στιγμή, εκεί που καθόμαστε και μιλάμε για το trap, που είναι πια το μόνο είδος μουσικής από το οποίο μπορεί να ζήσει κανείς, μου δείχνει ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο. «Αυτό είναι το ωδείο που τελείωσε η Κάλλας. Όσα χρόνια ζω είναι με σκουπιδοτενεκέδες και κάδους απ' έξω. Μόνο γι' αυτό θα μπορούσε να επισκέπτεται τη χώρα μας πλήθος τουριστών. Μας τη φέρανε σε ολόγραμμα και εδώ, το μεζεδοπωλείο που βρίσκεται δίπλα στο μέρος όπου σπούδασε, ο Καπεταν-Μιχάλης, είναι πιο γνωστό».


Ο Θωμάς μιλάει για την κατάρα του experimental που έχει χαντακώσει τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική. «Όταν ο John Cage έκανε τα τρία λεπτά ησυχίας, δεν το έκανε για να έρθει ένας τύπος και να πει "ωραία, θα κάνω εγώ 15 λεπτά", το έκανε για να διευρύνει τα όρια. Μερικά πράγματα γίνονται για να τα ενσωματώσει αργότερα η ποπ μουσική. Διαφορετικά, τα κάνεις για σένα και δεν είναι ανάγκη να τα ακούει ο άλλος. Εμένα η ποπ μου αρέσει ως ταμπέλα. Είχε πει κάποτε Μποστ για ορισμένες κωμωδίες του ότι μπορεί να γελάει ο κόσμος, αλλά το θέμα είναι να καταλαβαίνει και λίγο τι γίνεται».


«Ποιος είναι ο τρίτος πυλώνας του δίσκου;» αναρωτιέμαι καθώς η κουβέντα πλησιάζει προς το τέλος.


«Η γυναίκα μου, που τη λένε κι εκείνη Ελένη. Αν αυτή δεν μου έλεγε "ξέρεις κάτι, αυτά τα πράγματα πρέπει να βγουν και όχι να τα ακούμε μόνο οι δυο μας", δεν θα είχε γίνει τίποτα. Οπότε θα μπορούσε να λέγεται και "Ελένη" το άλμπουμ».

 

METAMAN - ATHENS 232

To «Ιρίνα» του Metaman μόλις κυκλοφόρησε από τη νεοσύστατη Won Ton Records, metamanath.bandcamp.com

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT