Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια

Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια Facebook Twitter
"Για τη φωτογράφηση έχουν έρθει γύρω στα 6-7 άτομα που οι ηλικίες τους δεν ξεπερνούν τα 20. Οι περισσότεροι έχουν έρθει μετά το σχολείο ή τις σχολές τους". Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το beatboxing γεννήθηκε από την κουλτούρα του χιπ χοπ στις αρχές της δεκαετίας του '80 και γρήγορα γνώρισε μεγάλη άνθηση ως αυτόνομη τέχνη. Στην Ελλάδα το έκαναν γνωστό πριν από δέκα χρόνια οι Word of Mouth, από τους πρώτους που έκαναν beatbox στην Ελλάδα.

Όμως, τι ακριβώς είναι το beatbox;

Όποιος κάνει beatbox, στην ουσία προσπαθεί να μιμηθεί με το στόμα του και διάφορα μέλη του σώματός του τον ήχο των ντραμς, αλλά και διάφορων κρουστών και εγχόρδων. Η μουσική παράγεται με τη φωνή, το στόμα, τα χείλη, αλλά και το στήθος. Συχνά μοιάζει σαν να ακούς μια ανθρώπινη ορχήστρα, αλλά δεν έχει καμιά σχέση με το τραγούδι. Οι νεαρότερες ηλικίες το λατρεύουν. Εδώ και τέσσερα χρόνια που διοργανώνεται το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Βeatbox στην Αθήνα συμμετέχουν κυρίως πιτσιρικάδες. Το έπαθλο είναι ένα ταξίδι στη Γερμανία και η συμμετοχή στο μεγάλο παγκόσμιο πρωτάθλημα που γίνεται κάθε χρόνο εκεί, όπου διαγωνίζονται οι καλύτεροι και κορυφαίοι beatboxers του κόσμου.

Οι συμμετέχοντες που συναντάω είναι το πολύ 20 χρονών. Οι περισσότεροι έχουν έρθει για τη φωτογράφιση μετά το σχολείο ή τις σχολές τους. Ρωτάω τον Μαξίμ, που είναι 19 και πηγαίνει στο Επαγγελματικό Λύκειο Αναβρύτων, για την εμπειρία του με αυτό. «Είχα λάβει μέρος στον διαγωνισμό και πέρσι. Μπήκα στους 16. Ήταν φοβερή εμπειρία το να βρίσκομαι στη σκηνή, είχα τρελό άγχος. Όμως, όταν μαθαίνεις ότι πέρασες, νιώθεις απίστευτη χαρά. Θέλω να μπω και πάλι στους 16, αλλά ο ανταγωνισμός μεγαλώνει όσο μεγαλώνει και η κοινότητα του beatbox. Φέτος έκανα μια μέτρια προετοιμασία λόγω των εξετάσεων του σχολείου, αλλά θα βάλω τα δυνατά μου. Πολλοί από εμάς δίνουμε Πανελλήνιες και αυτό δεν σου επιτρέπει να αφιερώσεις πολύ χρόνο στο beatbox».

Αυτήν τη στιγμή ξεπερνάει ακόμη και το skate. Αυτό γίνεται επειδή skateboard το κάνεις μόνο στον δρόμο, αλλά το beatbox μπορείς να το κάνεις στο σπίτι σου και να ανεβάσεις το βίντεο στο Διαδίκτυο.

Ο Γιώργος και ο Αλέξανδρος είναι γύρω στα 17 και οι δύο και πάνε στο Μουσικό Λύκειο Παλλήνης. Ο Αλέξανδρος ασχολείται εδώ και έναν χρόνο με το beatbox και δεν έχει ξαναπάρει μέρος στον διαγωνισμό. Παράλληλα, κάνει σαξόφωνο και πιάνο. «Ασχολήθηκα με αυτό, επειδή γενικά μου αρέσει το χιπ χοπ και η ηλεκτρονική μουσική. Χάρη στο beatbox μπορώ να κάνω παραγωγή αυτών των ειδών», λέει. Ο Γιώργος, που το καλλιτεχνικό του όνομα είναι sologhost, το έμαθε από έναν φίλο του. «Όταν μου έδειξε τι είναι, θυμάμαι πως με εξέπληξε το γεγονός ότι ο άνθρωπος μπορεί να παράγει μουσική χωρίς να χρησιμοποιήσει κάποιο μουσικό όργανο. Οι προσδοκίες μου δεν είναι υψηλές. Δεν περιμένω να κερδίσω, θέλω απλώς να διαγωνιστώ και να περάσω καλά, κάνοντας αυτό που αγαπώ». Ο Χρήστος, που είναι ο μεγαλύτερος από τους τέσσερις (είναι 18), στοχεύει στη διάκριση. «Είχα πάρει μέρος στον διαγωνισμό για πρώτη φορά το 2013, σε ηλικία 15 χρονών περίπου», λέει. «Ήταν κάτι απίθανο και ξεχωριστό για μένα. Εκείνη την ημέρα ένιωσα πραγματικά τι σημαίνει beatbox battles και γενικότερα πώς είναι το κλίμα στην beatbox κοινότητα. Όλα ήταν υπέροχα και έχω τις καλύτερες αναμνήσεις. Η προσδοκία μου είναι να καταφέρω να βγω πρωταθλητής στο battle, ώστε να πάρω τον τίτλο και αργότερα να ταξιδέψω στη Γερμάνια για το παγκόσμιο Beatbox Battle. Πιστεύω πως αν εκπληρωθεί η επιθυμία μου, θα νιώσω καλά ο ίδιος, θα κάνω περήφανους τους δικούς μου και θα έχω ζήσει μια εκπληκτική εμπειρία».

Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όμως, και ο Βασίλης Παπούλιας (ο El Pap Chico των Word of Mouth), που είναι υπεύθυνος για τη διοργάνωση του event, ξεκίνησε να κάνει beatbox από μικρός, σε ηλικία 14 χρονών, όπως μου εξομολογείται.


«Άκουσα έναν δίσκο και από τότε μπήκα στη διαδικασία να το μάθω. Προσπάθησα μόνος μου, επειδή τότε δεν υπήρχε το Ίντερνετ, αυτοσχεδίαζα. Με τράβηξε όταν κατάλαβα ότι είναι τέχνη, ότι υπάρχει σε έναν δίσκο και κάποιος το κάνει ως επάγγελμα. Σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχουν άνθρωποι που ζουν από τη συγκεκριμένη τέχνη αυτήν τη στιγμή, και μπορώ να σου πω ότι κι εγώ πλέον βιοπορίζομαι από αυτό. Έχω την αίσθηση ότι επαγγελματίες στην Ελλάδα σε σταθερή βάση είναι πολύ λίγοι, γύρω στους 4-5».

Ο Βασίλης θεωρεί ότι η ηλικία όσων συμμετέχουν είναι κάτι εντυπωσιακό. «Ξεκινάνε από τα 13 και φτάνουν μέχρι 35 και 40. Εννοείται ότι κάποιος μπορεί να ξεκινήσει σε μεγάλη ηλικία. Είναι καθαρά θέμα επιθυμίας. Είναι δύσκολο, όπως όλα. Π.χ. αν αρχίσεις να κάνεις στίβο στα 30 σου, δεν πρόκειται να κάνεις τους χρόνους που κάνουν οι παγκόσμιοι πρωταθλητές αμέσως, θα χρειαστούν κάποια χρόνια. Αν τα καταφέρεις, καλώς. Για να ξεκινήσει κάποιος, αρχικά χρειάζεται ταλέντο, πίστη σε αυτό που κάνει και πολλή εξάσκηση. Έχω την αίσθηση ότι όλοι μπορούμε να το κάνουμε. Όπως τα περισσότερα πράγματα, ακούγεται δύσκολο, αλλά στην ουσία είναι απλό. Είναι καθαρά θέμα εξάσκησης, τεχνικής και πίστης σε αυτό που κάνεις. Σίγουρα χρειάζεται να έχεις κάποια ακούσματα και επιθυμία γι' αυτό».

Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια Facebook Twitter
Ο Βασίλης Παπούλιας κρύβεται πίσω από την διοργάνωση του πρωταθλήματος και ασχολείται με το beatbox εδώ και 27 χρόνια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στην Ελλάδα ασχολούνται ενεργά πάνω από 80 άτομα και «πολλά παιδιά από επαρχία», όπως αναφέρει. «Αρχικά, μπορούσε κάποιος να μας βρει από το Beat Beatbox Community και μετά από το Beatboxgreece.com. Φέτος διαγωνίζονται γύρω στα εξήντα άτομα».

— Γιατί, όμως, έχει τόση απήχηση στις νεαρές ηλικίες;

Είναι μια μορφή έκφρασης και ταυτόχρονα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις 3-4 πιο δημοφιλείς street arts. Αυτήν τη στιγμή ξεπερνάει ακόμη και το skate. Αυτό γίνεται επειδή skateboard το κάνεις μόνο στον δρόμο, αλλά το beatbox μπορείς να το κάνεις στο σπίτι σου και να ανεβάσεις το βίντεο στο Διαδίκτυο. Το πρωτάθλημα αποτελεί έναυσμα κυρίως για τα νέα παιδιά, αρχικά για να ξέρουν ότι κάθε χρόνο υπάρχει ένας χώρος όπου μπορούν να εκφραστούν. Για μένα, που ξεκίνησα ως beatboxer, το βασικότερο είναι αυτό, δηλαδή η προσφορά: τα παιδιά να μπορούν να εκφραστούν, κάτι που δεν είχε η δική μας γενιά. Αυτό δεν ήταν δεδομένο πριν από τρία χρόνια. Μερικά από αυτά τρέμουν επειδή δεν έχουν κρατήσει μικρόφωνο ποτέ στη ζωή τους. Πέρσι κέρδισε ένα παιδί που είχε σταματήσει και επανήλθε, λόγω του πρωταθλήματος. Πιστεύω πως ο διαγωνισμός, ειδικά για όσους είναι κάτω των 18, είναι αρκετά σημαντικό γεγονός. Κάνει τους πιτσιρικάδες να αγωνίζονται για να κερδίσουν τον τίτλο. Αυτό μου δίνει μεγάλη χαρά. Μακάρι να μπορέσει η ελληνική σκηνή να σταθεί ανεξάρτητα από οποιοδήποτε πρωτάθλημα. Μακάρι, δηλαδή, οι beatbox καλλιτέχνες να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους χωρίς να εξηγούν τι είναι αυτό που κάνουν. Μπορεί για τους ανθρώπους που ασχολούνται χρόνια αλλά και για τις νεότερες γενιές να είναι κάτι δεδομένο, αλλά δεν υπάρχουν μουσικές σκηνές που να μπορούν να φιλοξενήσουν κάτι ανάλογο. Γενικότερα, δεν είναι κάτι που βλέπεις συχνά. Είναι σαν να περνάει στο περιθώριο, ενώ η δημοτικότητά του στο σχολείο είναι μεγαλύτερη ακόμη και από αυτήν άλλων μουσικών ειδών.

— Ποιο πιστεύεις πως είναι το πρόβλημα;

Τα πάντα είναι θέμα οπτικής. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να γίνει εμπορικό, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί σε κάποιες διαφημίσεις. Για μένα, το κυριότερο πρόβλημα είναι πως οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν ότι ως είδος μπορεί να σταθεί από μόνο του. Δεν είναι μια απλή μόδα. Υπάρχει μια ολόκληρη ιστορία από πίσω του. Στο πρωτάθλημα π.χ. δεν υπάρχει ένας μεγάλος χορηγός που να μας στηρίζει. Κάθε χρόνο το event βγαίνει με το ζόρι. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε την άνεση να φέρουμε μεγαλύτερα ονόματα. Φέτος, βέβαια, έχουμε καλεσμένους τρεις κορυφαίους ξένους πρωταθλητές πολύ μεγάλων διοργανώσεων. Θα είναι από τα πιο εντυπωσιακά θεάματα που θα μπορεί να δει κάποιος στην πόλη: έξι ώρες γεμάτες μουσική προερχόμενη από το στόμα.

— Γιατί όμως έχει μόνο αγόρια;

Βρήκαμε μια κοπέλα από την Κύπρο που είναι 15 χρονών και δεν την αφήνουν οι γονείς της να συμμετάσχει και άλλη μία από την Αλβανία, που είναι παρόμοια περίπτωση, άρα οι ελπίδες να αναπτυχθεί το γυναικείο χιπ χοπ στην Ελλάδα είναι μηδαμινές. Παρότι έχω ανακοινώσει ότι ακόμη και μία να έρθει, θα πάρει αυτόματα εισιτήριο για το παγκόσμιο πρωτάθλημα, χωρίς να διαγωνιστεί, απλώς παρουσιάζοντας το δικό της showcase χωρίς λάθη, δεν έχουν πειστεί. Φοβούνται. Είναι και σε μικρές ηλικίες. Δεν καταλαβαίνουν και οι γονείς. Όταν ακούνε για κλαμπ, σκέφτονται άλλα πράγματα. Στο παρελθόν, βέβαια, έχω προσπαθήσει να τους πείσω ότι το περιβάλλον είναι ασφαλές.

Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια Facebook Twitter
"Oι ηλικίες όσων συμμετέχουν είναι εντυπωσιακές. «Ξεκινάνε από 13 και φτάνουν μέχρι 35 και 40. Εννοείται ότι κάποιος μπορεί να ξεκινήσει σε μεγάλη ηλικία"... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπορείς να βγάλεις λεφτά από το beatbox; Η τέχνη που λατρεύουν (κάποιοι) 15άρηδες στην Ελλάδα μετρά 27 χρόνια Facebook Twitter
Είναι κάτι μουσικό. Δεν είναι κάτι που το κάνει κάποιος και πέρασε όπως διάφορες μόδες. Υπάρχει μια ολόκληρη ιστορία από πίσω. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

To Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Beatbox 2016 θα γίνει το Σάββατο 12 Νοεμβρίου στο six d.o.g.s. (Αβραμιώτου 6-8)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ