Morgan Wallen: Ο μεγαλύτερος σταρ της κάντρι είναι ρατσιστής

Morgan Wallen Facebook Twitter
Για έναν μουσικό όπως ο Wallen, ακόμα και η πολυσυζητημένη νότια προφορά του, όσο κι αν θεωρείται ατού στην περίπτωσή του, είναι επίσης αποκύημα αυτής της συγκεκριμένης κουλτούρας, όπως και η θεματική των στίχων του, με την εμμονή στο μέρος που μεγάλωσε, από το οποίο δεν θέλει να φύγει ποτέ. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Ο Morgan Wallen είναι ο μεγαλύτερος σταρ της κάντρι στην Αμερική αυτήν τη στιγμή. Ταυτόχρονα, θεωρείται από τους πιο αμφιλεγόμενους, που για κάποιον, ίσως όχι και τόσο ανεξήγητο λόγο, γνωρίζει τεράστια επιτυχία.

Μέχρι πρότινος τον θεωρούσαν ένα από τα ανερχόμενα ονόματα της κάντρι σκηνής, χωρίς όμως να έχει κάνει κάποιο μπαμ. Το 2014, σε ηλικία 20 χρονών, διαγωνίστηκε στην έκτη σεζόν του αμερικανικού «The Voice», αλλά δεν κατάφερε να προχωρήσει πέρα από τα προκριματικά. Η συμμετοχή του στο γνωστό τηλεπαιχνίδι φαίνεται ότι τον βοήθησε τουλάχιστον να υπογράψει το 2016 στη δισκογραφική Big Loud Records και να κάνει το επίσημο ντεμπούτο του στη δισκογραφία με το κομμάτι «The way I talk». Το «Dangerous» είναι το δεύτερο στη σειρά άλμπουμ του. Το 2018 κυκλοφόρησε την πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά του, το «If I know me».

Ωστόσο, κανείς δεν πίστευε ότι η φήμη του θα απογειωνόταν τόσο ξαφνικά, ειδικά από τη στιγμή που τον Φεβρουάριο του 2021 το γνωστό κουτσομπολίστικο σάιτ TMZ πόσταρε ένα βίντεο που τον έδειχνε να φωνάζει ένα ρατσιστικό επίθετο έξω από το σπίτι ενός φίλου του – συγκεκριμένα τη λέξη «nigger». Μάλιστα, δεν ήταν το πρώτο του σκάνδαλο. Τον προηγούμενο Μάιο η αστυνομία τον είχε συλλάβει για μέθη και διατάραξη της κοινής ησυχίας, ενώ τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου είχε ακυρωθεί μια εμφάνισή του στο «Saturday Night Live» επειδή παραβίασε τους κανόνες ασφαλείας της εκπομπής σχετικά με τον Covid-19. Παρ’ όλα αυτά, η καριέρα του δεν υπέστη σοβαρό πλήγμα. Ζήτησε συγγνώμη για τις πράξεις του και συνέχισε την πορεία του. 

Το κοινό θα ακούσει πιασάρικη μουσική από χαρισματικούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από το τι λένε τα media ή τι κάνουν οι πολυεθνικές εταιρείες. Αυτό δεν σημαίνει ότι η συμπεριφορά ενός σταρ θα πρέπει να μην εξετάζεται προσεκτικά – ειδικά όταν αυτή αντικατοπτρίζει ένα γενικότερο πρόβλημα.

Στην περίπτωση του ρατσιστικού επεισοδίου, όμως, μετά από ένα ξεφάντωμα εβδομήντα δύο ωρών κατά τη διάρκεια ενός πάρτι καταχρήσεων, η αντίδραση της μουσικής βιομηχανίας ήταν άμεση. Οι μεγάλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί σταμάτησαν να παίζουν τα τραγούδια του και οι πλατφόρμες streaming τα έβγαλαν από τις playlists του. Τo Academy of Country Music τον απέκλεισε από τα βραβεία της χρονιάς, ο ατζέντης του παραιτήθηκε και η δισκογραφική του πάγωσε το συμβόλαιό του.

Γενικότερα, στον απόηχο του θανάτου του Τζορτζ Φλόιντ και του κινήματος #blacklivesmatter, είναι εμφανές ότι η κάντρι καταβάλλει προσπάθειες να πετάξει από πάνω της τον συντηρητισμό και τον ρατσισμό που την περιβάλλει εδώ και χρόνια.

Δεν φαίνεται να είναι και τόσο εύκολη υπόθεση. Μετά από ένα πεντάλεπτο απολογητικό βίντεο που ανέβασε ο Wallen στο Instagram, στο οποίο αποδέχτηκε την τιμωρία που του επιβλήθηκε και ζήτησε από τους φαν του γενικά να μην τον υπερασπίζονται, οι πωλήσεις του άλμπουμ του τριπλασιάστηκαν. Για δέκα εβδομάδες το «Dangerous» ήταν στην κορυφή του Billboard Hot 200. Λίγο ακόμα αν έμενε εκεί θα έσπαγε το ρεκόρ των 13 εβδομάδων του Drake με το «Views» το 2016. Χρειάστηκε ένα νέο άλμπουμ του Τζάστιν Μπίμπερ για να τον ρίξει από το Νο1.

Αν και η παραμονή του στην κορυφή για τόσο μεγάλο διάστημα ήταν μια απρόσμενη εξέλιξη, το να μοσχοπουλά ένας καλλιτέχνης, παρά την παραβατική συμπεριφορά του, δεν είναι κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί στη μουσική σκηνή. Στην περίπτωση του Mάικλ Τζάκσον και τις κατηγορίες για παιδεραστία, μετά την προβολή του «Leaving Neverland», διαπιστώθηκε ότι τα άλμπουμ συνέχισαν να πουλούν τρελά και τα streamings να ανεβαίνουν. Το ίδιο συνέβη και με τον Ρ. Kέλι, παρά τη φυλάκισή του μετά από κατηγορίες για σεξουαλική κακοποίηση. Και δεν είναι οι μόνοι μουσικοί: ο Κρις Μπράουν και ο 6ix9ine π.χ. συνέχισαν να έχουν την ίδια απήχηση. 

Morgan Wallen – Dangerous

Κι αν ένα ρατσιστικό επίθετο δεν είναι τόσο βαρύ όσο μια υπόθεση κακοποίησης, ας είμαστε ειλικρινείς: είναι μία ακόμη ένδειξη ότι η κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture) δεν λειτουργεί πρακτικά πέρα από τα social media.

Όπως αναφέρει ο Spencer Kornhaber σε ένα σχετικό άρθρο του στο «Atlantic», «κάθε είδους δημοσιότητα –αρνητική ή θετική– τελικά ωφελεί τον αποδέκτη της. Οι ακροατές που κράτησαν τον Wallen στις playlists τους ή έψαξαν τα hits του μπορεί να το κάνουν είτε επειδή αδιαφορούν για τα ατοπήματά του, είτε βάσει του επιχειρήματος ότι πρέπει να ξεχωρίζει κανείς τον καλλιτέχνη από την τέχνη του, είτε –και αυτό είναι το επικρατέστερο– λόγω απόλυτης άγνοιας. Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι μόνο το 18% των ακροατών της κάντρι που γνώριζαν ποιος είναι ήξερε ότι η μουσική του δεν παιζόταν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς».  

Αυτό το 18% ήταν καθοριστικό, σύμφωνα με τον Kornhaber, για τις πωλήσεις του, που σημείωσαν αύξηση 1.221%, ξεπερνώντας οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει μέσα στο 2021. Οι φαν του ξεκίνησαν μια εκστρατεία για να τον κρατήσουν στην κορυφή. Αρκετοί ραδιοφωνικοί σταθμοί δέχτηκαν διαμαρτυρίες για το μποϊκοτάζ που του έκαναν. Από την άλλη, μπορεί οι streaming εφαρμογές να μην περιλαμβάνουν τα κομμάτια του στις δημοφιλείς playlists τους, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάποιος δεν μπορεί να τα ακούσει μέσω αυτών. Με αυτόν τον τρόπο έχουν γίνει hit τραγούδια και καλλιτέχνες που ήταν παντελώς άγνωστοι. 

«Το κοινό θα ακούσει πιασάρικη μουσική από χαρισματικούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από το τι λένε τα media ή τι κάνουν οι πολυεθνικές εταιρείες. Αυτό δεν σημαίνει ότι η συμπεριφορά ενός σταρ θα πρέπει να μην εξετάζεται προσεκτικά – ειδικά όταν αυτή αντικατοπτρίζει ένα γενικότερο πρόβλημα» γράφει σε άλλο σημείο ο Kornhaber.  

Η κάντρι πάντοτε είχε να κάνει με την παράδοση και τον τοπικισμό –η αποθέωση του Νάσβιλ–, ενώ έχει χρόνια ανοσία σε οποιαδήποτε πολιτισμική αλλαγή. Το «Old country road» του Lil Nas X ήταν η εξαίρεση στον κανόνα και η crossover επιτυχία του οφείλεται εν μέρει στην παρουσία του Billy Ray Cyrus. Εξαιρέσεις αποτελούν και οι Αφροαμερικανοί μουσικοί που ασχολούνται με το είδος και βιώνουν μια διαφορετική εμπειρία στη σκηνή. 

Για έναν μουσικό όπως ο Wallen, ακόμα και η πολυσυζητημένη νότια προφορά του, όσο κι αν θεωρείται ατού στην περίπτωσή του, είναι επίσης αποκύημα αυτής της συγκεκριμένης κουλτούρας, όπως και η θεματική των στίχων του, με την εμμονή στο μέρος που μεγάλωσε, από το οποίο δεν θέλει να φύγει ποτέ.

Γέννημα-θρέμμα μιας μικρής πόλης του Τενεσί, από μικρός έκανε μαθήματα πιάνου και βιολιού. Στο κολέγιο, μετά από έναν σοβαρό τραυματισμό στον αγκώνα, εγκατέλειψε το όνειρό του για καριέρα στο μπέιζμπολ και αποφάσισε να ασχοληθεί πιο σοβαρά με το τραγούδι και τη μουσική. Δεν είναι τυχαίο που η συνάδελφός του, επίσης ανερχόμενο όνομα της κάντρι, Maren Morris, τόνισε: «Όλοι το ξέρουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποίησε τη συγκεκριμένη λέξη».  

Τελευταία αμφιβάλλω αν προσφέρει κάτι το παιχνίδι της συγχώρεσης ή της ακύρωσης που παίζεται στα social media όσον αφορά αγαπημένους σταρ που έχουν ξεστρατίσει. Σημασία έχει πάντα να διευρύνεται ο διάλογος, όσο δύσκολος κι αν είναι, όσο κι αν ενοχλεί ορισμένους. Ίσως μόνο τότε δούμε κάποια ουσιαστική αλλαγή στη νοοτροπία του κόσμου. 

Morgan Wallen - 7 Summers

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ