Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι

Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι Facebook Twitter
Όσο καλός και να είναι ένας λευκός ραπερ, όσο χωμένος μέσα στον δρόμο και την κουλτούρα του και να είναι, όση παρέα και να κάνει με μαύρους θα του λείπει πάντα κάτι βασικό: Το χρώμα του δέρματος... Φωτο: Aπο την σελίδα του Kendrick Lamar στο Facebook
2

 

I'm the biggest hypocrite of 2015
Once I finish this, witnesses will convey just what I mean
Been feeling this way since I was 16, came to my senses
You never liked us anyway, fuck your friendship, I meant it
I'm African-American, I'm African
I'm black as the moon, heritage of a small village
Pardon my residence Came from the bottom of mankind
My hair is nappy, my dick is big, my nose is round and wide
You hate me don't you?
You hate my people, your plan is to terminate my culture
You're fuckin' evil I want you to recognize that I'm a proud monkey
You vandalize my perception but can't take style from me
And this is more than confession
I mean I might press the button just so you know my discretion
I'm guardin' my feelins, I know that you feel it

 

Στίχοι από το κομμάτι του Kendrick Lamar, «The Black The Berry»

 

Όσο καλός και να είναι ένας λευκός ραπερ, όσο χωμένος μέσα στον δρόμο και την κουλτούρα του και να είναι, όση παρέα και να κάνει με μαύρους θα του λείπει πάντα κάτι βασικό: Το χρώμα του δέρματος. Δεν είναι μια λεπτομέρεια αλλά η ουσία της ιστορίας του ραπ. Και το χρώμα του δέρματος το 2015 παραμένει θέμα για την Αμερική(ακόμα και αν τα ηνία της εξουσίας κρατάει ένας μαύρος) αλλά και για ολόκληρο του πλανήτη.

Εξαιτίας αυτού του χρώματος σηκώνονται τα όπλα των λευκών χωρίς δεύτερη σκέψη και το χρώμα του δέρματος παραμένει μια ανεξάντλητη πηγή για ρατσιστικά αστεία ακόμα και το 2015. Τα πράγματα μπορεί να είναι καλύτερα για τους μαύρους αλλά είναι μόνο αυτό: «καλύτερα»(σ.σ Και όλο και κάτι θα συμβεί για να μας θυμίσει ότι είναι χειρότερα από όσο πιστεύουμε).

Από την άλλη συμβαίνει το εξής στην ραπ μουσική των ημερών μας. Ταλαντούχοι μαύροι καλλιτέχνες όπως ο Kanye West προβάλλουν όλα τα (λευκά;) απωθημένα τους στην μούρη του κόσμου. Μοιάζει σαν να παίρνουν εκδίκηση για την καταπίεση που δέχτηκαν οι πρόγονοι τους. Επικεντρώνονται στην αυτοπροβολή. Η εικόνα τους φωνάζει: «Είμαι μαύρος και πλούσιος». Έχουν φροντίσει να καθαρίσουν καλά την βρωμιά του δρόμου(άρα και την αλήθεια) από τους στίχους τους και επικεντρώνονται στις εντυπωσιακές παραγωγές.

Ο Kendrick Lamar στην φάση που βρίσκεται καταφέρνει να περάσει το εξής με τους στίχους του: Την αλήθεια όχι από την πλευρά του παρατηρητή αλλά ως βίωμα στους δρόμους του Compton, της πολιτείας που γέννησε ιστορικά συγκροτήματα της ραπ όπως οι N.W.A ( μέλη του ήταν ο Ice Cube και ο Dr Dre).

Ο Lamar καταφέρνει την ίδια στιγμή να παραμείνει ψύχραιμος και θαρραλέος στον τρόπο που εκφράζεται. Ξέρει καλά ότι όσες «κακές» λέξεις (αχρείαστες πολλές φορές που κρύβουν την έλλειψη έμπνευσης) και να βάλει σε ένα ραπ κομμάτι, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με έναν ωμό στίχο όπως το «You're fuckin' evil I want you to recognize that I'm a proud monkey». Κομμάτια όπως αυτό, αλλά και ολόκληρο το άλμπουμ, καταφέρνουν να στρέψουν την προσοχή του κόσμου στα πραγματικά προβλήματα των μαύρων σήμερα.

Επισημαίνουν την ίδια στιγμή ένα γεγονός που καλό θα ήταν να το γνωρίζουμε όλοι: Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι. 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια
Στην Αμερική των 60's kai 70'σ για τους Κάνι Γουέστ είχε εφευρεθεί ο όρος "Μπαρμπα Θωμάδες" (από το βιβλίο "η καλύβα του Μπαρμπα Θωμά". Για τους μαύρους δηλ. που ουσιαστικά είναι αλλοτριωμένοι από τους λευκούς. Τον όρο αυτό χρησιμοποιούσε στα βιβλία του ο Ελντριτζ Κλήβερ, αρχηγός των Μαύρων Πανθήρων. Αντίστοιχα, για τους λευκούς που κόπτονταν για τα δικαιώματα των μαύρων σε μια φετιχιστική-μανιχαϊστική λογική του "ό,τι κάνει ο μαύρος είναι σωστό, ό,τι κάνει ο λευκός είναι καταδικαστέο και ύποπτο" οι λευκοί τους αποκαλούσαν "Nigger lovers".
Με συγχωρείτε αλλά η αναφορά στο Kanye west είναι ολότελα εσφαλμένη και προδίδει την επιφανειακή σας ενασχόληση με την κουλτούρα. Ο Kanye West από τον καιρό του College Dropout (ήδη από το All Falls Down το πρώτο τραγούδι του δίσκου) είναι ιδιαίτερα αιχμηρός για τη σύγχρονή Αμερική και τα φυλετικά ζητήματα. Για να φθάσει στο αποκορύφωμα του στο επιθετικό αριστούργημα/γροθιά στο στομάχι του New Slaves του Yeezus. Ακόμη και οι ζωντανές εμφανίσεις του, (η Ιτιά στο background φωτογραφημένη από τον Steve McQueen στα MTV Awards αναφορά στο Strange Fruit που είχε σαμπλάρει για το Blood On The Leaves ή ότι ανέβασε όλη τη grime σκηνή του Λονδίνου ως διαμαρτυρία στα φυλετικά «καθαρά» Brit Awards) είναι περισσότερο Performances που προσπαθούν να προβοκάρουν.Πάντως οι πρόσφατες κοελικές δηλώσεις του Kendrick Lamar για το Ferguson είχαν προκαλέσει αντιδράσεις και η Azelia Banks του είχε επιτεθεί αποκαλώντας τον μπάρμπα Θωμά. Και την ίδια στιγμή που ο Kendrick Lamar παρουσιάζεται αδιανόητα συντηρητικός κάνοντας δηλώσεις που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν πως κατηγορεί τα θύματα, γράφει το Blacker the Berry. Και ο μπαρμπά-Θωμάς Kanye ηχογραφεί στο Παρίσι ένα άλμπουμ που στάζει οργή για το ρατσισμό που βιώνουν οιι αφροαμερικάνοι σήμερα.Οπότε καλύτερα να μην βιάζεστε να κρίνετε εφορμόμενοι μονάχα από κανα δυο εξώφυλλα και άρθρα που μπορεί να πήρε το μάτι σας