Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι

Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι Facebook Twitter
Όσο καλός και να είναι ένας λευκός ραπερ, όσο χωμένος μέσα στον δρόμο και την κουλτούρα του και να είναι, όση παρέα και να κάνει με μαύρους θα του λείπει πάντα κάτι βασικό: Το χρώμα του δέρματος... Φωτο: Aπο την σελίδα του Kendrick Lamar στο Facebook
2

 

I'm the biggest hypocrite of 2015
Once I finish this, witnesses will convey just what I mean
Been feeling this way since I was 16, came to my senses
You never liked us anyway, fuck your friendship, I meant it
I'm African-American, I'm African
I'm black as the moon, heritage of a small village
Pardon my residence Came from the bottom of mankind
My hair is nappy, my dick is big, my nose is round and wide
You hate me don't you?
You hate my people, your plan is to terminate my culture
You're fuckin' evil I want you to recognize that I'm a proud monkey
You vandalize my perception but can't take style from me
And this is more than confession
I mean I might press the button just so you know my discretion
I'm guardin' my feelins, I know that you feel it

 

Στίχοι από το κομμάτι του Kendrick Lamar, «The Black The Berry»

 

Όσο καλός και να είναι ένας λευκός ραπερ, όσο χωμένος μέσα στον δρόμο και την κουλτούρα του και να είναι, όση παρέα και να κάνει με μαύρους θα του λείπει πάντα κάτι βασικό: Το χρώμα του δέρματος. Δεν είναι μια λεπτομέρεια αλλά η ουσία της ιστορίας του ραπ. Και το χρώμα του δέρματος το 2015 παραμένει θέμα για την Αμερική(ακόμα και αν τα ηνία της εξουσίας κρατάει ένας μαύρος) αλλά και για ολόκληρο του πλανήτη.

Εξαιτίας αυτού του χρώματος σηκώνονται τα όπλα των λευκών χωρίς δεύτερη σκέψη και το χρώμα του δέρματος παραμένει μια ανεξάντλητη πηγή για ρατσιστικά αστεία ακόμα και το 2015. Τα πράγματα μπορεί να είναι καλύτερα για τους μαύρους αλλά είναι μόνο αυτό: «καλύτερα»(σ.σ Και όλο και κάτι θα συμβεί για να μας θυμίσει ότι είναι χειρότερα από όσο πιστεύουμε).

Από την άλλη συμβαίνει το εξής στην ραπ μουσική των ημερών μας. Ταλαντούχοι μαύροι καλλιτέχνες όπως ο Kanye West προβάλλουν όλα τα (λευκά;) απωθημένα τους στην μούρη του κόσμου. Μοιάζει σαν να παίρνουν εκδίκηση για την καταπίεση που δέχτηκαν οι πρόγονοι τους. Επικεντρώνονται στην αυτοπροβολή. Η εικόνα τους φωνάζει: «Είμαι μαύρος και πλούσιος». Έχουν φροντίσει να καθαρίσουν καλά την βρωμιά του δρόμου(άρα και την αλήθεια) από τους στίχους τους και επικεντρώνονται στις εντυπωσιακές παραγωγές.

Ο Kendrick Lamar στην φάση που βρίσκεται καταφέρνει να περάσει το εξής με τους στίχους του: Την αλήθεια όχι από την πλευρά του παρατηρητή αλλά ως βίωμα στους δρόμους του Compton, της πολιτείας που γέννησε ιστορικά συγκροτήματα της ραπ όπως οι N.W.A ( μέλη του ήταν ο Ice Cube και ο Dr Dre).

Ο Lamar καταφέρνει την ίδια στιγμή να παραμείνει ψύχραιμος και θαρραλέος στον τρόπο που εκφράζεται. Ξέρει καλά ότι όσες «κακές» λέξεις (αχρείαστες πολλές φορές που κρύβουν την έλλειψη έμπνευσης) και να βάλει σε ένα ραπ κομμάτι, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με έναν ωμό στίχο όπως το «You're fuckin' evil I want you to recognize that I'm a proud monkey». Κομμάτια όπως αυτό, αλλά και ολόκληρο το άλμπουμ, καταφέρνουν να στρέψουν την προσοχή του κόσμου στα πραγματικά προβλήματα των μαύρων σήμερα.

Επισημαίνουν την ίδια στιγμή ένα γεγονός που καλό θα ήταν να το γνωρίζουμε όλοι: Μόνο ένας μαύρος ξέρει πραγματικά τι περνούν οι μαύροι. 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μελιτζάzz

Μουσική / Μελιτζάzz: Ένα πολύπλευρο φεστιβάλ για την τσακώνικη παράδοση που χάνεται

Στο φεστιβάλ του Λεωνιδίου συνομιλούν εδώ και δώδεκα χρόνια το παλιό με το νέο: η ιστορία, η αρχιτεκτονική, η τσακώνικη διάλεκτος και οι χοροί του τόπου, η υφαντική και η γεύση με τις σύγχρονες δράσεις.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της meta-λαϊκής «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

Nothing Days / Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

O σκηνοθέτης του βίντεο Ματβέι Φικς ζει στη Νέα Υόρκη και μια μέρα θα γίνει μεγάλος και τρανός, οπότε με την ευκαιρία κάναμε μια συνέντευξη γιατί ποτέ δεν ξέρεις, ίσως σε λίγο να μην μπορείς να τον προσεγγίσεις.
M. HULOT
Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά το πιο εντυπωσιακό και αγαπημένο συμφωνικό έργο του Ούγγρου πρωτοπόρου, το Κοντσέρτο για Ορχήστρα, που σφύζει από ζωντάνια και χορευτική διάθεση, αγγίζοντας τα όρια του παροξυσμού.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά - Κόνιτσα

Μουσική / «Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά» στην Κόνιτσα: Ένα ταξίδι στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της παραδοσιακής μουσικής

Η μετεξέλιξη της παραδοσιακής μουσικής και ο ρόλος των Ρομά στη μουσική των νότιων Βαλκανίων είναι οι δυο θεματικές που απασχόλησαν το φετινό φεστιβάλ που διοργάνωσε για δεύτερη χρονιά η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Κόνιτσα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

1 σχόλια
Στην Αμερική των 60's kai 70'σ για τους Κάνι Γουέστ είχε εφευρεθεί ο όρος "Μπαρμπα Θωμάδες" (από το βιβλίο "η καλύβα του Μπαρμπα Θωμά". Για τους μαύρους δηλ. που ουσιαστικά είναι αλλοτριωμένοι από τους λευκούς. Τον όρο αυτό χρησιμοποιούσε στα βιβλία του ο Ελντριτζ Κλήβερ, αρχηγός των Μαύρων Πανθήρων. Αντίστοιχα, για τους λευκούς που κόπτονταν για τα δικαιώματα των μαύρων σε μια φετιχιστική-μανιχαϊστική λογική του "ό,τι κάνει ο μαύρος είναι σωστό, ό,τι κάνει ο λευκός είναι καταδικαστέο και ύποπτο" οι λευκοί τους αποκαλούσαν "Nigger lovers".
Με συγχωρείτε αλλά η αναφορά στο Kanye west είναι ολότελα εσφαλμένη και προδίδει την επιφανειακή σας ενασχόληση με την κουλτούρα. Ο Kanye West από τον καιρό του College Dropout (ήδη από το All Falls Down το πρώτο τραγούδι του δίσκου) είναι ιδιαίτερα αιχμηρός για τη σύγχρονή Αμερική και τα φυλετικά ζητήματα. Για να φθάσει στο αποκορύφωμα του στο επιθετικό αριστούργημα/γροθιά στο στομάχι του New Slaves του Yeezus. Ακόμη και οι ζωντανές εμφανίσεις του, (η Ιτιά στο background φωτογραφημένη από τον Steve McQueen στα MTV Awards αναφορά στο Strange Fruit που είχε σαμπλάρει για το Blood On The Leaves ή ότι ανέβασε όλη τη grime σκηνή του Λονδίνου ως διαμαρτυρία στα φυλετικά «καθαρά» Brit Awards) είναι περισσότερο Performances που προσπαθούν να προβοκάρουν.Πάντως οι πρόσφατες κοελικές δηλώσεις του Kendrick Lamar για το Ferguson είχαν προκαλέσει αντιδράσεις και η Azelia Banks του είχε επιτεθεί αποκαλώντας τον μπάρμπα Θωμά. Και την ίδια στιγμή που ο Kendrick Lamar παρουσιάζεται αδιανόητα συντηρητικός κάνοντας δηλώσεις που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν πως κατηγορεί τα θύματα, γράφει το Blacker the Berry. Και ο μπαρμπά-Θωμάς Kanye ηχογραφεί στο Παρίσι ένα άλμπουμ που στάζει οργή για το ρατσισμό που βιώνουν οιι αφροαμερικάνοι σήμερα.Οπότε καλύτερα να μην βιάζεστε να κρίνετε εφορμόμενοι μονάχα από κανα δυο εξώφυλλα και άρθρα που μπορεί να πήρε το μάτι σας