Για το αριστουργηματικό Hopelessness της Anohni. Από τον M.Hulot

Οι πικροί, αβάσταχτα ωμοί στίχοι ξεδιπλώνονται μέχρι να τελειώσει το καλύτερο άλμπουμ που έχει βγάλει από την εποχή του I Am a Bird Now. Το Hopelessness είναι ίσως το πιο σκληρό dance άλμπουμ που έχει γίνει ποτέ.
0

Από τις πρώτες λέξεις που τραγουδάει με την «θολή», σπαρακτική φωνή της που καταπίνει τα ‘s’ η Anohni (το νέο «πνευματικό όνομα» του Antony και η διεμφυλική πλευρά του, -επιλέγοντας πια το θηλυκό γένος για να αυτοπροσδιοριστεί) καταλαβαίνεις ότι στα έξι χρόνια που μεσολάβησαν από το προηγούμενο άλμπουμ της έχει τολμήσει τεράστιες αλλαγές, σε κάθε επίπεδο. Οι τρυφεροί, απελπισμένοι στίχοι για αδιέξοδους έρωτες, ανομολόγητα πάθη και χαμένες φιλίες έχουν γίνει τραγούδια διαμαρτυρίας, έντονα πολιτικά, το πιάνο έχει δώσει τη θέση του σε ηλεκτρονικούς ήχους και η εύθραυστη, δραματική περσόνα που κάποτε ο Lou Reed ονόμασε «άγγελο» και που ήταν έτοιμη να καταρρεύσει από την μελαγχολία και τον πόνο έχει μεταμορφωθεί σε μια τολμηρή, δυναμική υπερασπίστρια των απανταχού αδικημένων. «Drone βομβάρδισέ με, εκτίναξέ με στη θάλασσα από τα βουνά, φύσα με από την πλαγιά, κάνε κομμάτια το κεφάλι μου, διέλυσε τα κρυστάλλινα σωθικά μου, άπλωσέ με πάνω στο γρασίδι» λέει σε μια σοκαριστική εισαγωγή στο «Drone Bomb Me», ένα ανατριχιαστικό κομμάτι που υποτίθεται ότι μεταφέρει τα λόγια ενός 7χρονου κοριτσιού από το Αφγανιστάν που ικετεύει για εξολόθρευση -παρακαλάει κάποιον να την σκοτώσει για να ξεφύγει από την φρίκη που ζει και να πάει να συναντήσει τους νεκρούς γονείς της στον άλλο κόσμο. «Νομίζω ότι έχω μια λάμψη στο μάτι μου, νομίζω ότι θέλω να πεθάνω» λέει στο ρεφρέν και είσαι σίγουρος ότι είναι οι πιο οδυνηροί στίχοι που έχει γράψει ποτέ. Μέχρι να παίξει το επόμενο κομμάτι. Οι πικροί, αβάσταχτα ωμοί στίχοι ξεδιπλώνονται μέχρι να τελειώσει το καλύτερο άλμπουμ που έχει βγάλει από την εποχή του I Am a Bird Now. Το Hopelessness είναι ίσως το πιο σκληρό dance άλμπουμ που έχει γίνει ποτέ –γιατί είναι ένας dance δίσκος. Dance κατά βάση, με δύο παραγωγούς που είναι από τους κορυφαίους της σημερινής electronica, τον Hudson Mohawke και τον Oneohtrix Point Never, με την Anohni να ανοίγει την ψυχή της κυριολεκτικά, πάνω από ήχους που με την πρώτη ακρόαση θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις αδιάφορους και ανούσιους, αλλά, αν τους ακούσεις προσεκτικά, είναι τόσο τολμηροί όσο και οι ήχοι της Bjork στο Vulnicura. Λεπτεπίλεπτοι, ύπουλα χαμηλών τόνων, άγριοι, μέχρι και πειραματικοί (σε αρκετές στιγμές θυμίζουν τις δουλειές του Arca), σε ένα διακριτικό και σοφά μελετημένο background για να μην κουκουλώνουν ούτε στιγμή τις ποιητικές μεταφορές της Anohni. Αν ακούσεις το δίσκο σε μεγάλη ένταση (και με ακουστικά) αποκαλύπτεται όλο το μεγαλείο της παραγωγής, ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό έργο –που είναι επιπέδου Yeezus ή Vespertine.

Θέλω να δω αυτόν τον κόσμο, θέλω να τον δω να βράζει, είναι μόνο τέσσερις βαθμοί, θέλω να ακούω τα σκυλιά να ουρλιάζουν για νερό, θέλω να δω τα ψάρια αναποδογυρισμένα στη θάλασσα, όλους αυτούς τους λεμούριους και όλα τα μικροσκοπικά πλάσματα θέλω να τα δω να καίγονται, κι όλους τους ρινόκερους και τα μεγάλα θηλαστικά θέλω να τα δω να κλαίνε στα λιβάδια

«Θέλω να δω αυτόν τον κόσμο, θέλω να τον δω να βράζει, είναι μόνο τέσσερις βαθμοί, θέλω να ακούω τα σκυλιά να ουρλιάζουν για νερό, θέλω να δω τα ψάρια αναποδογυρισμένα στη θάλασσα, όλους αυτούς τους λεμούριους και όλα τα μικροσκοπικά πλάσματα θέλω να τα δω να καίγονται, κι όλους τους ρινόκερους και τα μεγάλα θηλαστικά θέλω να τα δω να κλαίνε στα λιβάδια» τραγουδάει στο «4 Degrees»,  και αμέσως μετά, σε ένα από τα πιο συγκινητικά τραγούδια του δίσκου, το αυτό-αναφορικό «Watch me», φωνάζει «μπαμπά, μπαμπά, κοίτα με! Κοίτα με στο δωμάτιό μου στο ξενοδοχείο, κοίτα με πώς κινούμαι από πόλη σε πόλη, πώς βλέπω πορνογραφία, κοίτα με που μιλάω στους φίλους και την οικογένειά μου, το ξέρω ότι με αγαπάς, γιατί πάντα με παρακολουθούσες, προστάτεψέ με από το κακό, προστάτεψέ με από την τρομοκρατία, προστάτεψέ με από τους βιαστές παιδιών, προστάτεψέ με από το κακό». 

«Η οργή ταιριάζει τέλεια με τη χορευτική μουσική» λέει. «Οι εκφράσεις της οργής μετατρέπονται σε κάτι όμορφο και αναζωογονητικό, ειδικά εάν αισθάνεσαι ότι λες της αλήθεια». Και με το Hopelessness κατάφερε να φτιάξει έναν υπέροχο χορευτικό δίσκο. Όχι για το σώμα, αλλά για την ψυχή.

Σε μια πρόσφατη συνέντευξή της η Anohni δήλωνε ότι περισσότερο από οτιδήποτε της αρέσει να γελάει. «Στην παλιά μου ζωή ζούσα από τσιγάρο σε τσιγάρο. Τώρα ζω από γέλιο σε γέλιο» έλεγε, κάνοντας αναφορές στην εποχή της «δειλίας και της ντροπής» που την εμπόδιζαν να γίνει «αυτή». Στην Αγγλία μεγάλωσε ως καθολική, αλλά από πολύ μικρή κατάλαβε ότι δεν ήταν δυνατό να χωρέσει στα στενά καλούπια που σε υποβάλλει η θρησκεία. «Αυτό με πέταξε έξω από τη φωλιά όταν ήμουν 7 ή 8» λέει με πίκρα, «ήταν προφανές ότι ήμουν transgender και δεν υπήρχε για μένα και πολύς χώρος στο τραπέζι. Πάντα ήμουν ευγνώμων για την ταυτότητά μου επειδή με ανάγκασε να δω τη ζωή μου με διαφορετικό τρόπο, δεν θα είχε γίνει αυτό αλλιώς. Ήξερα ότι δεν θα γινόμουν ποτέ μια όμορφη, αποδεκτή γυναίκα, και δεν θα ήμουν ποτέ και άντρας. Ήμουν διχασμένη. Αλλά η trans κατάσταση είναι ένα όμορφο μυστήριο, είναι μία από τις καλύτερες ιδέες της φύσης. Τι απίστευτη παρόρμηση, που αναγκάζει ένα πεντάχρονο παιδί να πει στους γονείς του ότι δεν είναι έτσι όπως αυτοί πιστεύουν. Αν τους δοθεί μια μικρούλα δόση οξυγόνου, αυτά τα παιδιά μπορούν να διαπρέψουν και να είναι ένα υπέροχο δώρο. Δίνουν στους άλλους ανθρώπους την άδεια να εξερευνήσουν τους εαυτούς τους πιο βαθιά, επιτρέποντας τα χρώματα στην ψυχή τους να ανθίσουν».

Στο «Execution» που αναφέρεται στα παγκόσμια εγκλήματα στο όνομα της «πολιτικής» τραγουδάει «εκτέλεση, εκτέλεση, είναι ένα αμερικάνικο όνειρο, όπως οι Κινέζοι και οι Σαουδάραβες, οι Βορειοκορεάτες και οι Νιγηριανοί» και στο πιο επιθετικό κομμάτι του δίσκου, το «Obama», πάνω από σχεδόν πολεμικούς θορύβους και μια φωνή που θρηνεί, τραγουδάει «Όταν εκλέχτηκες, ο κόσμος έκλαψε από χαρά, πιστέψαμε ότι είχαμε αποκτήσει δύναμη και ότι η αποστολή σου ήταν η αλήθεια. Τώρα τα νέα είναι ότι παρακολουθείς εκτελέσεις χωρίς δίκη, προδίδεις την αρετή… Ομπάμα, Ομπάμα,  όλη η ελπίδα έχει στερέψει από το πρόσωπό σου, όπως τα παιδιά που πίστεψαν και η ελπίδα στέρεψε από το πρόσωπό τους, Ομπάμα…». Ο τρόπος που προφέρει τη λέξη Ομπάμα γίνεται ένας αβάσταχτος θρήνος. 

«Αισθάνομαι πραγματικά ότι παίρνω ένα μεγάλο ρίσκο με αυτόν τον δίσκο» λέει, «και αισθάνομαι φόβο. Το κάνω, όμως, κυρίως με την ελπίδα ότι θα προκαλέσω τον ίδιο φόβο και στους ακροατές του, ότι θα τους κάνω να είναι θαρραλέοι και να αναλάβουν την ευθύνη αν χρειαστεί».

Από την διαπλοκή και την διαφθορά των ανθρώπων περνάει διαδοχικά στην καταστροφή της φύσης και στην οικολογική ασυνειδησία («Why Did You Separated Me From Earth?», «Hopelessless»), στις ενοχές για την καταστροφική ανάμειξη της Αμερικής σε υποθέσεις άλλων χωρών («Crisis» «Marrow»), τονίζοντας λέξεις και φράσεις που δύσκολα τολμάει να χρησιμοποιήσει κάποιος σε τραγούδια: «χημειοθεραπεία», «ρούφα το μεδούλια από τα κόκκαλα», «βιαστές παιδιών». Το περίεργο είναι ότι παρόλη την σκληρότητα και τους στίχους που κάποιες στιγμές φτάνουν στα όρια του βάναυσου, πιάνεις τον εαυτό σου να σιγοτραγουδάει τα κομμάτια. Κάποια, όπως το «κολλητικό» «I Don’t Love You Anymore» -στο οποίο επιστρέφει τις συναισθηματικές στιγμές ερωτικής απόγνωσης που έβρισκες σε όλους τους δίσκους της, επιβάλλεται να γίνουν διαχρονικά χιτ.   

«Η οργή ταιριάζει τέλεια με τη χορευτική μουσική» λέει. «Οι εκφράσεις της οργής μετατρέπονται σε κάτι όμορφο και αναζωογονητικό, ειδικά εάν αισθάνεσαι ότι λες της αλήθεια». Και με το Hopelessness κατάφερε να φτιάξει έναν υπέροχο χορευτικό δίσκο. Όχι για το σώμα, αλλά για την ψυχή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ