To άλμπουμ της εβδομάδας: Skepta – Konnichiwa

To άλμπουμ της εβδομάδας: Skepta – Konnichiwa Facebook Twitter
Ο Skepta κάνει ένα άλμπουμ με νεύρο, ένα άλμπουμ τόσο βαθιά πολιτικό που είναι αμαρτία και μόνο που τολμάμε να γράφουμε ότι οι Radiohead ή η PJ Harvey κάνουν πολιτικοποιημένη μουσική.
0

Θα μπορούσε να πεις ότι εν έτη 2016 o Skepta κάνει για το grime ότι έκανε ο Burial για το dubstep. Εντάξει, όχι ακριβώς αλλά με το Konnichiwa κάνει ένα αρκετά φιλόδοξο άλμπουμ και στρέφει το βλέμμα του στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Κι όπως όλα δείχνουν, είναι ήδη εκεί.

Στην Βρετανία βγήκε την ίδια εβδομάδα με το καινούργιο άλμπουμ των Radiohead και ήταν το μόνο που τους συναγωνιζόταν επάξια για το πιο θα ρίξει από την κορυφή των τσαρτ την Beyonce.  Τελικά κέρδισαν οι Radiohead αλλά αν αναλογιστεί κανείς ότι το grime πριν από μερικά χρόνια ήταν ένα από τα πιο underground μουσικά χορευτικά είδη της Γηραιάς Αλβιόνας ενώ αργότερα θεωρούνταν κάτι προς αποφυγήν και δευτεροκλασάτο, τότε είναι τεράστια επιτυχία.

Το grime  εμφανίστηκε στις αρχές των 00s στο Λονδίνο και ήταν μια μετεξέλιξη του uk garage και του jungle. Δανείζεται πολλά στοιχεία από το χιπ χοπ αλλά είναι κάπως άστοχο να λες ότι το grime αντιπροσωπεύει εξολοκλήρου το βρετανικό χιπ χοπ. Μπορείς να βρεις μέσα μέχρι και πανκ.  Είναι αρκετά χορευτικό, στην αρχή αρκετά ινστρουμένταλ κατευθείαν για το κλαμπ αν και μερικοί λένε ότι σε κάνει περισσότερο να θέλεις να χτυπήσεις ένα σάκο του μποξ παρά να χορέψεις. Κι ας μην γελιόμαστε είναι καθαρά μαύρη μουσική.

Γεννήθηκε από τους πειρατικούς βρετανικούς σταθμούς και είχε διαφορετικά ονόματα που βαφτιστεί grime. Από τους πρωτεργάτες του ήχου,  εκτός από τον Skepta ήταν οι Wiley  Ghetts, Kano, Lethal Bizzle και φυσικά ο σουπερστάρ του είδους,  Dizzy Rascal. Θεωρούνταν τότε η πιο φρέσκια, νεανική μουσική της εποχής, φτιαγμένη από πιτσιρικάδες. Ο Dizzy Rascal ήταν μόλις 16 χρονών όταν έκανε την πρώτη του επιτυχία. Όσο όμως πιο γνωστό γινόταν στο ευρύτερο κοινό, τόσο έχανε την αυθεντικότητα του. Γρήγορα, ο Dizzy Rascal και ο Wiley αφομοιώθηκαν από την mainstream μουσική βιομηχανία. Ειδικά ο Dizzy Rascal που παρά τα βραβεία και την αναγνώριση όταν πρωτοβγήκε το 2003 δεν μπόρεσε να κάνει τίποτα αξιόλογο στην συνέχεια πέρα από τα στενά όρια της χώρας του.

Το 2012 ο Skepta βρέθηκε μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα ή θα  ακολούθησε την ίδια πορεία όπως οι κολλητοί του Rascal και Wiley ή θα έκανε το δικό του. Και έκανε το δικό του, ένα ατόφιο, ανεξάρτητο άλμπουμ με επιρροές και σπουδαίες συνεργασίες από την Αμερική, από τους ASAP Mob  μέχρι και τον Pharrell Williams.  

To άλμπουμ της εβδομάδας: Skepta – Konnichiwa Facebook Twitter
Ο Skepta δεν κρύβεται πίσω από τις ρίμες του, αυτά που λέει, είναι ξεκάθαρα. Δεν έχει ένα ασαφή λόγο και τα λέει σταράτα με τον πιο απλό τρόπο.

Δεν περίμενε βέβαια να βγάλει το άλμπουμ, ούτε τις πρωτοκλασάτες συνεργασίες  για να κάνει την διαφορά. Τον περασμένο Απρίλιο έδωσε μια guerilla συναυλία σε ένα πάρκινγκ στο Shoreditch μπροστά σε 1000 άτομα που είχαν ειδοποιηθεί την τελευταία στιγμή μέσω ενός ποστ στο Instagram. Πρόλαβαν και το διέλυσαν πριν πλακώσει η 

αστυνομία που όταν έφτασε δεν βρήκε κανέναν για να κάνει συλλήψεις. Ήταν επίσης αυτός μαζί με 30 κολλητούς του που έκαναν κατάληψη στην σκηνή των Brit Awards και συνόδεψαν τον Kanye West στο νέο του κομμάτι. Αλλά ακόμη και πριν είχε γίνει κολλητός με τον Drake που δανείστηκε ρίμες του από το κομμάτι “That’s Not Me”  για το δικό του “Used To”. Κι όχι μόνο αυτό ο Drake, όχι μόνο δεν τον ξέχασε αλλά πόσταρε μια φωτογραφία του με το Konnichiwa στα χέρια του, μόλις βγήκε στην αγορά. 

Το καταπληκτικό όμως με το Konnichiwa δεν είναι ότι ξαναγυρνάει στις βρώμικες ρίζες του. Κάνει ένα άλμπουμ με νεύρο, ένα άλμπουμ τόσο βαθιά πολιτικό που είναι αμαρτία και μόνο που τολμάμε να γράφουμε ότι οι Radiohead ή η PJ Harvey κάνουν πολιτικοποιημένη μουσική. Ο Skepta δεν κρύβεται πίσω από τις ρίμες του, αυτά που λέει, είναι ξεκάθαρα. Δεν έχει ένα ασαφή λόγο και τα λέει σταράτα με τον πιο απλό τρόπο.  Βγάζει από μέσα του όλη την αηδία που νοιώθει για το κατεστημένο, είτε είναι η μουσική βιομηχανία, είτε η μόδα, είτε η αστυνομία ή η κυβέρνηση. Με λίγα λόγια τα ισοπεδώνει όλα. Το Konnichiwa δεν είναι ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ ούτε μια ακόμη άποψη πλουσίων συγκροτημάτων και μουσικών που κάπως πρέπει να γεμίσουν τα κομμάτια τους με νόημα. Είναι ωμό όπως ωμοί είναι οι δρόμοι των φτωχότερων προαστίων του σύγχρονου Λονδίνου.

To άλμπουμ της εβδομάδας: Skepta – Konnichiwa Facebook Twitter
Το Konnichiwa δεν είναι ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ ούτε μια ακόμη άποψη πλουσίων συγκροτημάτων και μουσικών που κάπως πρέπει να γεμίσουν τα κομμάτια τους με νόημα. Είναι ωμό όπως ωμοί είναι οι δρόμοι των φτωχότερων προαστίων του σύγχρονου Λονδίνου.

Και εκτός από συναρπαστικό, γίνεται αυτόματα απρόβλεπτο. “Me and my Gs ain't scared of police/We don't listen to no politician/Everybody on the same mission/We don't care about your ‘isms and schisms,», λέει σε ένα σημείο στο ‘Shutdown’. Όπως γράφει στο Pitchfork ραπάρει για καχυποψία και ανεξαρτησία.

Το grime δεν ήταν ποτέ ένα είδος που φημιζόταν για τα ολοκληρωμένα άλμπουμ των εκπροσώπων του, περισσότερο για τα singles και τις χορευτικές αναλαμπές. Μάλιστα θεωρούνταν ξεχασμένο, κάτι που αφορούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα μόνο την Αγγλία και τα κλαμπ της. Στα 33 του, ο Skepta που το πραγματικό του όνομα είναι Joseph Junior Adenuga και κατάγεται από την Νιγηρία το κάνει πάλι επίκαιρο και εξωστρεφές με το τέταρτο άλμπουμ του και είναι όπως και να το πάρει κανείς άσχετα αν πουλήσει στην Αμερική, κατόρθωμα. Κι ας κράζει όσο θέλει η Azaelia Banks.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT