"All the Things She Said": To τραγούδι των (ομοφοβικών) t.A.T.u. γίνεται 20 χρονών – και εξακολουθεί να συζητιέται

"All the Things She Said": To τραγούδι των (ομοφοβικών) t.A.T.u. γίνεται 20 χρονών – και εξακολουθεί να συζητιέται Facebook Twitter
Πόσο σοκ ήταν το 2000 αυτές οι δύο, η Lena Katina και η Julia Volkova.
0


ΤΟ ΤΙΚ ΤΟΚ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΚΑΨΕΙ
. Αν σκρολάρεις συναισθηματικά ανοχύρωτος, είναι πολύ πιθανό να σε ρουφήξει καμιά μαύρη τρύπα της νοσταλγίας, κάποιο τραγούδι που τρελαίνει τη Gen Z ως «φρέσκια επιτυχία», αλλά είναι τραγούδι της (παλιο)σειράς σου.

Τις τελευταίες μέρες, ο αλγόριθμος σερβίρει ανελλιπώς t.A.T.u, εκείνο το one hit wonder που έβγαλαν και μετά τίποτα άλλο: “All the things she said”. Η εξήγηση της ολικής επαναφοράς του σουξέ από τη Ρωσία σε αγγλικό στίχο εντοπίζεται στο hashtag #20yearslater.

Έχει γενέθλια, λοιπόν, αυτός ο ψεύτικος ύμνος στη λεσβιακή αγάπη. Πόσο σοκ, όμως, ήταν το 2000 αυτές οι δύο, η Lena Katina και η Julia Volkova. Πόσο ενθουσιασμένοι –gay και straight- ήμασταν όλοι από αυτό το (και καλά) σούπερ θαρραλέο δίδυμο, με τις σχολικές στολές, φουστίτσα και λευκό πουκάμισο, που τολμούσε να φιλιέται δημοσίως, ως ζευγάρι στη ζωή και στη μουσική βιομηχανία!

20 χρόνια μετά, παρά τις ρηχές ομοφοβικές, σχεδόν μισογυνικές αντιλήψεις των δύο τραγουδιστριών, παραδόξως λίγοι θυμούνται την κοροϊδία που υπήρξαν για το queer κοινό και το ψέμα που πολύ ευχαρίστως δέχθηκαν να αφηγηθούν στην πλάτη των λεσβιών, για να πείσουν και να βγάλουν (πολλά) λεφτά.

Αναστάτωση μεγάλη για τους αταξίδευτους φίλους και συμφοιτητές που τελευταία φορά λεσβιακό φιλί είχαν δει σε «τσόντα με υπόθεση» (μιλάμε για το 2000), να βουλιάζουν τα κλαμπάκια κάθε που ο DJ αποφάσιζε να ρίξει το τραγούδι σήμα – κατατεθέν του «κοριτσιού που ερωτεύτηκε κορίτσι», για κάποιον λόγο όποια κι αν ήταν η σεξουαλική σου ταυτότητα, ένιωθες ένα παράξενο θάρρος και μια σύμπνοια.

...Πού για να είμαστε ειλικρινείς, σιγά το τραγούδι και σιγά τους στίχους. Beat-άκι φτιαγμένο για να αρέσει ήταν, αλλά είχε τέτοια δύναμη η εικόνα των ερωτευμένων (μεταξύ τους) κοριτσιών, που εξαφάνιζε κάθε άλλη συζήτηση.

Επίσης, 20 χρόνια πριν, η λέξη «γκέι» είτε αφορούσε κορίτσι είτε αγόρι ισοδυναμούσε με προσβολή και άγρια ρετσινιά και η πιθανότητα ενός γενναίου coming out ήταν μικρή έως ανύπαρκτη και πάντως σίγουρα όχι αναίμακτη.

Οπότε, ναι, η εικόνα δύο ανήλικων λεσβιών που κρατιούνταν από το χέρι, φιλιούνταν και απελπίζονταν για το μέλλον της απαγορευμένης σχέσης τους ήταν επαναστατική και επίσης αυτή η απολύτως gay εικόνα βρισκόταν εκείνη την εποχή παντού - στο ΜΤV, στα περιοδικά, με τέτοιο τρόπο που για πρώτη φορά έδινε φωνή σε όλες τις αποσιωπημένες σεξουαλικές ταυτότητες.

Βέβαια, όπως επισημαίνει ολόσωστα και ο Lio Min σε άρθρο του στο them.us, μιλάμε για το μεγαλύτερο queerbaiting στην ιστορία της ποπ κουλτούρας είτε αναφερόμαστε στο συγκρότημα είτε στο τραγούδι.

Τότε, φυσικά, κανείς δεν έδινε σημασία στο χυδαίο ψέμα του μάρκετινγκ. Το "All The Things She Said" είχε φτάσει στο #1 του Billboard στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο #20 του Hot 100 στις Η.Π.Α και οι μουσικοκριτικοί «σκοτώνονταν» για το εάν επρόκειτο για πειραγμένο garage punk, techno ή trance-heavy ήχο. Κανείς δεν είχε όρεξη να ψάξει ή να πιστέψει για το τι ακριβώς συνέβαινε με αυτές τις δύο, πού άρχιζε και πού τελείωνε το ψέμα τους.

Ακριβώς, έναν χρόνο νωρίτερα από την έξοδο του συγκροτήματος στο φως, το 1999, ο Ρώσος παραγωγός Ivan Shapovalov αναζητούσε γυναίκες τραγουδίστριες που θα ήθελαν να δοκιμαστούν σε κάτι που έμοιαζε με «ανήλικο (!) μουσικό σεξουαλικό πρότζεκτ»... Η Katina και η Volkova επιλέχθηκαν μετά από εκατοντάδες ακροάσεις. Και οι δύο τότε ήταν 14 ετών, με μουσική προϋπηρεσία στο παιδικό συγκρότημα Neposedy. Όλα, το τραγούδι, το ντουέτο, η εικόνα του ντουέτου, το υπονοούμενο ότι οι δύο κοπέλες είναι ζευγάρι και στη ζωή ενορχηστρώθηκαν από τον Shapovalov. Ακομα και το όνομα του συγκροτήματος είναι αρκτικόλεξο της ρωσικής φράσης "ta lyubit tu", που σημαίνει "αυτό [το κορίτσι] αγαπάει εκείνο [το κορίτσι]". Φυσικά, τον Shapovalov το μόνο που δεν τον απασχολούσε εκείνη την εποχή ήταν η λεσβιακή ορατότητα στη Ρωσία ή όπου αλλού. Να παίξει ήθελε και μάλιστα το είχε δηλώσει ότι το γκρουπάκι ήταν κυρίως για να ξεκουράζονται τα μάτια των ανδρών θαυμαστών και να γεμίζει η δική του η τσέπη.

"All the Things She Said": To τραγούδι των (ομοφοβικών) t.A.T.u. γίνεται 20 χρονών – και εξακολουθεί να συζητιέται Facebook Twitter
Όλοι θυμούνται ότι τα κορίτσια του συγκροτήματος t.A.T.u ήταν η πρώτη απεικόνιση ομοφυλόφιλου γυναικείου συναισθήματος που πέρασε στην pop κουλτούρα. Περισσότερο κι από το φιλί της Μαντόνα στη Μπρίτνι Σπίαρς, περισσότερο κι από οποιανδήποτε άλλο queer αιφνιδιασμό.

Λες και όλο αυτό δεν ήταν ήδη προβληματικό, το 2003, το ντουέτο, κατά τη διάρκεια ενός ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στη ρωσική τηλεόραση, αποκάλυψε ότι... καμία σχέση με τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Καμία από τις δύο δεν ήταν λεσβία, και μάλιστα, αμφότερες είχαν ηθικά διλήμματα για τα μηνύματα που πέρασαν (κρίμα η χαρά των απανταχού νεαρών λεσβιών που για πρώτη φορά ένιωσαν να εκπροσωπούνται...). Ακόμα χειρότερα, η Volkova, πριν από μερικά χρόνια και ενώ δήλωνε bi, είχε μιλήσει απαξιωτικά για τους γκέι άνδρες και δημοσίως απευχόταν να αποκτήσει γιο, ο οποίος στο μέλλον θα αποδεικνυόταν ομοφυλόφιλος. Αμφότερες, λίγα χρόνια αργότερα ζήτησαν συγνώμη για τα ομοφοβικά σχόλιά τους, όμως, από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε ότι όλα ήταν ένα μαρκετίστικο κόλπο, τα υπόλοιπα μικρή αξία είχαν πια.

Μπορεί να γίνει χειρότερο; Σύμφωνα με το άρθρο του them.us, ούτε καν ο ύμνος στη λεσβιακή αγάπη δεν είχε ίχνος αλήθειας. Γράφτηκε μετά από... νάρκωση, η οποία συνοδεύτηκε από έναν ξεγυρισμένο πονοκέφαλο. Τάδε έφη Elena Kiper, στιχουργός του τραγουδιού, η οποία όπως αποκάλυψε, κατά τη διάρκεια της νάρκωσής της πριν από μία οδοντιατρική επέμβαση, είδε στο όνειρό της ότι φιλούσε μια άλλη γυναίκα (σημειωτέον, η Kiper υπήρξε για ένα διάστημα σύζυγος του παραγωγού των t.A.Τ.u.). Από τη νάρκωση ξύπνησε, φωνάζοντας "Ya soshla s uma!", που στα ρώσικα σημαίνει «Έχω χάσει το μυαλό μου» και φυσικά αυτός έμελε να γίνει ο ρώσικος τίτλους του πασίγνωστου τραγουδιού.

Η Katina και η Volkova δεν έκαναν τίποτα σπουδαίο μετά από αυτό το super hit. Ακολούθησαν σόλο καριέρες, εμφανίστηκαν σε αρκετές μουσικές εκδηλώσεις και events, αλλά πάντα τις αναγνώριζαν ως μέλη του συγκροτήματος t.AT.u. ή ακόμα χειρότερα, έπρεπε να υπενθυμίζουν οι ίδιες το ένδοξο παρελθόν τους, προκειμένου να τις αναγνωρίσουν.

Και για κάποιον περίεργο λόγο, όλοι θυμούνται ότι τα κορίτσια του συγκροτήματος t.A.T.u ήταν η πρώτη απεικόνιση ομοφυλόφιλου γυναικείου συναισθήματος που πέρασε στην pop κουλτούρα. Περισσότερο κι από το φιλί της Μαντόνα στη Μπρίτνι Σπίαρς, περισσότερο κι από οποιανδήποτε άλλο queer αιφνιδιασμό.

20 χρόνια μετά, παρά τις ρηχές ομοφοβικές, σχεδόν μισογυνικές αντιλήψεις των δύο τραγουδιστριών, παραδόξως λίγοι θυμούνται την κοροϊδία που υπήρξαν για το queer κοινό και το ψέμα που πολύ ευχαρίστως δέχθηκαν να αφηγηθούν στην πλάτη των λεσβιών, για να πείσουν και να βγάλουν (πολλά) λεφτά.

Κανείς δεν θυμάται ακριβώς τα πρόσωπα αυτών των δύο γυναικών, σχεδόν ποτέ δεν είναι αναγνωρίσιμες με την πρώτη, όλοι όμως θυμούνται τα δύο κορίτσια που με σχολικές στολές φιλιούνταν απελπισμένα κάτω από τη βροχή.

Αυτό το... συγχωροχάρτι εξηγείται ίσως από το ότι αυτό το ψεύτικο anthem στη λεσβιακή αγάπη, τότε, ήταν ό,τι είχε και δεν είχε τότε το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα και κυρίως οι λεσβίες, ό,τι πιο κοντά συνέβη σε coming out και ορατότητα.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ