Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού

Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Joan Semmel, Hold, 1972. Λάδι σε καμβά
0



Σχεδόν εικοσιπέντε χρόνια μετά την έλευση της τρίτης γενιάς φεμινισμού, η αρχή της θετικότητας του σεξ σε συνδυασμό με την αποθέωση του γυναικείου σώματος θεωρείται κάτι δεδομένο. Δεν απέχει όμως πολύ η εποχή, στις δεκαετίες του '60 και του '70, όπου οι θέσεις του δεύτερου κύματος φεμινιστριών ήταν υπέρ της λογοκρισίας, με την βαθιά πεποίθηση ότι η αισθησιακή απεικόνιση του γυναικείου σώματος, το καθιστά εγγενώς αντικείμενο που προορίζεται για το ανδρικό πατριαρχικό βλέμμα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι καλλιτέχνιδες-εκπρόσωποι αυτής της περιόδου του φεμινιστικού κινήματος να παρουσιάζουν το γυναικείο σώμα μόνο ως υπονοούμενο ή μεταφορικά. Το κορυφαίο έργο της Judy Chicago, Το Δείπνο (1974-1979), αποτελούνταν από μια δωδεκάδα πιάτων σε σχήμα αιδοίου που αντιπροσώπευαν διάσημες γυναίκες. Τα έργα τέχνης καλλιτεχνών που αυτοπροσδιορίζονταν ως φεμινίστριες και υπερασπίζονταν τον τολμηρό ερωτισμό αγνοούνταν. 

Στο μουσείο σύγχρονης τέχνης Dallas Contemporary παρουσιάζεται το έργο τεσσάρων καλλιτεχνών που επέλεξαν αυτή την κατεύθυνση αγνοώντας τις επικρίσεις των φιλοσοφικών τους συνοδοιπόρων. Στην έκθεση "Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού: Η Τέχνη της Σεξουαλικής Πολιτικής" παρουσιάζονται έργα των Joan Semmel, Anita Steckel, Betty Tompkins, και  Cosey Fanni Tutti με επιμελήτρια την Alison M. Gingeras. Κάθε καλλιτέχνις με τον τρόπο της εξερευνά το γυμνό, προυσιάζοντας τη γυναικεία σεξουαλικότητα ως αναπόφευκτη πράξη που δεν αποκλείει εγγενώς τη γυναικεία χειραφέτηση.  

Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Cosey Fanni Tutti, Szabo Sessions, 2010. Volume I. Τέσσερις πόζες, 28 Εκτύπωση giclée.

Η ιδέα για την έκθεση προέκυψε όταν η  Gingeras έγραφε ένα δοκίμιο για την διαβόητη σειρά έργων του Jeff Koons "Made in Heaven" στην οποία ο Koons απεικονίζει τον εαυτό του με την τότε σύζυγο του, και ηθοποιό πορνό η οποία στην συνέχεια εξελέγη και βουλευτής, Ilona Staller. Η Gingeras επιχειρηματολόγησε ότι η σύλληψη της σειράς αυτής προήλθε από προγενέστερα έργα γυναικών καλλιτεχνών, κάτι που στη συνέχεια την οδήγησε στο να μελετήσει περισσότερο τις καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν στην παρούσα έκθεση. Ανακάλυψε λοιπόν ότι είχαν όλες τοποθετηθεί στο περιθώριο της κυρίαρχης γραμμής της φεμινιστικής ιστορίας της τέχνης μεν, αλλά η τολμηρή φύση των έργων τους απηχείται σήμερα στο έργο των νεαρών γυναικών καλλιτεχνών που σημερα αυτοπροσδιορίζονται ως φεμινίστριες τριτης και τέταρτης γενιάς. Η Petra Collins και η Sandy Kim για παράδειγμα έχουν αμφότερες αποτυπώσει τα σώματα τους με τολμηρό τρόπο. Η Collins ανέβασε μια φωτογραφία που αποκαλύπτει το τριχωτό του εφηβαίου της στο Instagram ενώ η Kim έχει φωτογραφήσει το αίμα της εμμήνου ρύσεως πάνω στο σώμα της, σε μια προσπάθεια να τοποθετήσουν σε ρεαλιστικό πλαίσιο το γυμνό γυναικείο σώμα και να καταπολεμήσουν την εκμετάλλευση του.  

Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Anita Steckel, Τοπίο Νέας Υόρκης (Γυναίκα πιέζει δάχτυλο κάτω pressing fingerdown), περ.1970-1980. Μεταξοτυπία, λάδι και κολάζ σε καμβά.

Όταν τέτοιου είδους έργα τέχνης από νεαρές καλλιτέχνιδες θεωρούνται σήμερα κοινοτυπα, η Gingeras θεώρησε στοιχειώδη ανάγκη να επανεξετασθεί το έργο αυτών των τεσσάρων καλλιτεχνών που είχαν περιθωριοποιηθεί ακόμα και μέσα στον προοδευτισμό του φεμινιστικού κινήματος. Ως κριτήριο η Gingeras έθεσε τον αποκλεισμό (των Tompkins και Steckel) ή την παραγνωρισμένη συνεισφορά τους (στην περίπτωση των Semmel και Fanni Tutti) στην έκθεση του 2007 "WACK! Art and the Feminist Revolution," η οποία πλασαρίστηκε ως απόλυτη επισκόπηση της φεμινιστικής τέχνης της δεύτερης γενιάς.  

Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Cosey Fanni Tutti, This is Cosey, Cute huh?, 2010. Magazine Action. Εκτύπωση σε χαρτί.
Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Betty Tompkins, Fuck Painting #5, 1976. Ακρυλικό σε καμβά.

Η Tompkins, της οποίας η σειρά "Fuck Paintings" απεικονίζει κοντινά πλάνα γεννητικών οργάνων κατά την διάρκεια ετεροφυλοφιλικών επαφών, είχε λογοκριθεί ευρέως την δεκαετία του 1970 και η σειρά των πινάκων αυτών δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ ωσ σύνολο στην Νέα Υόρκη μέχρι το 2002. Σήμερα, απολαμβάνει μια άυξηση της δημοφιλίας της και δεν αποτελεί σύμπτωση ότι το έργο της λανθασμένα θεωρείται έργο μιας νεότερης καλλιτέχνιδας. Οι Semmel και Tompkins είχαν συγκρουστεί στα '70s διότι η Semmel διαφωνούσε με την προσέγγιση της Tompkins. Παρότι και η Semmel ζωγραφίζει ερωτικές σκηνές, συνήθως ζευγαριών που κάνουν σεξ, το κάνει με ήπια και μη-αντιπροσωπευτικά χρώματα και με σαφώς λιγότερο τονισμένες λεπτομέρειες. Η Steckel, η οποία απεβίωσε το 2012, δούλευε με διάφορα μέσα και ίδρυσε την ομάδα "Καταπολεμήστε την Λογοκρισία". Στο μανιφέστο της ομάδας εγραψε "Αν το πέος σε στύση θεωρείται ακατάλληλο για τα μουσεία θα έπρεπε να θεωρείται ακατάλληλο και για διείσδυση στον γυναικείο κόλπο." Η Gingeras συμπεριέλαβε μερικές ελαιογραφίες της  Steckel, τρεις εκ των οποίων απεικονίζουν γιγαντιαίες γυναίκες που χαριεντίζονται ανάμεσα και καβαλάνε τους ουρανοξύστες του τοπίου της Νέας Υόρκης. Η Fanni Tutti, η μοναδική καλλιτέχνις performance  της τετράδας ξεκίνησε ως πορνοστάρ και αυτοανακηρύχθηκε καλλιτέχνις με την έκθεση της "Πορνεία"  το 1976 στο Λονδίνο, στην οποία παρουσίαζε πορνογραφικές φωτογραφίες της ιδίας ως δικά της έργα τέχνης. 

Τα μαύρα πρόβατα του φεμινισμού Facebook Twitter
Joan Semmel, Touch, 1975. Λάδι σε καμβά.

Στον χώρο του Dallas Contemporary, η Gingeras τοποθέτησε τα έργα έτσι ώστε να αντιπαραβάλλονται και να υπογραμμίζονται οι ομοιότητες και οι διαφορές. "Πιστεύω ότι κάθε καλλιτέχνις εκπροσωπεί μεσα σε αυτό το πεδίο της ερωτικής τέχνης πολύ διαφορετικά ύφη και στρατηγικές, οπότε στα έργα τους μπορεί κανείς να δει μια ενδιαφέρουσα πολυπλοκότητα." Η ευρύτερη σημασία της τοποθεσίας του μουσείου στο Ντάλλας του Τέξας είναι επίσης κάτι που δεν της διαφεύγει "Οι κατακτήσεις και τα επιτεύγματα που εμείς θεωρούμε δεδομένα (του δεύτερου φεμινιστικού κύματος) δέχονται επιθέσεις ξανά σε επίπεδο πολιτικής στην πραγματική ζωή." λέει αναφερόμενη στα αναπαραγωγικά δικαιώματα ως ένα μόνο παράδειγμα, "Φέτος έχουμε εκλογές και ελπίζω ότι η έκεθση αυτή θα είναι επιτυχημένη και θα ωθήσει τον κόσμο να σκεφτεί." 

Η έκθεση "BLACK SHEEP FEMINISM: THE ART OF SEXUAL POLITICS" διαρκεί από 17/01 έως 20/03 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ντάλλας, στο Τέξας.  

Στοιχεία από το Interview Magazine

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ