Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος

0

Αν γνωρίζετε τον Τουλούζ-Λοτρέκ και τον Ρενουάρ, και τους υπόλοιπους διάσημους ζωγράφους των δεκαετιών του 1920 και του 1930, πραγματικά θα πρέπει να γνωρίζετε και τη Σουζάν Βαλαντόν, ζωγράφο, επαναστάτρια, μοντέλο των ομοτέχνων της, μητέρα του Μορίς Ουτριλό, ερωμένη του Σατί, που με τη ζωγραφική διέλυε τα στερεότυπα της γυναικείας απεικόνισης.

Αν κοιτάξετε το έργο της «The Blue Room» («Το μπλε δωμάτιο») που το ζωγράφισε το 1923 σε ηλικία 50 ετών, μπορείτε να καταλάβετε ότι η Βαλαντόν τοποθετεί τη γυναίκα στο επίκεντρο του έργου της, μια καστανή γυναίκα με πλούσιες καμπύλες που αδιαφορεί για τον αν αποπνέει σεξουαλικότητα, και είναι μισοξαπλωμένη χαλαρά με ένα τσιγάρο στο στόμα. Μια γυναίκα που κοιτάζει με αυτοπεποίθηση, με το βιβλίο της και ένα σημειωματάριο στο λουλουδάτο πάπλωμα του κρεβατιού της.

Στο έργο της παρουσιάζει γυμνά σώματα ανδρών και γυναικών ως ισότιμα σύμβολα πόθου, σε σκηνές του ιδιωτικού τους βίου, με έντονες γραμμές και ζωηρά χρώματα.

Αποφασιστική και θαρραλέα, αψήφησε τις πιθανότητες και έγινε ζωγράφος και μάλιστα επιτυχημένη, διεκδικώντας την ανεξαρτησία της, αμφισβητώντας τους κώδικες συμπεριφοράς, και όρθωσε το ανάστημά της καλλιεργώντας έναν χαρακτήρα ανεπανάληπτο. Ήταν μια παθιασμένη και συνειδητοποιημένη γυναίκα, συγκεντρωμένη στον στόχο της, φιλόδοξη, επαναστατική, αποφασιστική.

Μπορεί να ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε δεκτή στην Εθνική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γαλλίας, η πρώτη αυτοδίδακτη γυναίκα που εξέθεσε στο Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, και να απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, αλλά το έργο της Βαλαντόν έμεινε για πολλά χρόνια αμελέτητο, ξεχάστηκε και έπρεπε να περάσει σχεδόν ένας αιώνας για να επανεξεταστεί, όπως πολλών γυναικών ζωγράφων και να παρουσιαστεί από το Ίδρυμα Barnes στη Φιλαδέλφεια στην πρώτη της επίσημη έκθεση στις ΗΠΑ με τίτλο «Suzanne Valadon: Model, Painter, Rebel», που την αναφέρει ως μια «σημαντική, αν και υποτιμημένη καλλιτέχνιδα».

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Μαρί Κοκά και η κόρη της Ζιλμπέρτ", "Marie Coca and Her Daughter Gilberte", 1913. Courtesy Artist Rights Society (ARS), New York
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Οικογενειακό πορτρέτο", "Family Portrait”, 1912 | Courtesy Artist Rights Society (ARS), New York; RMN-Grand Palais

Η Βαλαντόν, που στην εποχή της θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη φιγούρα στην καλλιτεχνική σκηνή του Παρισιού, την απολύτως ανδροκρατούμενη, επέλεξε να ζήσει ελεύθερα, με μια συμπεριφορά που θεωρούνταν μποέμικη και προκλητική για τα γούστα και τα ήθη της εποχής της. Η ίδια η εποχή αγνοούσε και δυσκολευόταν να αναγνωρίσει την ξεχωριστή, επαναστατική ματιά της.

Ο τρόπος ζωής της ήταν σκανδαλώδης γιατί ο εραστής της ήταν νεότερος από αυτήν, και γιατί έκανε ένα παιδί εκτός γάμου όταν ήταν 18 ετών και ποτέ δεν αποκάλυψε τον πατέρα του. Ο γιος της, ο Μορίς Ουτριλό, έγινε ένας από τους λίγους διάσημους ζωγράφους της Μονμάρτρης, και σημαδεύτηκε από την ψυχική ασθένεια και τη ροπή στον αλκοολισμό από νεαρή ηλικία. Η Βαλαντόν τον ενθάρρυνε να στραφεί στη ζωγραφική και του έδωσε και τα πρώτα του μαθήματα.

Η ίδια λάτρευε τον Γκογκέν και στα έργα της φαίνεται να έχει μελετήσει την τεχνική του, ενώ έμαθε την τέχνη της ποζάροντας για τον Τουλούζ Λοτρέκ, που τη ζωγράφιζε στα μπαρ και τις ταβέρνες της Μονμάρτρης και της έδωσε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής, και τον Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ, ενώ ήταν στενή φίλη με τον Εντγκάρ Ντεγκά που έγινε μέντοράς της το 1889.

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Suzanne Valadon: Model, Painter, Rebel" | Courtesy Barnes

Η Σουζάν Βαλαντόν γεννήθηκε από μια φτωχή πλύστρα, μια ανύπαντρη μητέρα, μέσα στη φτώχεια, στη Μονμάρτρη. Στη βιογραφία της, που εκδόθηκε το 2017, με τίτλο «Renoir’s Dancer», η Κάθριν Χιούιτ περιγράφει τη νεαρή Βαλαντόν ως ένα παιδί που χαρακτηριζόταν από ισχυρογνωμοσύνη και ζωηρή φαντασία, στοιχεία που συχνά έφερναν σε απόγνωση τις καλόγριες που είχαν αναλάβει την εκπαίδευσή της.

Έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού, πριν γίνει καλλιτέχνιδα του τσίρκο στα 15 της. Η καριέρα της τερματίστηκε πρόωρα μετά από τραυματισμό στη μέση της, ενώ βρισκόταν επί σκηνής. Ζωγράφιζε από την ηλικία των 9 ετών, αλλά στην εφηβεία της, όταν ενδιαφέρθηκε να μάθει ζωγραφική, δεν είχε χρήματα ούτε για να αγοράσει υλικά. Άρχισε να ποζάρει για ζωγράφους, μια εργασία που στα μάτια πολλών ήταν συνυφασμένη με τις εργάτριες του σεξ, αλλά η Βαλαντόν, προερχόμενη από την εργατική τάξη, είχε λιγότερους ηθικούς και κοινωνικούς ενδοιασμούς όσον αφορά αυτού του είδους την εργασία. Έτσι κατάφερε να έρθει σε επαφή με τους πιο διάσημους καλλιτέχνες της εποχής της.

Αποφασιστική και θαρραλέα, αψήφησε τις πιθανότητες και έγινε ζωγράφος και μάλιστα επιτυχημένη, διεκδικώντας την ανεξαρτησία της, αμφισβητώντας τους κώδικες συμπεριφοράς, και όρθωσε το ανάστημά της καλλιεργώντας έναν χαρακτήρα ανεπανάληπτο. Ήταν μια παθιασμένη και συνειδητοποιημένη γυναίκα, συγκεντρωμένη στον στόχο της, φιλόδοξη, επαναστατική, αποφασιστική.

Στις αρχές του 1890 ο Ντεγκά αγόρασε τη δουλειά της εντυπωσιασμένος από τα τολμηρά γραμμικά σχέδια και τους ωραίους πίνακές της.

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Αδάμ και Εύα", “Adam and Eve,” 1909 | Courtesy Artist Rights Society (ARS), New York; RMN-Grand Palais
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Γυναίκα με άσπρες κάλτσες", "Womαn in white stockings", 1924 | Musée des Beaux-Arts de Nancy, Nancy, France

Η ιστορικός τέχνης Χέδερ Ντόκινς πίστευε ότι η εμπειρία της Βαλαντόν ως μοντέλο πρόσθεσε βάθος στις δικές της απεικονίσεις γυμνών γυναικών, που ήταν λιγότερο εξιδανικευμένες από τις αναπαραστάσεις των γυναικών από τους άνδρες ιμπρεσιονιστές. Τα έργα της, νεκρές φύσεις, πορτρέτα, λουλούδια και τοπία, διακρίνονται για την έντονη σύνθεση και τα ζωηρά τους χρώματα, αλλά τα ειλικρινή γυμνά της ήταν αυτά με τα οποία ανέτρεψε τους κοινωνικούς κανόνες της εποχής της.

Το παλαιότερο σωζόμενο, υπογεγραμμένο και χρονολογημένο έργο της Βαλαντόν είναι μια αυτοπροσωπογραφία του 1883, ζωγραφισμένη με κάρβουνο και παστέλ. Τα πρώτα της μοντέλα ήταν μέλη της οικογένειάς της, ιδιαίτερα ο γιος, η μητέρα και η ανιψιά της. Ο ανταγωνισμός για την αποδοχή ήταν σκληρός, αλλά η Βαλαντόν κατάφερε να αγοράσουν τα έργα της συλλέκτες όπως ο Πολ Ντιράν Ριέλ και ο Αμπρουάζ Βολάρ.

Το 1893, ξεκίνησε μια βραχύβια σχέση με τον συνθέτη Ερίκ Σατί, μετακομίζοντας σε ένα δωμάτιο δίπλα του στην οδό Κορτό. Ο Σατί είχε εμμονή μαζί της, αποκαλώντας την Μπικί, γράφοντας παθιασμένες σημειώσεις για «όλο το είναι της, τα υπέροχα μάτια, τα απαλά χέρια και τα μικροσκοπικά πόδια της». Μετά από έξι μήνες τον εγκατέλειψε, αφήνοντάς τον συντετριμμένο.

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Ρίχνοντας τα δίχτυα", "Casting the Net", 1914 | Georges Pompidou Center, Paris, France

Το 1896 παντρεύτηκε τον τραπεζίτη Πολ Μουσί και ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη ζωγραφική. Τα πρώτα μεγάλα της έργα από τα περίπου 273 σχέδια, 478 πίνακες ζωγραφικής και 31 χαρακτικά που έκανε κατά τη διάρκεια της ζωής της θεωρούνται παραδείγματα της μοντέρνας ζωγραφικής, σχετίζονται με την ερωτική απόλαυση, αλλά οι πιο δημοφιλείς της πίνακες ήταν αυτοί που απεικόνιζαν παιδιά.

Υπέγραφε ως Valladon και πολλοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν το φύλο της. Στα 45 της χρόνια εγκατέλειψε τον σύζυγό της για τον κατά είκοσι χρόνια νεότερό της καλλιτέχνη Αντρέ Ιτέρ, φίλο του γιου της, τον οποίο παντρεύτηκε, δημιουργώντας φυσικά ένα σκάνδαλο άνευ προηγουμένου, αλλά ο έρωτας την έκανε αφάνταστα δημιουργική, και τότε ζωγράφισε τα γυμνά που την έκαναν διάσημη.

Το 1911 ήταν η πρώτη φορά που πραγματοποιήθηκε έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά στη δουλειά της. Οι γυναίκες της ήταν σύγχρονες, είχαν συχνά βαριεστημένες και εκνευρισμένες εκφράσεις, είχαν ορατή τριχοφυΐα και χτενίσματα της μόδας, ενώ οι γυμνοί άντρες που ζωγράφιζε αποτελούσαν ένα θέαμα ανήκουστο στην εποχή της.

Για να εκθέσει το έργο της «Αδάμ και Εύα» αναγκάστηκε να ζωγραφίσει ένα φύλλωμα στη θέση των ανδρικών γεννητικών οργάνων. Αυτό είναι πιθανότατα το πρώτο πλήρες ανδρικό γυμνό που ζωγράφισε ποτέ μια Ευρωπαία ζωγράφος, τουλάχιστον από αυτά που γνωρίζουμε και έχουν εκτεθεί δημοσίως.

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
Η Σουζάν Βαλαντόν στο "Hangover", του Toulouse-Lautrec, 1889 | Courtesy Fogg Museum of Art Cambridge

Η Βαλαντόν και ο Ιτέρ εξέθεταν τακτικά μαζί και ζούσαν μαζί με τον γιο της. Τους αποκαλούσαν trinité maudite (καταραμένη τριάδα) λόγω της ατμόσφαιρας των καυγάδων, των συμφιλιώσεων και του αλκοολισμού. Το ζευγάρι χώρισε το 1934, όταν η Βαλαντόν ήταν σχεδόν εβδομήντα ετών, ωστόσο συνέχισαν να είναι μαζί μέχρι τον θάνατό της τέσσερα χρόνια αργότερα. Έχουν ταφεί μαζί στο νεκροταφείο Saint Ouen στο Παρίσι.

Η Βαλαντόν ξεχάστηκε εξαιτίας του μισογυνισμού, της συστηματικής υποτίμησης των γυναικών, επειδή επισκιάστηκε από τους άνδρες της γενιάς της και ποτέ δεν ταυτίστηκε με κάποιο συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ρεύμα.

Η ακριβής αλλά δυνατή γραμμή της έχει μεγάλη αξία στην εποχή μας, τα πορτρέτα της είναι ωμά, ποιητικά, αληθινά και δυνατά. Αποκαλύπτουν μια γυναίκα που το πάλεψε όσο λίγες και δεν επέτρεψε στο σύστημα να τη διαλύσει. Με τις επιλογές της ανέτρεψε την προδιαγεγραμμένη μοίρα των γυναικών καλλιτεχνών της εποχής της.

Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Η χαρά της ζωής", "Joy of Life", 1911 | Courtesy Metropolitan Museum of Art
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Ένα φλιτζάνι σοκολάτα", "La tasse de chocolat", 1900/1905. Η Σουζάν Βαλαντόν ποζάρει για τον Ντεγκά | Courtesy Kunstmuseum Basel
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Ο Βάτραχος", "La Grenouille", 1910. | Depositum im Kunstmuseum Basel
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
Πορτρέτο της Σουζάν Βαλαντόν από τον Ρενουάρ, 1885 | National Gallery of Art, Washington, D.C.
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
Το "καταραμένο τρίο". Βαλαντόν, Ιτέρ και Ουτριλό στη Μονμάρτρη.
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
"Το μπλε δωμάτιο", “The Blue Room” (1923) | Courtesy Artist Rights Society (ARS), New York, RMN-Grand Palais
Σουζάν Βαλαντόν: Επαναστάτρια, ατίθαση και μεγάλη ζωγράφος Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία, Self portrait, 1898 | Museum of Fine Arts Houston
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σε δημοπρασία ένας μοναδικός πίνακας του Τουλούζ Λοτρέκ που απεικονίζει μια σκηνή χειρουργείου

Εικαστικά / Σε δημοπρασία ένας μοναδικός πίνακας του Τουλούζ Λοτρέκ: Μικρή αναδρομή στα έργα του

Καθώς δεν σταμάτησε να αποτελεί ποτέ αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου που τον περιέβαλλε και τον απαθανάτιζε καθημερινά, τα έργα του Λοτρέκ απεικόνιζαν με αξεπέραστη δύναμη τα πρόσωπα και την εποχή του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Musée d'Orsay, ένα από τα διάσημα μουσεία του κόσμου αλλάζει όνομα

Πολιτισμός / Το Musée d'Orsay, ένα από τα διάσημα μουσεία του κόσμου, αλλάζει όνομα

Το 1977 o τότε Πρόεδρος της Γαλλίας Βαλερί Ζισκάρ Ντ΄Εστέν αποφάσισε τη μετατροπή του κτηρίου σε μουσείο αφιερωμένο αρχικά στην τέχνη του 19ου αιώνα και τον επόμενο χρόνο χαρακτηρίσθηκε εθνικό μνημείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Εικαστικά / Έργο του Βαν Γκογκ θα εμφανιστεί δημόσια για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε

Το έργο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ «Scène de rue à Montmartre», που θα δημοπρατηθεί τον Μάρτιο, είναι μια βουτιά στον χρόνο και σε μια Μονμάρτρη συναρπαστική, με ξεχωριστή ατμόσφαιρα και μέρη που δεν υπάρχουν πια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ