Shapereader: Το πρώτο κόμικ για τυφλούς στην Αθήνα

Shapereader: Το πρώτο κόμικ για τυφλούς στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Shapereader: Το πρώτο κόμικ για τυφλούς στην Αθήνα Facebook Twitter
Το Shapereader είναι ένα ρεπερτόριο από patterns με σκοπό να μεταφραστούν λέξεις και έννοιες σε ανάγλυφα σχήματα.

 

To Shapereader είναι ένα κόμικ για τυφλούς. Μια νέα επαναστατική γλώσσα σχεδιασμένη για την δημιουργία αφηγηματικών έργων από, και για τυφλούς αναγνώστες. Σε μορφή εγκατάστασης θα παρουσιαστεί στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τη Δευτέρα 22 μέχρι την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου ενώ θα υπάρχουν ειδικά εργαστήρια για ενήλικες με ελεύθερη είσοδο το Σάββατο 20 και την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου. Είχαμε μιλήσει με τον δημιουργό του Ilan Manouach σχετικά με το πρότζεκτ το 2014. 


"Το Shapereader είναι ένα ρεπερτόριο από patterns με σκοπό να μεταφραστούν λέξεις και έννοιες σε ανάγλυφα σχήματα. Ξεκίνησε με πρωταρχικό σκοπό να αποδοθεί ένα έργο σε κόμικ για ένα αναγνωστικό κοινό τυφλών ή με προβλήματα στην όραση. Αν και απευθύνεται κυρίως σε άτομα αυτής τη κοινότητας, η εξέλιξή του επιτρέπει να γίνει προσβάσιμο και σε ένα ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. Το Shapereader χρηματοδοτήθηκε από το φινλανδικό ίδρυμα Koneen Saatio το 2013, στο πλαίσιο μιας πρόσκλησης για συμμετοχές με θέμα την τέχνη και την πολυγλωσσία.

Το Arctic Circle είναι το πρώτο αφηγηματικό έργο που σχεδιάστηκε με βάση το ρεπερτόριο σχημάτων του Shapereader και τη γραφή των τυφλών, το Μπράιγ. Στις 57 σελίδες του ο Manouach αφηγείται την ιστορία δύο κλιματολόγων που κάνουν γεώτρηση στον Αρκτικό Κύκλο για παγοκολόνες πάνω στις οποίες βρίσκονται χαραγμένα patterns που φέρουν πληροφορίες για το βαθύ ιστορικό κλιματικών αλλαγών του πλανήτη. Η ιστορία είναι διαθέσιμη στα αγγλικά και στα φινλανδικά.

«Ένας λόγος που σκέφτηκα να φτιάξω ένα κόμικ για τυφλούς είναι επειδή το Μπράιγ είναι γλώσσα προς εξαφάνιση, δεν χρησιμοποιείται, τουλάχιστον στη Φινλανδία, για την αναγνωστική απόλαυση, αλλά για πολύ βασικές χρήσεις πλέον, όπως η ανάγνωση πληροφοριών φαρμάκων, ο προσανατολισμός σε δημόσιους χώρους κ.ά.» μας λέει ο δημιουργός του Ilan Manouach.

Το Arctic Circle είναι το πρώτο αφηγηματικό έργο που σχεδιάστηκε με βάση το ρεπερτόριο σχημάτων του Shapereader και τη γραφή των τυφλών, το Μπράιγ. Στις 57 σελίδες του ο Manouach αφηγείται την ιστορία δύο κλιματολόγων που κάνουν γεώτρηση στον Αρκτικό Κύκλο για παγοκολόνες πάνω στις οποίες βρίσκονται χαραγμένα patterns που φέρουν πληροφορίες για το βαθύ ιστορικό κλιματικών αλλαγών του πλανήτη. Η ιστορία είναι διαθέσιμη στα αγγλικά και στα φινλανδικά. Για τη δημιουργία του, συνεργάστηκε με τη Βιβλιοθήκη Τυφλών Ιίρις στο Ελσίνκι και έκανε τα πρώτα τεστ με επισκέπτες και προσωπικό του ιδρύματος.

Shapereader: Το πρώτο κόμικ για τυφλούς στην Αθήνα Facebook Twitter
Το έργο συνοδεύεται από 6 ξύλινους πίνακες υπομνημάτων, χαραγμένους με λέιζερ, που βοηθούν τον αναγνώστη να εξοικειωθεί με το ρεπερτόριο των ανάγλυφων σχημάτων, πριν ξεκινήσει να διαβάζει την ιστορία. Τα 210 σχήματα που απαρτίζουν αυτό το λεξικό χαμηλής ευκρίνειας χωρίζονται σε κατηγορίες και συμβολίζουν συγκεκριμένα στοιχεία της ιστορίας.


«Δούλεψα αρχικά με την πρόεδρο του ιδρύματος κ. Μάρκουλα. Της πήγα τις πρώτες πλάκες που είχα φτιάξει. Τις διάβασε και μου έκανε κάποιες προτάσεις για το βάθος της χάραξης και την επιλογή του υλικού» αναφέρει.
Το έργο συνοδεύεται από 6 ξύλινους πίνακες υπομνημάτων, χαραγμένους με λέιζερ, που βοηθούν τον αναγνώστη να εξοικειωθεί με το ρεπερτόριο των ανάγλυφων σχημάτων, πριν ξεκινήσει να διαβάζει την ιστορία. Τα 210 σχήματα που απαρτίζουν αυτό το λεξικό χαμηλής ευκρίνειας χωρίζονται σε κατηγορίες και συμβολίζουν συγκεκριμένα στοιχεία της ιστορίας. Υπάρχουν 28 σχήματα για χαρακτήρες, 11 σχήματα για τοποθεσίες, 47 για αντικείμενα, 35 για διαφορετικές δράσεις, 69 για συναισθήματα και τις ενδιάμεσες αποχρώσεις τους, καθώς και σχήματα για τρόπους προσφώνησης των κειμένων και άλλους αφηγηματικούς μηχανισμούς, γνωστούς στους αναγνώστες των κόμικς.

Shapereader: Το πρώτο κόμικ για τυφλούς στην Αθήνα Facebook Twitter

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ilan Manouach ασχολείται με τα κόμικς. Η δουλειά του, που εκδίδεται κυρίως στις Βρυξέλλες, αφορά συχνά πειραματισμό πάνω σε υπάρχοντα έργα. Ερευνά τρόπους πρόκλησης του αναγνωστικού κοινού μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα αντίληψης της Ένατης Τέχνης, προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα. Εδώ, στην Ελλάδα, βρίσκεται πίσω από την Inkpress, που μεταφράζει αμερικανικά κόμικς στα ελληνικά, και τον Τοποβόρο, έναν μικρό εκδοτικό οίκο που περιορίζει γεωγραφικά την παραγωγή και την πώληση των βιβλίων στη γειτονιά των Εξαρχείων". 

Πρόσφατα το Shapereader παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ της Angouleme της Γαλλίας τον Ιανουάριο του 2016 και έκτοτε έχουν προγραμματιστεί διάφορες εκθέσεις ανά τον κόσμο (Γαλλία, ΗΠΑ, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Πορτογαλία, Φιλανδία, Ισραήλ, Πολωνία, Δανία και Ελβετία).

Info:

Σάββατο 20 και Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016 | 17:30-20:30
Εγκατάσταση-Έκθεση: Δευτέρα 22 έως και Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση
Συγγρού 107

www.sgt.gr
Eίσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ