Σε δέκα χρόνια πάλι

Σε δέκα χρόνια πάλι Facebook Twitter
0

Στο Münster η βροχή συνεχίζεται ασταμάτητα! Πώς θα μπορέσουμε να δούμε μια έκθεση που απλώνεται σε διάφορα (εξωτερικά) σημεία σ’ ολόκληρη την πόλη; Σέρνουμε τόση κούραση από την Ντοκουμέντα ώστε, παρόλο που πεινάμε, καθηλωνόμαστε στην βεράντα και παραμένουμε ώρες χαζεύοντας το απέναντι κτίριο που μοιάζει με δημοτικό γυμναστήριο και στο οποίο κάνουν ‘ποδήλατο’ μέχρι τις 11 ώρα το βράδυ, φορώντας μάλιστα ρούχα που μοιάζουν να προέρχονται από την τελευταία κολεξιόν της Prada. Το άλλο πρωί με το πληροφοριακό υλικό της έκθεσης στα χέρια μας μαθαίνουμε ότι οι αθλούμενοι ήταν απλώς θεατές βίντεο του Guy Ben-Ner, το οποίο για να δεις πρέπει να κάνεις πεντάλ.

Κάθε 10 χρόνια από το 1977 η έκθεσηSkulptur Projekte εξετάζει την σχέση μεταξύ τέχνης και δημόσιου χώρου. Πρόκειται για έργα που απλώνονται σε πάρκα, πλατείες, δρόμους. Η πρόκληση στην εν λόγω έκθεση είναι να μπορέσει να μεταφέρει τοzeitgeist στην σχέση της τέχνης με τη δημόσια αρένα, ζήτημα που προκαλεί σταθερά μέσα στα χρόνια πολλές και διαφορετικές αντιδράσεις και ερμηνείες. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες στάσεις της διαδρομής μας, εδώ δεν λάμπει τίποτα και σε ορισμένες περιπτώσεις ούτε καν φαίνεται! Η ελαφριά βροχή που συνεχίζει χωρίς το παραμικρό διάλειμμα, δεν μας επιτρέπει να νοικιάσουμε ποδήλατα έτσι ώστε να μπορέσουμε να δούμε τα έργα. Κάτι ο χάρτης (για το που είναι τι) που έχει λάθη, κάτι η συσσωρευμένη κούραση και η εμπειρία -τις πρώτες ώρες- γίνεται αφόρητη. Βλέπουμε δυο τρία έργα και οι συνταξιδιώτες μου εγκαταλείπουν για Βερολίνο! Εγώ ξεπερνώ το δίλημμα ακολουθώντας τη φυσική μου ροπή προς τα καταστήματα μόδας και τα καφέ. Oτιδήποτε καταναλωτικό με μαγνητίζει – αντιθέτως κάθε προσπάθεια που κάνω για να δω ‘τέχνη’ μου φέρνει ναυτία. Το παίρνω χαλαρά, σταματώ όπου με βγάλει ο δρόμος και με τον κατάλογο της έκθεσης στο χέρι μπροστά από εδέσματα ή ρούχα, αρχίζω να σταματώ από σπόντα σε κανένα έργο (όπως το γλυπτό της Pae White, marzipan μινιατούρες, οι οποίες εκτίθενται στη βιτρίνα με τα γλυκίσματα του πιο ιστορικού καφέ της πόλης, σε ένα κτίριο του 1627, που το πέτυχα ψάχνοντας την ιδανική τάρτα). Σταδιακά ξανα-συμφιλιώνομαι με την αρχική αποστολή μου και επανέρχομαι στην φυσική μου κατάσταση. Βλέπω πια χωρίς κανένα περισπασμό τα έργα, εφόσον το Mϋnster δεν έχει κατακλειστεί από φίλους της τέχνης.

Κάτω από μια σκιερή γέφυρα ξεκουράζομαι βλέποντας το ποτάμι και ακούγοντας μια σχεδόν στοιχειωμένη φωνή να τραγουδάει γλυκά «Lovely night, oh night of love, smile upon our joys!», στίχους του Γερμανού ρομαντικού λογοτέχνη Ε. Τ. Α Hoffman που μιλούν για το χαμένο είδωλο (με την έννοια της αντανάκλασης), μία επέμβαση τηςSusan Philipsz, η οποία έχει παρουσιάσει δουλειά της και στην Αθήνα στον Μεγάλο Περίπατο του ΕΜΣΤ. Η παραμονή μου στο Mϋnster συνέχισε κάπως έτσι. Την άλλη μέρα μαζί με μια παρέα τοπικών καλλιτεχνών και φοιτητών συνεχίσαμε την περιήγηση μας με ποδήλατα –κάνοντας μεγάλες στά- σεις στο πάρκο για φαγητό και ξάπλα. Η κούραση των δεκαπέντε ημερών δεν έλεγε εξαφανιστεί με τίποτα!

Αν όπως διατείνονται οι επιμελητές της έκθεσης Kasper Konig, Brigitte Franzen, Carina Plath, και φέτος το ενδιαφέρον στρέφεται από την έννοια του site-specificity (έργα φτιαγμένα ειδικά για τον συγκεκριμένο χώρο) στην έννοια του artist-specificity (τι ειδικό κάνει ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης, που της περισσότερες φορές είναι ήδη πολύ γνωστός) με στόχο να δημιουργηθεί ελεύθερος χώρος τόσο συμβολικά στην τέχνη, όσο και κυριολεκτικά στην πόλη, τότε είμαι όντως μέσα. Ποτέ δεν ένιωσα καλύτερα ξαπλωμένη κάτω από ένα δέντρο να ακούω ιστορίες. Η εμπειρία, αν και πιο χαλαρή, είναι πολύ πιο διαφωτιστική. Χάρη στην παρέα που βρήκα, κατάλαβα καλύτερα το έργο της Martha Rosler, η οποία αντέγραψε τον αετό, σύμβολο του Ναζισμού, που στολίζει ακόμα ένα κτίριο λίγο έξω από Münster, και τον τοποθέτησε στο πιο κεντρικό σημείο της στο κέντρο της πόλης. Ή το γλυπτό του Silke Wagner, που δείχνει έναν άνθρωπο καλυμμένο με μανιφέστα, το οποίο αναφέρεται στην ιστορία του Paul Wulf από το Münster που έφηβος στειρώθηκε από τους Ναζί, και πέρασε την υπόλοιπη του ζωή γνωστοποιώντας το γεγονός. Μετά το φαγητό, προχωρούμε στο στενό μονοπάτι που άνοιξε ο καλλιτέχνης Pawel Althamer ανάμεσα στα λιβάδια με τα στάχια. Περπατάμε ο ένας πίσω από τον άλλο, περίπου για ένα χιλιόμετρο σε απόλυτη ησυχία. Δεν υπάρχει τίποτα να νομιμοποιεί αυτή την διαδρομή ως έργο τέχνης, εκτός από το γεγονός ότι βρίσκεται εντός της μεγαλύτερης εκδήλωσης σύγχρονης γλυπτικής, για να μας υπενθυμίσει ότι τελικά η τέχνη είναι υπόθεση του μυαλού.

Φεύγοντας προς το σταθμό για να πάρω το τρένο για Βερολίνο βλέπω δύο από τα καλύτερα έργα. Το ένα είναι το φιλμ τουClemens von Wedemeyer που παίζεται σε ένα παρατημένο για οκτώ χρόνια σινεμά δίπλα στο σταθμό και το οποίο ανοίγει ειδικά τώρα (ύστερα από προτροπή του καλλιτέχνη) προκειμένου να παίζει σε λούπα 45λεπτο υλικό, γυρισμένο στα περίγυρα του σινεμά και στους σταθμούς και το οποίο βασίζεται σε σκληρές, πραγματικές και σκηνοθετημένες, εικόνες καθιστώντας τους περαστικούς ηθοποιούς και το αντίστροφο, σε μια πλοκή που ακολουθεί τον ρυθμό της πόλης. Το άλλο είναι το έργο τουMike Kelley, το οποίο μου αφήνει δύσκολο homework για το τρένο: σκέψη για τα όρια μεταξύ στοργής και εξάρτησης, αγάπης και τύφλωσης, ελευθερίας και εγκλεισμού.

Το έργο αναφέρεται στην ιστορία της γυναίκας του Λοτ, η οποία έγινε στήλη άλατος όταν δεν υπάκουσε στην εντολή των αγγέλων που προειδοποίησαν αυτή και τον άνδρα της να εγκαταλείψουν την πόλη τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω! Έκτοτε, σύμφωνα με τη Βίβλο, τα ζώα μαζευόταν από παντού γύρω από την στήλη για να γλύφουν το αλάτι. Ο Kelley επεκτείνει αυτή την βιβλική σκηνή στη πίσω αυλή ενός μεγάλου κτιρίου γραφείων πολύ κοντά στο σταθμό, για να περιλαμβάνει και τους θεατές. Στήνει έναν ιδιότυπο ζωολογικό κήπο με εξημερωμένα ζώα (κατσίκες, αγελάδες, πόνυ κ.ά.) τα οποία οι θεατές μπορούν να χαϊδεύουν και να ταΐζουν ή να παίζουν μαζί τους. Ζώα και άνθρωποι μαζί μαζεύονταν γύρω από την στήλη με το ομοίωμα της γυναίκας του Λοτ, ανάμεσα σε προβολές από τρία συμπλέγματα βράχων σε διαφορετικά μέρη του κόσμου.

Πίσω στο Βερολίνο βρέθηκα με φίλους σ’ ένα παλιό ανατολικό ballroom όπου οι Historiotronics (σύγχρονοι καλλιτέχνες και μουσικοί) δίνουν συναυλία καλεσμένοι από την gallery Curators without Boarders. Παίζουν πολύ γνωστά τραγούδια (τουλάχι- στον της δικής μου γενιάς) όπως το «Sultans of swing» και το «Βorn to be wild» με εύστοχα αλλαγμένα τα λόγια ώστε να σατιρίζουν καίρια τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης.

Όλα καλά, ώσπου να φτάσω Αθήνα για να διαπιστώσω με το καλημέρα ότι το ελληνικό δαιμόνιο και πάλι έλαμψε για να με θαμπώσει: με εξαιρετικά επιτήδειο τρόπο ο απατεώνας ταξιτζής με πείθει να του δώσω τριάντα ευρώ παραπάνω από την κούρσα βάσει, λέει, «καινούργιων ρυθμίσεων». Τρέχα γύρευε!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ