«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Ψηλά στην είσοδο του κεντρικού κτιρίου μάς υποδέχεται το έργο της Όλγας Μηλιαρέση-Φωκά. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Το παλιό εργοστάσιο της ΔΕΗ υποδέχεται μια νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης

0

Εδώ και χρόνια οι επιβάτες του τρένου προς Πειραιά βλέπουν την πινακίδα με το λογότυπο της ΔΕΗ στο Φάληρο να στέκεται στην ίδια θέση απαράλλαχτη. Λίγοι σήμερα γνωρίζουν ότι αυτό το εργοστάσιο ήταν ο πρώτος ατμοηλεκτρικός σταθμός στην Ελλάδα.

Κάποιοι θυμόμαστε αμυδρά το εργοστάσιο από το 1995, όταν ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσίασε την καθηλωτική, θρυλική παράστασή του «Ενός λεπτού σιγή» σε μια περιοχή του εργοστασίου των είκοσι και πλέον στρεμμάτων στην οποία σήμερα δεν επιτρέπεται η πρόσβαση και η οποία έχει κηρυχθεί διατηρητέα.

Ωστόσο, το πώς είναι σήμερα το ανενεργό εδώ και σχεδόν μισό αιώνα εργοστάσιο της ΔΕΗ παρουσιάστηκε αποκλειστικά για τη LiFO σε ένα λεπτομερές κείμενο του Μιχάλη Γελασάκη, ο οποίος μπήκε στο εργοστάσιο και έγραψε για την ιστορία και την «περιπέτεια» αυτού του ιστορικού τόπου, δείγματος της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής και συνδεδεμένου τόσο με την ιστορία της ανάπτυξης και της εξέλιξης της χώρας μας όσο και με την ιστορία του εργατικού και συνδικαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Στο θέμα δημοσιεύθηκαν και ανέκδοτες εικόνες από το αρχείο της ΔΕΗ, ένα από τα πιο σημαντικά που υπάρχουν στη χώρα, το οποίο διατηρείται σε άριστη κατάσταση με μεγάλη προσοχή.

Οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες που εκθέτουν εδώ όχι μόνο ανέτρεξαν στα αρχεία, αλλά χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη για το έργο τους εργατικές φόρμες και σιδερένια στελέχη, σκραπ, απόβλητα της βιομηχανικής παραγωγής και της κατανάλωσης, τα οποία μετατρέπουν σε ανακυκλώσιμα υλικά, δίνοντάς τους μια δεύτερη ευκαιρία να υπάρξουν ως δομικά στοιχεία των εγκαταστάσεών τους.

Στο αρχείο αναφέρομαι γιατί περιέχει υλικό από το οποίο εμπνεύστηκαν και στο οποίο ανέτρεξαν πολλοί καλλιτέχνες από αυτούς που στήνουν τη δουλειά τους μέσα σε περιοχές του εργοστασίου και στον περιβάλλοντα χώρο.

Πρόκειται για τριάντα οκτώ καλλιτέχνες που παρουσιάζουν τα έργα τους −εκ των οποίων τα τριάντα είναι νέες παραγωγές− στην έκθεση «This Current Between Us» σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου και της Γεωργίας Λιάπη. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του project «Το άλλο σώμα» που υπογράφει η Ελένη Καλαρά, σε συνεργασία με τη Blow-Up (ΑΜΚΕ), την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και τη ΔΕΗ, και με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) και της ΔΕΗ.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Ο Πάνος Γιαννικόπουλος, η Ελένη Καλαρά και η Γεωργία Λιάπη. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Ψηλά στην είσοδο του κεντρικού κτιρίου μάς υποδέχεται το έργο της Όλγας Μηλιαρέση-Φωκά, ένα τεράστιο «Now» με την ίδια γραμματοσειρά που χρησιμοποιήθηκε στην ταινία «Apocalypse Now», με τα γράμματα τυλιγμένα σε χρυσό αλουμίνιο από κουβέρτες επιβίωσης. Στο έργο της οι έννοιες του κινδύνου και της φροντίδας συνδέονται με αυτές της απόλαυσης και της απώλειας.

Στο προαύλιο με περιμένουν οι επιμελητές της έκθεσης. Πριν νυχτώσει, κάνουμε έναν περίπατο στον χώρο. Η γοητεία των παλιών βιομηχανικών κτιρίων είναι ακαταμάχητη, δεν είναι τυχαία η έλξη που ασκούν σε καλλιτέχνες και επισκέπτες και το αποδεικνύει αυτό η ολοένα και συχνότερη χρήση τους. Κάθε φορά επιμελητές και καλλιτέχνες δέχονται την πρόκληση να ενσωματωθούν στον χώρο ή να ενσωματώσουν στοιχεία των βιομηχανικών ερειπίων στα έργα τους, ώστε ο φυσικός χώρος να μην αποτελεί μόνο ένα ενδιαφέρον σκηνικό αλλά να προκαλεί έναν διάλογο με πολιτικές, κοινωνικές και ιστορικές προεκτάσεις.

Οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες που εκθέτουν εδώ όχι μόνο ανέτρεξαν στα αρχεία, αλλά χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη για το έργο τους εργατικές φόρμες και σιδερένια στελέχη, σκραπ, απόβλητα της βιομηχανικής παραγωγής και της κατανάλωσης, τα οποία μετατρέπουν σε ανακυκλώσιμα υλικά, δίνοντάς τους μια δεύτερη ευκαιρία να υπάρξουν ως δομικά στοιχεία των εγκαταστάσεών τους.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Ο χώρος που έγινε η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Ενός λεπτού σιγή». Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Ο Ζάφος Ξαγοράρης στο έργο «Factory Visits» καταγράφει παραδείγματα της σχέσης μεταξύ της τέχνης και του εργοστασίου, την αισθητικοποίηση και τη μουσειακή επανακατοίκηση των εγκαταλελειμμένων χώρων βιομηχανικής παραγωγής και τη χρήση ενός μουσείου-εργοστασίου που παραμένει δυνητικός χώρος συνάντησης, παραγωγής και πολιτικής δράσης.

Στα παλιά κτίρια που ήταν αποθήκες υλικών υπάρχουν ακόμα βιβλιοθήκες με εκατοντάδες ντοσιέ και μερικά τμήματα απείραχτα, οι αίθουσες εκπαίδευσης των τεχνιτών και των μηχανικών, και μια αίθουσα στην οποία δεσπόζουν δυο πελώριοι, άριστα συντηρημένοι, στρεφόμενοι μετασχηματιστές, που θυμίζουν ότι η καρδιά των εγκαταστάσεων χτυπούσε σε αυτά τα μηχανήματα.

Οι χώροι μαθημάτων και σεμιναρίων, οι αίθουσες εκπαίδευσης, περιοχές που δεν άγγιξε ο χρόνος, αθέατες μέχρι χθες όψεις του εργοστασίου ζωντανεύουν μέσα από έναν διάλογο με καλλιτέχνες και μια ποικιλία έργων −ζωγραφική, γλυπτά, εικαστικές εγκαταστάσεις, βίντεο, ηχητικά έργα και περφόρμανς− που θα εκτεθούν και θα πραγματοποιηθούν εδώ από τις 16/12. Θα συνοδεύονται από ένα πρόγραμμα παράλληλων δράσεων οι οποίες θα εξετάζουν το εργοστάσιο ως κέντρο παραγωγής υλικών και ενέργειας αλλά και ως κοινωνικό μοντέλο, σύστημα οργάνωσης του χώρου, ως αρχιτεκτονική διαχείριση υφιστάμενων σχέσεων αλλά και ως γενεσιουργό δύναμη νέων.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Το έργο του Πέτρου Μώρη. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Το εργοστάσιο ενέργειας είναι ταυτόχρονα και εργοστάσιο επιθυμίας, με τους καλλιτέχνες να εμπνέονται από το βασικό υλικό που έχει παραχθεί εδώ, το ηλεκτρικό ρεύμα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, με τη ροή του να δημιουργεί και να παίζει με λέξεις και θέσεις: ηλεκτρικά φορτία, εντάσεις, έλξεις και απωθήσεις, συστατικά ζωτικά της τέχνης και της κατανάλωσής της, της πρόσληψης και της μεταμορφωτικής της δύναμης, και εν τέλει της κατανόησής της από τον σύγχρονο θεατή.

Η εργασία των καλλιτεχνών εδώ συνδέεται και με την ποιητική διάσταση του ατμού, που με τη χρήση του άλλαξε την εποχή μας, όταν ως κινητήρια δύναμη πρόσφερε δυνατότητες για ταχύτητα, ανάπτυξη, επέκταση των πόλεων αλλά και τη μεταμόρφωσή τους σε πεδία δυστοπίας.

Όταν οι καλλιτέχνες εμπνέονται από το παρελθόν των ανθρώπων που δούλεψαν εδώ μια ολόκληρη ζωή, παράγουν έργα που δεν συνδέονται μόνο με τη νοσταλγία αλλά και με τη θέση των ανθρώπων αυτών στην κοινωνία, την επικινδυνότητα της εργασίας, την οργάνωση κοινωνικών σχέσεων μεταξύ τους, τις ιεραρχίες και τις διεκδικήσεις τους. Οι άνθρωποι που δούλεψαν εδώ δεν ήταν φαντάσματα ενός νοσταλγικού παρελθόντος. Αν τα μηχανήματα ήταν η καρδιά, τα πρόσωπα ήταν οι πνεύμονες μιας ολόκληρης μεγαλειώδους αφήγησης.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Άποψη του χώρου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Έργο της Ελένης Μπαγάκη. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Για παράδειγμα, η Δέσποινα Βαξεβανίδη στην εικαστική εγκατάσταση «High voltage» (2022) επεξεργάζεται και παρουσιάζει μια σειρά από στολές εργατών της ΔΕΗ. Δημιουργεί ένα πύργο στολών χωρίς σώματα, μόνο με τα εργατικά ρούχα, τα χρηστικά αντικείμενα της καθημερινότητας του εργοστασίου, να στέκονται ως γλυπτό, άχρονα.

Η Ελένη Μπαγάκη στο έργο της «Work, work, work, not» χρησιμοποιεί το αρχείο της ΔΕΗ για να δημιουργήσει μια σειρά κολάζ με φωτογραφίες από τα άλμπουμ των εταιρικών εκδρομών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 1950-53 σε διάφορες περιοχές της Αττικής, με τους εργαζόμενους σε στιγμές «σχόλης». Το τοπίο της Αττικής, σήμερα πυκνοκατοικημένο, φαίνεται άγριο και παρθενικό.

Η Όλγα Σουβερμέζογλου στο έργο της «Ανασυγκρότησις ενέργειας δημιουργεί ενέργειαν δι’ ανασυγκρότησιν» εστιάζει στον εξοπλισμό και στα εργαλεία των εργαζομένων (κράνη, γάντια, στολές και μπότες) ως προεκτάσεις του σώματός τους και δημιουργεί μια σειρά από σημαίες και σημάνσεις, ενώ η Ελένη Χριστοδούλου με το «Protection Bag» να αιωρείται στον κεντρικό χώρο του εργοστασίου περιτριγυρισμένο από μηχανές σε αχρηστία φέρνει στην επιφάνεια ζητήματα που αφορούν τη γυναικεία αναπαράσταση σε χώρους όπου κυριαρχεί το ανδρικό βλέμμα και η ηδονοβλεψία του.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Εγκατάσταση της Άννας Λάσκαρη. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι καλλιτέχνες στρέφονται σε διαδικασίες συμπύκνωσης και διάχυσης, σε συστήματα δικτύων, υποστρώματα ενέργειας, μεταφοράς, επικοινωνίας, πληροφορίας, ροές πόρων, ψηφιακής διαχείρισης και κίνησης. Αναζητούν κρυφές, αόρατες και ανατρεπτικές υφές στα δίκτυα του καθημερινού μας περιβάλλοντος: την τεχνολογία, τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ του εικονικού και του φυσικού χώρου, τις σωματικές συναντήσεις ανθρώπων και άλλων οντοτήτων, για να δημιουργήσουν μια νέα υποδομή περιπλάνησης.

Τα έργα της έκθεσης αποτελούν απόπειρες αναστοχασμού αναφορικά με το βιομηχανικό παρελθόν και με τους οικονομικούς συσχετισμούς του παρόντος. Αναπόδραστα, από την ηλεκτρική συνδεσιμότητα περνάμε σε ηλεκτρισμένες κοινωνικές και πολιτισμικές συνδέσεις.

«Είναι 38 καλλιτέχνες, ένας πολυφωνικός διάλογος, και υπάρχουν κάποιες μικροθεματικές, όπως η σχέση ανθρώπου, ζώου, μηχανής, που έρχονται σαν έμπνευση από το βιομηχανικό σκηνικό, ένα κομμάτι που έχει να κάνει με το εργασιακό πλαίσιο, ένα κομμάτι που έχει να κάνει με το γυναικείο σώμα σε ανδροκρατούμενους χώρους, το κομμάτι της ενέργειας ειδικά σε ένα πλαίσιο ενεργειακής κρίσης και των διαφορετικών μορφών ενέργειας, που δεν θα μπορούσαμε να μη μιλήσουμε γι’ αυτό», λέει η Γεωργία Λιάπη.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Έργο της Δέσποινας Βαξεβανίδη Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Τη σχέση των μηχανών με την ευθραυστότητα, τη στέρεη κατασκευή και τη συνύπαρξή της με το εφήμερο επισημαίνει το «Ηλιακό Σπίτι» του Νίκου Αλεξίου που εντοπίζει το όριο της υλικότητας. Ο άδειος αρχιτεκτονικός σκελετός λειτουργεί σαν ένας μετέωρος, ποιητικός χώρος, μια δαντελωτή γεωμετρική κατασκευή από καλάμι, ένα ελάχιστο μιας ευγενούς συμμετρίας απέναντι στις επιβλητικές μηχανές. 

Χρησιμοποιώντας το εξωτερικό κέλυφος του ιστορικού κτιρίου και πάγκους εργασίας, ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ έργου και εργοστασίου, αναλογιζόμενος τις συνθήκες παραγωγής, τον κύκλο της ζωής των υλικών και τις διεργασίες προσκόλλησης ή αποξένωσης. Ενώ φωτίζει το έργο του, για το οποίο χρησιμοποιεί μάζες υλικών από τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του ΑΗΣ Νέου Φαλήρου, μου εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο μεταχειρίζεται τη μοναδική ιδιότητα του σιδήρου και του μαγνήτη να συναλλάσσουν χαρακτηριστικά όταν βρίσκονται σε επαφή, αναφερόμενος στη σχέση παράσιτου - ξενιστή.

Όποιος επισκεφθεί την έκθεση θα κάνει μια επίσκεψη στο Αρτοποιείο Καραπάνου, στη γειτονιά του εργοστασίου, για να αγοράσει μια φρατζόλα ψωμί τυλιγμένη σε χαρτί αφής που τύπωσε η Ίρις Τουλιάτου, η οποία στο έργο της εστιάζει στη συμβολική και υλική οικονομία, στην οριοθέτηση της αξίας και στις συνθήκες παραγωγής της τέχνης. «Αll the songs about you (hot bread)» είναι ο τίτλος του έργου, το οποίο είναι ενδεικτικό της πρακτικής της που επιμένει σε μια συνεχή διαπραγμάτευση χώρου, πρόσβασης και δημιουργίας υποδομών.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Η έκθεση δεν θα μπορούσε παρά να τιμήσει την προδρομική παρουσία του Δημήτρη Παπαϊωάννου στον χώρο με μια σειρά σχεδίων του καλλιτέχνη και βίντεο από την παράσταση «Ενός λεπτού σιγή».

Ο Θανάσης Βέγγος, του οποίου ο πατέρας ήταν μηχανουργός στο εργοστάσιο του ΑΗΣ Φαλήρου, το 1971 γύρισε ένα μεγάλο μέρος της ταινίας «Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;» στον προαύλιο χώρο, στην πλευρά του εργοστασίου προς την Πειραιώς. Το σημείο θα φωτιστεί, ενώ όποιος βλέπει σήμερα την ταινία κατανοεί ότι είναι ένα τεκμήριο και της πολεοδομικής ανάπτυξης της πόλης.

Στον εξωτερικό χώρο του εργοστασίου υπάρχουν περιποιημένοι κήποι γύρω από τα μέρη που χρησιμοποιούνται. Στους υπόλοιπους η φύση εμφανίζεται απροσδόκητα με τα δείγματά της, μια ελιά που έχει φυτρώσει σε μια ρωγμή του εδάφους, βότανα και κόκκινα αναρριχητικά και πιο πέρα μανταρινιές και λεμονιές.

Τον εξωτερικό χώρο διάλεξε ο Θόδωρος Τζαννετάκης, ο οποίος μετατρέπει αντλίες νερού του ΑΗΣ που βρίσκονται σε αχρηστία σε συστήματα φωτισμού για εξωτερικό χώρο. Οι αντλίες ξαναγίνονται χρηστικές ως πηγές φωτός, ενώ λειτουργούν ως στοιχεία της υποδομής της έκθεσης.

Και πιο πέρα, ο Κώστας Σαχπάζης, παρεμβαίνοντας στον εξωτερικό φωτισμό του εργοστασίου, στα εγκαταλελειμμένα φωτιστικά σώματα που βρίσκονται στην πρόσοψη του ιστορικού κτιρίου, επανενεργοποιεί τους υφιστάμενους βραχίονες στήριξης και χορογραφεί τη διάχυση του φωτός, δημιουργώντας κλίμα προσμονής, ανησυχίας και αίσθηση κίνδυνου σε ένα κατά τα άλλα απενεργοποιημένο περιβάλλον.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Ο εξωτερικός χώρος του εργοστασίου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Σε μια πεζογέφυρα μήκους 35 μέτρων, που βρίσκεται πάνω από τον ποταμό Κηφισό, δίπλα στον ΑΗΣ Νέου Φαλήρου, η Αναστασία Δούκα με το έργο «Turnover» δημιουργεί μια εικαστική παρέμβαση με συλλογή φράσεων με την οποία ορίζει τον σύντομο χρόνο διάβασης από τη μία όχθη στην άλλη σαν ανάγλυφη νοηματοδότηση ενός τοπίου σε κατάσταση μετάβασης.

Η κυρίαρχη στον συγκεκριμένο τόπο μνήμη γίνεται αντικείμενο έρευνας από τον Κώστα Χριστόπουλο, με το έργο του «Η διαδήλωση» στο οποίο χρησιμοποιεί τζάμια από τις εγκαταστάσεις του ΑΗΣ Νέου Φαλήρου, ενεργοποιώντας τη σύνδεση του σταθμού με την ιστορία του συνδικαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα, γράφοντας με καπνό πάνω στις γυάλινες επιφάνειες.

Όταν η Ελένη Καλαρά «ανακάλυψε» το εργοστάσιο του Φαλήρου, θέλησε να συνδέσει τη μέχρι τότε έρευνά της για το σώμα και τη σχέση του με τη μηχανή, βλέποντας τα πάντα ως σώμα και την αλληλεπίδρασή του με διαφορετικά περιβάλλοντα.

Το εργοστάσιο είναι ένα σώμα, η έκθεση είναι και αυτή ένα σώμα μέσα στο σώμα και θέλησε να μοιραστεί την ιδέα της με τους δυο επιμελητές της έκθεσης. Η έννοια του σώματος μπήκε στην εικαστική έκθεση και παίρνει άλλη μορφή. «Δεν με ενδιαφέρει να δω τον χώρο ως κέλυφος, αλλά το πώς με επηρεάζει και εγώ τον ανακαλύπτω και το πώς μπαίνοντας ο θεατής θα μπει σε μια άλλη πραγματικότητα που δεν θα έχει φανταστεί», λέει.

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Εγκατάσταση του Αλέξανδρου Τζάνη. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

«Δουλέψαμε με τον χώρο και το αρχείο και ξεκινήσαμε να μιλάμε για την έννοια του εργοστασίου με όλες τις πτυχές που εμπεριέχει. Η έννοια της παραγωγής ήταν πολύ σημαντικός άξονας και δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν και έχουν χρηματοδοτηθεί νέες παραγωγές έργων. Η έκθεση έχει να κάνει και με τη διαδικασία των υποδομών, από αυτές που χτίζουμε για την έκθεση μέχρι αυτές που υπάρχουν στο εργοστάσιο, έτσι ώστε να εξετάσουμε την έννοια του ρεύματος πέρα από την κυριολεξία του, με μια πιο μεταφορική και ποιητική διάσταση, παράλληλα με την ιστορική διαδρομή του ατμού ως ένα ιστορικό υπόβαθρο» λέει ο Πάνος Γιαννικόπουλος.

«Μέσα στο εργοστάσιο βρήκαμε, εκτός από τα τεκμήρια του βιομηχανικού πολιτισμού, και οικοσυστήματα που αναπτύχθηκαν όταν η φύση ανακατέλαβε την περιοχή. Στη συζήτηση με τους καλλιτέχνες είδαμε ότι έχει νόημα να χρησιμοποιηθούν θραύσματα του εργοστασίου τα οποία έχουν σήμερα μια δεύτερη ζωή και σε αυτό βοήθησε το καταπληκτικό αρχείο της ΔΕΗ, που η ύπαρξη και η συντήρησή του εντυπωσίασε τους καλλιτέχνες.

Θέλαμε όμως να σκεφτούμε πώς εμείς εκθεσιακά μπορούμε να δημιουργήσουμε μια υποδομή, να σκεφτούμε το μοντέλο των μεγάλων εκθέσεων, τις εργασιακές συνθήκες με τις οποίες δουλεύουμε, θέλαμε οι καλλιτέχνες που παίρνουν μέρος να έχουν σωστές συνθήκες εργασίας, να υπάρχει ένα budget παραγωγής που θα ωφελεί και εκείνους.

Η ΔΕΗ μας στήριξε με λευκή κάρτα σε όλη την προετοιμασία, η οποία κρατά μήνες, και υπήρξε τρομερή προθυμία να ανοίξει το αρχείο και να μοιραστούν τις ιστορίες τους μαζί μας. Όλους εμάς που δουλεύουμε για αυτή την έκθεση το ζήτημα που μας απασχολεί είναι το πώς ξεφεύγουμε από την αισθητοποίηση των χώρων και δεν θα κάνουμε τη μία και μόνη αυτονόητη σύνδεση, αλλά θα αναπτύξουμε τον διάλογο με μια σύνδεση της ενέργειας του παρελθόντος και του παρόντος χρόνου με μια συνθήκη νέων ερεθισμάτων».

«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Άποψη του χώρου με τις εγκαταστάσεις. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Ο χώρος. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Έργο της Ελένης Χριστοδούλου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Το έργο του Κώστα Χριστόπουλου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Άποψη του χώρου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
«This Current Between Us»: 38 καλλιτέχνες δημιουργούν μέσα στο εμβληματικό εργοστάσιο της ΔΕΗ Facebook Twitter
Άποψη του χώρου. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Νίκος Αλεξίου, Κωνσταντίνος Γιώτης, Αναστασία Δούκα, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Ελένη Καλαρά & Βάλια Παπαχρήστου & Ευαγγελή Φίλη, Δημήτρης Καμαρωτός, Αθηνά Κουμπαρούλη, Άννα Λάσκαρη, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη & Marianne Tuckman, Ελένη Μπαγάκη, Πέτρος Μώρης, Ζάφος Ξαγοράρης, Μαρίνα Ξενοφώντος, Πάολα Παλαβίδη, Νατάσσα Παπαδοπούλου, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Κώστας Σαχπάζης, Μαρία Σιδέρη, Θεόδωρος Τζαννετάκης, Αλέξανδρος Τζάννης, Ίρις Τουλιάτου, Ελένη Χριστοδούλου, Κώστας Χριστόπουλος, Micol Assaël, Hypercomf, Mikhail Karikis, Ali Kazma, Miriam Simun & Daria Kaufman, Bill Morrison, Louis- Philippe Scoufaras, Jeph Vanger

Συμμετέχουσες καλλιτέχνιδες εργαστηρίου της ΑΣΚΤ: Αλεξάνδρα Αψωκάρδου, Δέσποινα Βαξεβανίδη, Άννα Μαστρομιχάλη, Κατερίνα Μεσσήνη, Όλγα Σουβερμέζογλου

Επιμέλεια έκθεσης: Πάνος Γιαννικόπουλος, Γεωργία Λιάπη

Η έκθεση «This Current Between Us» πραγματοποιείται στο πλαίσιο του project «Το άλλο σώμα», σε συνεργασία της Blow-Up, της ΑΣΚΤ, της ΔΕΗ, με την υποστήριξη των ΥΠΠΟΑ, και του Γραφείου Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ.

Σύλληψη ιδέας, έρευνα, οργάνωση: Ελένη Καλαρά

Ιστορικές Εγκαταστάσεις Ατμοηλεκτρικού Σταθμού ΔΕΗ Νέου Φαλήρου
Σολωμού 1 & Δημητρίου Φαληρέως, 185 47 Πειραιάς

Διάρκεια έκθεσης: 16/12/2022-09/04/2023
Ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 16:00-20:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά

Εικαστικά / Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά

Η πλατφόρμα που έχει ανοίξει από τις 22 Ιουνίου θα υποδεχτεί φωνές και δουλειές καλλιτεχνών που μπορούν να ετοιμάσουν το έργο τους  ανατρέχοντας σε ένα εξαιρετικά άρτιο, πολύτιμο και πρωτοποριακό για την εποχή του αρχείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η ΔΕΗ συναντά την Tέχνη», σε μια μεγάλη έκθεση στο ιστορικό εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / «Η ΔΕΗ συναντά την Tέχνη», σε μια μεγάλη έκθεση στο ιστορικό εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Νέο Φάληρο

Μετά από ένα κάλεσμα 3,5 μηνών και τη συμμετοχή εκατοντάδων καλλιτεχνών, η έκθεση που ενώνει την ιστορία της ΔΕΗ με την τέχνη άνοιξε τις πόρτες της σε έναν βιομηχανικό χώρο με ιδιαίτερη βαρύτητα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ