Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
0

Η ζωή του είναι το γράψιμο. Φαίνεται από το πλήθος των κειμένων του Δημήτρη Δημητριάδη που έχουν ήδη εκδοθεί αλλά και όσων περιμένουν τη σειρά τους στο συρτάρι του. Η διαδικασία της γραφής, ωστόσο, δεν είναι πάντα γόνιμη, ούτε ανώδυνη. Τα τελευταία 20 χρόνια (1994-2014), κάθε φορά που η δυσκολία (της μιας ή της άλλης μορφής) δεν του επέτρεπε να συνεχίσει για κάποιες ώρες την περιπέτεια με τις λέξεις, έπαιρνε κηρομπογιές και ζωγράφιζε σε τετράδια, μπλοκ, ημερολόγια – κάτι σαν χρωματιστές «σημειώσεις». Αν και καθαρά ιδιωτική υπόθεση, για την οποία ο ίδιος δεν έχει κάποια φιλοδοξία «εικαστικής» αναγνώρισης, ο Δημητριάδης αποφάσισε να εκθέσει όλο αυτό το υλικό εκατοντάδων σελίδων ως αντίδραση στο «κλείσιμο» των ανθρώπων γύρω του, στην κρυψίνοια, στην επιφύλαξη και στην ψευδολογία που διαπιστώνει τόσο στον δημόσιο λόγο όσο και στις προσωπικές σχέσεις. Την έκθεση των «Τετραδίων 1994-2014» του Δημήτρη Δημητριάδη στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανέλαβε ο διευθυντής του (και διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης), Ντένης Ζαχαρόπουλος. Ο λόγος στον ίδιο:
«Σε μια κουβέντα με τον Δημήτρη, μου είπε ότι έχει έναν μεγάλο αριθμό τετραδίων με χρωματικές "σημειώσεις". Δεν είχε κάποια πρόθεση να τα εκθέσει, ήθελε να τα δω και να τα συζητήσουμε, χωρίς την παραμικρή πίεση από πλευράς του ή από τη δική μου.

Όπως οι λέξεις, έτσι και οι ζωγραφιές είναι μέρος του χαρτιού, που είναι γι' αυτόν ο κόσμος.


Θεώρησα ότι ήταν μια πολύτιμη εκμυστήρευση, ένα δώρο που δεν σου κάνουν συχνά, και πήγα έτοιμος να το αντιμετωπίσω όχι ως κάποιο πάρεργο αλλά ως κάτι που είχε σημασία, ίσως όχι εικαστική, αλλά νοητική, μεθοδολογική, ουσιαστική, πέρα από είδη και κατηγορίες. Η προβληματική της λευκής σελίδας, της σιωπής, του κενού, είναι τα θεμέλια της σύγχρονης γραφής, της ποίησης, της τέχνης. Έχουμε αρκετές περιπτώσεις συγγραφέων που ασχολήθηκαν με τη ζωγραφική μάλλον με τρόπο ατυχή και από εικαστικής πλευράς τελείως αδιάφορο: τον Γιάννη Ρίτσο, λ.χ., ή τον Ελύτη. Και οι δύο ήθελαν να εκθέσουν τη ζωγραφική έκφρασή τους. Του Δημητριάδη δεν ήταν αυτή η πρόθεση. Δεν θέλησε να δηλώσει οποιαδήποτε σχέση του με τη ζωγραφική – τα Τετράδια προέκυψαν από μια προσωπική πρακτική που του επιτρέπει επί μία 20ετία να συνεχίζει τη δουλειά του, το γράψιμο.

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2012», μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης


Υπάρχουν, βέβαια, και κάποιες σπάνιες περιπτώσεις συγγραφέων που κατόρθωσαν, χωρίς να χρειάζεται ποτέ να διεκδικήσουν κάποια ταυτότητα εικαστική, ακόμη και μια μουτζούρα από το μελάνι στην κόλλα χαρτί να τη μετατρέψουν σε ένα ρηξικέλευθο και πρωτότυπο εικαστικό γεγονός. Αυτή είναι π.χ. η περίπτωση του Βίκτωρος Ουγκώ, που ποτέ δεν έκανε θέμα την ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, παρότι τα έργα του είναι σημαντικά και σήμερα θεωρείται πρόδρομος της μοντέρνας τέχνης στα τέλη του 19ου αι. Όπως οι λέξεις, έτσι και οι ζωγραφιές είναι μέρος του χαρτιού, που είναι γι' αυτόν ο κόσμος.


Έτσι και για τον Δημητριάδη, το χαρτί είναι ο κόσμος. Ζώντας σ' έναν περιορισμένο χώρο μια περιορισμένη και λιτή ζωή, σχεδόν μοναστικά, χωρίς τηλεόραση, περιτριγυρισμένος από στοίβες βιβλία, γράφει συνεχώς. Στα διαλείμματα του συγγράφειν, για να μη χάσει τη συγκέντρωσή του, συνέχιζε τη χειρονομία της γραφής με τις μπογιές, ασχολούμενος όχι πια με λέξεις αλλά με χρωματικά παιχνίδια. Χωρίς να το προβλέψει, διανύει βιωματικά όλη την ιστορία της μοντέρνας τέχνης, δίχως την παραμικρή λόγια αναφορά και, προφανώς, δίχως ούτε να τον ενδιαφέρει ούτε να τον κολακεύει κάτι τέτοιο...
Η ιδέα της έκθεσης αφορά, λοιπόν, την οπτική σκέψη του Δημητριάδη. Σε μια εποχή που μιλάμε τόσο πολύ για "εννοιολογική τέχνη", έχει μεγάλο ενδιαφέρον πώς ένας συγγραφέας που ασχολείται με τις έννοιες και τις λέξεις από το πρωί έως το βράδυ αντιπροτείνει μέσα από τις προσωπικές του ανάγκες και την απαίτηση να αντιτάξει την κυριολεξία στην περιρρέουσα πολυλογία μια σκέψη έξω από τις λέξεις, μέσα στα χρώματα και τις γραμμές, στην οποία αποτυπώνονται ο παλμός και η ροή της σιωπής, της λέξης που δεν έφτασε, του νοήματος που δεν εκφράζεται – ακόμα ή και καθόλου.
Τα Τετράδια είναι κάτι σαν ημερολόγια αυτοσυγκέντρωσης, αφοσίωσης στη γραφή, εμμονών – γιατί είναι ένας άνθρωπος που δουλεύει με τις εμμονές του, που επαναπραγματεύεται επίμονα έννοιες, ιδέες, βιώματα, τραύματα, συμπτώματα, παρορμήσεις, διαισθήσεις ή παρανοήσεις. Θα δείτε ότι στα Τετράδια υπάρχουν "μοτίβα" ή σχήματα, ίδιες γραμμές, που επαναλαμβάνει επί μέρες ή και βδομάδες, συνέχεια. Και κηλίδες, επιφάνειες, διαχύσεις που αφορούν τη γραφή, αλλά με τη μορφή αφηρημένων χρωματικών αποτυπώσεων. Σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχει σιωπή, το να σκέφτεται με χρώματα είναι ένας τρόπος να ξαναβρίσκει τη σιωπή εκεί όπου οι λέξεις, σαν χείμαρρος, θα κατάπιναν τη γραφή του.

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης


Εκτίθενται όλα τα Τετράδια. Το μουσείο έχει διαμορφωθεί σαν αναγνωστήριο που επιτρέπει την άμεση επαφή του κοινού με τα "εκθέματα". Ο Δημητριάδης δεν ήθελε να τα προστατέψει, να μπουν σε βιτρίνες ή να τα κορνιζάρουμε. Ο φετιχισμός του έργου τέχνης τού είναι τελείως ξένος. Όπως, άλλωστε, και στο θέατρο ξέρει πως τον λόγο του τον παίρνει ο ηθοποιός και τον λέει με τρόπο που ο ίδιος ίσως δεν είχε καν φανταστεί, τον οικειοποιείται, και τότε μόνο υπάρχει το έργο, όταν το αναλαμβάνει ο "άλλος". Έτσι και στην έκθεση, λοιπόν, θέλει να μπορεί ο κόσμος να τα αγγίζει, να τα ξεφυλλίσει – δεν φοβάται μην τσαλακωθούν ή φθαρούν, γιατί δεν έχει καμία περαιτέρω σκέψη αξιοποίησής τους. Είναι κάτι δικό του που θέλει να το μοιραστεί.


Με ρωτάτε αν πρόκειται για "τέχνη". Θα σας απαντήσω εμμέσως πλην σαφώς: όταν δίδασκα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Γενεύης, τo 1987, ήρθε μια σπουδαία Αμερικανίδα ζωγράφος, η Pat Steir, και την κάλεσα να μιλήσει στα παιδιά. Η πρώτη ερώτησή τους ήταν «τι νομίζετε ότι είναι τέχνη». Η Steir έδωσε μια απάντηση που μου έκανε μεγάλη εντύπωση:
"Τέχνη είναι η μεγαλύτερη ποσότητα και ποιότητα αφοσίωσης και προσοχής που μπορεί να δώσει κανείς σε κάτι, ιδίως όταν δεν υπάρχει λόγος γι' αυτό. Καταλαβαίνουμε την αφοσίωση μιας μητέρας στο παιδί της. Ένας καλλιτέχνης, όμως, δίνει όλη του την αφοσίωση σε κάτι που δεν ανήκει σε κανέναν, που οποιοσδήποτε μπορεί να το κάνει δικό του". Σύμφωνα με αυτό τον ορισμό, τα Τετράδια του Δημητριάδη είναι τέχνη 100%. Ίσως όχι ζωγραφική, αλλά τέχνη σίγουρα».

Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», ακουαρέλα σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2014», Ημερολόγιο 2014, μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 2011», Ημερολόγιο 2011, μαρκαδόροι σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», Ακουαρέλα σε χαρτί. © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Οι χρωματιστές σημειώσεις του Δημήτρη Δημητριάδη Facebook Twitter
Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1997», ακουαρέλα σε χαρτί © Δημήτρης Δημητριάδης & Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Δημήτρης Δημητριάδης «Τετράδια 1994-2014»
Είκοσι χρόνια καθημερινές εικαστικές σημειώσεις.
Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο.
Έως 5/7.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ