Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ευάγγελος Ιωαννίδης (1868-1942), Σκηνές από τις σφαγές της Χίου, Αντιγράφει το έργο του Ευγένιου Ντελακρουά (1798-1863) στο Μουσείο του Λούβρου (417x374 εκ. Παρίσι, 1824), Χρονολογία: 1919, Λάδι σε καμβά, 432x354 εκ. Χίος, Βυζαντινό Μουσείο (Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου)

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης

0

Με δύο σημαντικές και παράλληλες εκθέσεις ξεκινάει τη σεζόν 2016-2017 το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών της Θεσσαλονίκης, που αφενός καταδεικνύουν τη μακροχρόνια σχέση μεταξύ του ελληνικού και του γαλλικού λαού και αφετέρου αναδεικνύουν αξιομνημόνευτες πτυχές της Ιστορίας και της Τέχνης. Στην πρώτη, «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το '21», θα παρουσιαστούν εξαιρετικής ποιότητας αντίγραφα δύο εμβληματικών έργων του σπουδαίου κλασικού ζωγράφου του 19ου αι. Ευγένιου Ντελακρουά (1798-1863) που σχετίζονται άμεσα με την Ελληνική Επανάσταση και τα οποία πιθανόν να επηρέασαν και την έκβαση του εθνικού αγώνα μέσω της επιρροής που άσκησαν στην Ευρώπη.

Πρόκειται για τον πίνακα «Οι σφαγές της Χίου», που είναι του 1824 και εκτέθηκε στο Salon της ίδιας χρονιάς, και για την «Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» του 1826 που παρουσιάστηκε στην έκθεση «Υπέρ των Ελλήνων» στην γκαλερί Lebrun. Τα αντίγραφα φιλοτέχνησαν σημαντικοί Έλληνες ζωγράφοι κατόπιν ανάθεσης. Οι «Σφαγές» είναι ένας πίνακας που ο Ντελακρουά ζωγράφισε συντετριμμένος –κατάσταση στην οποία βρίσκοταν και πολλοί Ευρωπαίοι φιλέλληνες διανοούμενοι, ανάμεσά τους ο Ουγκό και ο Μπάιρον– μετά τη σφαγή του άμαχου χριστιανικού πληθυσμού της Χίου την άνοιξη του 1822 από τους Οθωμανούς και διαθέτει, πέρα από την «ελληνικότητά» του, οικουμενική διάσταση, καθώς, μέσα από τη «σκηνοθετική» προσέγγιση της σχέσης θύματος-θύτη, επιτυγχάνεται μια καθολική διαμαρτυρία.

Αντίγραφο του περίφημου αυτού έργου, διάσημου στην εποχή του, φιλοτέχνησε ο Mικρασιάτης ζωγράφος Ευάγγελος Ιωαννίδης το 1919 κατόπιν εντολής του Γεωργίου Παπανδρέου, Γενικού Διοικητή Χίου, και έκτοτε εκτίθεται στο Βυζαντινό Μουσείο Χίου (Μεζητιέ Τζαμί). Aυτή η απόφαση πάρθηκε το 1922, πάλι από τον Γενικού Διοικητή του νησιού, παρ' όλες τις αντιρρήσεις, για να κολακευτεί ο βασιλιάς Κωνσταντίνος που επισκεπτόταν τη Χίο με αφορμή τον εορτασμό της επετείου της πυρπόλησης της ναυαρχίδας του Καρά-Αλή από τον Κανάρη. Η μεταφορά του έργου, που μέχρι εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στο κτίριο της Γενικής Διοίκησης, μαζί με άλλα στη Χιώτικη Πινακοθήκη το έσωσε, καθώς το '49 το κτίριο πήρε φωτιά και η συλλογή που βρισκόταν εκεί κάηκε ολοσχερώς.

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ευγένιος Ντελακρουά (1798-1863), Σπουδές για το έργο Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου και Η Ελευθερία οδηγεί τον λαό Πένα και καφέ μελάνι, αραιωμένο καφέ υδρόχρωμα και γραφίτης, 60x47 εκ., Παρίσι, Εθνικό Μουσείο Ευγένιου Ντελακρουά
Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Σφαγές της Χίου, Αντίγραφο της ελαιογραφίας του Thomas Barker από την Irene Fetherstonhaugh. Λάδι σε καμβά, 1931. 75Χ160 εκ. Χίος, Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη Χίου «Κοραής», Συλλογή Αργέντη
Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Richard Parkes Bonington (Ρίτσαρντ Παρκς Βόνινγκτον, 1802-1828), Προσωπογραφία νεαρού Έλληνα, π. 1825-26, Ελαιογραφία σε μουσαμά, 35,5x27,5, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη
Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ευγένιος Ντελακρουά, Επεισόδιο του Ελληνικού Αγώνα Λάδι σε μουσαμά, 1856 65,7Χ81,6 εκ. Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου


Αυτό το εκπληκτικής πιστότητας αντίγραφο, για την ολοκλήρωση του οποίου ο δημιουργός του δαπάνησε 3 χρόνια, θα παρουσιαστεί στο Τελλόγλειο μαζί με το αντίγραφο της «Ελλάδας» που έκανε ο Δ [.] Βασιλείου το 1968, από τη συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Πρόκειται για ελαιογραφία στην οποία ο ζωγράφος διαφοροποιήθηκε ελαφρώς από το πρωτότυπο του Ντελακρουά. Η γυναικεία μορφή που συμβολίζει την Ελλάδα παρουσιάζεται πιο αισθησιακή και το βλέμμα της στρέφεται προς τα δεξιά, σε αντίθεση με το πρωτότυπο, στο οποίο στρέφεται προς τα επάνω. Επίσης, κάποιες άλλες λεπτομέρειες το απομακρύνουν από την απόλυτη πιστότητα που είχε το αντίγραφο της Χίου.


Συμπληρωματικά ως προς τα δύο σπουδαία έργα θα εκτεθούν και άλλα πρωτότυπα έργα και σχέδια του Ντελακρουά από το Παρίσι και την Αθήνα, έργα άλλων ξένων ζωγράφων της ίδιας θεματολογίας αλλά και αρχειακό υλικό που σχετίζεται με την καταστροφή της Χίου, όπως η επιστολή του Κοραή προς τον Βαρβάκη, η αυτοβιογραφική μαρτυρία του Βαχίτ Πασά που εκτέλεσε την εντολή για τη βίαιη καταστολή των Χίων, εκδόσεις του Μπάιρον, χαρακτικά με φιλελληνικά θέματα της περιόδου του Αγώνα κ.ά.


Στο περιθώριο της σημαντικής αυτής έκθεσης θα παρουσιάζεται και ένα επικό έργο της Βάνας Ξένου, εμπνευσμένο από τις «Σφαγές της Χίου» του Ντελακρουά.

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Βάνα Ξένου (1949), Υπερίων ή ο Ερημίτης στην Ελλάδα, Οι Σφαγές της Χίου, 1989, Ακουαρέλα σε χαρτί marouflé, 4,50x2,7 μ., Συλλογή Βάνας Ξένου


Η άλλη παράλληλη έκθεση τιτλοφορείται «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το πανόραμα της πολιορκίας του Παρισιού» και θα ταξιδέψει τους επισκέπτες του ιδρύματος στον 19ο αι. για να γίνουν μάρτυρες ενός από τα ελάχιστα σωζόμενα «πανοράματα». Προπομπός του κινηματογράφου, τα πανοράματα ήταν γιγάντιες επιτοίχιες ζωγραφιές ή κάδρα που κοσμούσαν τον θόλο κυκλικών κτιρίων με συνακόλουθη αφήγηση 360ο για την ψυχαγωγία του κόσμου, εξού και η άποψη ότι προετοίμαζε τους ανθρώπους για το μέσο που σύντομα θα κατακτούσε τους πάντες, τον κινηματογράφο.


Το Τελλόγλειο θα παρουσιάσει 10 τμήματα/πίνακες οι οποίοι ανήκουν στο μνημειώδες πανόραμα που ο Ανρί Εμανουέλ Φιλιποτό (1815-1884) έκανε σε συνεργασία με τον γιο του Πολ Φιλιποτό(1846-1923), την «Πολιορκία του Παρισιού». Εμπνευσμένο από τα γεγονότα του Γαλλοπρωσικού Πολέμου του 1870-1871, όταν το Παρίσι απειλήθηκε σοβαρά από τους Πρώσους, απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές που δέχονται συνεχείς βομβαρδισμούς από τους αντιπάλους τους. Στις μάχες αυτές συμμετείχαν και περί τους 1.500 Έλληνες εθελοντές, προκαλώντας τη μήνι της Γερμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και την παραπομπή τους σε στρατοδικείο, καθώς πολλοί προέρχονταν από τον ελληνικό στρατό. Το έργο εκτέθηκε αρχικά το 1872 σε ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι, αλλά είχε τέτοια απήχηση, που οι δημιουργοί του αναγκάστηκαν να φιλοτεχνήσουν άλλα δύο αντίγραφα, ένα για να περιοδεύσει στην Αμερική και ένα για την Ευρώπη.

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Henri Félix Emmanuel και Paul Philippoteaux, Σκηνή μάχης, λάδι σε μουσαμά, 2.70Χ3.36 μ. Συλλογή Τελλογλείου


Το 1896 γίνονται οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα. Παραπλεύρως του Παναθηναϊκού Σταδίου ετοιμάζεται ένα κτίριο-ροτόντα, στο οποίο μεταφέρεται το έργο των Φιλιποτό – πιθανόν μάλιστα να ήταν το αρχικό των Ηλυσίων Πεδίων. Πολλοί από τους εθελοντές που είχαν συμμετάσχει στη μάχη του Issy 25 χρόνια πριν πρέπει να ζούσαν και να ήταν σε θέση να επισκεφτούν το έργο. Το κτίριο ενοχλούσε λόγω του όγκου του και μέρος του Τύπου έκανε πλήθος αρνητικών σχολίων εναντίον του, αλλά δεν κατεδαφίστηκε πριν από το 1914. Το έργο μαζεύτηκε, διπλώθηκε και χρησιμοποιήθηκε από το τσαγκαράδικο του στρατού για τη μόνωση της στέγης! Το ζεύγος Τέλλογλου το βρήκε το 1971 κατεστραμμένο, αλλά αγόρασε τα απομεινάρια του, τα οποία χρειάστηκε να περάσουν από συντήρηση πριν τους παραδοθούν. Ένα από τα τμήματά του ήταν εξαιρετικά μεγάλων διαστάσεων, γι' αυτό φιλοξενήθηκε στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου. Τα υπόλοιπα τμήματα συμπλήρωσαν τη συλλογή της οικίας Τέλλογλου στην οδό Αριστοτέλους 2. Από κει έμελλε να κλαπεί ένα από αυτά, μαζί με άλλα έργα, σε διάρρηξη που έγινε το 1994, για να βρεθεί 3 χρόνια αργότερα μέσα σε βαλίτσα θαμμένη σε δασώδη περιοχή κοντά την Κατεχάκη. Σήμερα αποτελεί μέρος του συνόλου που θα εκτεθεί στην επικείμενη έκθεση.


Οι δύο εκθέσεις, που θα ξεκινήσουν στις 18 Οκτωβρίου 2016 και θα διαρκέσουν έως τις 31 Ιανουαρίου 2017 και για τις οποίες το Τελλόγλειο συνεργάζεται με μουσεία από την Ελλάδα και τη Γαλλία, αποδεικνύουν, μέσω της τέχνης, την ιδιαίτερη σχέση μεταξύ των δύο χωρών, αφού σε δραματικές στιγμές της σύγχρονης Ιστορίας πορεύτηκαν παράλληλα, αλληλοϋποστηριζόμενες. Γι' αυτό και οι δύο εκθέσεις έχουν τεθεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής και της Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας.

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Παναθηναϊκό Στάδιο, φωτ. Αφοί Ρωμαΐδη, Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών-Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία


Αυτό τον καιρό το Τελλόγλειο παρουσιάζει την έκθεση «ΠρόΣΩΠΑ» του πολυβραβευμένου φωτοειδησεογράφου Δημήτρη Μεσσήνη, ο οποίος τα τελευταία 25 χρόνια συνεργάζεται με διεθνή μέσα ενημέρωσης, καλύπτοντας πολέμους και συγκρούσεις στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική και στην Ασία. Η έκθεση περιλαμβάνει ψηφιακή παρουσίαση 90 φωτογραφικών έργων σε ασπρόμαυρη εμφάνιση και δέκα οθόνες υψηλοτάτης ευκρίνειας και διαστάσεων 1 μ. x 60 εκ. η καθεμία. Οι φωτογραφίες απεικονίζουν πρόσωπα με ένταση σε συνθήκες πολέμου, κρίσης και σπάνιων ιστορικών στιγμών στη Βοσνία, στο Κοσσυφοπέδιο, στη Μέση Ανατολή, στο Αφγανιστάν, αλλά και κατά τη διάρκεια Ολυμπιακών Αγώνων και άλλων μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων.


Τέλος, να σημειώσουμε ότι το Τελλόγλειο, αρχές Νοεμβρίου, κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Αθήνα, όπου θα παρουσιάσει μέρος της σπουδαίας του συλλογής στο Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη. Επιλεγμένα έργα των Παρθένη, Λύτρα, Εγγονόπουλου, Ιακωβίδη, Γύζη, Γουναρόπουλου, Τσαρούχη, Χαλεπά, Κόντογλου, Σπυρόπουλου, Πάστρα και Καμπαδάκη θα φωτίσουν πρωτότυπες πτυχές της ελληνικής τέχνης του 20ού αι.

Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Grolleron Paul Louis Narcisse (1848-1901), Η κατόπτευση. Λοχαγός και Υπασπιστής κατοπτεύοντες στα προκεχωρημένα φυλάκια της αμυντικής περιμέτρου του Παρισιού, Λάδι σε καμβά, 55Χ38 εκ., Μusée de l’ Armée , Παρίσι
Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Philippoteaux Henri Félix (1815-1884) και Philippoteaux Paul (1846-1923), Στρατιώτης, Λάδι σε μουσαμά, 33,5X24 εκ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Οι χειμωνιάτικες εκθέσεις στο Τελλόγλειο της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Νεαρός Γάλλος στρατιώτης. Λάδι σε μουσαμά επικολλημένο σε κόντρα πλακέ. Τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, 18,5 Χ18 εκ. Συλλογή Τελλογλείου
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM